Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.124.2018.2.AP
z 18 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 28 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 11 czerwca 2018 r. i 15 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich w wraz z zagospodarowaniem terenu” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 29 maja 2018 r. oraz z dnia 11 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje budowę świetlic wiejskich w X i Y.

Zadanie planowane jest do realizacji w ramach projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu”, na realizację którego planuje ubiegać się o środki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-202 w zakresie operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”.

Świetlice wiejskie są jednym z najważniejszych obiektów użyteczności publicznej w gminie, stanowią miejsce spotkań społeczności lokalnej, integracji i innych inicjatyw społecznych.

Gmina realizując inwestycję obejmującą budowę świetlic wiejskich podniesie atrakcyjność świadczonych usług społeczno-kulturalnych, pozwoli wywołać inicjatywy kulturalne wśród mieszkańców, zwiększy ilość i poprawi jakość organizowanych imprez poprzez stworzenie odpowiednich warunków technicznych i użytkowych obiektów.

W wybudowanych świetlicach przewiduje się organizowanie spotkań i imprez okolicznościowych przez mieszkańców, np. urodziny, komunie czy wesela. W związku z tym przewiduje się zawieranie umów najmu obiektów. Będą pobierane opłaty (będą osiągane przychody), w związku z czym wystąpi czynność opodatkowana podatkiem VAT od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 t.j.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jest zarejestrowana jako podatnik czynny.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1875), który określa zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury. W świetlicy planuje się między innymi: organizację zajęć świetlicowych, spotkania koła gospodyń wiejskich, a także szereg spotkań integrujących społeczność lokalną np: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, andrzejki, mikołajki.

Udostępniając wybudowane świetlice nieodpłatnie mieszkańcom, gmina realizować będzie zadania własne. Będą one również wykorzystywane do celów działalności gospodarczej obejmującej odpłatny najem na rzecz podmiotów trzecich.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 29 maja 2018 r. Zainteresowany wskazał, że:

  1. Wartość poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na budowę świetlicy wiejskiej w X będzie wynosiła 958.101,06 zł., natomiast wartość poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na budowę świetlicy wiejskiej w Y będzie wynosiła 962.646,58 zł.
  2. Przybliżona, skalkulowana i określona miesięczna kwota czynszu z tytułu najmu świetlicy w X będzie wynosiła 133,00 zł., w Y 133,00 zł.
  3. Wartość czynszu do całej wartości przedmiotu najmu świetlicy w X pozostanie w stosunku 0,17%; wartość czynszu do całej wartości przedmiotu najmu świetlicy w Y pozostanie w stosunku 0,17%.
  4. Obrót z tytułu odpłatnego najmu ww. świetlic będzie nieistotny dla budżetu Wnioskodawcy. Dochody z tytułu odpłatnego najmu świetlic w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy będą kształtowały się na poziomie 0,07%.
  5. Wysokość przedmiotowego najmu nie umożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Kalkulacja została określona na podstawie dotychczasowego najmu wszystkich świetlic na terenie gminy. Roczne wpłaty z tego tytułu dla dziewięciu świetlic wynoszą 14.391,51 zł.
  6. Towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować do poszczególnych kategorii działalności, tj. działalności opodatkowanej i pozostającej poza działalnością gospodarczą (zadania własne gminy).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że opisane we wniosku świetlice wynajmowane są ze średnią częstotliwością jeden wynajem na miesiąc na jedną świetlicę (średnia wyliczona jest na podstawie liczby wynajmów świetlic w 2017 r.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina w związku z planowaną realizacją projektu „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu” może odliczyć podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu daje prawną możliwość do odliczenia podatku VAT, ponieważ zostaną spełnione warunki art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, t.j.). zgodnie z którym „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z planowaną inwestycją, albowiem Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony wykazany w fakturach z tytułu dostaw towarów i usług związanych z budową świetlic wiejskich w całości, z uwagi na fakt, iż świetlice od początku ich użytkowania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przymiot podatnika podatku od towarów i usług przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Wobec powyższego, za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) wynika, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy).

W świetle art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Natomiast działalność Wnioskodawcy polegająca na świadczeniu odpłatnych usług oraz odpłatnej dostawy stanowi działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina planuje budowę świetlic wiejskich. Zadanie planowane jest do realizacji w ramach projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu”, na realizację którego planuje ubiegać się o środki w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie operacji typu „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”. Świetlice wiejskie są jednym z najważniejszych obiektów użyteczności publicznej w gminie, stanowią miejsce spotkań społeczności lokalnej, integracji i innych inicjatyw społecznych. Gmina realizując inwestycję obejmującą budowę świetlic wiejskich podniesie atrakcyjność świadczonych usług społeczno-kulturalnych, pozwoli wywołać inicjatywy kulturalne wśród mieszkańców, zwiększy ilość i poprawi jakość organizowanych imprez poprzez stworzenie odpowiednich warunków technicznych i użytkowych obiektów. W wybudowanych świetlicach przewiduje się organizowanie spotkań i imprez okolicznościowych przez mieszkańców, np. urodziny, komunie czy wesela. W związku z tym przewiduje się zawieranie umów najmu obiektów. Będą pobierane opłaty (będą osiągane przychody), w związku z czym wystąpi czynność opodatkowana podatkiem VAT od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina jest zarejestrowana jako podatnik czynny. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność. Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, który określa zadania własne gminy polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury. W świetlicy planuje się między innymi: organizację zajęć świetlicowych, spotkania koła gospodyń wiejskich, a także szereg spotkań integrujących społeczność lokalną np: Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, andrzejki, mikołajki. Udostępniając wybudowane świetlice nieodpłatnie mieszkańcom, gmina realizować będzie zadania własne. Będą one również wykorzystywane do celów działalności gospodarczej obejmującej odpłatny najem na rzecz podmiotów trzecich.

Wartość poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na budowę świetlicy wiejskiej w X będzie wynosiła 958.101,06 zł, natomiast wartość poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na budowę świetlicy wiejskiej w Y będzie wynosiła 962.646,58 zł. Przybliżona, skalkulowana i określona miesięczna kwota czynszu z tytułu nąjmu świetlicy w X będzie wynosiła 133,00 zł, w Y 133,00 zł. Wartość czynszu do całej wartości przedmiotu najmu świetlicy w X pozostanie w stosunku 0,17%; wartość czynszu do całej wartości przedmiotu najmu świetlicy w Y pozostanie w stosunku 0,17%. Obrót z tytułu odpłatnego najmu ww. świetlic będzie nieistotny dla budżetu Wnioskodawcy. Dochody z tytułu odpłatnego najmu świetlic w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Wnioskodawcy będą kształtowały się na poziomie 0,07%. Wysokość przedmiotowego najmu nie umożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych. Kalkulacja została określona na podstawie dotychczasowego najmu wszystkich świetlic na terenie gminy. Roczne wpłaty z tego tytułu dla dziewięciu świetlic wynoszą 14.391,51 zł. Opisane we wniosku świetlice wynajmowane są ze średnią częstotliwością jeden wynajem na miesiąc na jedną świetlicę (średnia wyliczona jest na podstawie liczby wynajmów świetlic w 2017 r.).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu”.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Wybudowane świetlice wiejskie, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT) oraz do działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu temu podatkowi). Bowiem, realizowane przez Gminę czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu świetlic dla mieszkańców, stanowią niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Jednak należy wskazać, że Gmina realizując przedmiotowy projekt będzie wykonywała przede wszystkim zadania własne w ramach władztwa publicznego, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym. Co prawda, w analizowanej sprawie, wystąpią czynności cywilnoprawne, jednak jak wskazał sam Wnioskodawca, będą one sporadyczne (średnio jeden wynajem na miesiąc na jedną świetlicę), w związku z czym stwierdzić należy, że nie przesądzają one o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, w rozpatrywanej sprawie podatek naliczony nie będzie ściśle związany z czynnościami opodatkowanymi, a wręcz przeciwnie – związany będzie z inwestycją, niesłużącą czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.

W ocenie tut. Organu odnośnie ww. budynków, brak jest związku przyczynowo-skutkowego, także o charakterze pośrednim pomiędzy oddaniem w najem świetlic, a inwestycją polegającą na budowie świetlic wiejskich.

O ile nie można wykluczyć, że wspomniane zakupy towarów i usług mogą przyczyniać się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Gminę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. inwestycje. Wykorzystywanie świetlic na cele komercyjne – jak wynika z treści wniosku – w niewielkim zakresie, nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wobec powyższego w odniesieniu do budynków świetlicy wiejskiej, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Budowa świetlic wiejskich wraz z zagospodarowaniem terenu”.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj