Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.148.2018.1.JO
z 25 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 10 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 10 kwietnia 2018 r. o stosowne pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)”. Źródło dofinansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) Oś priorytetowa: II. Cyfrowe dla działania 2.1 Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych.

Umowa o dofinansowanie ww. projektu zostanie zawarta pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 a Wnioskodawcą.

Beneficjentem projektu jest Wnioskodawca, który przyjmuje odpowiedzialność za wydatkowanie otrzymanych środków. Okres realizacji projektu od dnia 29 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.

Opis projektu:

Celem projektu jest digitalizacja kolekcji entomologicznej pluskwiaków Hemiptera, zabezpieczająca zbiory w formie cyfrowej. Obecnie w Katedrze (…) zdeponowano zasoby przyrodnicze w postaci zbioru entomologicznego pluskwiaków liczące łącznie ponad sto tysięcy okazów, podzielonych na pięć kolekcji. Zasoby te, chociaż dobrze opracowane, nie mają charakteru repozytorium analogicznego do podobnych zbiorów w światowych muzeach historii naturalnej, czy naukowej bazy danych. Większość wymienionych kolekcji jest częściowo skatalogowana, jednak zawiera różne, często nieporównywalne zbiory danych. Zbiory te znajdują się w gablotach (okazy na szpilkach), pudełkach (preparaty mikroskopowe) lub w sejfie, (inkluzje owadów w bursztynie ) w różnych pomieszczeniach Katedry (szafy korytarzowe, szafy w pracowniach laboratoryjnych, pokoje pracownicze). Katedra (...) nie dysponuje wystarczająco dużą powierzchnią, która mogłaby służyć lokalizacji wszystkich tych zbiorów w jednym miejscu i ich powszechnemu udostępnieniu. Na chwilę obecną udostępnienie zbiorów wymaga każdorazowo zaangażowania pracownika Katedry, wcześniejszego umówienia oraz fizycznego odnalezienia konkretnych okazów. Takie rozwiązanie jest pracochłonne i czasochłonne.

W związku z powyższym, planowana w projekcie budowa systemu dostępnego on-line, obejmująca digitalizację zbioru pluskwiaków umożliwi akwizycję wiedzy z rozproszonych i heterogenicznych danych. Opracowanie jednolitej dla wszystkich kolekcji bazy danych w dedykowanym arkuszu, wprowadzanie przejrzystego sposobu kodyfikacji poszczególnych rekordów oraz digitalizacja zgromadzonych zasobów to najważniejsze działania mające na celu uporządkowanie kolekcji i jej przechowywanie w formach umożliwiających korzystanie z dokumentów cyfrowych.

Projekt składa się z następujących etapów:

  1. Przygotowanie poszczególnych kolekcji zbioru do digitalizacji – unifikacja istniejącej bazy danych (zakupy zestawów komputerowych, oprogramowania do obróbki cyfrowej zdjęć z aparatu fotograficznego, skanera, dysku zewnętrznego.
  2. Digitalizacja entomologicznego zbioru pluskwiaków (zakup usługi wykonania bazy danych i aplikacji internetowej).
  3. Upublicznienie Cyfrowej Bazy Danych (...) (wynagrodzenia).


Celem projektu jest digitalizacja zasobów nauki oraz udostępnienie zasobów przyrodniczych Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska droga on-line. Projekt wpisuje się w cel szczegółowy RPO, tj. Większa dostępność e-usług publicznych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne) jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż książek, zakwaterowania, inne) oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

W związku z tym, że Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną z części zakupów podatek VAT naliczony podlega częściowemu odliczeniu w oparciu o proporcję sprzedaży.

Ze względu na realizację projektu w Zakładowym Planie Kont zostaną wyodrębnione osobne konta księgowe, dzięki czemu Wnioskodawca będzie w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności Wnioskodawcy, jak również dotyczącymi projektu.

Wnioskodawca będzie wydatkował oraz rozliczał zakupy zgodnie ze swoim harmonogramem zadań. Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez Wnioskodawcę na efekty projektu, a produkty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności statutowych zgodnie z ustawą prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365, z póź.zm.), zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy VAT należny. Efekt projektu jakim jest budowa systemu dostępnego on-line, obejmująca digitalizację zbioru pluskwiaków nie będzie komercjalizowany. Udostepnienie efektu projektu oraz obiektów dziedzictwa przyrodniczego i dorobku naukowego odbywać się będzie na zasadzie nieograniczonego i bezpłatnego dostępu do rekordu bazy danych drogą on-line.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)” istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że wydatki związane z realizacją projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)” będzie on kwalifikować do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a efekt projektu nie będzie wykorzystywany na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpi komercjalizacja projektu, nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)”. Celem projektu jest digitalizacja kolekcji entomologicznej pluskwiaków Hemiptera, zabezpieczająca zbiory w formie cyfrowej. W związku z powyższym planowana w projekcie budowa systemu dostępnego on-line, obejmująca digitalizację zbioru pluskwiaków umożliwi akwizycję wiedzy z rozproszonych i heterogenicznych danych. Opracowanie jednolitej dla wszystkich kolekcji bazy danych w dedykowanym arkuszu, wprowadzanie przejrzystego sposobu kodyfikacji poszczególnych rekordów oraz digitalizacja zgromadzonych zasobów to najważniejsze działania mające na celu uporządkowanie kolekcji i jej przechowywanie w formach umożliwiających korzystanie z dokumentów cyfrowych. Wnioskodawca prowadzi działalność zwolnioną przedmiotowo (usługi edukacyjne) jak również opodatkowaną (wynajem pomieszczeń, sprzedaż książek, zakwaterowania, inne) oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Ze względu na realizację projektu w Zakładowym Planie Kont zostaną wyodrębnione osobne konta księgowe, dzięki czemu Wnioskodawca będzie w stanie odróżnić zakupy związane z poszczególnymi kategoriami działalności Wnioskodawcy, jak również dotyczącymi projektu.

Wydatki na nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu zostaną zakwalifikowane przez Wnioskodawcę na efekty projektu, a produkty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności statutowych zgodnie z ustawą prawo o szkolnictwie wyższym oraz zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy. Wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy VAT należny. Efekt projektu jakim jest budowa systemu dostępnego on-line, obejmująca digitalizację zbioru pluskwiaków nie będzie komercjalizowany. Udostepnienie efektu projektu oraz obiektów dziedzictwa przyrodniczego i dorobku naukowego odbywać się będzie na zasadzie nieograniczonego i bezpłatnego dostępu do rekordu bazy danych drogą on-line.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)”.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – produkty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności statutowych zgodnie z ustawą prawo o szkolnictwie wyższym, jak i zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wszystkie nabywane na potrzeby projektu towary i usługi nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących po stronie Wnioskodawcy VAT należny.

W konsekwencji, skoro w niniejszych okolicznościach nabyte towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane do czynności statutowych oraz do czynności zwolnionych od podatku), to w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pt. „Cyfrowa Baza Danych (…)”.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj