Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.279.2018.2.PM
z 6 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2018 r. (data wpływu 27 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 8 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu;
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy;
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie);
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie);
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu;
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy;
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie);
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie).

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2018 r. (data wpływu 8 czerwca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dowód wpłaty brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą posiadającą siedzibę na terytorium Polski, świadczy usługi na terenie Polski i Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca posiada różnego rodzaju maszyny i urządzenia – agregat prądotwórczy, agregat sprężarkowy, piaskarka, wozidło spalinowe, podnośnik – rzeczy ruchome, niebędące środkami transportu, ani również przyczepami, naczepami oraz wagonami kolejowymi.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na udostępnianiu tych maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami podatku od towarów i usług mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy (poza terytorium Unii Europejskiej), przebywających w Polsce. Udostępnianie maszyn i urządzeń będzie mieć miejsce na terytorium Polski.

Udostępnianie maszyn i urządzeń będzie miało charakter kompleksowy, tzn. Wnioskodawca będzie ponosił wszelkie koszty związane z dostarczeniem maszyny i urządzenia (przewiezienie w umówione miejsce w Polsce) i jej eksploatacją w zamian za uzgodnione wynagrodzenie.

W ramach kompleksowej usługi udostępnienia maszyny (urządzenia) Wnioskodawca będzie również zapewniał naprawę tych maszyn i urządzeń, operatora (jeżeli taki operator będzie potrzebny do obsługi maszyny czy urządzenia) i ich bieżące utrzymanie, w tym również ubezpieczenie i paliwo do tych maszyn i urządzeń.

Stawka wynagrodzenia będzie ustalana w oparciu o roboczogodzinę lub jako ryczałt za jeden dzień udostępnienia.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zadane we wniosku pytanie dotyczy usługobiorców – podmiotów niebędących podatnikami mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy zarówno posiadających na terytorium Polski „zwykłe miejsce pobytu”, tj. mieszkających na terytorium Polski ze względu na powiązania osobiste i zawodowe, jak i usługobiorców nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy.

Zadane we wniosku pytanie dotyczy również sytuacji gdy usługobiorca ma powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie) oraz sytuacji odwrotnej, tj. usługobiorca ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie).

W przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora do obsługi maszyn i urządzeń, maszyny i urządzenia te będą udostępniane zarówno w celu przeprowadzenia prac dotyczących nieruchomości, jak i w celu prowadzenia prac niedotyczących nieruchomości (w znaczeniu definicji „nieruchomości” podanej w wezwaniu).

W przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora do obsługi maszyn i urządzeń, które to maszyny i urządzenia będą udostępniane w celu prowadzenia prac dotyczących nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za wykonanie określonych przez nich prac.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi opisane we wniosku wykonywane przez Wnioskodawcę będą podlegać podatkowi od towarów i usług w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 28l pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej – usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zatem w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie te podmioty posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu, czyli Ukraina.

W związku z tym, sprzedaż opisanych we wniosku usług (jako usług o charakterze podobnym do usług wynajmu) nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na terenie kraju i podatek VAT rozliczać będzie nabywca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu;
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy;
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie);
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie);
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu;
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy;
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie);
  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na udostępnianiu maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami zawarta została w art. 28c ust. 1 ustawy, zgodnie z którym – miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące określania miejsca świadczenia.

I tak, jednym z zastrzeżeń wskazanych w art. 28c ust. 1 ustawy jest art. 28l pkt 7 ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, za które uznaje się również przyczepy i naczepy oraz wagony kolejowe – miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Przepisowi art. 28l pkt 7 ustawy odpowiada zapis art. 59 lit. g dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) – zwanej dalej dyrektywą 2006/112/WE – zgodnie z którym – miejscem świadczenia następujących usług na rzecz osoby niebędącej podatnikiem mającej siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Wspólnoty jest miejsce, w którym osoba ta ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu: wynajem rzeczowego majątku ruchomego, z wyjątkiem wszystkich środków transportu.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „stałe miejsce zamieszkania” oraz „zwykłe miejsce pobytu”. Pojęcia te są jednak pojęciami wspólnotowymi, tj. wynikającymi z dyrektywy 2006/112/WE. Od dnia 1 lipca 2011 r. przedmiotowe zagadnienia zostały uregulowane (zdefiniowane) w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) – zwanym dalej rozporządzeniem. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

I tak, w myśl art. 12 rozporządzenia – na użytek stosowania dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce zamieszkania” osoby fizycznej, będącej podatnikiem lub nie, oznacza adres figurujący w krajowej ewidencji ludności lub innym podobnym rejestrze lub adres wskazany przez tę osobę odpowiednim organom podatkowym, chyba że istnieją dowody wskazujące na to, że ten adres nie odzwierciedla rzeczywistości.

Stosownie do art. 13 rozporządzenia – „zwykłe miejsce pobytu” osoby fizycznej, będącej podatnikiem lub nie, o którym mowa w dyrektywie 2006/112/WE, oznacza miejsce, w którym ta osoba fizyczna zazwyczaj mieszka ze względu na powiązania osobiste i zawodowe.

W przypadku gdy powiązania zawodowe istnieją w państwie innym niż państwo, w którym istnieją powiązania osobiste – lub gdy nie istnieją powiązania zawodowe – zwykłe miejsce pobytu określają powiązania osobiste wykazujące ścisłe związki danej osoby fizycznej z miejscem, w którym zamieszkuje.

Natomiast zgodnie z art. 24 rozporządzenia – w przypadku gdy usługi objęte art. 56 ust. 2 akapit pierwszy lub art. 58 i 59 dyrektywy 2006/112/WE są świadczone na rzecz osoby niebędącej podatnikiem mającej siedzibę w więcej niż jednym państwie lub stałe miejsce zamieszkania w jednym państwie, a zwykłe miejsce pobytu w innym, pierwszeństwo ma:

  1. w odniesieniu do osoby prawnej niebędącej podatnikiem – miejsce, o którym mowa w art. 13a lit. a) niniejszego rozporządzenia, chyba że istnieją dowody na to, że usługa jest wykorzystywana w miejscu, o którym mowa w lit. b) wspomnianego artykułu;
  2. w odniesieniu do osoby fizycznej – miejsce jej zwykłego pobytu, chyba że istnieją dowody na to, że usługa jest wykorzystywana w stałym miejscu zamieszkania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest firmą posiadającą siedzibę na terytorium Polski, świadczy usługi na terenie Polski i Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca posiada różnego rodzaju maszyny i urządzenia – agregat prądotwórczy, agregat sprężarkowy, piaskarka, wozidło spalinowe, podnośnik – rzeczy ruchome, niebędące środkami transportu, ani również przyczepami, naczepami oraz wagonami kolejowymi.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na udostępnianiu tych maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami podatku od towarów i usług mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy (poza terytorium Unii Europejskiej), przebywających w Polsce. Udostępnianie maszyn i urządzeń będzie mieć miejsce na terytorium Polski.

Udostępnianie maszyn i urządzeń będzie miało charakter kompleksowy, tzn. Wnioskodawca będzie ponosił wszelkie koszty związane z dostarczeniem maszyny i urządzenia (przewiezienie w umówione miejsce w Polsce) i jej eksploatacją w zamian za uzgodnione wynagrodzenie.

W ramach kompleksowej usługi udostępnienia maszyny (urządzenia) Wnioskodawca będzie również zapewniał naprawę tych maszyn i urządzeń, operatora (jeżeli taki operator będzie potrzebny do obsługi maszyny czy urządzenia) i ich bieżące utrzymanie, w tym również ubezpieczenie i paliwo do tych maszyn i urządzeń.

Stawka wynagrodzenia będzie ustalana w oparciu o roboczogodzinę lub jako ryczałt za jeden dzień udostępnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy wykonywane przez niego usługi będą podlegać podatkowi od towarów i usług w Polsce.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach kompleksowej usługi udostępnienia maszyny (urządzenia) Wnioskodawca będzie zapewniał m.in. operatora, jeżeli taki operator będzie potrzebny do obsługi maszyny czy urządzenia. Zatem w przedmiotowej sprawie występuje zarówno przypadek, w którym Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i nie zapewnia operatora, jak i przypadek, w którym Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i zapewnia operatora.

Dokonując zatem analizy miejsca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług w pierwszej kolejności należy odnieść się do przypadku, w którym Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i nie zapewnia operatora.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę usług udostępnienia maszyn i urządzeń (jako usług o podobnym charakterze do usług wynajmu, dzierżawy) na rzecz podmiotów niebędących podatnikami – w przypadku braku zapewnienia operatora – będzie miejsce, gdzie usługobiorcy posiadają stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy m.in. sytuacji, w której świadczy on usługi na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu, tj. mieszkających na terytorium Polski ze względu na powiązania osobiste i zawodowe.

W opisanej sytuacji, usługobiorcy posiadają stałe miejsce zamieszkania w jednym państwie (Ukraina), a zwykłe miejsce pobytu w innym (Polska). Zatem biorąc pod uwagę treść art. 24 rozporządzenia, w celu określenia miejsca świadczenia usług pierwszeństwo ma miejsce zwykłego pobytu usługobiorców. W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku braku zapewnienia operatora będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Polski, tj. w miejscu, w którym usługobiorcy posiadają zwykłe miejsce pobytu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu jest nieprawidłowe.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy także sytuacji, w której świadczy on usługi na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy.

Biorąc pod uwagę treść art. 13 rozporządzenia należy stwierdzić, że skoro usługobiorcy mają powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy, to posiadają oni na terytorium Ukrainy zwykłe miejsce pobytu.

Zatem w opisanej sytuacji, usługobiorcy posiadają stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu w jednym państwie, tj. na terytorium Ukrainy. W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku braku zapewnienia operatora będą podlegały opodatkowaniu – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Ukrainy, tj. w miejscu, w którym usługobiorcy posiadają stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu, a zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy jest prawidłowe.

Ponadto, zadane pytanie dotyczy również sytuacji, w której usługobiorca ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie).

Biorąc pod uwagę zdanie drugie art. 13 rozporządzenia należy stwierdzić, że skoro usługobiorca ma powiązania osobiste w Polsce, ale powiązania zawodowe na Ukrainie, to posiada on zwykłe miejsce pobytu na terytorium Polski.

W przedmiotowej sytuacji, usługobiorca posiada stałe miejsce zamieszkania w jednym państwie (Ukraina), a zwykłe miejsce pobytu w innym (Polska). Zatem biorąc pod uwagę treść art. 24 rozporządzenia, w celu określenia miejsca świadczenia usług pierwszeństwo ma miejsce zwykłego pobytu usługobiorcy. W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku braku zapewnienia operatora będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Polski, tj. w miejscu, w którym usługobiorca posiada zwykłe miejsce pobytu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie) jest nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także sytuacji, w której usługi świadczone będą na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie).

Biorąc pod uwagę zdanie drugie art. 13 rozporządzenia należy stwierdzić, że skoro usługobiorca ma powiązania osobiste na Ukrainie, ale powiązania zawodowe w Polsce, to posiada on zwykłe miejsce pobytu na terytorium Ukrainy.

Zatem w tej sytuacji, usługobiorca posiada stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu w jednym państwie, tj. na terytorium Ukrainy. W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku braku zapewnienia operatora będą podlegały opodatkowaniu – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Ukrainy, tj. w miejscu, w którym usługobiorca posiada stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu, a zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie) jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do analizy miejsca opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług w przypadku, w którym Wnioskodawca świadczy usługi udostępnienia maszyn i urządzeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami i zapewnia operatora należy wskazać, że jednym z wyjątków zawartych w art. 28c ust. 1 ustawy jest art. 28e ustawy.

W myśl art. 28e ustawy – miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”, zatem ponownie w celu wyjaśnienia powyższych pojęć należy odnieść się do zapisów rozporządzenia.

I tak, zgodnie z art. 13b rozporządzenia – do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia – usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Na podstawie art. 31b rozporządzenia – jeżeli sprzęt jest pozostawiony do dyspozycji usługobiorcy w celu przeprowadzenia prac dotyczących nieruchomości, transakcja ta jest świadczeniem usług związanych z nieruchomościami jedynie wtedy, gdy usługodawca ponosi odpowiedzialność za wykonane prace.

Przyjmuje się, że usługodawca, który dostarcza usługobiorcy sprzęt wraz z odpowiednim personelem obsługującym w celu przeprowadzenia prac, bierze odpowiedzialność za wykonanie tych prac. Domniemanie, że usługodawca jest odpowiedzialny za wykonanie prac, można obalić za pomocą jakichkolwiek istotnych przesłanek wynikających ze stanu faktycznego lub prawnego.

Jak wskazał Wnioskodawca, w przypadku, w którym zapewnia on operatora do obsługi maszyn i urządzeń, które to maszyny i urządzenia będą udostępniane w celu prowadzenia prac dotyczących nieruchomości, Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za wykonanie określonych przez nich prac.

W związku z powyższym nie można uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń będą stanowiły usługi związane z nieruchomością, a w konsekwencji w celu określenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług nie będzie miał zastosowania art. 28e ustawy. Natomiast w przedmiotowym przypadku będzie miał również zastosowanie art. 28l pkt 7 ustawy – z uwzględnieniem art. 13 i 24 rozporządzenia – tak jak w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora do obsługi maszyn i urządzeń.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w sytuacji, w której Wnioskodawca będzie świadczył usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku zapewnienia operatora na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski „zwykłe miejsce pobytu”, tj. mieszkających na terytorium Polski ze względu na powiązania osobiste i zawodowe, usługi te będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Polski, tj. w miejscu, w którym usługobiorcy posiadają zwykłe miejsce pobytu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i posiadających na terytorium Polski zwykłe miejsce pobytu jest nieprawidłowe.

Natomiast w przypadku, w którym Wnioskodawca będzie świadczył usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku zapewnienia operatora na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy, usługi te będą podlegały opodatkowaniu – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Ukrainy, tj. w miejscu, w którym usługobiorcy posiadają stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu, a zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorców mających stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy i nieposiadających powiązań osobistych i zawodowych na terytorium Polski, a mających powiązania osobiste i zawodowe na terytorium Ukrainy jest prawidłowe.

Ponadto, w sytuacji, w której usługobiorca ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie) świadczone przez Wnioskodawcę usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku zapewnienia operatora będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Polski, tj. w miejscu, w którym usługobiorca posiada zwykłe miejsce pobytu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma on powiązania osobiste w Polsce, a nie ma powiązań zawodowych w Polsce (powiązania zawodowe ma na Ukrainie) jest nieprawidłowe.

W sytuacji, w której usługi udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku zapewnienia operatora świadczone będą na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie), usługi te będą podlegały opodatkowaniu – na podstawie art. 28l pkt 7 ustawy – na terytorium Ukrainy, tj. w miejscu, w którym usługobiorca posiada stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu, a zatem nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług udostępnienia maszyn i urządzeń w przypadku, w którym Wnioskodawca nie zapewnia operatora, a usługi są świadczone na rzecz usługobiorcy, który ma stałe miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, ale ma powiązania zawodowe w Polsce, a nie ma powiązań osobistych w Polsce (powiązania osobiste ma na Ukrainie) jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzeń przyszłych podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to kwestii rozliczenia podatku VAT przez nabywcę.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj