Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/255/ILG/13/RD-2314/14
z 10 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2012 r. Nr IPTPB1/415-197/12-4/DS, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej „….” (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2012 r., uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem przyznanym lokatorom z tytułu wymiany stolarki okiennej i grzejników, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 25 czerwca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając – na podstawie § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 14 marca 2012 r., uzupełniony w dniu 18 czerwca 2012 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje dofinansowanie do wymiany stolarki okiennej i grzejników z funduszu remontowego, który tworzony jest na podstawie przepisów, tj. ustawy Prawo spółdzielcze i ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

Naliczenie funduszu następuje w kalkulacji opłat czynszowych, zatwierdzonych uchwałą Rady Nadzorczej, księgowane jest w koszty Wnioskodawcy i obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Forma dofinansowania oraz procedura zatwierdzona została uchwałą Rady Nadzorczej.

Procedura dofinansowania na rzecz lokatora (zamieszkującego lokal mieszkalny na zasadzie lokatorskiego spółdzielczego prawa do lokalu, bądź na zasadzie spółdzielczego własnościowego prawa, bądź na zasadzie odrębnej własności do lokalu) jest następująca:

  1. Wnioskodawca na podstawie przetargu dokonuje wyboru firmy zewnętrznej realizującej usługę dostawy i montażu - wymiany stolarki okiennej i grzejników; po dokonaniu wyboru tej firmy, Wnioskodawca zawiera z nią umowę cywilnoprawną;
  2. Mieszkaniec chcąc skorzystać z dofinansowania do wymiany okien bądź grzejników składa stosowny wniosek oraz zawiera umowę z Wnioskodawcą. Po złożeniu wniosku, na podstawie wyliczenia ilości i wartości danego zamówienia, wykonanego przez pracownika Wnioskodawcy, mieszkaniec dokonuje wpłaty na rachunek bankowy Wnioskodawcy - 80% całości usługi, 20% pokrywa Wnioskodawca z funduszu remontowego. Następnie 100% wartości zamówienia, Wnioskodawca przesyła na konto Wykonawcy. Wnioskodawca wystawia fakturę VAT dla mieszkańca dokonującego wpłaty na wartość 80% dofinansowania, natomiast na 20% obciążającego fundusz remontowy wystawia fakturę wewnętrzną na Wnioskodawcę;
  3. osobami korzystającymi z dotacji do wymiany okien i grzejników są osoby posiadające zarówno spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego własnościowe lub lokatorskie lub prawo odrębnej własności.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jakie są skutki podatkowe dla mieszkańca otrzymującego dofinansowanie w formie gotówki - czy wypłacony przez Wnioskodawcę z funduszu remontowego zwrot części kosztów wymiany okien i grzejników dla osób posiadających odrębną własność lokalu lub spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu, powstanie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu, a tym samym czy powstanie obowiązek wystawienia przez Wnioskodawcę informacji PIT-8C dla osób korzystających z dotacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zarówno osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych oraz właściciele lokali, zarówno będące członkami oraz nieposiadające członkostwa, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych.

Natomiast art. 6 ust. 3 ww. ustawy przewiduje, że spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Oznacza to więc, że mieszkańcy mają obowiązek dokonywania wpłat na takich samych zasadach i korzystania z funduszu remontowego na równi dla wszystkich, m. in. wymiany stolarki okiennej bądź grzejników.

W związku z tym nie powstanie przysporzenie majątkowe, a tym samym źródło przychodu z innych źródeł dla właściciela lokalu w trybie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla osób korzystających z dotacji zamieszkujących zasoby spółdzielni, zarówno na zasadzie prawa odrębnej własności lokali oraz na zasadzie własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokali - zarówno członkowie oraz osoby nieposiadające członkostwa, a tym samym nie powstanie obowiązek wynikający z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – art. 39 ust. 3 do przesłania takiemu podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, Minister Finansów stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z kolei, jak stanowi art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe oznacza, że wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie mają takie same obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni.

Jednocześnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią, mogą być również przeznaczone na utrzymanie w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą poszczególnym lokatorom (członkom spółdzielni, właścicielom lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobom niebędącym członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali).

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), należy zauważyć, iż skoro to do obowiązków spółdzielni mieszkaniowej należy dokonywanie stosownych remontów oraz utrzymywanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie, okoliczność dofinansowania przez spółdzielnię mieszkaniową części kosztów wymiany stolarki okiennej i grzejników – zgodnie ze statutem lub regulaminem spółdzielni, nie stanowi dla podatnika przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Otrzymane dofinansowanie jest neutralne podatkowo, bowiem w takim przypadku podatnik otrzymuje jedynie zwrot uprzednio poniesionych nakładów.

W świetle przytoczonych przepisów za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie dofinansowania (dotacji), w związku z remontem lokali mieszkalnych, tj. wymianą stolarki okiennej i grzejników, przez członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, nie stanowi przychodu z innych źródeł. Tym samym Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawiania informacji PIT-8C.

Z tych też względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 czerwca 2012 r. Nr IPTPB1/415-197/12-4/DS, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

P O U C Z E N I E

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj