Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.170.2018.1.AS
z 1 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2018 r. (data wpływu 16 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 2096) oraz uchwalony na jej podstawie Statut (uchwała Sejmiku Województwa z dnia 26 lipca 2005 r.). Zgodnie z art. 31 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 tej ustawy Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych.

Województwo jest beneficjentem Działania 5.1. Ochrona różnorodności biologicznej – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „Inwentaryzacja przyrodnicza wybranych obszarów chronionego krajobrazu województwa (…)”. Projekt realizuje cele związane z ochroną różnorodności biologicznej poprzez: przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej wybranych 5 obszarów chronionego krajobrazu; wyposażenie oddziału Zespołu Parków Krajobrazowych oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych promujących postawy społeczne sprzyjające zahamowaniu wymierania gatunków.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  1. wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej wybranych obszarów chronionego krajobrazu w Województwie, za wyjątkiem terenów w obrębie ostoi Natura 2000,
  2. wyposażenie oddziału Zespołu Parków Krajobrazowych, planuje się zakup i montaż zestawu mebli oraz zestawu rolet na wyposażenie ośrodka edukacji przyrodniczej,
  3. informacja i promocja projektu – wykonanie i montaż 2 tablic edukacyjno-informacyjnych o wymiarach 1,2x1,6 m, opracowanie i druk publikacji o przyrodzie wybranych obszarów chronionego krajobrazu w Województwie (twarda okładka, nakład 3000 egz.) oraz opracowanie strony internetowej o obszarach chronionego krajobrazu w Województwie, w zadaniu tym będą uczestniczyć partnerzy użyczający grunt pod tablice edukacyjne,
  4. przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektu – opracowanie Studium wykonalności inwestycji.

Działania edukacyjno-promocyjne realizowane w projekcie będą zwiększały i uzupełniały efekty pozostałych podejmowanych działań, ponieważ wszystkie zadania mają pośrednio wpływać na świadomość społeczeństwa w dziedzinie ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, w tym siedlisk i gatunków Natura 2000. Niniejszy projekt ma się przyczynić do zwiększenia poziomu akceptacji społecznej i kształtować postawy pro przyrodnicze. Rezultatem projektu będzie także uzupełnienie wiedzy na temat walorów przyrodniczych oraz potrzeb ich ochrony, a także zidentyfikowanie największych zagrożeń.

Oszacowana wartość projektu to 343.211,55 zł, z tego 84,40%, co stanowi kwotę 289.663,00 zł, będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny Województwa. Projekt realizowany będzie w latach 2018-2020. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa – art. 14 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że Samorząd Województwa wykonuje zadania w zakresie m.in. edukacji publicznej i ochrony środowiska, w tym ochrony przyrody. Zadania te, Województwo realizuje również poprzez wojewódzką samorządową jednostkę budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, tj. Zespół Parków Krajobrazowych, działający na podstawie statutu przyjętego uchwałą Sejmiku Województwa z dnia 14 sierpnia 2009 r.

Beneficjent – Województwo, jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Realizatorem części projektu, tj. w zakresie wyposażenia Zespołu Parków Krajobrazowych i zarządzania zakupionym wyposażeniem będzie Zespół Parków Krajobrazowych reprezentowany przez Dyrektora . Ponadto ZPK wspierać będzie Województwo w bezpłatnym rozprowadzaniu publikacji przyrodniczej na temat obszarów chronionego krajobrazu.

Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Województwo.

W wyniku realizacji projektu Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Województwo jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację „czy w odniesieniu do realizowanego przez Województwo projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Inwentaryzacja przyrodnicza wybranych obszarów chronionego krajobrazu województwa(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Województwo jako beneficjent projektu pn. „Inwentaryzacja przyrodnicza wybranych obszarów chronionego krajobrazu województwa (…)” oraz Zespół Parków Krajobrazowych (samorządowa wojewódzka jednostka budżetowa nieposiadająca osobowości prawnej) jako realizator inwestycji, nie mają możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Powstałe w ramach projektu wyposażenie, tablice publikacje będą ogólnodostępne, publiczne i dostępne nieodpłatne, służące ochronie środowiska i przyrody.

Właścicielem produktów realizowanych działań będzie Województwo. Zakupywane w ramach projektu wyposażenie będzie stanowiło własność realizatora projektu. Po wykonaniu przedsięwzięcia zakupionym wyposażeniem będzie zarządzać Dyrektor w imieniu organu prowadzącego – Województwa.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Województwo realizujące opisany projekt, nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie województwa, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Województwo nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2018 r., poz. 913, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie województwa – samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność; dysponuje mieniem wojewódzkim; prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa – w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Województwo jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę o samorządzie Województwa oraz uchwalony na jej podstawie Statut. Zarząd Województwa jest organem wykonawczym Województwa, który realizuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, przy pomocy Urzędu Marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek budżetowych. Województwo jest beneficjentem Działania 5.1. Ochrona różnorodności biologicznej – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu. Projekt realizuje cele związane z ochroną różnorodności biologicznej poprzez: przeprowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej wybranych 5 obszarów chronionego krajobrazu; wyposażenie oddziału Zespołu Parków Krajobrazowych oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych promujących postawy społeczne sprzyjające zahamowaniu wymierania gatunków. Zakres rzeczowy projektu obejmuje: wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej wybranych obszarów chronionego krajobrazu w Województwie, za wyjątkiem terenów w obrębie ostoi Natura 2000, wyposażenie oddziału Zespołu Parków Krajobrazowych, planuje się zakup i montaż zestawu mebli oraz zestawu rolet na wyposażenie ośrodka edukacji przyrodniczej, informację i promocję projektu – wykonanie i montaż 2 tablic edukacyjno-informacyjnych, opracowanie i druk publikacji o przyrodzie wybranych obszarów chronionego krajobrazu w Województwie oraz opracowanie strony internetowej o obszarach chronionego krajobrazu w województwie, w zadaniu tym będą uczestniczyć partnerzy użyczający grunt pod tablice edukacyjne, przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektu – opracowanie Studium wykonalności inwestycji. Działania edukacyjno-promocyjne realizowane w projekcie będą zwiększały i uzupełniały efekty pozostałych podejmowanych działań ponieważ wszystkie zadania mają pośrednio wpływać na świadomość społeczeństwa w dziedzinie ochrony przyrody i różnorodności biologicznej, w tym siedlisk i gatunków Natura 2000. Niniejszy projekt ma się przyczynić do zwiększenia poziomu akceptacji społecznej i kształtować postawy pro przyrodnicze. Rezultatem projektu będzie także uzupełnienie wiedzy na temat walorów przyrodniczych oraz potrzeb ich ochrony, a także zidentyfikowanie największych zagrożeń. Oszacowana wartość projektu to 343.211,55 zł, z tego 84,40%, co stanowi kwotę 289.663,00 zł będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny Województwa. Projekt realizowany będzie w latach 2018-2020. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą o samorządzie Województwa. Zadania te, Województwo realizuje również poprzez wojewódzką samorządową jednostkę budżetową, nieposiadającą osobowości prawnej. Beneficjent – Województwo jest odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Realizatorem części projektu, tj. w zakresie wyposażenia Zespołu Parków Krajobrazowych i zarządzania zakupionym wyposażeniem będzie Zespół Parków Krajobrazowych reprezentowany przez Dyrektora ZPK. Ponadto ZPK wspierać będzie Województwo w bezpłatnym rozprowadzaniu publikacji przyrodniczej na temat obszarów chronionego krajobrazu. Województwo prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Województwa, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Województwo. W wyniku realizacji projektu Województwo nie będzie osiągało jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z wniosku wynika, że opisany projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Województwa, o których mowa w ustawie o samorządzie Województwa i nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Tym samym nabywając towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, Województwo nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, a w konsekwencji nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w analizowanej sprawie – mimo że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując opisany projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji ww. projektu – jak wskazał Wnioskodawca – nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Województwo nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Inwentaryzacja przyrodnicza wybranych obszarów chronionego krajobrazu Województwa (…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj