Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.220.2018.3.IT
z 26 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2018 r. (data wpływu 4 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.) oraz pismem sygnowanym datą 2 kwietnia 2018 r. (data wpływu 19 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 30 maja 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania, a także pismem sygnowanym datą 2 kwietnia 2018 r. (data wpływu 19 czerwca 2018 r.), w którym przedstawiono ostatecznie opis sprawy, pytanie oraz stanowisko własne Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje dostaw towarów, ani nie świadczy usług.

Zgodnie ze statutem działalność Fundacji polega na:

Ochronie dziedzictwa kulturowego szczególnie w zakresie ratowania zabytków oraz zachowania w świadomości społeczeństwa wielopokoleniowych tradycji.

Pozostałymi celami Fundacji są:

  1. kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  2. ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
  3. turystyka, rekreacja i krajoznawstwo;
  4. wspieranie, upowszechnianie i działanie na rzecz kultury fizycznej;
  5. działalność kulturalna, naukowa, edukacyjna, społeczna i informacyjna na rzecz rozwoju cywilizacji, poznania świata oraz zbliżenia ludzi;
  6. działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  7. podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  8. działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  9. działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych;
  10. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  11. działalność na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych i rozwój odnawialnych źródeł energii.

§ 7

Fundacja może realizować (w ramach posiadanych środków finansowych) cele statutowe prowadząc następującą działalność:

  1. inicjowanie i wspieranie wydawania książek, albumów oraz innych publikacji związanych z dziedzictwem kulturowym;
  2. organizowanie i przygotowanie stron internetowych oraz wystaw i publikacji poświęconych zachowaniu dziedzictwa kulturowego, ochronie zabytków, kulturze, sztuce, rekreacji, ekologii i edukacji, wychowaniu fizycznemu;
  3. organizowanie wypoczynku i czasu wolnego dla dzieci i młodzieży;
  4. organizowanie i wspieranie inicjatyw oświatowych i wychowawczych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z celami Fundacji;
  5. udzielanie stypendiów i nagród dla osób realizujących cele Fundacji;
  6. przygotowanie i prowadzenie wypraw związanych z poznaniem i eksploracją świata;
  7. gromadzenie i porządkowanie archiwum oraz digitalizacja i publikacja materiałów dotyczących historii i dziedzictwa kulturowego;
  8. działalność propagatorska, informacyjna i wydawnicza w zakresie objętym celami Fundacji;
  9. organizowanie przedsięwzięć kulturalnych, konferencji i seminariów, imprez i konkursów związanych z poznaniem świata, kultur, historii i tradycji;
  10. organizowanie zbiórek pieniędzy i środków rzeczowych;
  11. współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, organizacjami i placówkami kulturalnymi oraz z osobami fizycznymi w zakresie objętym celami Fundacji, a także z mediami elektronicznymi i prasą wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji;
  12. współpraca z samorządami lokalnymi i regionalnymi.

W piśmie złożonym w dniu 30 maja 2018 r. Wnioskodawca wskazał:

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje dostaw towarów, ani nie świadczy usług. Jest to organizacja non-profit.

Fundacja zrealizowała szereg zadań publicznych w latach 2014-2017 powierzonych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego oraz we współpracy z innymi organizacjami pozarządowymi.

Aktualnie Fundacja realizuje równolegle projekty:

  1. „…” (grant udzielony przez Stowarzyszenie …;
  2. … (dotacja Fundacji Ekologicznej „…” na podstawie umowy z NFOŚiGW;
  3. … (dotacja Starostwa Powiatowego w …);
  4. … (dotacja Starostwa Powiatowego w …);
  5. … (dotacja Starostwa Powiatowego w …).

Fundacja na przełomie maj/czerwiec podpisze umowy dotacyjne na:

  1. … (dotacja Urzędu Miasta w …);
  2. … (dotacja Urzędu Miasta w …);
  3. … (dotacja Starostwa Powiatowego w …).

Wszystkie projekty, zadania i dotacje realizowane były, są i będą zgodnie ze statutem Fundacji. Do realizacji ich Fundacja dokonywała, dokonuje i będzie dalej dokonywać zakupu towarów i usług, na które wystawiane były, są i będą faktury VAT. Oznacza to, że Fundacja nabywała, nabywa i będzie nabywać towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT. Ponieważ Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania tegoż podatku. Fundacja nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Oznacza to dla Fundacji, że podatek VAT do faktur stanowi wydatek kwalifikowalny.

Realizacja ww. zadań i projektów nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc Fundacja nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie wydatki ponoszone obecnie i poniesione w kolejnych zadaniach zostają i zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Fundację.

Nabywane towary i usługi przez Fundację nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przykładowe towary i usługi nabywane przez Fundację:

  • usługi poligraficzne,
  • usługi stolarskie,
  • zakup drewna w tartaku,
  • zakup impregnatów do drewna,
  • zakup budek lęgowych dla ptaków,
  • itd.

Realizowane zadania są ogólnodostępne i nieodpłatne dla wszystkich oraz realizowane w ramach statutowej działalności Fundacji.

Natomiast w piśmie złożonym w dniu 19 czerwca 2018 r. Wnioskodawca przedstawił ostatecznie opis stanu faktycznego:

Aktualnie Fundacja realizuje równolegle projekty:

  1. „…” (grant udzielony przez Stowarzyszenie …).

Jest to zadanie zgodnie ze statutem Fundacji. Do jego realizacji Fundacja dokonywała zakupu towarów i usług, na które wystawiane były faktury VAT. Oznacza to, że Fundacja nabywała towary i usługi z naliczonym podatkiem VAT. Ponieważ Fundacja nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odzyskania tegoż podatku. Fundacja nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Oznacza to dla Fundacji, że podatek VAT do faktur stanowi wydatek kwalifikowalny.

Realizacja ww. zadania nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT, a więc Fundacja nie stanie się czynnym podatnikiem tego podatku. Wszystkie poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Fundację.

Nabywane towary i usługi przez Fundację nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przykładowe towary i usługi nabywane przez Fundację:

  • usługi poligraficzne,
  • usługi stolarskie,
  • zakup drewna w tartaku,
  • zakup impregnatów do drewna.
  • itd.

Powstały w wyniku zrealizowania zadania … jest ogólnodostępny i nieodpłatny dla wszystkich. Zrealizowany został w ramach statutowej działalności Fundacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie złożonym w dniu 19 czerwca 2018 r.).

Czy Fundacja ma możliwość obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją zadania wymienionego w punkcie 74?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Natomiast w oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego” (art. 96 ust. 4 ustawy).

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wilcza się kwoty podatku.

Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215 poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Natomiast na podstawie art. 1 pkt 2 ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2011 r. limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 wynosić będzie 150.000 zł.

Zdaniem Fundacji fundacja, która nie jest czynnym podatnikiem VAT nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego i tym samym podatek ten stanowić będzie wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie dokonuje dostaw towarów, ani nie świadczy usług. Jest to organizacja non-profit.

Aktualnie Fundacja realizuje projekt pn. „…” (grant udzielony przez Stowarzyszenie …). Projekt realizowany jest zgodnie ze statutem Fundacji. Do jego realizacji Fundacja dokonuje zakupu towarów i usług, na które wystawiane są faktury na Fundację z naliczonym podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi przez Fundację nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przykładowe towary i usługi to: usługi poligraficzne, usługi stolarskie, zakup drewna w tartaku, zakup impregnatów do drewna, zakup budek lęgowych dla ptaków. Zrealizowany projekt jest ogólnodostępny i nieodpłatny dla wszystkich. Realizacja ww. projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Fundacja nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją powyższego projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Fundacja nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające ze stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to rejestracji podatnika jako podatnika VAT czynnego w związku z przekroczeniem limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Informuje się jednocześnie, że w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektów pn.: „…”, zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 26 czerwca 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.408.2018.1.IT.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj