Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.267.2018.2.MD
z 19 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2018 r. (data wpływu 30 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania po likwidacji działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Do grudnia 2017 r. Wnioskodawca miał zawieszoną działalność gospodarczą. W 2017 r. jedynym Jego dochodem było wynagrodzenie ze stosunku pracy. W październiku 2017 r. został zwolniony z pracy. Celem poszukiwania źródła utrzymania - w grudniu 2017 r. Wnioskodawca odwiesił działalność gospodarczą. W Urzędzie Skarbowym dowiedział się, że z uwagi na to, że przed zawieszeniem działalności był opodatkowany podatkiem liniowym 19% - to po odwieszeniu działalności gospodarczej w grudniu 2017 r. - nadal obowiązuje sposób opodatkowania, który wybrał w trakcie prowadzonej uprzednio działalności gospodarczej, a mianowicie - opodatkowanie podatkiem liniowym 19%. Na utrzymaniu Wnioskodawca ma żonę i niepełnosprawne dziecko. Żona nie pracuje, gdyż zmuszona jest opiekować się niepełnosprawnym dzieckiem. Podatnik chciałby w 2018 r. powrócić do wyboru formy opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej, aby mieć możliwość rozliczenia się wspólnie z żoną z dochodów osiągniętych w 2018 r. Zaznacza, że ma z żoną w 2018 r. majątkową wspólność małżeńską.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy jeżeli w ciągu roku podatkowego 2018 Wnioskodawca zlikwiduje działalność gospodarczą, a następnie w tym samym roku podatkowym 2018 ponownie rozpocznie działalność gospodarczą, czy będzie mógł dokonać wyboru opodatkowania tej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych według skali podatkowej i uzyskane dochody opodatkować wspólnie z małżonką?
  2. Czy Wnioskodawca złoży wówczas za 2018 r. PIT-36L w zakresie dochodów uzyskanych za okres od 1 stycznia 2018 r. do dnia likwidacji działalności oraz PIT-36 w zakresie dochodów uzyskanych od dnia rozpoczęcia działalności do końca 2018 r., w którym rozliczy dochody wspólnie z małżonką?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie kwestii dotyczącej wyboru formy opodatkowania po likwidacji działalności gospodarczej, natomiast w zakresie dotyczącym możliwości opodatkowania za 2018 r. wspólnie z małżonką, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy: jeżeli w ciągu roku podatkowego 2018 zlikwiduje On działalność gospodarczą, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru formy opodatkowania na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

Takie stanowisko zawarto na stronie Ministerstwa Finansów (informacja 80731/K) oraz jest ono zgodne z linią interpretacyjną Ministra Finansów - przykładowe interpretacje indywidualne z dnia:

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (tj. stawką 19%) W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Z kolei, według art. 9a ust. 4 tej ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Skoro Wnioskodawca zlikwiduje działalność gospodarczą i w tym samym roku, tj. 2018 r., rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej – może złożyć, zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej – na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej lub pisemnie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zatem, do dochodów osiągniętych po 1 stycznia 2018 r. do dnia zlikwidowania działalności gospodarczej zastosowanie będzie miało opodatkowanie dochodów podatkiem liniowym 19% - i celem rozliczenia tych dochodów za ten okres Wnioskodawca zobowiązany będzie złożyć PIT-36L. Natomiast dochody uzyskane od dnia rozpoczęcia w 2018 r. działalności gospodarczej do końca grudnia 2018 r. opodatkowane będą na zasadach ogólnych według skali podatkowej i w stosunku do tych dochodów Wnioskodawca złoży PIT-36.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie wyboru formy opodatkowania po likwidacji działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że w myśl art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zatem, należy przyjąć, że - co do zasady - podstawową formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Natomiast złożenie stosownego oświadczenia, przy zachowaniu terminów, o których mowa w przepisach, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Jak wynika z powyższego, w trakcie roku podatkowego - wybór sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jest możliwy tylko w przypadku rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. W innych przypadkach oświadczenie o wyborze formy opodatkowania należy złożyć do 20 stycznia roku podatkowego. Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy. Natomiast w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania.

Co do zasady, skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw, aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego. W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej podatnik ma prawo dokonać wyboru formy opodatkowania, zgodnie z cytowanymi przepisami.

Z opisu sprawy wynika, że do grudnia 2017 r. Wnioskodawca miał zawieszoną działalność gospodarczą. W 2017 r. jedynym Jego dochodem było wynagrodzenie ze stosunku pracy. W październiku 2017 r. został zwolniony z pracy. Celem poszukiwania źródła utrzymania – w grudniu 2017 r. Wnioskodawca odwiesił działalność gospodarczą. W Urzędzie Skarbowym dowiedział się, że z uwagi na to, że przed zawieszeniem działalności był opodatkowany podatkiem liniowym 19% - to po odwieszeniu działalności gospodarczej w grudniu 2017 r. - nadal obowiązuje sposób opodatkowania, który wybrał w trakcie prowadzonej uprzednio działalności gospodarczej, a mianowicie - opodatkowanie podatkiem liniowym 19%. Na utrzymaniu Wnioskodawca ma żonę i niepełnosprawne dziecko. Żona nie pracuje, gdyż zmuszona jest opiekować się niepełnosprawnym dzieckiem. Podatnik chciałby w 2018 r. zlikwidować działalność gospodarczą, a następnie ponownie rozpocząć działalność gospodarczą, wybierając jako formę opodatkowania nowej działalności – zasady ogólne, aby mieć możliwość rozliczenia się wspólnie z żoną z dochodów osiągniętych w 2018 r. Zaznacza się, że ma z żoną w 2018 r. majątkową wspólność małżeńską.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokona w 2018 r. likwidacji działalności gospodarczej, to po rozpoczęciu nowej działalności może zgodnie z postanowieniami art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych złożyć stosowne oświadczenie i dokonać wyboru sposobu opodatkowania na zasadach ogólnych (pomimo faktu, że zlikwidowana działalność była opodatkowana podatkiem liniowym). Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia dwóch zeznań podatkowych, tj. zeznania o wysokości dochodów (poniesionej straty) – PIT-36L za okres działalności, dla której obowiązywała forma opodatkowania podatkiem liniowym oraz zeznania o wysokości dochodów (poniesionej straty) – PIT-36 za okres działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.

W tej kwestii stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zauważyć należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj