Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.394.2018.1.AP
z 4 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, która złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu pn. „…” w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Działanie LEADER. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej (lub urząd go obsługujący) nie jest podatnikiem w zakresie swojej podstawowej działalności, do której wykonywania został powołany. Natomiast w przypadku gdy organ ten wykonuje czynności, które wykraczają poza zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami i wykonuje je na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, organ władzy publicznej jest traktowany jak każdy inny podatnik. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020, Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie projektu pn. „…”. W ramach wniosku o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o zaliczeniu podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi wykorzystane do realizacji przedmiotowej Inwestycji. Utworzone w ramach projektu miejsca rekreacji (place zabaw, siłownie zewnętrzne oraz plenerowa scena zewnętrzna) będą miejscem ogólnodostępnym dla wszystkich mieszkańców, jak i również dla innych osób odwiedzających miasto. Wstęp na tereny miejsc rekreacji jest darmowy. Nie są i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z miejsc rekreacji. Miejsca rekreacji, które powstaną w wyniku realizacji Inwestycji będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców, nie będą one wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W ramach realizacji operacji planowane jest utworzenie 9 miejsc rekreacji w miejscowości. W ramach operacji zaplanowano wprowadzenie elementów zagospodarowania terenu, jak urządzenia zabawowe i siłowe oraz elementy małej architektury. Realizacja projektu ma na celu utworzenie ogólnodostępnej przestrzeni dla mieszkańców oraz umożliwienie użytkownikom obiektu swobodną rekreację na świeżym powietrzu. W infrastrukturze lokalnej ewidentnie brakuje placów zabaw, oraz siłowni zewnętrznych, na których mogą spędzić wolny czas opiekunowie z dziećmi i same dzieci. Takie obiekty ułatwią zagospodarowanie czasu i dadzą możliwość ruchu nie tylko młodzieży ale i dzieciom, jak również mieszkańcom miasta. Przewidziane do zamontowania urządzenia spełniać będą wymogi bezpieczeństwa dla tego typu urządzeń, stworzą atrakcyjne i wielofunkcyjne miejsce spotkań, rekreacji skierowane do dzieci i młodzieży szkolnej, do zwykłych mieszkańców, seniorów a nawet osób niepełnosprawnych. Usytuowanie miejsc rekreacji w centralnych punktach Osiedli gwarantuje duże zainteresowanie i maksymalne wykorzystanie ich przeznaczenia. Z biegiem czasu przy odpowiednim nadzorze, zagwarantowanym przez administratorów obiektów, może stać się ośrodkami wielu imprez kulturalnych i miejskich i punktu codziennych spotkań towarzyskich mieszkańców miasta. Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się do podniesienia wiedzy i świadomości mieszkańców na temat potrzeby dbania o bezpieczeństwo, porządek i spokój w miejscach publicznych oraz zachęci młodzież do bezpiecznego i aktywnego spędzania wolnego czasu w miejscach oraz niwelowania aspołecznych zachowań.


Projekt składa się z 9 zadań:


  1. Budowa placu zabaw i siłowni zewnętrznej na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  2. Budowa mini amfiteatru na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  3. Budowa placu zabaw i siłowni zewnętrznej na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  4. Budowa placu zabaw i siłowni zewnętrznej na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  5. Budowa placu zabaw, siłowni zewnętrznej oraz altany na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  6. Budowa placu zabaw, siłowni zewnętrznej oraz wyposażenie boiska na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  7. Budowa placu zabaw, siłowni zewnętrznej oraz ogrodzenie boiska na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  8. Budowa placu zabaw, siłowni zewnętrznej oraz altany na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu …,
  9. Budowa placu zabaw, siłowni zewnętrznej na terenie przestrzeni publicznej na osiedlu...


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową placu zabaw w ramach projektu pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług. Z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, zgodnie z którą podatek VAT powinien być neutralny dla przedsiębiorcy, który nie jest ostatecznym konsumentem towaru lub usługi. Oznacza to że podmiot, który nie jest ostatecznym konsumentem danego towaru lub usługi, nie powinien ponosić ciężaru ekonomicznego tego podatku. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Miejsca rekreacji składające się z placów zabaw, siłowni zewnętrznych oraz plenerowej sceny zewnętrznej, które powstaną w wyniku realizacji Inwestycji będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców. Przedmiotowe miejsca rekreacji nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W przedstawionym stanie faktycznym z uwagi na brak związku Inwestycji z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową miejsc rekreacji w ramach projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj