Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.236.2018.1.AGW
z 22 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 11 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% do usług pomocniczych świadczonych na obszarze polskich portów związanych z rozładunkiem i załadunkiem granulowanego paku smołowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% do usług pomocniczych świadczonych na obszarze polskich portów związanych z rozładunkiem i załadunkiem granulowanego paku smołowego.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.



Spółka wykonuje usługi na rzecz podmiotów krajowych jak i kontrahentów unijnych, będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT. Spółka zamierza zawrzeć z kontrahentem krajowym umowę ramową na wykonanie czynności w ramach obsługi ładunków środków transportu morskiego i lądowego, w treści której zostanie określony zakres tych czynności, cena usługi, podstawowe prawa i obowiązki stron, zasady i procedury zlecenia usług.

Przedmiotem umowy będzie świadczenie usług związanych z przeładunkiem granulowanego paku smołowego luzem z wagonów kolejowych na statki morskie, na terenie portu morskiego.


Usługi będą realizowane w relacji:


  1. bezpośredniej: wagon – plac składowy – statek , lub
  2. pośredniej: wagon – statek.


W ramach wykonywanych usług, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania następujących czynności: Pośrednia relacja przeładunkowa:


  1. W związku z rozładunkiem paku z wagonów:


    1. usuwanie wody z plandek na wagonach,
    2. odkrycie ładunku (ściąganie plandek przykrywających ładunek),
    3. odkrycie składowiska, na którym zostanie złożony rozładowany pak,
    4. trymerka wagonów (pod łopatę),
    5. odwożenie ładunku przeniesionego dźwigiem, na drugą linię składowiska/magazynu,
    6. przykrycie plandekami towaru złożonego na składowisku,
    7. uprzątnięcie nabrzeża z resztek paku pozostałego po rozładunku wagonów,
    8. zwiezienie zmiotek (zmiecionych pozostałości) i plandek w miejsce wskazane przez Zlecającego,
    9. załadunek plandek do wagonu po zebraniu ich odpowiedniej ilości


  2. W związku z załadunkiem paku ze składowiska/magazynu na statek:


    1. odkrywanie ładunku na składowisku lub jego przykrywanie zgodnie ze wskazaniami obsługi statku, w tym utrzymywanie pracowników w gotowości do wykonywania tej czynności w trakcie opadów lub ryzyka ich wystąpienia,
    2. obsługa lukowa w trakcie przeładunku,
    3. dostarczanie ładunku ze składowiska na pierwszą linię załadunkową (w zasięg pracy dźwigu portowego),
    4. przykrycie pozostałego paku na składowisku po zakończeniu załadunku statku,
    5. uprzątnięcie nabrzeża z resztek paku po zakończeniu załadunku statku,
    6. zwiezienie zmiotek i plandek w miejsce wskazane przez Zlecającego.

Bezpośrednia relacja przeładunkowa:


  1. usuwanie wody z plandek na wagonach,
  2. odkrycie ładunku (ściąganie plandek przykrywających ładunek),
  3. trymerka wagonów (pod łopatę),
  4. obsługa lukowa w trakcie przeładunku,
  5. uprzątnięcie nabrzeża z resztek paku po rozładunku wagonów i zakończeniu załadunku statku,
  6. zwiezienie zmiotek w miejsce wskazane przez Zlecającego.


Świadczenie wszystkich usług opisanych powyżej Spółka będzie dokumentować:


  • dowodami obcymi i własnymi potwierdzającymi zlecenie usług,
  • dowodami własnymi na okoliczność wykonania usługi,
  • umową z kontrahentem


Pak smołowy po załadowaniu na statek, będzie eksportowany i w tym zakresie jego dostawa następować będzie ze stawką 0% VAT, przy czym Spółka nie będzie posiadać dokumentów eksportowych, gdyż nie będzie dokonywać załadunku, wyładunku lub przeładunku towaru, lecz będzie wykonywała tylko pozostałe czynności pomocnicze w odniesieniu do tych działań.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym, Spółka wykonująca wymienione powyżej usługi pomocnicze związane z załadunkiem, wyładunkiem towaru w porcie morskim, ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% z uwagi na art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towaru i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wykonywanych czynności, prawidłowe będzie zastosowanie stawki VAT 0%.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, stawkę podatku VAT 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednio potrzebom tych ładunków.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką VAT 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Jak stanowi art. 83 ust. 2a ustawy, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:


  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków


zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.


Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów, pozwala Spółce stwierdzić, że zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9, Spółka będzie miała prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do usług świadczonych na obszarze polskiego portu morskiego, w przypadku posiadania wymaganej dokumentacji, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich polegających na obsłudze środków transportu morskiego lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9a ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze portów morskich, związanych z transportem międzynarodowym, polegających na obsłudze środków transportu lądowego oraz żeglugi śródlądowej lub służących bezpośrednim potrzebom ich ładunków.

W myśl art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Jak stanowi art. 83 ust. 2a ustawy, do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 9a i 17, zalicza się załadunek, wyładunek, przeładunek oraz inne usługi wykonywane na tych ładunkach niezbędne do wykonania usługi transportu tych ładunków, z wyjątkiem usług składowania tych ładunków, z tym że usługi składowania ładunków, które stanowią część załadunku, wyładunku lub przeładunku, w części wykonywanej w okresie nieprzekraczającym:


  1. 20 dni dla ładunków przewożonych w kontenerach,
  2. 60 dni dla pozostałych ładunków


zalicza się do usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków.


Analiza okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że skoro Spółka będzie świadczyć na rzecz kontrahenta krajowego czynności pomocnicze towarzyszące załadunkowi i wyładunkowi granulowanego paku smołowego w celu jego późniejszego przeładowania na kolejowy środek transportu, wykonywane będą na terenie portu morskiego oraz będą służyć bezpośrednio potrzebom ww. ładunku morskiego środka transportu to – zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług – będą podlegały opodatkowaniu 0% stawką podatku, o ile Spółka nie świadczy usług składowania i będzie posiadała wymaganą dokumentację, o której mowa w art. 83 ust 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.



Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj