Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.218.2018.1.AP
z 7 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wykorzystanie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności energetycznej w Szpitalu …” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Wykorzystanie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności energetycznej w Szpitalu…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szpital Powiatowy w dniu 8 września 2011 r. podpisał umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w O. zwanym „Instytucją Pośredniczącą”, reprezentowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na dofinansowanie projektu „Wykorzystanie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności energetycznej w Szpitalu Powiatowym …” w ramach Osi Priorytetowej 6 – Środowisko Przyrodnicze, Działanie 6.2 – „Ochrona Środowiska przed zanieczyszczeniami i zniszczeniami”, Poddziałanie 6.2.1 - Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii „Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013”. Planowana wartość projektu wynosi 465.555,00 zł z czego 84.755,00 zł stanowi VAT. Instytucja zarządzająca przyznała na realizację projektu dofinansowanie w kwocie 232.777,50 zł co stanowi 50% wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji projektu. Dnia 9 marca 2013 r. Szpital Powiatowy został przekształcony w Szpital M. Wraz z zakończeniem trwałości projektu „Wykorzystanie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności energetycznej w Szpitalu…” w ramach Osi Priorytetowej, tj. 28 marca 2018 r. Szpital zobowiązany został do złożenia w postaci załącznika interpretacji podatkowej w zakresie kwalifikowalności podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Szpitala wg Polskiej Kwalifikacji Działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia – PKD 8610Z – Działalność Szpitali. Są to usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Ponadto dodatkowo w ramach swojej działalności Szpital prowadzi również działalność opodatkowaną (najem lokali, czynsz). Szpital jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Projekt „Wykorzystanie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności w Szpitalu…” obejmuje wykonanie instalacji solarnej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Celem projektu jest:


  • zmniejszenie zużycia energii cieplnej ze źródeł konwencjonalnych przez instalację instalacji solarnej,
  • wykorzystanie energii odnawialnej na potrzeby wytwarzania c.w.u. wykorzystanie OZE stanowić będzie 44,8% gdyż zabezpieczy w pełni potrzeby w tym zakresie,
  • zmniejszenie emisji zanieczyszczeń CO2 o około 25,31 ton tj. 32,83%,
  • zmniejszenie zapotrzebowania na energię c.w.,
  • promocja podstaw proekologicznych wśród pracowników i pacjentów.


Szpital kolektorów słonecznych nie będzie wykorzystywał do działalności opodatkowanej i nie będzie świadczył usług obcym podmiotom i nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnego zysku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kolektorów słonecznych w celu poprawy efektywności energetycznej?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zainstalowanych kolektorów słonecznych ponieważ nie są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Są to usługi medyczne zwolnione z podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj