Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.205.2018.2.MK
z 7 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2018 r. (data wpływu 20 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży w przetargu nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży w przetargu nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U z 2017 r. poz. 1875 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2017 r., poz. 2077 ze zm.). Miasto wykonuje przede wszystkim tzw. zadania własne nałożone na jednostkę odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostało powołane. Zdecydowana większość tych zadań jest wykonywana przez Miasto w ramach reżimu publicznoprawnego, niektóre czynności Miasto wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, traktując je jako podlegające przepisom ustawy o VAT.

Miasto zamierza sprzedać w przetargu zabudowaną garażem nieruchomość gruntową oznaczoną numerem geodezyjnym 30267/3 o powierzchni 0,3930 ha stanowiącą własność. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Miasta na podstawie aktu notarialnego z dnia 26 stycznia 2011 r. - umowa zamiany od Skarbu Państwa - nieruchomość zabudowana bursą o tymczasowej strukturze przeznaczoną do likwidacji, rozebrana w listopadzie 2017 r. zgodnie z protokołem odbioru robót. Nieruchomość zabudowana jest garażem murowanym, który zgodnie z ewidencją gruntów i budynków Miasto posiada powierzchnię zabudowy 78 m2 i budowa została zakończona w 1994 r. zgodnie z wypisem z kartoteki budynków otrzymanym z Wydziału Geodezji i Kartografii.


Część przedmiotowej działki o pow. 174 m2 zabudowanej garażem Miasto dzierżawiło osobie fizycznej na podstawie umów dzierżawy w okresach od 1 grudnia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. oraz od 1 lutego 2015 r. do 31 października 2015 r. Obecnie działka jest niedzierżawiona.

Garaż jest w dobrym stanie technicznym.

W wyniku podziału działki nr 30267/3 o powierzchni 0,3930 ha powstała działka oznaczona numerem geodezyjnym 30267/9 o powierzchni 643 m2 zabudowana ww. garażem.

Przedmiotowa działka zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Miasta w zakresie jednostek strukturalnych BI I, BI II i B3 II (część północna) rejonu Miasta zgodnie z uchwalą Rady Miejskiej z dnia 3 grudnia 2003 r. (Dziennik Urzędowy województwa z dnia 1 grudnia 2003 r.) przeznaczona jest pod usługi z mieszkalnictwem 1 - rodzinnym (symbol w planie 2U/MN)


W ewidencji gruntów funkcja przedmiotowej nieruchomość sklasyfikowana jest jako budynek transportu - łączności. Po umowie zamiany - garaż, od 2011 r. jest własnością Miasta, zarówno Miasto jak i dzierżawca - osoba fizyczna korzystająca z powyższego budynku nie ponosiła nakładów na ulepszenie garażu, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej garażu. Miasto w żadnej formie nie dysponowało nieruchomością gruntową zabudowaną garażem na niczyją rzecz. Miasto nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej finansowania ww. garażu.


Miasto nie ponosiło na przedmiotowej nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem żadnych nakładów, nie dokonywało żadnych remontów i ulepszeń.


Ani użytkownik, ani też Miasto nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie garażu w rozumieniu o przepisy podatku dochodowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż w przetargu ww. nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 - w związku z art. 29a ust. 8?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej działki zabudowanej garażem z 1994 r. podlega sprzedaży opodatkowanej, jednakże korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 10.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Do zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla dostawy nieruchomości - budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku w oparciu o przepisy z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a.

Jednakże dla zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 istotne jest czy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem, czy też nie.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich:

  1. wybudowaniu lub,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

Odnosząc się do ww. definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Zatem oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Od chwili przejęcia garażu przez Miasto tj. 2011 roku, Miasto O. dzierżawiło osobie fizycznej przedmiotową działkę zabudowaną garażem.


Dzierżawa była opodatkowana podstawową stawką podatku od towarów i usług. Miasto nie posiada informacji czy osoba fizyczna dzierżawiąca nieruchomość zabudowaną garażem ponosiła jakiekolwiek nakłady na ulepszenie garażu, Miasto zaś nie wnosiło żadnych nakładów remontowych ani ulepszeń.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wg art. 43 ust.10 podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do treści art. 43 ust. 11 oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Natomiast wg art. 43 ust. 1 pkt l0a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.) - zwalnia się dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt l0a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, stosownie do art. 43 ust. l pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się z opodatkowania dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, zgodnie z art. 29a ust. 8 powyższej ustaw), w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W momencie oddania w dzierżawę nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem przez osobę fizyczną, tj. od 1 grudnia 2011 r. doszło do pierwszego zasiedlenia powyższej nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem.

Z uwagi na to, że od pierwszego zasiedlenia tj. od 2013 r. upłynął okres ponad 2 lata można tu zastosować zwolnienie z art. 43 ust 1 pkt 10.

Miasto nie ponosiło na przedmiotowej nieruchomości żadnych nakładów, nie dokonywało żadnych remontów i ulepszeń.

Sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 10 ustawy, bowiem nie zaistniały powyższe wyjątki przedstawione w przepisie, tj. planowana dostawa nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT lub przed nim oraz od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Poprzez spełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, strony transakcji będą miały prawo wybrać opcje opodatkowania tej sprzedaży.


Zdaniem Miasta sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT - w związku z art. 29a ust. 8 powyższej ustawy - ze zwolnienia z podatku VAT korzysta grunt, na którym jest garaż posadowiony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt, budynki i budowle spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ww. sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej przewidziane zostały zwolnienia od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2014 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że „Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”.

Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.


Tak więc, w ocenie NSA, w świetle wykładni językowej, jak i celowościowej systemu VAT należy przyjąć, że jeżeli podatnik użytkował dany budynek, budowlę lub ich części i spełnia warunek korzystania z budynku, budowli lub ich części przez wymagany czas, to do sprzedaży prawa własności tego budynku, budowli lub ich części zastosowanie znajdzie fakultatywne zwolnienie przewidziane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.”

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ww. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto zamierza sprzedać w przetargu zabudowaną garażem nieruchomość gruntową oznaczoną numerem geodezyjnym 30267/3 o powierzchni 0,3930 ha stanowiącą własność Miasta. Przedmiotowa nieruchomość stanowi własność Miasta na podstawie aktu notarialnego z dnia 26 stycznia 2011 r.- umowa zamiany od Skarbu Państwa - nieruchomość zabudowana bursą o tymczasowej strukturze przeznaczoną do likwidacji, rozebrana w listopadzie 2017 r. zgodnie z protokołem odbioru robót. Nieruchomość zabudowana jest garażem murowanym, który zgodnie z ewidencją gruntów i budynków Miasta posiada powierzchnię zabudowy 78 m2 i budowa została zakończona w 1994 r. zgodnie z wypisem z kartoteki budynków otrzymanym z Wydziału Geodezji i Kartografii.

Część przedmiotowej działki o pow. 174 m2 zabudowanej garażem Miasto dzierżawiło osobie fizycznej na podstawie umów dzierżawy w okresach od 1 grudnia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. oraz od 1 lutego 2015 r. do 31 października 2015 r. Obecnie działka jest niedzierżawiona. Garaż jest w dobrym stanie technicznym. W wyniku podziału działki nr 30267/3 o powierzchni 0,3930 ha powstała działka oznaczona numerem geodezyjnym 30267/9 o powierzchni 643 m2 zabudowana ww. garażem. Przedmiotowa działka (nr geodezyjny 30267/9) zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Miasta w zakresie jednostek strukturalnych B1 I, B1 II i B3 II (część północna) rejonu Miasta zgodnie z uchwalą Rady Miejskiej z dnia 3 grudnia 2003 r. przeznaczona jest pod usługi z mieszkalnictwem 1 - rodzinnym (symbol w planie 2U/MN). W ewidencji gruntów funkcja przedmiotowej nieruchomości sklasyfikowana jest jako budynek transportu - łączności. Po umowie zamiany - garaż, od 2011 r. jest własnością Miasta, zarówno Miasto jak i dzierżawca - osoba fizyczna korzystająca z powyższego budynku nie ponosiła nakładów na ulepszenie garażu, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej garażu. Miasto w żadnej formie nie dysponowało nieruchomością gruntową zabudowaną garażem na niczyją rzecz. Miasto nie posiada żadnej dokumentacji dotyczącej finansowania ww. garażu. Miasto nie ponosiło na przedmiotowej nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem żadnych nakładów, nie dokonywało żadnych remontów i ulepszeń.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży w przetargu nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem.


Należy wskazać, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług dostawa budynku, budowli lub ich części spełniających określone w przepisie warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.


Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że transakcja sprzedaży garażu nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że doszło do pierwszego zajęcia garażu i od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży miną 2 lata. Jak wskazał Wnioskodawca, nieruchomość stanowi własność Miasta na podstawie aktu notarialnego z dnia 26 stycznia 2011 r. – umowa zamiany od Skarbu Państwa. Następnie Wnioskodawca dzierżawił osobie fizycznej garaż w okresie od 1 grudnia 2013 r. do 30 listopada 2014 r. oraz od 1 lutego 2015 r. do 31 października 2015 r. Ponadto nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej garażu. Zatem dostawa ww. garażu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W konsekwencji, również dostawa działki, na której posadowiony jest garaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku – zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Reasumując, sprzedaż działki 30267/3 wraz z posadowionym na niej garażem będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie, jak wskazano wyżej, ww. zwolnienie jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług dostawca nieruchomości może z niego zrezygnować.

Końcowo Organ zauważa, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii zwolnienia od podatku sprzedaży w przetargu nieruchomości gruntowej zabudowanej garażem, o której stanowi przedstawiony opis zdarzenia przyszłego i pytanie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z poźn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj