Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.204.2018.2.BS
z 28 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 30 marca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 29 maja 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych czynności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dokonywanych czynności.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 7 czerwca 2018 r., złożonym w dniu 7 czerwca 2018 r.(data wpływu 14 czerwca 2018 r.) na wezwanie organu z dnia 29 maja 2018 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 czerwca 2018 r.).

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Fundacja

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Informacje o zainteresowanych



Grupa X. jest globalnym koncernem z branży alkoholi mocnych i win, obecnym na 80 rynkach świata. Aktualnie jest jednym z dwóch globalnych liderów w branży alkoholi mocnych i win oraz światowym liderem w kategorii alkoholi premium i prestiżowych. Za dystrybucję na rynku polskim odpowiada S.A.


Sp. z o.o. Sp.k. (dalej: „Spółka”) oraz Fundacja (dalej: „Fundacja”; razem ze Spółką „Zainteresowani”) są podmiotami funkcjonującymi w Grupie X. w Polsce. Spółka i Fundacja są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 UPDOP. Zainteresowani są podmiotami zarejestrowanymi dla celów VAT w Polsce.


W 2014 r. w Grupie X powstała koncepcja utworzenia Muzeum jako obiektu dostępnego dla zwiedzających, którzy będą w nim poznawali historię pochodzenia wódki jako produktu rodzimego rozpoznawalnego na całym świecie (oznaczenie geograficzne „xxx” / „yyy” zostało zarejestrowane w załączniku nr III do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r.).

Inicjatywa utworzenia Muzeum powstała na bazie kilku przesłanek i motywowana była:

  • z jednej strony sukcesami osiągniętymi przez Grupę w zakresie realizacji podobnych przedsięwzięć w innych krajach, gdzie istnieją już centra turystyczne promujące określone alkohole,
  • z drugiej strony potrzebą wykorzystania możliwości, jakie oferuje polski rynek w zakresie promowania idei xxx, jako produktu regionalnego,
  • z trzeciej, chęcią realizacji zadań z zakresu społecznej odpowiedzialność biznesu (CSR, z ang. corporate social responsibility) oraz promowania odpowiedzialnego spożywania alkoholu, w tym poprzez programy edukacyjne i kampanie społeczne zgodnie z polityką Grupy.


Propagowanie wiedzy o xxx jako produkcie chronionym oznaczeniem geograficznym będzie miało, według analiz Spółki i Grupy, przełożenie na potencjał marketingowy alkoholi dystrybuowanych przez spółki z Grupy X w Polsce. Do Grupy X należy aż 5 dostępnych na polskim rynku marek produktów, które korzystają z oznaczenia xxx / yyy. Są to wódki: „A”, „B”, „C”, „D”, „E”, a ich dystrybutorem na polskim rynku jest S.A.

Informacje o Muzeum

Muzeum powstaje w miejscu historycznie związanym z polską wódką. 16 maja 2014 r. spółka z Grupy zawarła ze spółką C. Sp. z o.o. Sp.k. umowę najmu budynku, który jest adaptowany dla potrzeb utworzenia w nim Muzeum. Następnie miała miejsce cesja umowy na Spółkę, która na ten moment jest głównym najemcą powierzchni budynku od C. Sp. z o.o. Sp.k. Po otwarciu Muzeum Spółka będzie podnajmowała część powierzchni Fundacji (pod Muzeum i punkty sprzedaży Fundacji) oraz ma w planach podnajem powierzchni podmiotom zewnętrznym (np. restauracjom). Otwarcie Muzeum jest planowane latem 2018 r.

Celem działalności Muzeum jest budowanie pozytywnego wizerunku xxx jako dobra i dziedzictwa narodowego. Poprzez liczne wystawy, ekspozycje, warsztaty i projekcje filmów Muzeum ma przybliżać zwiedzającym ponad 600-letnią historię xxx oraz uświadamiać, że to właśnie Polska jest historyczną ojczyzną tego trunku. Celem szczegółowym działalności Muzeum jest również umożliwienie prowadzenia edukacji oraz szerzenia kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Muzeum ma odpowiadać za rozpowszechnianie wiedzy na temat xxx, w szczególności budować świadomość w zakresie chronionego oznaczenia geograficznego, jakim jest xxx, tak aby każdy odwiedzający Muzeum został wyedukowany jakie produkty i dlaczego mogą posługiwać się tym oznaczeniem geograficznym. Wystawa Muzeum ma bowiem promować wspieranie kategorii oryginalnych wódek spełniających kryteria tej definicji określonej dla xxx.

W pomieszczeniach Muzeum znajdą się przede wszystkim ekspozycje muzealne oraz sala kinowa, na której każda grupa będzie rozpoczynała zwiedzanie. Następnie zwiedzający będą przechodzić przez 5 galerii przedstawiających chronologicznie i tematycznie pochodzenie, historię, sposoby wytwarzania, a także znaczenie kulturowe i polityczne wódki. Zwiedzanie może zakończyć się wizytą w V. Bar, w którym zwiedzający będą mieli okazję do degustacji xxx wliczonej w cenę biletu. Na zakończenie zwiedzający będą mogli dokonać zakupu pamiątek (innych niż wyroby alkoholowe) w prowadzonym przez Fundację sklepie z pamiątkami.

Dodatkowo, w budynku, oprócz pomieszczeń wykorzystywanych przez Fundację na potrzeby Muzeum, mieścić się będą: sklep z pamiątkami „p”, sklep z alkoholami, cocktail bar, kafeteria i restauracja. Podmiotem prowadzącym sprzedaż w sklepie z pamiątkami „p”, sklepie z alkoholami i cocktail barze będzie Spółka. Przestrzeń, na których będzie prowadzona sprzedaż w ramach kafeterii i restauracji będzie podnajmowana przez Spółkę podmiotom zewnętrznym.


W punktach sprzedaży w obrębie budynku będą dostępne produkty marek należących do grupy X, w szczególności produkty uprawnione do korzystania z oznaczenia geograficznego xxx / yyy. W budynku będzie również przestrzeń na imprezy komercyjne, które będzie organizowała Spółka.


Przystosowanie budynku dla potrzeb Muzeum zostało w części sfinansowane z dotacji uzyskanej przez Fundację z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Dofinansowanie zostało przyznane Fundacji, ponieważ cele powołania Muzeum są zgodne z celem głównym i celami szczegółowymi RPO W 2014-2020. Realizacja wszystkich zaplanowanych działań projektowych ze wsparciem środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014- 2020 będzie bezpośrednio przyczyniać się do realizacji celu szczegółowego nr 3 w ramach Osi Priorytetowej V Gospodarka Przyjazna Środowisku i Działania 5.3. Dziedzictwo kulturowe: Zwiększona dostępność oraz rozwój zasobów kultury regionu.

Funkcje Spółki

Z punktu widzenia osiągnięcia sukcesu przez Muzeum (realizacja celów społecznych) oraz realizacji celów grupy (w tym celów komercyjnych oraz CSR), kluczowe jest podjęcie skutecznych działań marketingowych oraz budowa rozpoznawalności marki „Muzeum”. Działania muszą być zakrojone na znaczną skalę, ponieważ podstawową grupą docelową są turyści, zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Nieskuteczne działania marketingowe mogą wiązać się z niesatysfakcjonującymi wynikami w zakresie liczby odwiedzających, co przełoży się na mniejszą sprzedaż biletów do Muzeum, ale też mniejszą sprzedaż alkoholi prowadzoną przez Spółkę w pomieszczeniach przyległych do Muzeum. Co więcej, w przypadku nieosiągnięcia określonej liczby odwiedzających, Muzeum może utracić dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego (jako że ilość odwiedzających jest jednym ze wskaźników utrzymania dofinansowania).

Spółka skupia wszelkie zasoby niezbędne do podejmowania decyzji zarządczych i strategicznych dotyczących Muzeum. W szczególności, Spółka zatrudnia lub ma dostęp do personelu posiadającego wiedzę i doświadczenie z zakresu realizacji przedsięwzięć podobnych do Muzeum. Spółka skupia również know-how zdobyty przez Grupę podczas realizowania podobnych przedsięwzięć w innych krajach. To w ramach Spółki powstają koncepcje biznesowe związane z funkcjonowaniem Muzeum i punktów sprzedaży rozmieszczonych w sąsiedztwie Muzeum. Spółka opracowuje długofalowe plany marketingowe i będzie ponosić ich koszty, testując koncepcję Muzeum na polskim rynku. Spółka podejmuje strategiczne decyzje w zakresie funkcjonowania Muzeum, takie jak identyfikacja wizualna, strategia marketingowa, dobór podmiotów współpracujących (dostawcy produktów do punktów sprzedaży, dostawcy usług, podmiot wynajmujący budynek).


Zadaniem Spółki jest zarządzanie Muzeum jako kompleksową inwestycją marketingową. Spółka nabyła znak „Muzeum ...” i podjęła się dalszego inwestowania w ten znak. Biorąc pod uwagę, iż zarówno Grupa, jak i Spółka mają interes we wzroście liczby odwiedzających oraz budowaniu rozpoznawalności znaku „Muzeum...” (cele komercyjne), Fundacja nie ponosi kosztów związanych z działaniami rozwojowymi na rzecz znaku „Muzeum...”.


Spółka jako właściciel znaku „Muzeum ...” będzie ponosić ciężar ekonomiczny działań związanych z budową rozpoznawalności marki. Należy wskazać, iż Spółka zamierza ponieść istotną inwestycję w zakresie budżetu marketingowego związanego z Muzeum oraz promowaniem marki „Muzeum ...”.


Działania Spółki mają na celu nie tylko promocję Muzeum wśród potencjalnych odwiedzających, ale również zwiększenie rozpoznawalności marek Grupy oraz intensyfikację sprzedaży produktów Grupy w punktach zlokalizowanych w budynku Muzeum (zarówno w sklepach prowadzonych przez Spółkę, jak i przez podmioty trzecie np. restauracje, którym Spółka będzie wynajmować powierzchnię – obecnie Spółka jest w trakcie negocjowania umów, które zapewnią, że w punktach sprzedaży prowadzonych przez podmioty zewnętrzne będą sprzedawane produkty marek należących do grupy Grupy).


Funkcje Fundacji


Fundacja została powołana jako podmiot, którego zadaniem jest operacyjne administrowanie Muzeum. Zadania Fundacji koncentrują się na obsłudze części muzealnej budynku, tj. ekspozycji, V. Bar, sklepu z pamiątkami oraz recepcji Muzeum. Fundacja jest odpowiedzialna za stronę administracyjno-techniczną: sprzedaż biletów, oprowadzanie zwiedzających, degustację alkoholi w ramach V. Bar i sprzedaż produktów innych niż wyroby alkoholowe w sklepie z pamiątkami.

Fundacja zatrudnia niezbędny do realizacji tych celów personel (m.in. pracownicy recepcji, przewodnicy, sprzedawcy biletów, obsługa punktów sprzedaży, barmani V. Bar, kierownik Muzeum i punktów sprzedaży).

Fundacja w swoich działaniach jest związana swoimi celami statutowymi i określonymi sposobami ich realizacji. Celem Fundacji jest działalność oświatowa i kulturalna, to jest (za statutem Fundacji):

  1. Prowadzenie muzeum ...;
  2. Promowanie tradycji oraz kultury polskiego przemysłu alkoholowego, a w szczególności tradycji i kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu;
  3. Chronienie i promocja chronionego oznaczenia geograficznego – xxx / yyy;
  4. Prowadzenie akcji uświadamiających społeczeństwo o zagrożeniach wynikających z nadmiernego spożywania alkoholu.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez działalność o charakterze statutowym:

  1. Prowadzenie muzeum....
  2. Działalność edukacyjną, wydawniczą i badawczą.
  3. Organizowanie imprez / eventów tematycznych dotyczących określonych celów Fundacji.
  4. Współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji.

W myśl statutu Fundacji, może ona dla osiągnięcia swych celów wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych Fundacji. W razie likwidacji Fundacji, środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji mogą zostać przeznaczone mocą decyzji Fundatora na rzecz działających w Polsce podmiotów o zbliżonych do Fundacji celach.


Prowadzenie Muzeum będzie się sprowadzało do funkcji administracyjnych i technicznych: zatrudnienia personelu i bieżącej obsługi. Fundacja w szczególności nie będzie podejmowała decyzji zarządczych lub mających na celu nadanie określonego kierunku działalności Muzeum i promowania go w określony sposób. W zakresie promocji i wizerunku Muzeum Fundacja będzie podejmowała jedynie czynności operacyjne (np. drukowanie ulotek, kupowanie uniformów dla pracowników, udzielanie informacji), natomiast decyzje w sprawie strategii marketingowej, identyfikacji wizualnej, projektów materiałów marketingowych oraz marketingu strategicznego będzie podejmowała Spółka (w uwagi na to, że posiada doświadczenie, zasoby ludzkie i techniczne niezbędne do prowadzenia działań marketingowych, których z kolei nie posiada Fundacja).

Rozliczenia pomiędzy Spółką a Fundacją

Zarówno Fundacja, jak i Spółka rozumieją, że klucz do sukcesu leży w działaniach marketingowych, ich skali i skuteczności. Fundacja nie posiada jednak ani środków finansowych, ani wiedzy (know-how) i doświadczenia, w jaki sposób efektywnie takie działania prowadzić. Zasobami, bądź dostępem do takich zasobów dysponuje Spółka, która ma dostęp do wiedzy grupy, wykwalifikowanego personelu, jak również ma za zadanie maksymalizację komercyjnego wykorzystania projektu „Muzeum ...”. Spółka nie posiada natomiast zasobów do operacyjnego prowadzenia Muzeum (np. przewodników) – zgodnie z umową na dofinansowanie zasoby takie musi posiadać Fundacja.

Wobec tego, że kluczowe dla sukcesu Muzeum zasoby (znak, know-how, wiedzę marketingową, umiejętności zarządzania strategicznego oraz środki na promocję) do wspólnego projektu angażuje Spółka, współpraca pomiędzy Spółką a Fundacją ma zakładać, że to Spółka jest faktycznie tzw. właścicielem ekonomicznym projektu Muzeum. Tym samym to Spółka ponosi ryzyko rynkowe niepowodzenia projektu, a w przypadku jego powodzenia ma prawo do realizacji zysku z tego tytułu, podczas gdy rola Fundacji sprowadza się do zaangażowania w czynność rutynowe związane z operacyjnym prowadzeniem Muzeum.


Wobec powyższego, Strony planują zawrzeć umowę o realizację wspólnego projektu, gdzie każda ze stron ma swój wkład w rozwój i komercjalizację koncepcji „Muzeum ...”. Umowa ta ma pozwalać na adekwatny podział zysków pomiędzy strony wg pełnionych przez nie funkcji. Zgodnie z tym założeniem, umowa przewiduje przypisanie stabilnego zysku do Fundacji (której wkład jest ograniczony) oraz tzw. premii rynkowej, ale również ryzyka poniesienia straty do Spółki (której wkład jest kluczowy dla powodzenia projektu). Takie podejście oznacza, że rozliczenia w ramach umowy o realizacji wspólnego projektu mogą w praktyce odbywać się w dwóch kierunkach:

  • w sytuacji generowania przez Muzeum straty, Spółka będzie zobowiązana do pokrycia kosztów Fundacji oraz zapewnienia jej określonego stabilnego zysku,
  • w sytuacji generowania przez Muzeum zysków, Fundacja będzie zobowiązana do przekazania nadwyżki zysków (ponad należny jej stabilny zwrot) do Spółki.


Rozliczenia mogą mieć charakter okresowy (kwartalny), przy czym po zakończeniu roku strony będą dokonywały weryfikacji faktycznie zrealizowanego wyniku Fundacji i w przypadku wystąpienia odchyleń dokonają odpowiedniej korekty / rozliczenia.

Niezależnie od opisanego wyżej modelu rozliczeń, Spółka będzie także obciążać Fundację z tytułu świadczonych na jej rzecz usług – wsparcia back office (usługi księgowe, usługi HR, refaktura części kosztów ochrony i sprzątania budynku Muzeum) oraz będzie refakturowała część kosztów najmu budynku Muzeum. Usługi te nie są jednak przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację podatkową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy płatności wynikające z rozliczenia umowy o realizację wspólnego projektu dokonywane przez Fundację do Spółki lub przez Spółkę do Fundacji będą stanowiły dla Fundacji lub Spółki wynagrodzenie z czynności opodatkowanych VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy

W ocenie Zainteresowanych, środki przekazywane przez Fundację do Spółki lub przez Spółkę do Fundacji jako wyrównanie (w górę lub w dół) do docelowego poziomu zysku Fundacji nie będą stanowiły dla Fundacji ani dla Spółki wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług opodatkowanych VAT. Art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 poz. 1221; dalej; „ustawa o VAT”) wymienia czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT” lub „podatek VAT”). I tak, opodatkowaniu VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów na terytorium kraju,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z całą pewnością rozliczenia w ramach umowy o wspólną realizację projektu nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Należy więc zweryfikować, czy stanowią one świadczenie usług w rozumieniu tych przepisów.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, że przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Definicja świadczenia usług w ustawie o VAT jest bardzo szeroka i nie wskazuje na konkretne przesłanki, które przesądzają, że dana czynność stanowi – lub też nie stanowi – świadczenia usług. Niemniej, w swoim orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) wypracował klasyfikację określonych świadczeń jako usługi dla celów podatku VAT. W dotychczasowych wyrokach (przykładowo, wyroki w sprawach C-154/80 – Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperative Aadappelenbewaarplaats GA, C-102/86 – Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, C-16/93 – R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, C-213/99 – José Teodoro de Andrade przeciwko Director da Alfândega de Leixöes, C-404/99 – Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Francuskiej) TSUE sformułował następujące przesłanki, pozwalające uznać daną czynność za podlegającą podatkowi VAT usługę:

  1. występowanie bezpośredniego beneficjenta świadczenia, tj. podmiotu, który odnosi korzyść z tytułu realizacji świadczenia;
  2. istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą, w wykonaniu którego usługa jest świadczona;
  3. świadczeniu odpowiada świadczenie wzajemne (wynagrodzenie);
  4. istnienie bezpośredniego i wyraźnego związku pomiędzy świadczeniem a otrzymanym w zamian za nie wynagrodzeniem.

Sformułowane przez TSUE przesłanki są powszechnie stosowane przez polskie sądy administracyjne oraz organy podatkowe. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 września 2013 r. (I FSK 1315/12) wyjaśnił, że „(...) o usługach za wynagrodzeniem w rozumieniu ustawy o VAT można mówić jedynie w sytuacji, gdy istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu. Związek, o którym mowa, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Taki pogląd Sądu znajduje bowiem swoje odzwierciedlenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości, gdzie podkreśla się, że koncepcja świadczenia usług zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą i uzyskiwanym wynagrodzeniem.”

Odnosząc powyższe przesłanki do relacji pomiędzy Spółką a Fundacją, opartej na zawieranej przez strony umowy o realizację wspólnego projektu, w ramach której będzie dochodzić do wyrównania (w górę lub w dół) do określonego poziomu zysku Fundacji, należy stwierdzić, że:

  1. W ocenie Zainteresowanych, nie będzie możliwości wskazania beneficjenta świadczenia realizowanego przez drugą stronę. Zarówno Fundacja, jak i Spółka będą działały na swoją rzecz, pełniąc rolę odpowiednio operatora / administratora Muzeum oraz ekonomicznego właściciela / projekt managera Muzeum. Zarówno wypłata nadwyżki zysku przez Fundację, jak i wyrównanie zysku Fundacji przez Spółkę, nie będzie związane z faktem, że którakolwiek ze stron jest beneficjentem konkretnego świadczenia realizowanego przez podmiot, na rzecz którego dokonuje zapłaty (szczególnie, że płatności w ramach umowy o wspólną realizację projektu mogą płynąć w obie strony tj. albo od Spółki do Fundacji, albo odwrotnie).
  2. Relacja prawna łącząca Fundację i Spółkę nie będzie stosunkiem zobowiązaniowym w takim sensie, że żadna ze stron nie będzie oczekiwała wynagrodzenia za świadczenie, do którego wykonania będzie zobowiązania. Co prawda z umowy o wspólnej realizacji projektu będzie wynikał obowiązek dokonania płatności związanej z podziałem zysku wynikającym z pełnionych przez strony funkcji, niemniej w wykonaniu umowy nie będzie dochodziło do wzajemnych świadczeń, które odpowiadałyby realizowanej płatności. W tym znaczeniu nie będzie między stronami stosunku zobowiązaniowego.
  3. W ocenie Zainteresowanych, nie będą oni w stanie zidentyfikować żadnych konkretnych czynności, które można byłoby połączyć ze świadczeniem wzajemnym w postaci wypłaty nadwyżki zysku (przez Fundację) lub jego wyrównania (przez Spółkę). Nie można uznać, że świadczeniu w postaci dokonywania przez Zainteresowanych wypłat pozwalających na osiągnięcie przez Fundację założonego poziomu zysku brutto będzie odpowiadało jakiekolwiek świadczenie wzajemne ze strony czy to Spółki, czy też Fundacji. Sam fakt, że wypłata w zależności od poziomu zysku wypracowanego przez Fundację będzie płynęła raz ze strony Fundacji do Spółki, a innym razem ze strony Spółki do Fundacji, oznacza, że nie można ich powiązać jako wynagrodzenie z jakimkolwiek skonkretyzowanym świadczeniem. W przypadku usług podlegających opodatkowaniu VAT zarówno świadczenie, jak i wynagrodzenie powinny być konkretne, rzeczywiste i jasno zidentyfikowane.
  4. Nie będzie bezpośredniego i wyraźnego związku pomiędzy konkretnymi czynnościami a otrzymanym wynagrodzeniem. Jak bowiem wskazano – nie da się zidentyfikować konkretnych zadań realizowanych przez jedną stronę na rzecz drugiej w zamian za dokonanie płatności. W ramach umowy obie strony stale będą realizować swoje funkcje, natomiast wypłata nie będzie uzależniona od funkcji czy czynności, ale od efektów wspólnych działań. Tym bardziej więc realizowanie płatności w ramach umowy o realizację wspólnego projektu nie stanowi wynagrodzenia z tytułu jakichkolwiek świadczeń.

W świetle powyższej argumentacji, w ocenie zainteresowanych, środki przekazywane przez Fundację do Spółki lub przez Spółkę do Fundacji jako wyrównanie (w górę lub w dół)do docelowego poziomu zysku Fundacji wynikające z umowy o wspólną realizację projektu, nie będą stanowiły dla Fundacji ani dla Spółki wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj