Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.311.2018.2.AP
z 12 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2018 r. (data wpływu 11 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektów grantowych pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” oraz „Uchwycone na fotografii (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektów grantowych pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” oraz „Uchwycone na fotografii (…)”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytań oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W latach 2017-2023 Wnioskodawca będzie realizował dwa projekty grantowe w ramach programu „LEADER”. Jest to Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS), wspierany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach działania 19 „LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Pierwszy projekt grantowy pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” będzie realizowany w dwóch etapach: organizacji spływu kajakowego oraz wydaniu mapki promocyjnej. Celem projektu jest integracja i aktywizacja grup defaworyzowanych, wskazanych w LSR na lata 2016-2020 jako młodzież i seniorzy z terenu (w wyniku realizacji zadania zostaną zacieśnione więzi miedzy młodzieżą a seniorami poprzez wspólnie spędzony czas oraz możliwość wymiany doświadczeń życiowych).

Interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem, który składany jest wraz z wnioskiem o płatność do Stowarzyszenia oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa – instytucji wdrażających ww. działanie. Wnioskodawca nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Realizacja projektu, nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami związanymi z podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, utrzymuje się z dotacji i odpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego. Zakupy jakich dokonuje to zakupy niezbędne do bieżącego rozliczenia projektu grantowego (organizacja spływu: wynajem kajaków, zakup widelcy ogniskowych, wynajęcie autokaru do przewozu osób, ubezpieczenie uczestników, catering, kubek promocyjny ze spływu, publikacja mapki promocyjnej).

Faktury z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu grantowego będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Drugi projekt grantowy pn. „Uchwycone na fotografii (…)” będzie polegał na organizacji konkursu fotograficznego, zorganizowania wystawy pokonkursowej oraz wydaniu kalendarza promocyjnego na rok 2019. Celem projektu jest wzrost świadomości mieszkańców na temat zasobów przyrodniczych, historycznych i kulturowych poprzez przeprowadzenie konkursu fotograficznego, zorganizowania wystawy pokonkursowej oraz wydanie kalendarza promocyjnego zasobów terenu oraz aktywizacja grup defaworyzowanych wskazanych w LSR na lata 2016-2020, tj. młodzież oraz seniorów.

Interpretacja indywidualna jest niezbędnym załącznikiem, który składany jest wraz z wnioskiem o płatność do Stowarzyszenia oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa – instytucji wdrażających ww. działanie. Wnioskodawca nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Realizacja projektu, nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami związanymi z podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, utrzymuje się z dotacji i odpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego.

Zakupy jakich dokonuje Wnioskodawca to zakupy niezbędne do bieżącego rozliczenia projektu grantowego (zakup nagród i upominków dla uczestników konkursu, zakup sztalug, wydruk fotografii na płótnie, catering na wystawę fotograficzną, wydruk kalendarza promocyjnego).

Faktury z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu grantowego będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca może się starać o zwrot podatku VAT w 2018 r. jak i w latach kolejnych 2018-2023 w ramach projektu grantowego pn. „Kajaki dla aktywnych (…)”?
  2. Czy Wnioskodawca może się starać o zwrot podatku VAT w 2018 r. jak i w latach kolejnych 2018-2023 w ramach projektu grantowego pn. „Uchwycone na fotografii (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on starać się w ramach projektu grantowego pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” o zwrot podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Utrzymuje się z dotacji oraz odpłatnej działalności statutowej, nie przekraczając jednak, zgodnie z art. 113 ustawy o podatku VAT, programu koniecznego do zakwalifikowania podmiotu jako płatnika podatku VAT.

Wnioskodawca nie może starać się w ramach projektu grantowego pn. „Uchwycone na fotografii (…)” o zwrot podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Utrzymuje się z dotacji oraz odpłatnej działalności statutowej, nie przekraczając jednak, zgodnie z art. 113 ustawy o podatku VAT, programu koniecznego do zakwalifikowania podmiotu jako płatnika podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W latach 2017-2023 Wnioskodawca będzie realizował dwa projekty grantowe w ramach programu „LEADER”. Jest to Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS), wspierany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w ramach działania 19 „LEADER” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Pierwszy projekt grantowy pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” będzie realizowany w dwóch etapach: organizacji spływu kajakowego oraz wydaniu mapki promocyjnej. Celem projektu jest integracja i aktywizacja grup defaworyzowanych, wskazanych w LSR na lata 2016-2020 jako młodzież i seniorzy z terenu (w wyniku realizacji zadania zostaną zacieśnione więzi miedzy młodzieżą a seniorami poprzez wspólnie spędzony czas oraz możliwość wymiany doświadczeń życiowych).

Drugi projekt grantowy pn. „Uchwycone na fotografii (…)” będzie polegał na organizacji konkursu fotograficznego, zorganizowania wystawy pokonkursowej oraz wydaniu kalendarza promocyjnego na rok 2019. Celem projektu jest wzrost świadomości mieszkańców na temat zasobów przyrodniczych, historycznych i kulturowych poprzez przeprowadzenie konkursu fotograficznego, zorganizowania wystawy pokonkursowej oraz wydanie kalendarza promocyjnego zasobów terenu oraz aktywizacja grup defaworyzowanych wskazanych w LSR na lata 2016-2020, tj. młodzież oraz seniorów.

Realizacja obu projektów, nie będzie miała jakiegokolwiek związku z czynnościami związanymi z podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, utrzymuje się z dotacji i odpłatnej działalności statutowej. Wnioskodawca działa w sferze pożytku publicznego. Zakupy jakich dokonuje to zakupy niezbędne do bieżącego rozliczenia projektów grantowych. Faktury z tytułu zakupu towarów i usług w ramach realizacji obu projektów będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji obu projektów grantowych będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary bądź usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych projektów, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Z tytułu realizacji ww. projektów Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie może się starać o zwrot podatku VAT w 2018 r. jak i w latach kolejnych 2018-2023 w ramach realizowanych projektów grantowych pn. „Kajaki dla aktywnych (…)” oraz „Uchwycone na fotografii (…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi podanymi przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a poniesione wydatki w ramach realizacji projektów grantowych nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj