Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.129.2018.2.EK
z 25 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2018 r. (data wpływu 1 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 27 marca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „R.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 27 marca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „R.”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Centrum (…) jest samorządową instytucją kultury o charakterze kulturalnym, edukacyjnym, medialnym i informacyjnym, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U z 2017 r., poz. 862 z póź. zm.). Celem statutowym instytucji jest realizacja zadań wojewódzkich z zakresu twórczości i jej upowszechniania, edukacji kulturalnej, informacji, w tym działalności medialnej, promocji regionu, wychowania przez sztukę, sport i turystykę.

Centrum zrealizowało projekt „R.”, na którego realizację otrzymało dofinansowanie z samorządu województwa (…) i EFRR. W ramach projektu został utworzony dziedzinowy portal związany z kulturą i turystyką kulturalną, umożliwiający zaktywizowanie społeczności internetowych do czynnego uczestnictwa w kreowaniu jego treści. Portal został stworzony na bazie społeczności internetowej istniejącej gazety o kulturze. W nowym portalu znalazły się elementy stricte informacyjne, prezentujące dane takie jak: artykuły, nagrania audio, video, kalendarz imprez, galerie, kursy i mapy. Także uczestnicy mogą kreować swoje konta - dodawać nagrania video, audio, zapowiedzi i relacje z imprez, a także dodawać artykuły w kącikach zainteresowań. Treści podstawowe tworzone są przez pracowników Centrum. Część modułów umożliwiających tworzenie własnych treści została udostępniona dla użytkowników Internetu, którzy tworzą konta i rejestrują w portalu. Wykreowano internetową telewizję regionalną o charakterze samorządowym. Nadawane są w niej m.in. wiadomości kulturalne, ogłoszenia, komunikaty i audycje tematyczne. Użytkownicy otrzymali do dyspozycji narzędzie umożliwiające tworzenie map tematycznych oraz lokalizowanie wydarzeń kulturalnych w oparciu o tło mapowe. Stworzony jest zintegrowany kalendarz imprez kulturalnych z mapą. Użytkownicy mogą wyszukiwać interesujące ich imprezy w określonej lokalizacji z poziomu mapy. Kolejną funkcją w przebudowanym portalu są dwa moduły umożliwiające realizację transakcji z użytkownikami. Pierwszym z nich jest moduł internetowej rezerwacji, drugim moduł płatności internetowych. Moduły transakcyjne rezerwacji i sprzedaży biletów połączone są z kalendarzem imprez. Wprowadzona została wersja portalu dla osób niedowidzących, został opracowany tryb pracy wyświetlający stronę powiększoną, z większymi i wyraźniejszymi czcionkami, który czyta treści portalu wskazane przez osoby niedowidzące. Uruchomiono uproszczoną wersję portalu na urządzenie mobilne. Jest to strona prezentująca przetworzone treści informacyjne przygotowane do szybkiego przesyłania w sieciach bezprzewodowych o niedużym przesyle danych. Na skutek realizacji projektu nastąpiło wdrożenie oprogramowania klasy e-urząd do internetowej obsługi interesantów. Dzięki niemu użytkownicy uzyskali możliwość przesyłania wniosków i pism oraz uzyskiwania informacji o stanie ich realizacji w sposób zdalny. Działa również bezpłatny moduł e-learningu.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż portal umożliwia zaktywizowanie społeczności internetowych do czynnego uczestnictwa w kulturze oraz kreowaniu treści gazety. Użytkownicy mogą dodawać nagrania, zapowiedzi, relacje z imprez, a także dodawać artykuły w kącikach zainteresowań. Otrzymali do dyspozycji narzędzia umożliwiające tworzenie map tematycznych oraz lokalizowanie wydarzeń kulturalnych w oparciu o tło mapowe. Na bazie istniejącej gazety o kulturze stworzono społeczność internetową. Za korzystanie z nowopowstałej infrastruktury nie są pobierane opłaty - portal został udostępniony użytkownikom nieodpłatnie.

Centrum nie wykorzystuje efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Centrum ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2007-2013 w ramach Osi Priorytetowej - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, działanie 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, poddziałanie 7.2.1 usługi i aplikacje dla obywateli?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturach zakupu z tytułu poniesionych wydatków związanych z zadaniem. Centrum jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizacja omawianego projektu nie zakładała i nie zakłada wprowadzenia dodatkowych opłat za korzystanie z nowopowstałej infrastruktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest spełniony, gdyż efekty projektu - jak wskazano we wniosku - nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Centrum nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Centrum nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w przywołanym rozporządzeniu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj