Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.224.2018.1.MU
z 21 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania kosztów uzyskania przychodu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stosowania kosztów uzyskania przychodu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest Spółką z o.o., w której Rada Nadzorcza powołana została uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników i w skład niej wchodzą 3 osoby spoza Spółki. Wynagrodzenie Rady Nadzorczej określono uchwałą Zgromadzenia Wspólników ustalając miesięczne wynagrodzenie jako iloczyn przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz mnożnika 0,75. Ustalono również dodatki funkcyjne w wysokości 10% i 5% w zależności od sprawowanej funkcji od wynagrodzenia podstawowego wyliczonego według powyższego opisu. Wynagrodzenia wypłacane są co miesiąc do 10-tego kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni, zgodnie z zasadami wypłat funkcjonującymi u Wnioskodawcy. Wnioskodawca zalicza świadczenia otrzymywane przez osoby należące do składu Rady Nadzorczej do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ wynagrodzenie to przekracza 200 zł, realizując obowiązki płatnika potrąca zaliczkę w wysokości 18% na podstawie art. 41 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszając przedtem wynagrodzenie o koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 zł miesięcznie i 1.335,00 zł rocznie zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz składki potrącane przez płatnika w danym miesiącu. W deklaracji PIT-11 Wnioskodawca w części D, dotyczącej informacji o kosztach uzyskania przychodu w pozycji 28 zaznacza kwadrat 1, dotyczący jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 111,25 zł miesięcznie i 1.335 zł rocznie do wynagrodzeń Rady Nadzorczej opisanych w stanie faktycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu rad nadzorczych, wymienione zostały w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zaliczone do przychodów z działalności wykonywanej osobiście oraz wykazywane w PIT-11 w części E, w pozycji 6. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7, 9 koszty uzyskania przychodów przysługują w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a więc 111,25 zł miesięcznie i 1.335 zł rocznie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustala się w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej – wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, natomiast na podstawie ust. 2 pkt 2 tego artykułu – nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej.

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z o.o., w której Rada Nadzorcza powołana została uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników i w skład niej wchodzą 3 osoby spoza Spółki. Wynagrodzenie Rady Nadzorczej określono uchwałą Zgromadzenia Wspólników ustalając miesięczne wynagrodzenie jako iloczyn przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz mnożnika 0,75. Ustalono również dodatki funkcyjne w wysokości 10% i 5% w zależności od sprawowanej funkcji od wynagrodzenia podstawowego wyliczonego według powyższego opisu. Wynagrodzenia wypłacane są co miesiąc do 10-tego kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni, zgodnie z zasadami wypłat funkcjonującymi u Wnioskodawcy. Wnioskodawca zalicza świadczenia otrzymywane przez osoby należące do składu Rady Nadzorczej do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ wynagrodzenie to przekracza 200 zł, realizując obowiązki płatnika potrąca zaliczkę w wysokości 18% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszając przedtem wynagrodzenie o koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 zł miesięcznie i 1.335,00 zł rocznie zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz składki potrącane przez płatnika w danym miesiącu. W deklaracji PIT-11 Wnioskodawca w części D, dotyczącej informacji o kosztach uzyskania przychodu, w pozycji 28 zaznacza kwadrat 1, dotyczący jednego stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

W świetle powyższego, wynagrodzenia osób należących do Rady Nadzorczej należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Ponadto, z zacytowanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że dla przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodów określa się na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 5 tej ustawy.

Od wypłacanych członkom Rady Nadzorczej wynagrodzeń Wnioskodawca winien pobrać zaliczki na podatek dochodowy według stawki 18% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy, tj. 111,25 zł miesięcznie i 1.335,00 zł rocznie, a po zakończeniu roku wystawić tym osobom informację PIT-11 i wykazać w niej koszty uzyskania przychodu uwzględnione w trakcie roku podatkowego.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego XXX, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj