Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-991/11/UH
z 9 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-991/11/UH
Data
2011.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
Montaż rolet zewnętrznych i bramy garażowej wykonywany w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 31 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawkę VAT należy zastosować przy usłudze montażu rolet zewnętrznych i bram garażowych wykonywanej w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawkę VAT należy zastosować przy usłudze montażu rolet zewnętrznych i bram garażowych wykonywanej w budownictwie objętym społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 listopada 2011 r. znak: IBPP2/443-991/11/UH oraz pismem z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca kupuje gotowe rolety zewnętrzne oraz bramy garażowe. Są one sprzedawane przez Wnioskodawcę jako towary handlowe, jak również są one montowane na życzenie klientów w budynkach, lokalach czy mieszkaniach. Montaż polega na trwałym zamocowaniu w otworach okiennych, drzwiowych lub na budynku.

Zarówno rolety zewnętrzne jak i bramy garażowe są montowane na zewnątrz budynku za pomocą śrub, kotw, blach mocujących oraz pianki montażowej lub silikonu. Odłączając je od budynku (rolety zewnętrzne, bramy garażowe) ulegną one częściowemu uszkodzeniu, jak również uszkodzona będzie ściana lub okno, do którego było montowane. Zarówno rolety jak i bramy garażowe pełnią funkcję zabezpieczającą i zamykającą otwory okienne i drzwiowe. Dodatkowo rolety zewnętrzne pełnią funkcję izolatora termicznego (w załączniku wyniki dotyczące oporu cieplnego rolet zewnętrznych, a już w miesiącu wrześniu będą odpowiednie badania) oraz zabezpieczają przed ewentualnym włamaniem.

Uzupełniając wniosek, w piśmie z dnia 21 listopada 2011 r. Wnioskodawca stwierdził, iż:

  1. Montaż rolet okiennych zewnętrznych i bram garażowych mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czyli wykonywany jest w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.Montaż rolet okiennych zewnętrznych i bram garażowych mieści się w definicji budowy i termomodernizacji.
    Rolety zewnętrzne montuje się do okna przed ociepleniem budynku i stanowią jedną całość. Po zamontowaniu rolety przykrywa się je styropianem a później elewacją co stanowi kompleksową usługę budowy.
    Poza tym rolety te spełniają rolę termomodernizacji gdyż poprzez swoje właściwości izolacyjne wpływają na zmiany systemów ogrzewania i wentylacji. W okresie zimowym stanowią dodatkową izolację przed wypływem ciepła z budynków a w okresie letnim chronią pomieszczenia przed nagrzewaniem. Celem głównym montowanych rolet jest wyciszenie budynku mieszkalnego jak również obniżenie kosztów ogrzewania, a tym samym wpływa na osiągnięcie efektu dodatkowego takiego jak ochrona środowiska przyrodniczego.
    Montaż rolet zewnętrznych wykonywany jest w ramach kompleksowej usługi budowy domu jednorodzinnego objętego społecznym programem mieszkaniowym.
    Na wykonanie usług montażu rolet zewnętrznych nie są zawierane umowy na piśmie. Są to uzgodnienia ustne ze zlecającym a dotyczą usługi montażu rolet wraz z materiałem.
    Montaż bram garażowych odbywa się na etapie budowy domów jednorodzinnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowych. Montaż bram garażowych w budynkach mieszkalnych również wykonywany jest bez zawierania umów na piśmie. Są to ustne uzgodnienia ze zlecającym, dotyczą również usług montażu wraz z materiałem.
    Montaż bram garażowych odbywa się w garażach, które stanowią integralna część budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Garaż umiejscowiony jest w jednej bryle budynku tj. stanowi integralną jedną całość budynku mieszkalnego.
    W sytuacji montażu bramy garażowej na etapie budowy budynku mieszkalnego umowa zawarta na usługę montażu bramy garażowej stanowi usługę kompleksową prac budowlanych dotyczącą budynku jako całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
    Rezultatem wykonania tych usług montażu jest faktura VAT wystawiana dla zlecającego na usługę montażu rolet zewnętrznych lub usługę montażu bramy garażowej.
  2. Świadcząc usługę montażu rolet zewnętrznych i bram garażowych Wnioskodawca klasyfikuje obiekty budowlane według zasad określonych w Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 roku.
    Z uwagi na fakt iż usługa montażu świadczona jest w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowych stosuje PKOB o symbolu 1110 tj. Budynki mieszkalne jednorodzinne.
  3. Powierzchnia użytkowa budynków jednorodzinnych w których świadczona jest usługa montażu rolet zewnętrznych i bram garażowych mieści się w limicie powierzchni budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym tj. budynków jednorodzinnych do 300 m2 powierzchni użytkowej.
  4. Usługi montażu rolet zewnętrznych w budynkach mieszkalnych wykonywane są wg ustnych uzgodnień ze zlecającym. Przedmiotem tej umowy jest usługa montażu rolet zewnętrznych wraz z materiałem.
    Umowa nie określa odrębnego fakturowania robocizny i odrębnego fakturowania towarów. Po wykonaniu tej usługi klientowi wystawiana jest faktura VAT za kompleksową usługę tj. usługę montażu rolet zewnętrznych wraz z materiałem.
    Usługa montażu rolet zewnętrznych polega na stałym umocowaniu rolety do okna za pomocą śrub i kotw. Roleta zewnętrzna wraz z oknem stanowi integralną jedną całość. Rolety te po zamontowaniu na zewnątrz okna pełnią funkcję wyciszenia budynku, obniżenia kosztów ogrzewania budynku oraz wpływają na ochronę środowiska przyrodniczego czyli pełnią funkcję termiczną.

W piśmie z dnia 30 listopada 2011 r. Wnioskodawca zmodyfikował element stanu faktycznego, poprzez stwierdzenie, iż montaż rolet okiennych i montaż bram garażowych wykonywanych przez jego firmę mieści się w zakresie budowy nowych budynków mieszkalnych PKOB 1110.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z dnia 30 listopada 2011 r.:

Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje stawkę obniżoną 8% na usługi montażu rolety zewnętrznej oraz bramy garażowej w nowo wybudowanych budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym...

Stanowisko Wnioskodawcy, sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z dnia 30 listopada 2011 r.:

Wnioskodawca uważa, że prawidłowo stosuje stawkę obniżoną 8 % do usługi montażu rolety zewnętrznej oraz bramy garażowej w nowo wybudowanych budynkach mieszkaniowych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, w myśl art. 2 pkt 12 ustawy, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca montuje zakupione rolety zewnętrzne oraz bramy garażowe w budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym sklasyfikowanych w PKOB 1110 o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m2.

Montaż rolet zewnętrznych i bram garażowych odbywa się na etapie budowy domów jednorodzinnych.

Montaż rolet stanowi kompleksową usługę budowy polegającą na montowaniu rolety do okna przed ociepleniem budynku i położeniem elewacji. Rolety te po zamontowaniu na zewnątrz okna pełnią funkcję wyciszenia budynku, obniżenia kosztów ogrzewania budynku.

Usługi montażu rolet zewnętrznych w budynkach mieszkalnych wykonywane są wg ustnych uzgodnień ze zlecającym. Przedmiotem tej umowy jest usługa montażu rolet zewnętrznych wraz z materiałem.

Umowa nie określa odrębnego fakturowania robocizny i odrębnego fakturowania towarów. Po wykonaniu tej usługi klientowi wystawiana jest faktura VAT za kompleksową usługę tj. usługę montażu rolet zewnętrznych wraz z materiałem.

Montaż bram garażowych odbywa się w garażach, które stanowią integralną cześć budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Garaż umiejscowiony jest w jednej bryle budynku tj. stanowi integralną jedną całość budynku mieszkalnego.

W sytuacji montażu bramy garażowej na etapie budowy budynku mieszkalnego umowa zawarta na usługę montażu bramy garażowej stanowi usługę kompleksową prac budowlanych dotyczącą budynku jako całości zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowych.

Usługa montażu rolet zewnętrznych oraz usługa montażu bramy garażowej wykonywana jest w ramach realizacji całego zadania inwestycyjnego.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi montażu rolet okiennych zewnętrznych oraz bram garażowych w nowo wybudowanych budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB 1110 o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 300 m² zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego a także zmiany stanu prawnego.

Dodatkowo należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynków według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje działalność, swoje usługi oraz budynki według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj