Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.79.2018.1.MPU
z 1 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 07 grudnia 2017 r. (data wpływu – 10 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla cygaretek z filtrem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla cygaretek z filtrem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych, gilz i akcesoriów tytoniowych. W ramach swojej działalności Spółka prowadzi skład podatkowy, w którym przyjmuje, magazynuje i z którego wyprowadza wyroby tytoniowe takie jak m.in. tytoń do palenia i cygaretki.

Wśród oferowanych przez Spółkę wyrobów tytoniowych znajdują się również cygaretki, których elementem konstrukcyjnym jest filtr pokryty owijką z odtworzonego tytoniu, która pokrywa całą długość cygaretki – łącznie z filtrem. Co istotne filtr w cygaretce ma konstrukcję celulozową i jego „istotą” jest to, iż nie nadaje się on do palenia (nie da się wypalić filtra). Decyzją Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu potwierdził akcyzową klasyfikacje ww. wyrobu jako cygaretki w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

W celu jednoznacznego doprecyzowania przyszłych zasad rozliczeń podatku akcyzowego, Spółka zwraca się z niniejszym wnioskiem dodatkowo o potwierdzenie prawidłowości jej rozumienia w odniesieniu do przepisów akcyzowych dotyczących zasad kalkulacji podstawy opodatkowania dla tego rodzaju wyrobów, tj. cygaretek z wbudowanym filtrem. Podkreślić przy tym wypada, iż przedmiotem jej zapytania nie jest sama klasyfikacja ww. wyrobu jako cygaretki (to bowiem zostało już potwierdzone wspomnianą decyzją).

Mając na uwadze powyższe, Spółka zwraca się do Ministra Finansów [Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej] z następującym zagadnieniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym Spółka określając podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym cygaretek powinna uwzględniać w niej również masę samego filtra?

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka w świetle art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, określając podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym cygaretek nie powinna ona uwzględniać w niej masy samego filtra.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy:

Na wstępie Spółka pragnie wskazać, że podobna sprawa, jak reprezentowana przez Spółkę w niniejszym wniosku, została już jednoznacznie rozstrzygnięta przez działającego z upoważnienia Ministra Finansów, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 16 września 2016 r. (IBPP4/4513-256/16-1/PK).

W powoływanej interpretacji, Organ uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym dla określenia podstawy opodatkowania cygaretek należy brać pod uwagę rzeczywistą wagę wyrobu akcyzowego – bez uwzględniania dodatkowych elementów będących co prawda jego częścią, ale nie wytworzonych z tytoniu (lub innego wyrobu akcyzowego), tak jak ustnik lub filtr.

Zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na cygara i cygaretki wynosi 393,00 zł za każdy kilogram.

Podczas określania wagi wyrobu akcyzowego, jakim jest cygaro lub cygaretka, deklarowana waga cygara lub cygaretek powinna odpowiadać rzeczywistej wadze wyrobu, co umożliwi w sposób prawidłowy obliczenie kwoty należnego podatku akcyzowego.

W przypadku cygaretek takich jak objęte przedmiotem niniejszego wniosku, tj. cygaretek z wbudowanym filtrem do podstawy opodatkowania akcyzą nie należy wliczać masy samego filtra, a jedynie masę zawartego w cygaretce tytoniu.

W pierwszej kolejności wynika to z literalnej treści art. 99 ust. 2 pkt 3 czytanego łącznie z art. 98 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Pierwszy z przepisów odnosi się do jednostek wagowych (kilogramów dla cygaretek), drugi natomiast wskazuje, iż w przypadku cygaretek przy ustalaniu wagi należy pomijać wagę ustnika lub/oraz filtra: por.: 2) tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik. wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów [...].

Po drugie zasadność wyłączenia z podstawy opodatkowania cygaretek wagi filtra wynika wprost z celu i kierunku ostatniej zmiany zasad opodatkowania akcyzą cygar i cygaretek, której jednoznaczny wyraz dał ustawodawca w 2014 r. Otóż do końca 2014 r. zarówno cygara jak i cygaretki opodatkowane były w Polsce (podobnie jak ma to miejsce w większości krajów UE), w oparciu o ilość sztuk danego wyrobu. Wówczas art. 99 ust. 2 pkt stanowił, iż stawki akcyzy na wyroby tytoniowe wynoszą na cygara i cygaretki – 280,25 zł za każde 1000 sztuk.

Zmiana zasad opodatkowania wprowadzona została ustawą z dnia 5 grudnia 2014 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2014 r., poz. 1877). W uzasadnieniu do nowelizacji (Druk Sejmowy nr 2854 z dnia 29 października 2014 r. – prace Sejmu VII kadencji – projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej z projektami aktów wykonawczych) wprost wskazano, iż powodem modyfikacji zasad opodatkowania cygaretek była chęć zwalczania zjawiska unikania opodatkowania przy wykorzystaniu tzw. „cygar imprezowych”:

„Mając na uwadze konieczność likwidacji patologicznego zjawiska, jakim jest wykorzystywanie cygar do produkcji papierosów, proponuje się zmianę sposobu opodatkowania cygar i cygaretek poprzez wprowadzenie stawki akcyzy uzależnionej od wagi, a nie jak obecnie od liczby sztuk. Dostępne na rynku tzw. „cygara imprezowe”, „weekendowe”, „klubowe” czy „kolekcjonerskie” są tanimi cygarami, o różnej gramaturze (do 10 g, 40 g czy nawet 100 g), których wypełnieniem jest krajanka tytoniowa lub zrolowane fragmenty liści tytoniu. Cena detaliczna takich cygar wynosi ok. 1,50 zł za sztukę, a jakość wykonania, jak też duża gramatura nie wskazuję na możliwość wykorzystywania ich zgodnie z przeznaczeniem, tj. do palenia w stanie niezmienionym. Natomiast cygara te, opodatkowane niższą stawką podatku akcyzowego niż tytoń do palenia czy papierosy gotowe, staję się atrakcyjne na rynku, bowiem w wielu przypadkach wykorzystywane są do samodzielnego wytwarzania papierosów.”

Innymi słowy, wprowadzając konstrukcję podstawy opodatkowania opartą o wagę cygara (cygaretki) celem ustawodawcy było opodatkowanie zawartego w cygarach tytoniu (a nie masy całego wyrobu). W oczywisty sposób bowiem, nawet potencjalnie niezależnie od budowy, kształtu struktury i wielkości cygara lub cygaretki nie można zakładać, że ktokolwiek wykorzystywałby element w postaci filtra jako krajanki lub surowca tytoniowego.

Wszak filtr ma konstrukcję celulozową i jego „istotą” jest to, iż nie nadaje się on do palenia (nie da się wypalić filtra).

Zatem obecna interpretacja nowych regulacji w kierunku zmierzającym do efektywnego opodatkowania akcyzą filtrów cygaretkowych stałaby w sprzeczności z jednoznacznym zamierzeniem ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacji w 2014 r. (z mocą od 1 stycznia 2015 r.).

Wreszcie końcowo należy podkreślić, iż również w opracowaniach dotyczących podatku akcyzowego wskazuje się, że konsekwencją zmiany zasad opodatkowania akcyzą cygar i cygaretek jest konieczność wyłączenia z podstawy opodatkowania filtrów cygaretkowych: por. S. Parulski; Ustawa o podatku akcyzowym, komentarz do art. 99; Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016 r.:

„[...] Waga nominalna nie może jednak istotnie odbiegać od wagi faktycznej. Niewielki poziom wahań w tym zakresie nie powinien wpływać na wysokość opodatkowania cygar, ponieważ wahania takie są dopuszczalne przez przepisy branżowe. Do wagi tej jednak nie należy doliczać ustników czy filtrów (w przypadku cygaretek), które wykonane są z innych substancji niż tytoń (w praktyce spotykane są bowiem filtry i ustniki plastikowe, drewniane, a nawet metalowe). Wliczanie do wagi cygar czy cygaretek filtrów czy ustników stanowiłoby bowiem nieuprawnione rozszerzenie opodatkowania na towary nie akcyzowe. [...]”.

W ocenie Wnioskodawcy, stanowi to kolejny argument potwierdzający, iż w przypadku cygaretek zawierających również filtr z materiału innego niż tytoń (w tym przypadku jest to filtr celulozowy), jego waga nie powinna być zaliczana do podstawy opodatkowania akcyzą.

Mając na uwadze całokształt przedstawionej argumentacji, zdaniem Spółki, w świetle art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, określając podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym cygaretek nie powinna ona uwzględniać w niej masy samego filtra.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj