Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.158.2018.3.SS
z 12 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) oraz 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 21 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania obciążania wspólnoty kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz
  • ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania obciążania wspólnoty kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Wniosek uzupełniono w dniach: 25 maja 2018 r. oraz 21 czerwca 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia Mieszkaniowa (zwana dalej Spółdzielnią) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada w swych zasobach lokale mieszkalne, lokale użytkowe w najmie oraz garaże. Zasoby Spółdzielni podzielone są na nieruchomości. Na jednej z takich ewidencyjnie wyodrębnionych nieruchomości mieszkaniowych znajduje się blok mieszkalny, będący wspólnotą mieszkaniową. Spółdzielnia nie jest właścicielem we wspólnocie. Wspólnota, o której mowa, nie wyodrębniła się z zasobów Spółdzielni. Spółdzielnia nie zarządza wspólnotą. Do zarządu wspólnotą zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Wspólnota w związku z tym, iż usytuowana jest pośród budynków mieszkalnych należących do zasobów Spółdzielni korzysta z parkingów, chodników i dróg osiedlowych Spółdzielni. W związku z tym, iż Spółdzielnia dokonała remontu dróg i budowy nowych parkingów, zakupu kontenerów na śmieci na wspomnianym osiedlu, zamierza zawrzeć porozumienie w sprawie partycypacji wspólnoty w kosztach remontu, budowy i zakupu. Spółdzielnia w dniu opisu stanu faktycznego jest w trakcie negocjacji, w celu zawarcia ww. porozumienia. Oprócz pokrycia części kosztów wspomnianych remontów i inwestycji, wspólnota ma partycypować w kosztach związanych z bieżącym utrzymaniem mienia Spółdzielni. Koszty bieżącego utrzymania mienia obejmują m.in. koszty zimowego utrzymania dróg i chodników, i bieżących remontów.

Koszty bieżącego utrzymania dróg, chodników itp. będą, w razie podpisania porozumienia, refakturowane na bieżąco, tzn. po otrzymaniu faktury od wykonawcy usługi. Natomiast koszt wcześniej już wykonanych remontów oraz dokonanych zakupów będzie refakturowany na wspólnotę niezwłocznie po ewentualnym podpisaniu porozumienia w tej sprawie.

Otrzymane środki pieniężne Spółdzielnia będzie przeznaczać na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych. Wątpliwości Spółdzielni dotyczą stawki VAT właściwej do zastosowania podczas obciążania Wspólnoty częścią kosztów opisanych w stanie faktycznym oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

W dniu 25 maja 2018 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Przedmiotem refakturowania będą:
    1. koszty poniesione przed zawarciem porozumienia, tj. koszt zakupu pojemników półpodziemnych na odpady, koszt remontu drogi osiedlowej oraz koszt budowy parkingu,
    2. bieżące opłaty związane z utrzymaniem mienia, tj. będą to koszty ewentualnych remontów parkingu, remontów pojemników na odpady, koszty letniego i zimowego utrzymania drogi osiedlowej oraz parkingu.
  2. Kalkulując wynagrodzenie, którym w przyszłości (pod warunkiem zawarcia porozumienia) obciąży wspólnotę mieszkaniową, Spółdzielnia dokona podziału kosztów i to zarówno tych już wcześniej poniesionych, jak i opłat bieżącego utrzymania mienia, stosując klucz podziału kosztów wg powierzchni oraz ilości mieszkań.
  3. Spółdzielnia zamierza przenosić na wspólnotę jedynie koszt ponoszonych świadczeń bez doliczania marży.
  4. Obciążenie wspólnoty kosztami, wcześniej poniesionymi przez Spółdzielnię (przed porozumieniem), będzie zapłatą za zakupione przez Spółdzielnię pojemniki półpodziemne na odpady, remont drogi osiedlowej oraz wybudowany parking. Po partycypacji w kosztach zakupu pojemników mieszkańcy wspólnoty mieszkaniowej będą mogli również z nich korzystać wspólnie z mieszkańcami Spółdzielni Mieszkaniowej oraz współkorzystać z wybudowanego parkingu, jak i użytkować drogę osiedlową.
  5. Spółdzielnia nie miała wcześniej zawartej żadnej umowy ze wspólnotą, w związku z czym, wspólnota mieszkaniowa nie była wcześniej zobowiązana do ponoszenia jakichkolwiek odpłatności za korzystanie z nieruchomości należącej do Spółdzielni Mieszkaniowej.

Natomiast, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 14 czerwca 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że przychody, które będą uzyskiwane w związku z zawartym porozumieniem będą opłatami związanymi z utrzymaniem i eksploatacją mienia przeznaczonego do wspólnego korzystania, o których mowa w art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 845). Koszty, które będą refakturowane po zawarciu porozumienia (m.in. partycypacja w kosztach budowy parkingu i remontu dróg oraz zakupu kontenerów), które zostały przez Spółdzielnię poniesione przed porozumieniem związane są z eksploatacją i utrzymaniem mienia Spółdzielni, z którego wspólnie będą korzystać zarówno mieszkańcy Spółdzielni, jak i wspólnoty mieszkaniowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółdzielnia obciążając wspólnotę mieszkaniową kosztami odpłatnego korzystania z mienia Spółdzielni powinna zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla danej usługi/towaru, czy zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
  2. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy VAT w związku z refakturowaniem kosztów zakupionych usług lub środków trwałych, jeżeli ich zakup nastąpił przed podpisaniem porozumienia opisanego w stanie faktycznym? Czy zajdzie potrzeba korekty podatku VAT należnego wstecz? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Obciążając wspólnotę kosztami utrzymania mienia Spółdzielni dokonywana jest czynność odpłatna – podlegająca opodatkowaniu. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Spółdzielnia w związku z wykonywaniem czynności opisanych w stanie faktycznym winna wystawić na wspólnotę fakturę ze stawką VAT właściwą dla danej refakturowanej usługi.

Ad. 2.

Dopiero z chwilą zawarcia porozumienia pomiędzy Spółdzielnią, a wspólnotą mieszkaniową zajdzie przesłanka do częściowej odsprzedaży wykonanych wcześniej usług (m.in. remontów dróg) lub częściowego refakturowania kosztów zakupionych środków trwałych. W związku z tym, zawarcie porozumienia ze wspólnotą wyznaczy moment powstanie obowiązku VAT. Nie zajdzie potrzeba dokonywania korekty wstecz podatku VAT należnego od sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W art. 8 ust. 1 ustawy przewidziano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że czynności wykonywane na rzecz wspólnoty stanowią odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy według zasad określonych w ustawie.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 845).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701), zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że:

  • członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
  • członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu,
  • właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5,
  • członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.

Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą opłat związanych z utrzymaniem lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnych.

Zatem zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy jest związane z czynnościami, za które Spółdzielnia pobiera opłaty, a które dotyczą lokali mieszkalnych lub spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego. Zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy natomiast czynności związanych z lokalami użytkowymi.

W myśl art. 2 ust. 1 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, lokalem jest samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2018 r., poz. 716).

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, przez samodzielny lokal mieszkalny rozumie się wydzieloną trwałymi ścianami w obrębie budynku izbę lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Jak stanowi art. 241 ust. 1 cyt. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Do podjęcia uchwały stosuje się odpowiednio przepisy art. 30 ust. 1a, art. 31 i 32 ustawy o własności lokali.

Stosownie do art. 241 ust. 6 ww. ustawy, od dnia powstania wspólnoty mieszkaniowej właściciele lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonym budynku lub osiedlu na podstawie zawartej ze spółdzielnią umowy.

Zgodnie z brzmieniem art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2015 r., poz. 1892), właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

Jak stanowi art. 14 ww. ustawy, na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Zatem obowiązek partycypowania przez właścicieli lokali w kosztach utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni nie może wygasnąć, pomimo zaprzestania stosowania przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, gdyż nadal korzystają oni z ww. nieruchomości spółdzielni. Jednocześnie przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie uzależniają istnienia tego obowiązku od administrowania przez spółdzielnię mieszkaniową nieruchomością należącą do właścicieli lokali stanowiących wspólnotę mieszkaniową.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada w swych zasobach lokale mieszkalne, lokale użytkowe w najmie oraz garaże. Zasoby Spółdzielni podzielone są na nieruchomości. Na jednej z takich ewidencyjnie wyodrębnionych nieruchomości mieszkaniowych znajduje się blok mieszkalny, będący wspólnotą mieszkaniową. Spółdzielnia nie jest właścicielem we wspólnocie. Wspólnota, o której mowa, nie wyodrębniła się z zasobów Spółdzielni. Spółdzielnia nie zarządza wspólnotą. Do zarządu wspólnotą zastosowanie mają przepisy ustawy o własności lokali. Wspólnota w związku z tym, iż usytuowana jest pośród budynków mieszkalnych należących do zasobów Spółdzielni korzysta z parkingów, chodników i dróg osiedlowych Spółdzielni. W związku z tym, iż Spółdzielnia dokonała remontu dróg i budowy nowych parkingów, zakupu kontenerów na śmieci na wspomnianym osiedlu, zamierza zawrzeć porozumienie w sprawie partycypacji wspólnoty w kosztach remontu, budowy i zakupu. Spółdzielnia w dniu opisu stanu faktycznego jest w trakcie negocjacji, w celu zawarcia ww. porozumienia. Oprócz pokrycia części kosztów wspomnianych remontów i inwestycji, wspólnota ma partycypować w kosztach związanych z bieżącym utrzymaniem mienia Spółdzielni. Koszty bieżącego utrzymania mienia obejmują m.in. koszty zimowego utrzymania dróg i chodników, i bieżących remontów. Koszty bieżącego utrzymania dróg, chodników itp. będą, w razie podpisania porozumienia, refakturowane na bieżąco, tzn. po otrzymaniu faktury od wykonawcy usługi. Natomiast koszt wcześniej już wykonanych remontów oraz dokonanych zakupów będzie refakturowany na wspólnotę niezwłocznie po ewentualnym podpisaniu porozumienia w tej sprawie. Otrzymane środki pieniężne Spółdzielnia będzie przeznaczać na cele utrzymania zasobów mieszkaniowych. Przedmiotem refakturowania będą:

  1. koszty poniesione przed zawarciem porozumienia, tj. koszt zakupu pojemników półpodziemnych na odpady, koszt remontu drogi osiedlowej oraz koszt budowy parkingu,
  2. bieżące opłaty związane z utrzymaniem mienia, tj. będą to koszty ewentualnych remontów parkingu, remontów pojemników na odpady, koszty letniego i zimowego utrzymania drogi osiedlowej oraz parkingu.

Kalkulując wynagrodzenie, którym w przyszłości (pod warunkiem zawarcia porozumienia) obciąży wspólnotę mieszkaniową, Spółdzielnia dokona podziału kosztów i to zarówno tych już wcześniej poniesionych, jak i opłat bieżącego utrzymania mienia, stosując klucz podziału kosztów wg powierzchni oraz ilości mieszkań. Spółdzielnia zamierza przenosić na wspólnotę jedynie koszt ponoszonych świadczeń bez doliczania marży. Obciążenie wspólnoty kosztami, wcześniej poniesionymi przez Spółdzielnię (przed porozumieniem), będzie zapłatą za zakupione przez Spółdzielnię pojemniki półpodziemne na odpady, remont drogi osiedlowej oraz wybudowany parking. Po partycypacji w kosztach zakupu pojemników mieszkańcy wspólnoty mieszkaniowej będą mogli również z nich korzystać wspólnie z mieszkańcami Spółdzielni Mieszkaniowej oraz współkorzystać z wybudowanego parkingu, jak i użytkować drogę osiedlową. Spółdzielnia nie miała wcześniej zawartej żadnej umowy ze wspólnotą, w związku z czym, wspólnota mieszkaniowa nie była wcześniej zobowiązana do ponoszenia jakichkolwiek odpłatności za korzystanie z nieruchomości należącej do Spółdzielni Mieszkaniowej. Przychody, które będą uzyskiwane w związku z zawartym porozumieniem będą opłatami związanymi z utrzymaniem i eksploatacją mienia przeznaczonego do wspólnego korzystania, o których mowa w art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Koszty, które będą refakturowane po zawarciu porozumienia (m.in. partycypacja w kosztach budowy parkingu i remontu dróg oraz zakupu kontenerów), które zostały przez Spółdzielnię poniesione przed porozumieniem związane są z eksploatacją i utrzymaniem mienia Spółdzielni, z którego wspólnie będą korzystać zarówno mieszkańcy Spółdzielni, jak i wspólnoty mieszkaniowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółdzielnia obciążając wspólnotę mieszkaniową kosztami odpłatnego korzystania z mienia Spółdzielni powinna zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla danej usługi/towaru, czy zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej regulacje prawne oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – przychody, które będą uzyskiwane w związku z zawartym porozumieniem, będą opłatami związanymi z utrzymaniem i eksploatacją mienia przeznaczonego do wspólnego korzystania, o których mowa w art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, to czynności wykonywane na rzecz wspólnoty będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 11.

Podsumowując, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, obciążając wspólnotę mieszkaniową kosztami odpłatnego korzystania z mienia Spółdzielni, powinien zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółdzielnia w związku z wykonywaniem czynności opisanych we wniosku winna wystawić na wspólnotę fakturę ze stawką VAT właściwą dla danej refakturowanej usługi (w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1), należało uznać jako nieprawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii ustalenia kiedy powstanie obowiązek podatkowy w związku z refakturowaniem kosztów zakupionych usług lub środków trwałych, jeśli ich zakup nastąpił przed podpisaniem porozumienia i czy zajdzie potrzeba korekty podatku należnego wstecz.

Zgodnie z zasadą ogólną sformułowaną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Powyższy przepis oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z refakturowaniem kosztów zakupionych usług lub środków trwałych, jeśli ich zakup nastąpił przed podpisaniem przedmiotowego porozumienia należy wyjaśnić, że z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Jak dowiedziono wyżej, czynności wykonywane przez Zainteresowanego, tj. obciążanie wspólnoty mieszkaniowej kosztami odpłatnego korzystania z mienia Spółdzielni korzystać będą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zatem Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wykazywania podatku należnego z tytułu wykonywania tych czynności.

Należy jednak zauważyć, że w sytuacji, gdy Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, jest obowiązany składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Jednocześnie stosownie do art. 99 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Realizując powyższą delegację ustawową, Minister Finansów i Rozwoju wydał rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2273), w którym określił wzory deklaracji wraz z objaśnieniami dotyczącymi sposobu ich wypełnienia (wariant 17).

Wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia. Natomiast objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K) stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Z wzoru deklaracji VAT-7 wersja 17, wynika, że w części C „Rozliczenie podatku należnego” w poz. 10 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku na podstawie art. 43 lub art. 82 ustawy.

W związku z powyższym czynności wykonywane na rzecz wspólnoty winny być wykazane w poz. 10 deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w związku z obciążaniem wspólnoty mieszkaniowej kosztami odpłatnego korzystania z mienia Spółdzielni, z uwagi na fakt, że będą one korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, nie wystąpi obowiązek wykazywania podatku należnego z tego tytułu. Ponadto, z uwagi na fakt, że nie wystąpi podatek należny, Spółdzielnia nie będzie miała obowiązku dokonywania korekty podatku należnego wstecz. Czynności te jednakże winny być wykazane w deklaracji dla podatku od towarów i usług, jako czynności zwolnione.

Zatem, stanowisko Zainteresowanego w powyższym zakresie (w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3) oceniono całościowo jako nieprawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wobec tego, niniejszą interpretację wydano w oparciu o informację, że przychody, które będą uzyskiwane w związku z zawartym porozumieniem będą opłatami związanymi z utrzymaniem i eksploatacją mienia przeznaczonego do wspólnego korzystania, o których mowa w art. 4 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obciążania wspólnoty kosztami korzystania z mienia Spółdzielni (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Natomiast wniosek w części dotyczącej ustalenia, czy dla zastosowania właściwej stawki VAT ma znaczenie fakt, czy wspólnota powstała z zasobów należących wcześniej do Spółdzielni (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), został załatwiony w dniu 12 lipca 2018 r. pismem nr 0112-KDIL2-1.4012.332.2018.3.SS.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj