Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.184.2018.2.KT
z 17 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2018 r. (data wpływu 20 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 7 maja 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 maja 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pn. „…” dla operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie polega na doposażeniu sali widowiskowej biblioteki w sprzęt multimedialny (m. in.: profesjonalny rzutnik, ekran kinowy, odpowiednie nagłośnienie i oświetlenie wraz z osprzętem), wentylację i klimatyzację oraz ich odpowiednie zabezpieczenie i klimatyzację pomieszczeń biblioteki. Obecnie Biblioteka w Gminie jest miejscem nie tylko wypożyczania książek, ale również kolebką działań kulturalnych, które poprzez interdyscyplinarne zajęcia, pozwalają na czynny udział w życiu kulturalnym, a pośrednio zachęcają do korzystania ze zbiorów. Zakup sprzętu multimedialnego w postaci ekranu, rzutnika, oświetlenia oraz nagłośnienia wraz z osprzętem pozwoli na podniesienie jakości zajęć oraz wydarzeń kulturalnych, m. in.: prezentacji multimedialnych autorów książek, pokazów filmów dokumentalnych, dydaktycznych związanych z uzupełnieniem i rozszerzeniem księgozbiorów o zapisy multimedialne, koncertów muzycznych zarówno muzyki popularnej, jak i klasycznej oraz sztuk teatralnych. W złożonym wniosku Gmina ujmie podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny i podlegający refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Wydatki na doposażenie sali widowiskowej Biblioteki w sprzęt multimedialny oraz wentylację i klimatyzację będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, takich jak: zadania własne gminy, bezpłatna organizacja zebrań wiejskich, imprez integracyjnych, zebrań kół gospodyń wiejskich i koła inwalidów, spotkania z poetami dla dzieci i młodzieży, szkolenia dla dzieci, organizacja imprez okolicznościowych np. dzień kobiet, dzień dziecka, dzień babci i dziadka, itp.

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu jej działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Wskazany zakres zadania będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.).

Wydatki na doposażenie sali widowiskowej Biblioteki nie będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ani do czynności zwolnionych od podatku.

Gmina wskazała, że sprzęt multimedialny będzie również wykorzystywany w prezentacjach i wydarzeniach kulturalnych niezwiązanych z działalnością biblioteki, a niezbędnych do profesjonalnego oraz pełnego przekazu jak wystawy, wernisaże, wsparcie multimedialne wydarzeń towarzyszących (np. Ogólnopolskie Spotkania Poetów − uznane za markę województwa), pokazów. Z uwagi na wartość sprzętu, sala widowiskowa oraz wejście musi posiadać odpowiednie zabezpieczenie − system monitoringu oraz rolety zabezpieczające. Zakup i montaż klimatyzacji oraz wentylacji jest niezbędny dla zapewnienia komfortu prowadzonych przedsięwzięć kulturalnych na większą skalę (w związku z podniesieniem standardu wyposażenia i możliwości sali), stanowi integralną i kluczową część projektu rewitalizacji i polepszenia warunków korzystania z zasobów i możliwości instytucji kultury w Gminie. Obecny system wymiany powietrza nie jest wystarczający dla zapewnienia przeprowadzenia wydarzeń z użyciem sprzętu multimedialnego i odpowiedniego oświetlenia, które generują znaczny wzrost temperatury, podobnie wzrost potencjalnej ilości słuchaczy − beneficjentów − spowoduje konieczność poprawy bezpieczeństwa wydarzenia, zdrowia i utrzymania higienicznej, stałej temperatury. Podobnie integralną częścią projektu jest klimatyzacja w pomieszczeniach Biblioteki, w której księgozbiory wymagają określonej stałej temperatury, a w warunkach funkcjonowania kawiarenki internetowej (komputery włączone są przez większość dnia i generują znaczny wzrost ciepła). W upalne dni stropodach powoduje, że utrzymanie parametru „zdrowego środowiska” jest niemożliwe bez systemu klimatyzacji. Temperatura w okresie letnim często przekracza 30°C, co może stwarzać zagrożenie dla czytelników korzystających z kawiarenki i uczestników wydarzeń. W pomieszczeniach bibliotecznych odbywają się hybrydowe zajęcia i pokazy, które tworzą wraz z salą widowiskową jedną całość, co zwiększa ich wartość i atrakcyjność, a także pojedyncze eventy, prezentacje książek, spotkania autorskie, zajęcia z dziećmi i młodzieżą, spotkania organizacji pozarządowych. Biblioteka jest placówką oferującą szeroki pakiet zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży, przez co pełni bardzo istotną rolę w życiu społeczno-kulturalnym S., jak i całej Gminy. Budynek jest również siedzibą organizacji pozarządowych. Nowowyposażona instytucja będzie nowoczesnym centrum dostępu do wiedzy, kultury oraz ośrodkiem życia społecznego. W ramach zmodernizowanej infrastruktury będą prowadzone zajęcia z projektów miękkich, takie jak prowadzenie zajęć z zakresu animacji społecznej (warsztaty, spotkania, imprezy integracyjno-animacyjne, wyjazdy studyjne., itp.).

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Całość infrastruktury będzie w administracji Gminy, która dbać będzie o jej prawidłowe użytkowanie. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Wójt Gminy wniósł o zmianę tytułu zadania z: „…”, na: „…”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina może odliczyć podatek naliczony ze wskazanej we wniosku inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zadanie pn. „...”, wsparcie inwestycji związanych z wyposażeniem instytucji kultury. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710), przy realizacji powyższego przedsięwzięcia Gmina nie występuje jako podatnik VAT, a poniesione wydatki na przedmiotową inwestycję nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ww. ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki prawnopodatkowe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 tej ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości.

Analiza przedstawionych okoliczności niniejszej sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z wniosku – realizowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. W związku z realizacją zadania Gmina ponosi wydatki, które będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza (będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego zadania.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że doposażana Biblioteka będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj