Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.197.2018.1.AP
z 10 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) uzupełnionym w dniach 24 kwietnia i 7 maja 2018 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,O” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 24 kwietnia i 7 maja 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,O”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 788, ze zm. dalej jako ustawa o lasach) Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Lasy Państwowe stanowią strategiczne zasoby naturalne kraju, co wynika m. in. z art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 200l r o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz. U. z 2001 r., Nr 97. poz. 1051 ze zm.). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, Lasy Państwowe prowadzą trwale zrównoważoną gospodarką leśną według planu urządzenia lasu z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:


  1. zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;
  2. ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:


    1. zachowanie różnorodności przyrodniczej,
    2. zachowanie leśnych zasobów genetycznych,
    3. walory krajobrazowe.


  3. potrzeby nauki;
  4. ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;
  5. ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;
  6. produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.


Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m. in. regionalne dyrekcje Lasów Państwowych. Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w ramach swoich kompetencji między innymi:


  1. Reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego działania.
  2. Inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność nadleśniczych i kierowników jednostek organizacyjnych o zasięgu regionalnym.
  3. Organizuje wspólne przedsięwzięcia nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie ochrony lasu i racjonalnej gospodarki leśnej.
  4. Prowadzi działalność usługową w zakresie leśnictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych przedsiębiorców.


Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych (dalej RDLP) będąca jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGL LP) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, dalej jako u. p. t. u.). RDLP w zakresie realizowanych zadań, określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które są wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej VAT) tj. czynności które me zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u p. t. u. (inne niż działalność gospodarcza, tzw. ,,statutowe”). Zgodnie z postanowieniami par. 4 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. z 1994 r., Nr 134, poz. 692, dalej jako Rozporządzenie), w Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy (o lasach), jest prowadzona działalność (…) gospodarcza w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się działalność:


  1. podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzymanie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej „działalnością podstawową”,
  2. uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym, zwaną dalej „działalnością uboczną”.


W świetle natomiast par. 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w Lasach Państwowych, w ramach sprawowanego zarządu, jest prowadzona działalność dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarzaniem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe od ich zakupu poza Lasami Państwowymi. Stosownie zaś do postanowień par. 3 Rozporządzenia działalność Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego. Mając na uwadze charakter realizowanych przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych aktywności, RDLP, jako Beneficjent (zwana również dla celów realizacji projektu Wnioskodawcą) wystąpiła wraz z Nadleśnictwami uczestniczącymi w projekcie (jako podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków) z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego Projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020, Oś priorytetowa II Ochrona środowiska w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2. 4. Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna pod nazwą ,,O …” (dalej zamiennie jako Projekt). Głównym celem Projektu jest wdrożenie działań służących ochronie cennych siedlisk przyrodniczych oraz rzadkich i chronionych gatunków głównie przed nadmierną antropopresją, która wynika z niekierunkowanego ruchu turystycznego. Wśród działań zaplanowanych w ramach Projektu przewidziano również zadania z zakresu ochrony czynnej. Cele będą osiągane poprzez stworzenie i modernizację infrastruktury turystycznej oraz szlaków, które pozwolą na ukierunkowanie ruchu turystycznego w celu zminimalizowania negatywnego wpływu na siedliska przyrodnicze, ostoje rzadkich i chronionych gatunków na obszarach Natura 2000 oraz poza nimi. Podniesienie świadomości na temat obszarów Natura 2000, również poprzez organizację konferencji oraz pozyskanie akceptacji miejscowej społeczności dla obszarów chronionych i idei ochrony przyrody jest również celem, jaki zamierza osiągnąć beneficjent po zakończeniu Projektu. Realizacja projektu wpłynie bezpośrednio na osiągnięcie celu tematycznego II osi priorytetowej POIiŚ - zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami, a także celu działania 2. 4. jakim jest wzmocnienie mechanizmów służących ochronie przyrody. Dzięki podejmowaniu zadań zmierzających do ukierunkowania ruchu turystycznego i prac z zakresu ochrony czynnej Projekt przyczyni się do ograniczenia spadku bioróżnorodności. Podejmowane działania mają charakter prośrodowiskowy. Projekt będzie narzędziem służącym do poprawy stanu siedlisk przyrodniczych i utrzymania w niezmienionym lub polepszonym stanie populacji rzadkich i zagrożonych gatunków objętych działaniami. Budowa infrastruktury turystycznej przełoży się na wzrost atrakcyjności regionu w którym będzie realizowany Projekt. Poziom dofinansowania UE będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowalnych. Pozostała część wydatków (15%) związanych z realizacją przez poszczególne Nadleśnictwa uczestniczące zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu zostanie pokryta z ich środków własnych. Działania realizowane w ramach POliŚ zostały dobrane tak aby w największym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia celu głównego, tj. wsparcia gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności terytorialnej i społecznej. W ramach POliŚ przewidziano dziewięć merytorycznych osi priorytetowych w tym m.in. Oś priorytetową II Ochrona środowiska w tym adaptacja do zmian klimatu, w której połączono priorytety inwestycyjne z dwóch celów tematycznych tj. Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem oraz Zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami. W ramach POliŚ przewidziano dziewięć merytorycznych osi priorytetowych w tym m.in. Oś priorytetową II Ochrona środowiska w tym adaptacja do zmian klimatu, w której połączono priorytety inwestycyjne z dwóch celów tematycznych, tj. ,,Promowanie dostosowania do zmian klimatu zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem” oraz ,,Zachowanie i ochrona środowiska oraz promowanie efektywnego gospodarowania zasobami”. Wnioskiem o dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Projektu pod nazwą ,,O” objęte zostaną działania w następującym zakresie:


  • założenie poletek miododajnych dla dzikich pszczół i trzmieli (Nadleśnictwa…),
  • zakup barci, rodzin pszczelich oraz akcesoriów pszczelarskich (Nadleśnictwo…),
  • kurs z zakresu pszczelarstwa dla pracowników, którzy będą sprawować bezpośredni nadzór nad poletkami miododajnymi i barciami (Nadleśnictwo…),
  • prace z zakresu melioracji wodnych mające na celu renaturyzację cieków poprzez urozmaicenie ich przekroju poprzecznego i podłużnego (Nadleśnictwo…),
  • zakup i montaż budek lęgowych dla gągoła i nurogęsi wraz z ich konserwacją i czyszczeniem w kolejnych latach (Nadleśnictwo…),
  • montaż i konserwacja platformy lęgowej dla sokoła wędrownego (Nadleśnictwo…),
  • montaż i konserwacja platform lęgowych dla rybołowa (Nadleśnictwo…),
  • zakup i montaż pułapek żywołownych dla gatunków inwazyjnych wraz z systemem administrowania (aplikacją informatyczną) obsługą oraz utylizacją odłowionych zwierząt (Nadleśnictwo…),
  • budowa ścieżki rowerowej MTB w miejscowości Ł. (Nadleśnictwo…),
  • stworzenie sieci szlaków turystycznych (pieszych rowerowych, nordic walking) przez oznakowanie tras piktogramami oraz budowę małej infrastruktury turystycznej w sąsiedztwie szlaków (kosze na śmieci, stojaki na rowery, ławostoły, wiaty) oraz montaż tablic informacyjno-edukacyjnych (Nadleśnictwo…),
  • rozbudowa infrastruktury turystycznej na istniejących szlakach (,,Szlak ...”, ,,Szlak ...”, ,,Szlak ...”, ,,Szlak ...”, ,,Szlak …”) przez budowę małej infrastruktury turystycznej w sąsiedztwie szlaków (kosze na śmieci, stojaki na rowery ławostoły tablice edukacyjne) (Nadleśnictwo…),
  • budowa punktu edukacyjnego dla niewidomych (Nadleśnictwo…),
  • budowa stanicy rowerowej i miejsca rekreacji w leśnictwie M. poprzez posadowienie elementów infrastruktury turystycznej (Nadleśnictwo…),
  • modernizacja miejsca wypoczynku nad Jeziorem …(Nadleśnictwo…),
  • usunięcie drzew i krzewów w rezerwacie przyrody pn. … wraz z wyniesieniem biomasy poza teren rezerwatu (Nadleśnictwo…),
  • usunięcie drzew i krzewów w rezerwacie przyrody pn…. (Nadleśnictwo…),
  • usuwanie drzew i krzewów na użytku ekologicznym pn. …(Nadleśnictwo …),
  • usuwanie drzew na nieleśnych siedliskach przyrodniczych wraz z wyniesieniem biomasy poza granice siedliska przyrodniczego (Nadleśnictwo …),
  • wykonanie ekspertyzy dendrologicznej dotyczącej prac z zakresu ochrony czynną (usuwania drzew i krzewów) na użytku ekologicznym pn. … (Nadleśnictwo…),
  • monitoring fitosocjologiczny na nieleśnych siedliskach przyrodniczych (Nadleśnictwo …),
  • budowa czatowni do obserwacji przyrody nad Jeziorem S. (Nadleśnictwo…),
  • modernizacja ścieżki edukacyjnej w leśnictwie Ł. (Nadleśnictwo…),
  • budowa punktu edukacyjnego w … poprzez przygotowanie ścieżek, posadowienie ogrodzenia, oświetlenia materiałów edukacyjnych (Nadleśnictwo…),
  • modernizacja ścieżki edukacyjnej w … (Nadleśnictwo…),
  • zagospodarowanie terenu przy siedzibie nadleśnictwa pod kątem możliwości prowadzenia działań edukacyjnych, tj. wykonanie m.in. tablic edukacyjnych, ławek, boiska, stojaków rowerowych, ogrodzenia wraz z zakupem lornetki do obserwacji przyrody (Nadleśnictwo…),
  • modernizacja infrastruktury na miejscu edukacji w leśnictwie N. m.in. poprzez posadowienie figurek zwierząt, grzybów utworzenie punktu obserwacyjnego, wykonanie placu zabaw zakup lornetki do obserwacji przyrody (Nadleśnictwo…),
  • modernizacja miejsca wypoczynku w leśnictwie W. poprzez wykonanie infrastruktury turystycznej, tj. posadowienie ławostołów, koszy na śmieci, tablic edukacyjnych itp. (Nadleśnictwo…).


Budowa i modernizacja wymienionych powyższych obiektów spowoduje skupienie ruchu turystycznego w jednym miejscu, dzięki czemu zostanie zmniejszona presja turystyczna na cenne pod względem przyrodniczym obszary. Rozpowszechnianie informacji nt efektów projektu będzie realizowane wspólnie przez wszystkie nadleśnictwa poprzez zadarta promujące projekt organizację konferencji, zakup i montaż tablic informacyjnych, wydanie przewodnika po projekcie, aktualizację aplikacji multimedialnej dotyczącej Puszczy... Podmiotami odpowiedzialnymi za zarządzanie środkami trwałymi, które zostaną wytworzone w ramach projektu będą nadleśnictwa, w zasięgu których powstanie infrastruktura. Wytworzone lub nabyte środki trwałe będą stanowić mienie Skarbu Państwa w zarządzie jednostek biorących udział w projekcie. Koszty zarządzania i korzystania ze środków trwałych będą ponosić nadleśnictwa nimi zarządzające PGL LP zarządza mieniem Skarbu Państwa zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o lasach, a mianowicie w ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustala jego wartość. Wydatki dotyczące nabycia towarów i usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac w ramach realizacji Projektu zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT. Koszty realizacji Projektu będą stanowiły koszty ogólne realizacji przez dane Nadleśnictwo zadań niekomercyjnych i w tej części, w której zostaną sfinansowane ze środków własnych Nadleśnictw, będą miały pewien wpływ na cenę dostarczanych przez dane Nadleśnictwo towarów (produktów gospodarki leśnej) opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z warunkami Projektu RDLP nie jest podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków i w związku z tym nie będzie ponosiła żadnych wydatków bezpośrednio związanych z realizacją Projektu. Wszelkie działania związane z realizacją Projektu i finansowane ze środków będą realizowane przez Nadleśnictwa uczestniczące. RDLP (Wnioskodawca/Beneficjent) zawarło z nadleśnictwami … porozumienie na potrzeby realizacji przedmiotowego Projektu. Przedmiotem porozumienia jest określenie zasad i procedur współpracy oraz ustalenie wzajemnych zobowiązań stron w celu prawidłowej realizacji Projektu w ramach Programu POIiŚ 2014-2020. Ponadto porozumienie określa wymogi odnoszące się do prawidłowego zarządzania przez strony porozumienia środkami dofinansowania przyznanymi na realizację Projektu. Zgodnie z zapisami ww. porozumienia RDLP jest odpowiedzialna przed Instytucją Wdrażającą - Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych (dalej CKPŚ) za całościową koordynację, zarządzanie i wdrażanie Projektu a w szczególności jest zobowiązana do prawidłowego zarządzania środkami pochodzącymi z dofinansowania przyznanymi na realizację Projektu. RDLP jest uprawniona do bezpośrednich kontaktów z Instytucją Wdrażającą i udostępniania podmiotom upoważnionym do ponoszenia wydatków, otrzymywanych dokumentów i informacji niezbędnych przy realizacji Projektu, zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Podmioty mają prawo wnioskować do Beneficjenta o zwrócenie się do CKPŚ z prośbą o udzielenie informacji niezbędnych do prawidłowej realizacji ich części Projektu. W takim przypadku podmiot zobowiązany jest do równoczesnego przekazania Beneficjentowi wszelkich istotnych informacji i dokumentów niezbędnych do przygotowania prośby o informacje. RDLP zapewnia terminową realizację Projektu oraz wdrożenie wszystkich przewidzianych działań, zgodnie z uzgodnionym wspólnie z pozostałymi stronami porozumienia Harmonogramem rzeczowo-finansowym. W razie potrzeby Beneficjent zobowiązany jest do podjęcia działań mających na celu aktualizację Harmonogramu. Ponadto RDLP zobowiązana jest do:


  1. nadzoru nad prawidłowością działań objętych Projektem oraz niezwłocznego informowania pozostałych sygnatariuszy ww. Porozumienia jak również Instytucji Wdrażającej i innych stron uprawnionych do otrzymywania informacji o postępach w realizacji Projektu oraz o wszelkich okolicznościach, które mogą negatywnie wpłynąć na terminy i zakres działań przewidzianych w Harmonogramie;
  2. monitorowania postępu realizacji przyjętych w Projekcie wskaźników;
  3. podjęcia wszelkich działań niezbędnych do terminowego otrzymywania i rozliczania dofinansowania, oraz do przekazywana odpowiednich części dofinansowania na rachunki bankowe Podmiotów, w terminie do 14 dni roboczych od dnia zaksięgowania dofinansowania na prowadzonym rachunku. Beneficjent powinien gromadzić wszelkie informacje i dokumenty, zgodnie z przyjętymi zasadami w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. Beneficjent regularnie informuje Podmioty upoważnione do ponoszenia wydatków o postępach w realizacji Projektu i napotkanych nieprawidłowościach;
  4. składania Instytucji Wdrażającej sprawozdania z postępu Projektu oraz wnioskowania o refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach Projektu w terminach określonych, umożliwiających niezwłoczny zwrot poniesionych wydatków;
  5. zapewnienia ścieżki kontroli umożliwiającej identyfikację każdej operacji finansowej;
  6. zwrotu wypłaconych środków dofinansowania wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur, oraz nienależnie wypłaconych, w terminie i na zasadach określonych w Umowie o dofinansowanie;
  7. koordynowania realizowanych przez poszczególne Podmioty działań informacyjnych wynikających z uzgodnień zapisanych we wniosku o dofinansowanie oraz Harmonogramie;
  8. zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników wykonujących powierzone im zadania niezbędne do realizacji Projektu zgodnie z wymogami POliŚ 2014-2020 oraz środków technicznych niezbędnych do efektywnego wypełniania obowiązków wynikających z pełnienia funkcji Beneficjenta;
  9. wdrażania działań uzgodnionych z Podmiotami upoważnionymi do ponoszenia wydatków niezbędnych do pełnej realizacji celów Projektu;
  10. przechowywania dokumentacji związanej z wdrażaniem Projektu zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w tym zakresie.


W związku realizacją powyżej opisanych postanowień porozumienia RDLP może ponieść wydatki związane z realizacją przedmiotowych zadań, które nie będą finansowane ze środków Projektu. Efekty projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020 nie służą czynnościom opodatkowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych przystępując do realizacji projektu pn. „O...” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020 będzie miało prawo - biorąc pod uwagę zakładane cele, którym służyć ma ten projekt - do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań porozumienia tj. wydatków związanych z realizacją Projektu, które zostaną sfinansowane ze środków własnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 - zwanej dalej zamiennie ustawą lub u. p. t. u.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy). Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy. Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m. in. przy nabyciu towarów i usług


  1. wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  2. wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.


Wskazać należy, że system odliczeń wynikający z przepisów zarówno dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1 z 11 grudnia 2006 r, str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej dyrektywą VAT -jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TSUE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08). Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych, związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03). Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Są nimi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy). Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 (art. 15), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W ocenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych planowane działania inwestycyjne przewidziane do realizacji w projekcie pn. „O...” (dalej zamiennie jako Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020 - mając na uwadze zakładane cele, którym służyć ma ten Projekt - nie będą związane, nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez RDLP działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u. p. t. u. Przystępując do realizacji projektu pn. „O …” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020, który nie służy nawet pośrednio działalności gospodarczej, RDLP nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją „ Projektu”. Przystępując do realizacji ,,Projektu”, którego efekty nie służą czynnościom opodatkowanym, RDLP, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w otrzymywanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ,,Projektu”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj