Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1616/11-4/MPe
z 13 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1616/11-4/MPe
Data
2012.03.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem - wyłączenia


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przemieszczanie towarów


Istota interpretacji
W zakresie uznania dokonywanych transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.



Wniosek ORD-IN 501 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2011 r. (data wpływu 23.12.2011 r.) uzupełnionym w dniu 03.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26.01.2012 r. (skuteczne doręczenie w dniu 30.01.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dokonywanych transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dokonywanych transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 03.02.2012 r., złożonym w dniu 03.02.2012 r. (data wpływu 06.02.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26.01.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką posiadającą siedzibę na terytorium Szwajcarii, zarejestrowaną jako podatnik podatku od wartości dodanej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Austrii oraz w innych państwach członkowskich UE. Spółka jest również zarejestrowana jako czynny podatnik VAT (w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych) w Polsce.

Spółka dokonuje przemieszczeń własnych towarów na terytorium Polski według następującego schematu:

  1. Spółka przemieszcza własne towary ze Szwajcarii na terytorium Austrii, gdzie Spółka — działająca w charakterze austriackiego podatnika podatku od wartości dodanej — występuje jako importer. Towary te są dopuszczane do obrotu w Austrii.
  2. Towary są następnie przemieszczane przez Spółkę (lub na jej rzecz) z terytorium Austrii na terytorium Polski.

Po przemieszczeniu do Polski, towary Spółki składowane są w magazynie prowadzonym przez polskiego kontrahenta Spółki (dalej: „Kontrahent”). Magazyn ten nie ma charakteru magazynu konsygnacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 27c) ustawy o VAT.

Na części towarów pobieranych z magazynu Kontrahent wykonuje usługę na materiale powierzonym na terytorium Polski, w wyniku czego powstają towary przetworzone. Towary przetworzone, składowane w magazynie Kontrahenta, mogą następnie być przez Spółkę (zarówno przed upływem, jak i po upływie 90 dni od dnia wykonania usługi):

  1. dostarczone do klientów Spółki na terytorium Polski;
  2. dostarczone do klientów Spółki na terytorium Unii Europejskiej (dalej: „UE”) — np. Niemiec, Austrii;
  3. dostarczone do klientów Spółki spoza terytorium UE;
  4. przemieszczone do magazynów Spółki w innych państwach członkowskich UE (z wyłączeniem Austrii);
  5. przemieszczone do magazynów zlokalizowanych poza terytorium UE (w tym do własnych magazynów w Szwajcarii).

Pozostała część towarów składowanych w magazynie Kontrahenta, która nie jest przedmiotem usługi na materiale powierzonym, również może być następnie przez Spółkę:

  1. dostarczona do klientów Spółki na terytorium Polski;
  2. dostarczona do klientów Spółki na terytorium UE — np. Niemiec, Austrii;
  3. dostarczona do klientów Spółki spoza terytorium UE;
  4. przemieszczona do magazynów Spółki w innych państwach członkowskich UE (z wyłączeniem Austrii);
  5. przemieszczona do magazynów zlokalizowanych poza terytorium UE (w tym do własnych magazynów w Szwajcarii).

W przypadku towarów, które dostarczane są do innych kontrahentów z UE i spoza EU, wywóz towarów w wykonaniu dostawy rozpoczyna się na terytorium Polski. W przypadku części towarów, w momencie transportu towarów do magazynu Kontrahenta, Spółka nie jest w stanie dokładnie określić, jaka ich część zostanie następnie odsprzedana, a jaka będzie przedmiotem usługi wyświadczonej przez Kontrahenta. Dla przykładu, towary pierwotnie przeznaczone do odsprzedaży mogą być — np. w wyniku biznesowej decyzji Spółki — poddane usługom Kontrahenta. Ponadto, w momencie przemieszczenia towarów ze Szwajcarii do Austrii, a następnie do Polski, Spółka nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić kierunku późniejszego wywozu towarów magazynowanych/przerabianych w Polsce. W szczególności, w momencie przywozu Spółka nie jest w stanie określić, czy towary będą przykładowo dostarczone do innych państw członkowskich UE, czy też dostarczone do krajów spoza UE.

W przypadku towarów dostarczanych do klientów spoza terytorium UE, jak i przemieszczanych do magazynów zlokalizowanych poza terytorium UE (w tym do własnych magazynów w Szwajcarii), Spółka każdorazowo rozpoczyna procedurę wywozu w Polsce (dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE wystawiany jest przez polski urząd celny). Fizyczny wywóz towarów poza granicę UE może odbywać się nie tylko na granicy państw trzecich z Polską, ale również na granicy innych państw członkowskich UE (przykładowo na granicy austriacko-szwajcarskiej).

Spółka pragnie dodatkowo wskazać, iż:

  1. przemieszczane towary nie są instalowane lub montowane na terytorium Polski w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT;
  2. przemieszczenie towarów nie następuje w wykonaniu sprzedaży wysyłkowej w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT;
  3. towary nie są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT;
  4. przemieszczeniu nie podlegają towary, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;
  5. towary po przerobie nie są przemieszczane do innego państwa członkowskiego UE w celu wykonania dalszych usług na tych towarach i następnie przywozu tych towarów na terytorium Austrii.

Niezależnie od powyższego, Spółka dokonuje analogicznych przemieszczeń innych własnych towarów (tj. narzędzi) ze Szwajcarii, przez Austrię, na terytorium Polski, w celu udostępnienia ich Kontrahentowi do świadczenia na rzecz Spółki usług na materiale powierzonym. Narzędzia udostępniane Kontrahentowi przez Spółkę co do zasady nie są następnie przedmiotem wywozu poza terytorium Polski ponieważ podlegają całkowitemu zużyciu w procesie świadczenia usług przez Kontrahenta.

Spółka wnioskuje o wydanie interpretacji indywidualnej na gruncie przepisów VAT obowiązujących od 1 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym Spółka powinna każdorazowo rozpoznawać przemieszczenie własnych towarów z Austrii do Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem (dalej: „WNT”) w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle opisanego powyżej stanu faktycznego, Spółka powinna każdorazowo rozpoznać przemieszczenie własnych towarów z Austrii do Polski jako WNT.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez WNT rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska, na terytorium Polski, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego UE w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach WNT, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że w omawianej sytuacji:

  1. dochodzi do przemieszczenia towarów;
  2. towary należące do Spółki są przemieszczane przez Spółkę (działającą w charakterze austriackiego podatnika VAT), lub na jej rzecz, z terytorium Austrii na terytorium Polski;
  3. towary te zostały przez Spółkę zaimportowane na terytorium Austrii przed przemieszczeniem do Polski;
  4. towary te przemieszczane są do Polski w ramach szeroko pojętej działalności gospodarczej Spółki i mają służyć działalności gospodarczej Spółki, w szczególności towary te mają być, w formie nieprzetworzonej lub po przetworzeniu przez Kontrahenta:
    1. przedmiotem dostawy krajowej na terytorium Polski,
    2. przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (dalej: „WDT”) z Polski,
    3. przedmiotem eksportu z Polski,
    4. wykorzystane w działalności gospodarczej Spółki w innym państwie członkowskim UE po przemieszczeniu tych towarów do magazynu Spółki w tym państwie;
    5. wykorzystane w działalności gospodarczej Spółki w Szwajcarii lub innym kraju spoza UE, po przemieszczeniu tych towarów z powrotem do Szwajcarii lub do tego kraju.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w omawianej sytuacji spełnione zostaną wszystkie warunki wymienione w art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędne do uznania przemieszczenia towarów Spółki z Austrii do Polski jako WNT w Polsce.

Niezależnie od powyższego, w celu prawidłowego rozpoznania przemieszczenia własnych towarów przez Spółkę na terytorium Polski, niezbędna jest również analiza takiego przemieszczenia w świetle warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o VAT oraz par. 16 Rozporządzenia. Spełnienie któregoś z warunków określonych w tych przepisach skutkowałoby bowiem uznaniem, że dane przemieszczenie towarów z Austrii na terytorium Polski nie stanowiłoby WNT, a w przypadku par. 16 Rozporządzenia podlegałoby zwolnieniu.

Spółka poniżej przytacza poszczególne wymogi wymienione w art. 12 ust. 1, wraz z analizą potwierdzającą niespełnienie danego warunku przez Spółkę:

  1. towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;Towary Spółki nie są instalowane lub montowane. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

  2. przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju; Przemieszczenie towarów Spółki nie następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

  3. towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie części transportu pasażerów, o której mowa w art. 22 ust. 5, z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika lub na jego rzecz na pokładach tych pojazdów; Towary Spółki nie są przemieszczane na pokładach statków, samolotów w trakcie części transportu pasażerów z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez Spółkę lub na jej rzecz na pokładach tych pojazdów. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

  4. towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej eksportowi towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju, pod warunkiem że:
    1. od momentu, w którym towary przemieszczono na terytorium kraju, do momentu opuszczenia przez te towary terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu czynności odpowiadającej eksportowi towarów, upłynęło nie więcej niż 90 dni,
    2. towary na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane, zostały, w związku z czynnością odpowiadającą eksportowi towarów, objęte procedurą wywozu na podstawie przepisów celnych; Przed przemieszczeniem do Polski, należące do Spółki towary nie zostały objęte procedurą wywozu w Austrii. Ponadto, decyzja o tym, że dany towar będzie przedmiotem eksportu jest podejmowana dopiero po przemieszczeniu towarów do Polski. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

  5. towary mają być przedmiotem czynności odpowiadającej wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów dokonanej przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego, z którego są przemieszczane na terytorium kraju, pod warunkiem że od momentu, w którym towary przemieszczono na terytorium kraju, do momentu opuszczenia przez te towary terytorium kraju, w wykonaniu czynności odpowiadającej wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, nie upłynęło więcej niż 90 dni; W omawianym przypadku, towary Spółki nie są przemieszczane przez Polskę w wykonaniu czynności odpowiadającej WDT z terytorium Austrii. Wywóz towarów do kontrahentów z UE w wykonaniu dostawy rozpoczyna się dopiero na terytorium Polski. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

  6. na towarach mają zostać na terytorium kraju wykonane usługi na rzecz tego podatnika, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia wykonania usługi, z powrotem przemieszczone na terytorium państwa członkowskiego, z którego zostały pierwotnie wywiezione;W ocenie Wnioskodawcy, powyższy przepis odnosi się jedynie do sytuacji, gdy podatnik podatku od wartości dodanej przemieszcza towary własne z terytorium innego państwa członkowskiego UE (lub są one przemieszczane na jego rzecz) na terytorium Polski w celu dokonania na tych towarach usług, a następnie przetworzone towary z powrotem przemieszczane są przez tego podatnika (lub na jego rzecz) do tego innego państwa członkowskiego UE i podatnik ten jest odbiorcą tych towarów w tym innym państwie członkowskim (tu: Austrii) tzn. przetworzone towary de facto wracają do tego podatnika.W innych przypadkach, w szczególności gdy towary są dostarczane po przerobie z terytorium Polski do innego kontrahenta z Austrii (tj. gdy wywóz towarów z Polski do Austrii następuje w wykonaniu dostawy na rzecz takiego kontrahenta), lub gdy Spółka otwiera procedurę wywozu towarów w polskim urzędzie celnym, zaś transfer towarów przez terytorium Austrii jest jedynie częścią transportu towarów przykładowo na terytorium Szwajcarii (tj. gdy Austria nie jest krajem docelowym transportowanych towarów), nie można uznać, iż dochodzi do powrotnego przemieszenia towarów na teren Austrii.W konsekwencji, w rozważanej sytuacji nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT.

  7. towary mają być czasowo używane na terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, dla świadczenia usług przez tego podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu; Spółka nie jest podmiotem, do którego odnosi się omawiany przepis — siedziba Spółki zlokalizowana jest bowiem nie na terytorium państwa członkowskiego UE, lecz w Szwajcarii, tj. poza terytorium UE. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

  8. towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła;W omawianym przypadku, towary przemieszczane do Polski w celu wykonania na nich usług przez Kontrahenta lub odsprzedaży nie są używane przez Spółkę na terytorium Polski. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Warunek wymieniony we wspomnianym przepisie nie jest również spełniony w stosunku do towarów, które po przemieszczeniu do Polski są przekazywane Kontrahentami do świadczenia przez niego usług na rzecz Spółki (tj. narzędzi). Po pierwsze, podmiotem używającym te narzędzia na terytorium Polski nie jest Spółka, lecz Kontrahent. Po drugie, zazwyczaj nie jest też spełnione kryterium „czasowości” przemieszczenia tych narzędzi do Polski. Po przemieszczeniu do Polski towary te są bowiem całkowicie zużywane w procesie świadczenia usług przez Kontrahenta, tj. nie są po użyciu w Polsce przedmiotem wywozu poza terytorium Polski.

  9. przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej. Przemieszczane do Polski towary Spółki nie zaliczają się do którejkolwiek z kategorii wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 9. Nie jest więc spełniony warunek wymieniony w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Ponadto, z uwagi na fakt, iż towary po przerobie nie są przemieszczane do innego państwa członkowskiego UE w celu wykonania dalszych usług na tych towarach, a następnie przywozu tych towarów na terytorium Austrii, w rozważanej sytuacji nie będzie miął zastosowania par. 16 Rozporządzenia.

Konkluzja:

W świetle przedstawionej powyżej analizy przepisów, potwierdzającej;

  • spełnienie przez Spółkę warunków art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, kwalifikujących przemieszczenie własnych towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej z innego państwa członkowskiego UE (lub na jego rzecz) do Polski jako WNT, oraz
  • niespełnienie przez Spółkę żadnego z warunków art. 12 ust.1 ustawy o VAT, pozwalających na uznanie przemieszczenia własnych towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej z innego państwa członkowskiego UE (lub na jego rzecz) do Polski jako WNT,

zdaniem Spółki w zaistniałym stanie faktycznym powinna ona każdorazowo rozpoznać przemieszczenie własnych towarów z Austrii do Polski jako WNT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj