Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1640/11/KG
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1640/11/KG
Data
2012.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca
loterie
umowa agencyjna


Istota interpretacji
Sprzedaż losów oraz kuponów związanych z grami losowymi korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011r. (data wpływu 23 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W deklaracji VAT-7 za lipiec 2011r. Wnioskodawca wystąpił o zwrot podatku w związku z prowadzoną inwestycją. Urząd Skarbowy wszczął kontrolę uzasadniającą zwrot.

Cytat z protokołu pokontrolnego:

W trakcie kontroli ustalono, iż w związku z prowadzeniem kolektury Totalizatora Sportowego, Wnioskodawca uzyskał w lipcu 2011r. obrót w wysokości 12.312,81 zł, w tym sprzedaż w wysokości 12.186,41 zł (unieważniono kwotę 126,40 zł). Obrót ten nie był ewidencjonowany przy zastosowaniu kas rejestrujących. W przypadku wykonywania czynności wynikających z umowy agencyjnej podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku (art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Natomiast w zakresie ujmowania tych transakcji w kasie rejestrującej zastosowanie znajdzie § 7 ust. 7 rozporządzenia MF z dn. 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212 poz. 1338 ze zm.). Z przepisu tego wynika, że podatnicy u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz podatku należnego całą wartość sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Wobec powyższego podatnicy wynagradzani prowizyjnie ewidencjonują w kasie rejestrującej całą wartość sprzedaży, natomiast podatek VAT rozliczają jedynie od kwoty uzyskanej prowizji. Kontrolowany Wnioskodawca w lipcu 2011r. nie ewidencjonował obrotu uzyskanego w związku z zawartą umową z Sp. z o.o. przy zastosowaniu kas rejestrujących, czym naruszył wyżej cytowany przepis – koniec cytatu z protokołu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży m. in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z tego tytułu ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca podpisał umowę agencyjną (dalej: umowa agencyjna) z Sp. z o.o. (dalej: Spółka), który prowadzi działalność w zakresie urządzania gier losowych określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz.1540 ze zm.), zwanej dalej „ugh”. Spółka ta wykonuje w tym zakresie monopol państwa – art. 5 ugh. W związku z urządzaniem gier losowych Spółka posiada status podatnika podatku od gier, którego przedmiotem jest m. in. urządzanie gier losowych – art. 71 ust. 1 i 2 ugh. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej „ustawą VAT”, działalność w zakresie m. in. gier losowych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w ugh objęta jest zwolnieniem z podatku VAT.

W § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 46 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwanym dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”, przewidziane zostało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących dostawy towarów i świadczenia usług, do których ma zastosowanie zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT.

Na mocy podpisanej umowy agencyjnej, Spółka powierzyła Wnioskodawcy sprzedaż losów loterii pieniężnych (losów) oraz dowodów udziału w grach liczbowych (kuponów). Możliwość powierzenia sprzedaży losów oraz kuponów agentom wynika z art. 28 ust. 2 ugh i stanowi odstępstwo od zasady wykonywania wszystkich czynności związanych z urządzaniem gier losowych bezpośrednio przez Spółkę wykonującą monopol państwa w tym zakresie – art. 28 ust. 1 ugh.

Umowa agencyjna uprawnia Wnioskodawcę do dokonywania sprzedaży losów i kuponów w imieniu Spółki i na jej rzecz. Spółka powierzyła w tym celu infrastrukturę techniczną (np. terminal) służącą wykonywaniu tej sprzedaży w imieniu Spółki i jednocześnie dostarcza materiały eksploatacyjne oraz marketingowe, bez których ta sprzedaż nie mogłaby być wykonywana. Spółka przeprowadza także inne czynności, bez których nie byłoby możliwe wykonywanie powierzonej Wnioskodawcy sprzedaży (np. przeprowadza losowania w grach liczbowych). Należy zaznaczyć, że powierzenie sprzedaży kuponów i losów gier losowych nie oznacza, że Spółka przekazuje jednocześnie w jakimś zakresie uprawnienie do urządzania tych gier. To bowiem Spółka jest wyłącznym podmiotem uprawnionym do ich urządzania (wykonuje w tym zakresie monopol państwa), Wnioskodawca zaś działa w jej imieniu i na jej rzecz.

W ramach umowy agencyjnej Wnioskodawca przekazuje Spółce utarg otrzymany z tytułu sprzedaży jej produktów pomniejszony o wypłacone wygrane. Spółka rozlicza się z Wnioskodawcą w ten sposób, że wypłaca prowizję od wysokości osiągniętej sprzedaży w danym okresie.

Sama Spółka nie ewidencjonuje sprzedaży gier losowych za pomocą kasy rejestrującej, gdyż czynność ta została objęta zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku takiego ewidencjonowania. Wnioskodawca także nie ewidencjonuje powierzonej przez Spółkę sprzedaży losów i kuponów związanych z grami losowymi. Wnioskodawca ogranicza się tylko do ewidencjonowania sprzedaży własnej za pomocą kasy rejestrującej

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powierzona w trybie art. 28 ust. 2 ugh agentowi przez Spółkę sprzedaż losów oraz kuponów związanych z grami losowymi powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, powierzona Wnioskodawcy w trybie art. 28 ust. 2 ugh przez Spółkę sprzedaż losów oraz kuponów związanych z grami losowymi nie powinna być ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

W opinii Wnioskodawcy fakt, czy sprzedaż losów loterii pieniężnej albo kuponów będących potwierdzeniem udziału w grze liczbowej jest dokonywana bezpośrednio przez, np. pracowników Spółki, czy też przez agentów, jest bez znaczenia z perspektywy oceny możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących zawartego w § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 46 rozporządzenia w sprawie kas.

Wynika to z faktu, że wspomniane zwolnienie ma charakter przedmiotowy. Każda więc sprzedaż, do której zastosowanie będzie miało zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej. Bez znaczenia jest więc jaki podmiot dokonuje sprzedaży, tj. czy jest nim Spółka, czy też agent, któremu powierzona została sprzedaż gier losowych w imieniu i na rzecz Spółki. Zresztą, na sprzedaż agenta działającego w imieniu i na rzecz Spółki należy patrzeć tak, jakby ta sprzedaż została dokonana właśnie przez Spółkę. Działania agenta wywierają bowiem bezpośrednie skutki po stronie Spółki.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy VAT stosuje się m. in. do sprzedaży gier losowych, przy czym indyferentne z perspektywy zastosowania tego zwolnienia jest to, kto dokonuje tej sprzedaży. Istotne jest jedynie to, że sprzedaż ta podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. I to niezależnie od tego, czy została dokonana przez Spółkę, czy też przez agenta, któremu taka sprzedaż została powierzona na mocy art. 28 ust. 2 ugh.

Także okoliczność ewidencjonowania przez agenta jego własnej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, nie modyfikuje możliwości zastosowania zwolnienia z § 2 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 46 rozporządzenia w sprawie kas. Zwolnienie przedmiotowe z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obejmuje każdą sprzedaż, która mieści się w jego zakresie.

Mając na uwadze powyższe, sprzedaż gier losowych (kuponów i losów stanowiących dowód udziału w tych grach) objęta jest zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Na możliwość zastosowania przywołanego wyżej zwolnienia przedmiotowego nie ma wpływu to, że Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż własną (tzn. tą, która nie została powierzona przez Spółkę) na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia (…).

Stosownie do § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Z kolei w § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia postanowiono, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Powyższy przepis (tj. § 7 ust. 7 powołanego rozporządzenia) ustanawia wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, nakazując również ewidencjonowanie sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Wyjątek ten dotyczy ewidencjonowania na własnej kasie obrotu innego podmiotu bez prawa do używania przez podatnika kas należących do innego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i dokonuje sprzedaży m. in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z tego tytułu ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.

Ponadto Wnioskodawca podpisał umowę agencyjną z Sp. z o.o., który prowadzi działalność w zakresie urządzania gier losowych określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz.1540 ze zm.). W związku z urządzaniem gier losowych Spółka posiada status podatnika podatku od gier, którego przedmiotem jest m. in. urządzanie gier losowych.

Na mocy podpisanej umowy agencyjnej, Spółka powierzyła Wnioskodawcy sprzedaż losów loterii pieniężnych (losów) oraz dowodów udziału w grach liczbowych (kuponów). Umowa agencyjna uprawnia Wnioskodawcę do dokonywania sprzedaży losów i kuponów w imieniu Spółki i na jej rzecz. W ramach umowy agencyjnej Wnioskodawca przekazuje Spółce utarg otrzymany z tytułu sprzedaży jej produktów pomniejszony o wypłacone wygrane. Spółka rozlicza się z Wnioskodawcą w ten sposób, że wypłaca prowizję od wysokości osiągniętej sprzedaży w danym okresie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży losów oraz kuponów związanych z grami losowymi prowadzonej na rzecz zleceniodawcy na podstawie umowy agencyjnej.

Jak wskazują powołane powyżej przepisy dotyczące ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, co do zasady zatem pośrednik, który obok sprzedaży towarów zleceniodawcy dokonuje sprzedaży towarów własnych, w sytuacji gdy ciąży na nim obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej, ma również obowiązek ewidencjonowania na kasie obrotu z tytułu sprzedaży towarów zleceniodawcy.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 46 ww. załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług, do których ma zastosowanie, zwolnienie od podatku wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Stosownie do unormowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Powyżej przedstawione regulacje nie nasuwają wątpliwości, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w poz. 46 załącznika do rozporządzenia dotyczy określonych czynności wykonywanych przez podatnika.

Jest to więc zwolnienie przedmiotowe i obejmuje dostawę towarów i świadczenie usług które podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Dla zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie ma więc znaczenia jaki podmiot dokonuje tej sprzedaży, decydujące znaczenie ma fakt, że czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od gier. Jak wynika z treści wniosku sprzedaż losów loterii pieniężnych (losów) oraz dowodów udziału w grach liczbowych (kuponów) dokonywana jest na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o., który prowadzi działalność w zakresie urządzania gier losowych i w związku z urządzaniem gier losowych posiada status podatnika podatku od gier.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż powierzona Wnioskodawcy przez Spółkę sprzedaż losów oraz kuponów związanych z grami losowymi korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012r. na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 46 załącznika do tego rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie sprzedaży losów oraz kuponów związanych z grami losowymi, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj