Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.310.2018.1.JO
z 12 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2018 r. (data wpływu 17 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat X (dalej: Powiat) jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z Umową nr xxxxxxx z dnia 20 grudnia 2017 r., Powiat otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa VII Sprawne usługi publiczne, Działanie 7.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej) na projekt pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)”. Wielkość dofinansowania jest uzależniona od tego, czy koszty inwestycji poniesione przez beneficjenta zaliczone zostaną przez dysponenta środków do kosztów kwalifikowanych.

W ramach projektu pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)” planuje się wykonanie modernizacji pięciu boisk szkolnych oraz utworzenie jednego placu zabaw przy placówkach oświatowych (…). Modernizacji podlegać będą boiska przy:

  • Zespole Szkół Ekonomicznych – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm wraz z wyposażeniem z polem gry do: piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki;
  • Zespole Szkół (…) – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 1900 cm x 3200 cm z polem gry do: koszykówki, siatkówki wraz z wyposażeniem oraz boisko o wymiarach 2000 cm x 4000 cm do gry w piłkę ręczną z wyposażeniem;
  • Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm, wraz z wyposażeniem, z polem gry do: koszykówki, siatkówki;
  • Liceum Ogólnokształcącym – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne wraz z wyposażeniem: piłka ręczna (pole gry o wym. 40,0 x 20,00 m, strefa bezpieczeństwa szer. 2,0 m), pole gry do siatkówki 18,0 x 9,0 m, pole do gry w koszykówkę 15,1 x 22,0 m, pole do gry w tenis ziemny 10,97 x 23,77 m, bieżnia treningowa 50,00 x 5,00 m;
  • Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm wraz z wyposażeniem z polem gry do: piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki. Plac zabaw o powierzchni utwardzonej 189,21 m2 oraz o powierzchni trawiastej 73,78 m2 wraz z wyposażeniem utworzony zostanie przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych.

W trakcie realizacji projektu nad robotami prowadzony będzie nadzór inwestorski. W ramach projektu planuje się działania promocyjne. Właścicielem boisk oraz nowopowstałego placu zabaw jest i będzie Powiat. Nieruchomości na których prowadzi się inwestycje przekazane są nieodpłatnie w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym na podstawie poniższych decyzji:

  1. Liceum Ogólnokształcące – Decyzja nr Y Zarządu (…) z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu. Decyzja Zarządu (…) z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu do części nieruchomości, Decyzja Zarządu (…) z dnia 5 maja 2017 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu.
  2. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy – Decyzja Prezydenta Miasta (…) z dnia 2 września 1997 r. oraz Decyzja Zarządu (…) z dnia 9 czerwca 2010 r. w sprawie zmiany decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu.
  3. Zespół Placówek Edukacyjno-Wychowawczych – Decyzja Zarządu (…) z dnia 16 sierpnia 2010 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu.
  4. Zespół Szkół Ekonomicznych – Decyzja nr xxx Zarządu (...) z dnia 28 października 2005 r. w sprawie wygaśnięcia trwałego zarządu do części nieruchomości.
  5. Zespół Szkół (…) – Decyzja nr X Zarządu (…) z dnia 3 września 2009 r. w sprawie wygaśnięcia i ustanowienia trwałego zarządu. Decyzja nr 2 Zarządu (…) z dnia 3 września 2009 r. w sprawie ustanowienia trwałego zarządu. Decyzja Zarządu (…) z dnia 1 września 2010 r. w sprawie wygaśnięcia i ustanowienia trwałego zarządu.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.). Ponadto, projekt realizowany jest zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.). Głównymi użytkownikami efektów inwestycji będą uczniowie szkół: Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół (…), Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, Liceum Ogólnokształcącego, Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych.

Ponadto obiekty będą mogły być wykorzystywane do międzyszkolnych imprez o charakterze sportowym. Korzystanie ze zmodernizowanych boisk i nowopowstałego placu zabaw będzie bezpłatne. Beneficjent realizując projekty winien bezwzględnie stosować się do zapisów krajowych wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, regulaminu konkursu i podpisanej umowy. Zgodnie z tymi dokumentami podatek VAT nie jest podatkiem kwalifikowanym, jeżeli beneficjent może go odzyskać ze środków budżetu państwa w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat będący beneficjentem realizującym projekt pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez niego zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikająca z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. związek dokonanych nabyć ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z treścią cytowanego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Należy wskazać, że we wskazanym opisie sprawy, podatnik nie będzie wykorzystywał wybudowanej/zmodernizowanej infrastruktury do czynności opodatkowanych – wstęp na obiekty będzie nieodpłatny, tak więc nie będzie miała miejsca sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji powyższego projektu, jak i po jego zakończeniu, w związku z nieodpłatnym charakterem wstępu na obiekty Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nie ma tutaj związku zakupu (inwestycji) ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa VII Sprawne usługi publiczne, Działanie 7.4 Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej) na projekt pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)”. W ramach ww. projektu planuje się wykonanie modernizacji pięciu boisk szkolnych oraz utworzenie jednego placu zabaw przy placówkach oświatowych. Modernizacji podlegać będą boiska przy:

  • Zespole Szkół Ekonomicznych – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm wraz z wyposażeniem z polem gry do: piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki;
  • Zespole Szkół (…) – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 1900 cm x 3200 cm z polem gry do: koszykówki, siatkówki wraz z wyposażeniem oraz boisko o wymiarach 2000 cm x 4000 cm do gry w piłkę ręczną z wyposażeniem;
  • Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm, wraz z wyposażeniem, z polem gry do: koszykówki, siatkówki;
  • Liceum Ogólnokształcącym – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne wraz z wyposażeniem: piłka ręczna (pole gry o wym. 40,0 x 20,00 m, strefa bezpieczeństwa szer. 2,0 m), pole gry do siatkówki 18,0 x 9,0 m, pole do gry w koszykówkę 15,1 x 22,0 m, pole do gry w tenis ziemny 10,97 x 23,77 m, bieżnia treningowa 50,00 x 5,00 m;
  • Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych – w wyniku modernizacji powstanie boisko wielofunkcyjne o wymiarach 2760 cm x 4400 cm wraz z wyposażeniem z polem gry do: piłki ręcznej, koszykówki, siatkówki. Plac zabaw o powierzchni utwardzonej 189,21 m2 oraz o powierzchni trawiastej 73,78 m2 wraz z wyposażeniem utworzony zostanie przy Zespole Placówek Edukacyjno-Wychowawczych.

W trakcie realizacji projektu nad robotami prowadzony będzie nadzór inwestorski. W ramach projektu planuje się działania promocyjne. Właścicielem boisk oraz nowopowstałego placu zabaw jest i będzie Powiat. Nieruchomości na których prowadzi się inwestycje przekazane są nieodpłatnie w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym na podstawie decyzji.

Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych powiatu zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym. Głównymi użytkownikami efektów inwestycji będą uczniowie szkół. Korzystanie ze zmodernizowanych boisk i nowopowstałego placu zabaw będzie bezpłatne. Dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej/zmodernizowanej infrastruktury do czynności opodatkowanych – wstęp na obiekty będzie nieodpłatny.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)”.

Modernizacja pięciu boisk szkolnych oraz utworzenie jednego placu zabaw odbywa się w ramach władztwa publicznego i Powiat wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca realizowany projekt należy do zadań własnych powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał wybudowanej/zmodernizowanej infrastruktury do czynności opodatkowanych – wstęp na obiekty będzie nieodpłatny. W efekcie należy stwierdzić, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Reasumując, Powiat będący beneficjentem realizującym projekt pn. „Modernizacja infrastruktury sportowej (…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikający z faktur zakupu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Powiat nie będzie działać jako podatnik VAT i zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307) należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj