Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.145.2018.3.AS
z 14 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 maja 2018 r. (skutecznie doręczone 16 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT w związku z realizacją projektu.


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 maja 2018 r.(skutecznie doręczone 16 maja 2018 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.), dalej zwaną ustawą o świadczeniach, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Jednocześnie, Wnioskodawca na podstawie art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.) zalicza się do jednostek sektora finansów publicznych, tj. jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

Zadania ustawowe Wnioskodawcy zostały określone w art. 31n ustawy o świadczeniach. Statut Wnioskodawcy nadany rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz. U. poz. 1862, z późn. zm.) określa, że celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Do katalogu zadań Wnioskodawcy, wynikającym z art. 31n ustawy o świadczeniach, zalicza się m. in. opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodyce przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach (art. 31n pkt 2), opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń (art. 31n pkt 2a), opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej (art. 31n pkt 3) oraz prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3 (art. 31n pkt 4). Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 poz. 1221, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca planuje realizację projektu szkoleniowego finansowanego ze środków podchodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach działania „Działania projakościowe i rozwiązania organizacyjne w systemie ochrony zdrowia ułatwiające dostęp do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług zdrowotnych”, dla którego instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Zdrowia.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie prowadzić szkolenia, zgodnie z zadaniem o którym mowa w art. 31n pkt 4 ustawy o świadczeniach, z zakresu zadań, o których mowa w art. 31n pkt 2-3 ustawy o świadczeniach. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia w zakresie: tworzenia samorządowych programów polityki zdrowotnej, regionalnych strategii ochrony zdrowia, świadczeń objętych finansowaniem ze środków publicznych, procesu taryfikacji oraz procesu terapeutycznego.


Działania realizowane w ramach projektu, obejmować będą:

  1. szkolenia pracowników administracyjnych i zarządzających podmiotami leczniczymi, jak również przedstawicieli płatnika i podmiotów tworzących, służące poprawie efektywności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju zdolności analitycznych i audytu wewnętrznego w jednostkach systemu ochrony zdrowia,
  2. działania na rzecz rozwoju dialogu społecznego oraz idei społecznej odpowiedzialności instytucji systemu ochrony zdrowia, poprzez m.in. wsparcie współpracy administracji systemu ochrony zdrowia z organizacjami pacjenckimi.

Obecnie, z uwagi na brzmienie przywołanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca, zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 5 stycznia 2018 r. znak: 0114-KDIP4.4012.633.2017.1.AS nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.


W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy wskazując, że w ramach projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) będzie świadczyła jedynie usługi szkoleniowe.

Usługi szkoleń będą świadczone nieodpłatnie przez Agencję. Uczestnikami szkoleń będą przedstawiciele organów założycielskich podmiotów leczniczych, w tym pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, osoby biorące udział w tworzeniu regionalnej polityki zdrowotnej, przedstawiciele organizacji pacjenckich, pracownicy podmiotów leczniczych, w tym kadra zarządzająca w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz pracownicy płatnika publicznego.


Szkolenia organizowane przez Agencję nie będą stanowić usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.


Agencja nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, przy czym zgodnie z art. 3ln pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, z późn. zm.) do ustawowych zadań Agencji należy prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań Agencji, o których mowa w art. 31n pkt 1-3 ww. ustawy. Tematyka planowanych szkoleń dotyczyć będzie ww. zadań, o których mowa w art. 31 n pkt 1 -3 ustawy o świadczeniach.


Szkolenia będą w 100% finansowane ze środków publicznych, tj. środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm) w wysokości 84,28% oraz dotacji z budżetu państwa w wysokości 15,72%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wobec przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego planowana realizacja projektu finansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej rodzi obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług, a dalej obowiązek rozliczania podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną realizacją opisanego projektu, Wnioskodawca będzie działać jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizacja projektu wypełnia nałożone na jednostkę zadania, zgodnie z art. 31n pkt 2-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938., z późn. zm.).


Wobec powyższego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a dalej do rozliczania podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W art. 15 ust. 6 ustawy stwierdza się, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Oznacza to, że ww. organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.


W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


W świetle art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.


Jak stanowi art. 96 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminie: przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Jednocześnie, Wnioskodawca na podstawie art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zalicza się do jednostek sektora finansów publicznych, tj. jest inną państwową osobą prawną utworzoną na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.

Zadania ustawowe Wnioskodawcy zostały określone w art. 31n ustawy o świadczeniach. Statut Wnioskodawcy nadany rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. określa, że celem statutowym Agencji jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Do katalogu zadań Agencji, wynikającym z art. 31n ustawy o świadczeniach, zalicza się m. in. opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodyce przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach (art. 31n pkt 2), opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń (art. 31n pkt 2a), opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej (art. 31n pkt 3) oraz prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3 (art. 31n pkt 4).

Agencja planuje realizację projektu szkoleniowego finansowanego ze środków podchodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach działania „Działania projakościowe i rozwiązania organizacyjne w systemie ochrony zdrowia ułatwiające dostęp do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług zdrowotnych”, dla którego instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Zdrowia.

W ramach realizacji projektu Agencja będzie prowadzić szkolenia, zgodnie z zadaniem o którym mowa w art. 31n pkt 4 ustawy o świadczeniach, z zakresu zadań, o których mowa w art. 31n pkt 2-3 ustawy o świadczeniach. Głównym celem realizacji projektu jest poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia w zakresie: tworzenia samorządowych programów polityki zdrowotnej, regionalnych strategii ochrony zdrowia, świadczeń objętych finansowaniem ze środków publicznych, procesu taryfikacji oraz procesu terapeutycznego.

Usługi szkoleń będą świadczone nieodpłatnie przez Agencję. Uczestnikami szkoleń będą przedstawiciele organów założycielskich podmiotów leczniczych, w tym pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, osoby biorące udział w tworzeniu regionalnej polityki zdrowotnej, przedstawiciele organizacji pacjenckich, pracownicy podmiotów leczniczych, w tym kadra zarządzająca w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz pracownicy płatnika publicznego. Tematyka planowanych szkoleń dotyczyć będzie zadań, o których mowa w art. 31n pkt 1-3 ustawy o świadczeniach.


W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wobec planowania realizacji projektu finansowanego ze środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej powstaje obowiązek rejestracyjny w zakresie podatku od towarów i usług i obowiązek rozliczania podatku VAT.


Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.


Dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.


Tym samym stwierdzić należy, że dana transakcja będzie podlegała tylko wówczas opodatkowaniu, gdy podatnik - dokonując jej - będzie działał w takim charakterze (podatnika), to znaczy, gdy zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły.

W tym miejscu należy wskazać, że posiadanie statusu podatnika podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny podmiotu, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT. Tak więc podatnikiem dany podmiot będzie tylko w odniesieniu do czynności opodatkowanych, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej.


Aby wyłączenie spod zakresu opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy mogło być zastosowane w odniesieniu do określonego rodzaju działalności wykonywanej przez organ władzy publicznej (lub podmiot prawa publicznego działający w takim charakterze), działalność ta musi być wykonywana w ramach właściwego dla tych organów reżimu prawnego. Jeśli natomiast organy władzy (lub podmioty prawa publicznego) działają na tych samych warunkach prawnych co prywatni przedsiębiorcy, nie wykonują działalności w ramach pełnienia funkcji publicznych.


Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.


Jak wynika z opisu sprawy, zgodnie z art. 31m ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Agencja jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Natomiast w myśl art. 31m ust. 2 cyt. ustawy Wnioskodawca działa na podstawie ustawy i statutu.


Stosownie do art. 31n powołanej ustawy, do zadań Agencji należy:

  1. realizacja zadań związanych z oceną świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie:
    1. wydawania rekomendacji w sprawie:
      • kwalifikacji świadczenia opieki zdrowotnej jako świadczenia gwarantowanego,
      • określania lub zmiany poziomu lub sposobu finansowania świadczenia gwarantowanego,
      • usuwania danego świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych,
      • zmiany technologii medycznej,
    2. opracowywania raportów w sprawie oceny świadczeń opieki zdrowotnej,
    3. opracowywania analiz weryfikacyjnych, o których mowa w art. 35 ustawy o refundacji;

1a) realizacja zadań związanych z określeniem taryf świadczeń w zakresie:

  1. określania taryfy świadczeń,
  2. opracowywania raportów w sprawie ustalenia taryfy świadczeń;

1b) opracowywanie propozycji zaleceń dotyczących standardu rachunku kosztów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31lc ust. 7;

  1. opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o metodyce przeprowadzania oceny technologii medycznych oraz o technologiach medycznych opracowywanych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innych krajach;

2a) opracowywanie, weryfikacja, gromadzenie, udostępnianie i upowszechnianie informacji o zasadach określania taryfy świadczeń;

  1. opiniowanie projektów programów polityki zdrowotnej;

3a) wydawanie opinii, o których mowa w art. 47f ust. 1 i 2;

3b) przygotowywanie raportów, o których mowa w art. 48aa ust. 1;

  1. prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3;

4a) sporządzanie opinii, o których mowa w art. 11 ust. 3;

  1. realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.


Na podstawie § 1 ust. 2 Statutu Wnioskodawcy, nadanego rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2014 r. (Dz.U. poz. 1862 z późn. zm.) celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność w zakresie ochrony zdrowia.


Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy nie można stwierdzić, że prowadząc szkolenia w ramach opisanego projektu, finansowanego ze środków publicznych, Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca celem działalności Agencji jest realizacja zadań ustawowych, o których mowa w art. 31n ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a nie – cel zarobkowy. Usługi szkoleń będą świadczone przez Agencję nieodpłatnie. Uczestnikami szkoleń będą przedstawiciele organów założycielskich podmiotów leczniczych, w tym pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, osoby biorące udział w tworzeniu regionalnej polityki zdrowotnej, przedstawiciele organizacji pacjenckich, pracownicy podmiotów leczniczych, w tym kadra zarządzająca w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz pracownicy płatnika publicznego. Tematyka szkoleń planowanych w ramach realizacji projektu dotyczyć będzie zadań, o których mowa w ww. art. 31n pkt 1-3 ww. ustawy.

Zatem, organizacja szkoleń w przedstawionych okolicznościach sprawy wypełnia zadania nałożone na Wnioskodawcę art. 31n ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i w ocenie tut. organu nie może być zakwalifikowana jako „działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność wykonujących wolne zawody”. Organizacja szkoleń w tym przypadku nie stanowi „czynności polegających na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Wskazać należy, że wykonując czynności wynikające z ustawowych obowiązków uregulowanych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i nie będzie działał jako podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji powyższych wyjaśnień, działania realizowane w ramach projektu, które obejmować będą szkolenia wynikające z art. 31n ust. 1 pkt 4 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należy potraktować jako czynności realizowane przez „urząd obsługujący organ władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane”, który zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy nie może zostać uznany za podatnika podatku VAT.

Wobec tego zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w związku z planowaną realizacją opisanego projektu Agencja będzie działała jako urząd obsługujący organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy. Tym samym realizacja opisanego projektu nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku rozliczania podatku VAT i w konsekwencji obowiązku rejestracyjnego w podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj