Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1166/11-4/LK
z 7 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1166/11-4/LK
Data
2011.12.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
cash-pooling
import usług
nabycie
usługi
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie nabywanych usług w ramach umowy Cash-poolingu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2011 r. (data wpływu 29.08.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 04.11.2011 r. (data wpływu 07.11.2011 r. ) na wezwanie z dnia 26.10.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych usług w ramach umowy Cash-poolingu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych usług w ramach umowy Cash-poolingu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 04.11.2011 r. (data wpływu 07.11.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPB2/436-367/11-2/MZ, IPPB5/423-757/11-2/JC, IPPP3/443-1166/11-2/LK z dnia 26.10.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) rozważa przystąpienie do systemu cash poolingu - db-CashSweep Srevice (dalej: db-CashSweep Srevice) prowadzonego już przez bank (dalej: Bank) dla kilku spółek z Grupy G, gdzie w każdym przypadku G GmbH z siedzibą w Niemczech (dalej: G Niemcy) pełni rolę Cash Pool Leadera.Konstrukcja db-CashSweep Srevice, która jest oferowana przez Bank spółkom z Grupy G polega na tym, że system cash poolingu tworzą wyłącznie dwie spółki - spółka z Grupy G oraz G Niemcy jako Cash Pool Leader Powyższe oznacza, że w Grupie G funkcjonuje wiele systemów cash pollingowych składających się wyłącznie z dwóch spółek i Banku.

G Niemcy jest 100% udziałowcem Spółki.Bank nie jest wobec Spółki pożyczkodawcą kwalifikowanym w rozumieniu przepisów w art. 16 ust. 16 pkt 60 i 61 Ustawy o CITŚwiadczone przez Bank w ramach db-CashSweep Srevice usługi obejmują kompleksowe zarządzanie płynnością finansową w ramach Grupy G, w tym udzielanie kredytów przez Bank.

Zarządzanie płynnością finansową Grupy G w ramach db-CashSweep Service polega na zarządzaniu środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych oraz zadłużeniem spółek z Grupy G w celu minimalizacji odsetek wypłacanych bankowi z tytułu istniejącego zadłużenia, a także na umożliwieniu osiągania wyższych przychodów z nadwyżek finansowych niż przychody, jakie uczestnicy db-CashSweep Service otrzymaliby z tytułu standardowego oprocentowania depozytów bankowych.W celu przystąpienia Spółki do db-CashSweep Service podpisana zostanie umowa pomiędzy Spółką, G Niemcy i Bankiem tzw. Umowa przystąpienia do db-CashSweep.

Poniżej Spółka przedstawia szczegółowe zasady funkcjonowania db-CashSweep Service:

  • Spółka otworzy rachunek bankowy „Source Account” (dalej: Rachunek Źródłowy) w polskim oddziale Banku.
  • G Niemcy w ramach db-CashSweep Service pełni funkcję Cash Pool Leadera i w tym celu ma założony w Banku w Niemczech docelowy rachunek bankowy (dalej: Rachunek Docelowy).
  • W celu ułatwienia codziennego zarządzania środkami pieniężnymi przez uczestników db-CashSweep Service oraz umożliwienia efektywnego finansowania ich bieżących potrzeb w zakresie kapitału obrotowego, Bank udziela uczestnikom db—CashSweep Srevice kredytu w ich rachunkach — tzw. kredytu dziennego - do wysokości określonych limitów
  • kredyt dzienny stanowi formę krótkoterminowego finansowania udzielanego przez Bank na rzecz każdego uczestnika db-CashSweep Srevice. kredyt ten udzielany jest rano i powinien zostać spłacony w całości przed końcem dnia.
  • każdy wpływ środków pieniężnych na rachunek powoduje spłatę przez uczestnika db-CashSweep Srevice całości lub części jego kredytu dziennego, oraz odpowiednio, możliwość przekazania pozostałych środków na rachunek innego uczestnika w przypadku salda dodatniego na rachunku.
  • Transakcje w ramach db-CashSweep Srevice wykonywane są w ten sposób, iż na koniec każdego dnia Bank dokonuje ustalenia salda na Rachunku Zródłowym. Następnie Bank dokonuje transferu salda dodatniego/ujemnego na Rachunek Docelowy tak, aby na Rachunku Źródłowym wykazywane było saldo zerowe.
  • każdego dnia saldo dodatnie/ujemne Rachunku Źródłowego powoduje powstanie należnoścUzobo wiązania wobec G Niemcy. Od salda dodatniego/ujemnego naliczane są odsetki na poziomie rynkowym.
  • Operacje spłaty kredytu dziennego inicjowane i prowadzone są przez Bank.
  • Bank nalicza odsetki od dodatniego/ujemnego salda na Rachunku Docelowym, którymi następnie uznaje/obciąża Rachunek Docelowy.
  • Za realizację db-CashSweep Srevice Bank pobiera od każdego uczestnika db-CashSweep Srevice opłaty.
  • W ramach db-CashSweep Srevice, Spółka i G Niemcy ponoszą solidarną odpowiedzialność za wszelkie straty, koszty, szkody lub zobowiązania powstałe w wyniku salda debetowego na Rachunku Źródłowym Spółki.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, wnioskuje we własnym imieniu o wydanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług.W ramach przedstawionego we wniosku systemu cash poolingu db-CashSweep Srevice nie będzie dochodziło do zawierania umów pożyczek oraz umów depozytu nieprawidłowego pomiędzy uczestnikami dbCashSweep Srevice.

W ramach systemu dbCashSweep Srevice będzie natomiast dochodziło do wstępowania w prawa wierzyciela, czyli do subrogacji. Uczestnik db-CashSweep Srevice, który spłaci kredyt dzienny zaciągnięty przez innego uczestnika db-CashSweep Srevice, wstępować będzie w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. Banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności dokonywane przez Bank w ramach db-CachSweep Srevice podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i są z niego zwolnione...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako: „VAT”) podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Za świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy uznać każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów.Oznacza to, że zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT czynność udzielania kredytu przez Bank stanowi świadczenie usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy o VAT usługi udzielania kredytu podlegają zwolnieniu z VAT. Podsumowując, czynności udzielenia przez bank uczestnikom db-CashSweep Service kredytów krótkoterminowych są zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie z zakresu podatku od towarów i usług. Zagadnienia wynikające z zakresu podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od osób prawnych zostaną rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4;

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.07.2011 r. podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne: będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Wnioskodawca zamierza dla kilku spółek z Grupy G prowadzonego już przez bank rozważa przystąpienie do systemu cash poolingu – db-CashSweep Srevice. W celu przystąpienia Spółki do db-CashSweep Service podpisana zostanie umowa pomiędzy Spółką, G Niemcy i Bankiem tzw. Umowa przystąpienia do db-CashSweep. Tak więc nabycie usług przez Wnioskodawcę od podmiotu zagranicznego, będzie stanowić import usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podlegający opodatkowaniu na terenie kraju. Wnioskodawca, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązany do ich rozliczenia.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 37- 41 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku:

  • usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w z związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji;
  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  • usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  • usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;
  • usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Stosownie do art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Ponadto, jak stanowi art. 43 ust. 16 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Z przedstawionego we opisu zdarzenia przyszłego wniosku wynika iż świadczone przez Bank w ramach db-CashSweep Srevice usługi obejmują kompleksowe zarządzanie płynnością finansową w ramach Grupy G, w tym udzielanie kredytów przez Bank. Zarządzanie płynnością finansową Grupy G w ramach db-CashSweep Service polega na zarządzaniu środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych oraz zadłużeniem spółek z Grupy G w celu minimalizacji odsetek wypłacanych bankowi z tytułu istniejącego zadłużenia, a także na umożliwieniu osiągania wyższych przychodów z nadwyżek finansowych niż przychody, jakie uczestnicy db-CashSweep Service otrzymaliby z tytułu standardowego oprocentowania depozytów bankowych. Operacje spłaty kredytu dziennego inicjowane i prowadzone są przez Bank. Bank nalicza odsetki od dodatniego/ujemnego salda na Rachunku Docelowym, którymi następnie uznaje/obciąża Rachunek Docelowy. Za realizację db-CashSweep Srevice Bank pobiera od każdego uczestnika db-CashSweep Srevice opłaty. W ramach db-CashSweep Srevice, Spółka i G Niemcy ponoszą solidarną odpowiedzialność za wszelkie straty, koszty, szkody lub zobowiązania powstałe w wyniku salda debetowego na Rachunku Źródłowym Spółki.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż Spółka będąca nabywcą usług świadczonych przez Bank spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca (Wnioskodawca) posiada siedzibę działalności gospodarczej, t.j. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczone usługi stanowią dla Spółki import usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego będzie zobowiązana do rozliczenia podatku z tego tytułu.

Jednakże w niniejszej sprawie usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r., mając na względzie fakt, iż jak we wniosku nabywane usługi dotyczą usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez Bank na rzecz Wnioskodawcy w ramach opisanego systemu cash-poolingu będą stanowiły dla Wnioskodawcy import usług podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nabywa usługa będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy leżało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj