Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.176.2018.2.KT
z 10 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2018 r. (data wpływu 16 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przy nabyciu pomocy dydaktycznych dla Liceum ... – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przy nabyciu pomocy dydaktycznych dla Liceum ….

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Liceum … jest publiczną szkołą artystyczną prowadzoną przez Powiat, organem nadzorującym placówkę jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego poprzez Centrum Edukacji Artystycznej. Zgodnie z art. 2 pkt 2c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59), system oświaty obejmuje m. in. szkoły artystyczne. Cykl kształcenia obejmuje 4 lata nauki. Placówka w ramach swojej działalności kształci uczniów w ramach następujących specjalizacji:


  1. fotografia i film: w jej ramach uczeń ma możliwość wyboru fotografii artystycznej lub realizacji intermedialnej.
  2. techniki graficzne: w jej ramach uczeń ma do wyboru projektowanie graficzne lub techniki druku artystycznego.


W ramach powyższych specjalizacji szkoła zobligowana jest do zapewnienia pomocy dydaktycznych, tj.: aparatów fotograficznych, ploterów do druku oraz suszarek do obrazów. Zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu z dnia (…) 2016 r. w sprawie scentralizowanych zasad rozliczeń podatku VAT w Powiecie, w jego jednostkach i zakładach budżetowych placówka dokonująca zakupu jest odbiorcą, w tym przypadku będzie to Liceum …, a nabywcą jest Powiat.

Dostawcami pomocy dydaktycznych są sklepy oraz hurtownie, które nie są objęte ustawą o systemie oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.− Prawo oświatowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Powiat może zakupić pomoce dydaktyczne ze stawką VAT „zw” na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, dla jednostki jaką jest Liceum ..., które jest objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty?


Zdaniem Wnioskodawcy, może zakupić pomoce dydaktyczne ze stawką zwolnioną „zw” na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ Liceum jest placówką w pełni objętą systemem oświaty, a zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem jednostki objęte systemem oświaty mogą dokonywać takich zakupów ze stawką zwolnioną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidziano stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Przy czym, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie zawartego w niej upoważnienia.


I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Jednocześnie ust. 17 omawianego artykułu stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, może być objęta wyłącznie dostawa towarów przez jednostkę systemu oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe, ściśle związana z usługami podstawowymi w zakresie kształcenia i wychowania świadczonymi przez tę jednostkę. Nie ma przy tym znaczenia, że Liceum jest placówką objętą systemem oświaty, gdyż to nie status nabywcy, ale sprzedawcy determinuje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku.

Zatem z uwagi na fakt, że w niniejszej sprawie dostawcami pomocy dydaktycznych (aparatów fotograficznych, ploterów do druku oraz suszarek do obrazów) są sklepy oraz hurtownie niebędące jednostkami systemu oświaty, dostawa tych towarów nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu, w konsekwencji podlega − zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy − opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku „zw” na zakup pomocy dydaktycznych dla Liceum ... należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj