Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.350.2018.2.KB
z 17 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania statusu małego podatnika i możliwości korzystania z kwartalnej metody rozliczania podatku w 2017 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. posiadania statusu małego podatnika i możliwości korzystania z kwartalnej metody rozliczania podatku w 2017 r. Wniosek został uzupełnionym pismem sygnowanym datą 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowiska, a także dowód wpłaty brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu od lipca 2010 r. i jest czynnym podatnikiem VAT. Podatek od towarów i usług rozliczany jest w formie kwartalnej ze względu na status małego podatnika. W miesiącu grudniu 2016 r. został przekroczony limit 5 092 000 zł obowiązujący w 2016 r. Zgodnie z przepisami, od stycznia 2017 r. Wnioskodawca powinien przejść na rozliczenie miesięczne podatku VAT, jednak od stycznia 2017 r. obowiązywał nowy limit, który uprawniał do korzystania ze statusu małego podatnika w związku ze wzrostem kursu euro.

Wnioskodawca przekroczył limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł, jednak nowego limitu na 2017 r. w wysokości 5 157 000 zł nie przekroczył.

W grudniu 2017 r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie z Urzędu Skarbowego dotyczące podjęcia czynności sprawdzających w zakresie przekroczenia limitu kwoty 1 200 000 euro, zgodnie z art. 2 pkt 25 lit. a oraz art. 99 ust. 5 oraz Urząd Skarbowy zobowiązał Wnioskodawcę do złożenia aktualizacji VAT-R i złożenia deklaracji VAT-7 za cały 2017 r.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca przedstawił następujący opis sprawy uzupełniony o informacje wskazane w wezwaniu tutejszego organu:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu od lipca 2010 r. i jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT od lipca 2010 r. Podatek od towarów i usług rozliczany jest w formie kwartalnej ze względu na status małego podatnika.

Wnioskodawca nie rozlicza podatku od towarów i usług w formie kwartalnej w związku z wyborem przez niego metody kasowej, o której mowa w art. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w 2017 r. spełniał warunek, zgodnie z którym w danym kwartale lub w poprzedzających go 4 kwartałach nie dokonał dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy.

W miesiącu grudniu 2016 r. został przekroczony limit 5 092 000 zł obowiązujący w 2016 r. Zgodnie z przepisami, od stycznia 2017 r. Wnioskodawca powinien przejść na rozliczenie miesięczne podatku VAT, jednak od stycznia 2017 r. obowiązywał nowy limit, który uprawniał do korzystania ze statusu małego podatnika, w związku ze wzrostem kursu euro.

Wnioskodawca przekroczył limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł, jednak nowego limitu na 2017 r. w wysokości 5 157 000 zł nie przekroczył.

W grudniu 2017 r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie z Urzędu Skarbowego dotyczące podjęcia czynności sprawdzających w zakresie przekroczenia limitu kwoty 1 200 000 euro zgodnie z art. 2 pkt 25 lit. a oraz art. 99 ust. 5. Urząd Skarbowy zobowiązał Wnioskodawcę do złożenia aktualizacji VAT-R i złożenia deklaracji VAT-7 za cały 2017 r.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca po konsultacji telefonicznej z kontrolerem skarbowym prowadzącym sprawę, wystosował pismo do Urzędu Skarbowego, w którym przedstawił własne stanowisko w sprawie. W odpowiedzi na nie, Wnioskodawca ponownie otrzymał wezwanie do złożenia aktualizacji VAT-R oraz złożenia deklaracji VAT-7 za cały 2017 r. Dokładnie 1 stycznia 2018 r. Wnioskodawca złożył aktualizację VAT-R oraz deklaracje VAT-7 za cały 2017 r., uregulował również wszelkie odsetki wynikające z tego tytułu. Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 do dnia dzisiejszego.

Na pytanie tutejszego organu, czy w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wszczął kontrolę podatkową, celno-skarbową lub postępowanie podatkowe, Wnioskodawca wskazał, że otrzymał jedynie wezwanie z Urzędu Skarbowego zobowiązujące do złożenia aktualizacji VAT-R oraz deklaracji VAT-7. Organ podatkowy na dzień złożenia wniosku o interpretację nie wszczął kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

Czy przekraczając w grudniu 2016 r. limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł nie przekraczając jednak limitu 5 157 000 zł na 2017 r. Wnioskodawca będzie posiadać status małego podatnika w 2017 r.? Czy w związku z tym może korzystać z kwartalnej metody rozliczania podatku VAT w 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 99 ust. 5 zachował on status małego podatnika na 2017 r.

Obowiązującą na gruncie VAT definicję małego podatnika zawiera art. 2 pkt 25 ustawy o VAT. W świetle tej definicji małymi podatnikami w rozumieniu VAT są podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro (art. 2 pkt 25 lit. a ustawy o VAT).

Status małego podatnika VAT przysługuje przez cały rok, gdyż brak jest w ustawie o VAT przepisów przewidujących utratę statusu małego podatnika w trakcie roku podatkowego. W konsekwencji przekroczenie przez wartość sprzedaży brutto limitu obowiązującego w danym roku nie skutkuje utratą statusu małego podatnika w trakcie roku (powoduje jednak utratę możliwości stosowania kasowej metody rozliczania podatku VAT). Status ten może zostać utracony dopiero 1 stycznia kolejnego roku. Nie zawsze jednak w przypadkach takich dochodzi do utraty statusu małego podatnika. Może się bowiem zdarzyć sytuacja, w której limit obowiązujący w kolejnym roku będzie wyższy od obowiązującego w roku poprzednim, co spowoduje, że podatnik w kolejnym roku nadal będzie miał status małego podatnika.

Wnioskodawca w 2016 r. osiągnął obrót (wraz z podatkiem) w wysokości 5 115 860,28 zł, czyli przekroczył w grudniu 2016 r. limit obowiązujący w 2016 r. i zgodnie z ustawą traci status małego podatnika co skutkuje tym, iż od stycznia 2017 r. powinien składać deklaracje miesięczne. Jednak limit sprzedaży brutto na 2017 r. wynosił 5 157 000 zł, czyli Wnioskodawca nie przekroczył kwoty limitu uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika i możliwości skorzystania z rozliczania kwartalnego VAT.

W związku z wezwaniem Wnioskodawca zasięgnął informacji telefonicznych w Krajowej Informacji Skarbowej oraz w innych Urzędach Skarbowych i otrzymał odpowiedzi, potwierdzające jego interpretację.

Również wiele wydawnictw prawnych uznaje interpretację Wnioskodawcy za prawidłową, jednak dla Urzędu Skarbowego jest to niewystarczające.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował stanowisko wskazując, że w związku z tym, iż od stycznia 2017 r. obowiązuje już nowy wyższy limit obrót dla małych podatników i tego nowego limitu podatnik nie przekroczył, Wnioskodawca posiada status małego podatnika w 2017 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) − zwanej dalej ustawą − podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez małego podatnika – w myśl art. 1 pkt 25 ustawy – rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

  1. u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro,
  2. prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro

– przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem z powołanego wyżej art. 2 pkt 25 lit. a ustawy wynika, że aby podatnik podatku od towarów i usług spełniał definicję małego podatnika wartość dokonanej przez niego sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie może przekroczyć, w poprzednim (do badanego okresu) roku podatkowym, wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Należy w tym miejscu wskazać, że kwota wyrażona w złotych (po zaokrągleniu) odpowiadająca równowartości 1 200 000 euro, od której uzależniony jest statusu małego podatnika, w 2016 r. wynosiła 5 092 000 zł, natomiast w 2017 r. wynosiła 5 157 000 zł.

Jak stanowi art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale – art. 99 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy – mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Stosownie do art. 99 ust. 3a ustawy – przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do podatników:

  1. rejestrowanych przez naczelnika urzędu skarbowego jako podatnicy VAT czynni – przez okres 12 miesięcy począwszy od miesiąca, w którym dokonana została rejestracja lub
  2. którzy w danym kwartale lub w poprzedzających go 4 kwartałach dokonali dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, chyba że łączna wartość tych dostaw bez kwoty podatku nie przekroczyła, w żadnym miesiącu z tych okresów, kwoty 50 000 zł.

W myśl art. 99 ust. 4 ustawy – podatnicy, o których mowa w ust. 3, mogą ponownie składać deklaracje podatkowe za okresy miesięczne, nie wcześniej jednak niż po upływie 4 kwartałów, za które składali deklaracje kwartalne, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia złożenia deklaracji podatkowej za pierwszy miesięczny okres rozliczeniowy, jednak nie później niż z dniem upływu terminu złożenia tej deklaracji.

Art. 99 ust. 5 ustawy stanowi, że mali podatnicy, u których wartość sprzedaży przekroczyła kwotę określoną w art. 2 pkt 25, składają deklaracje podatkowe za okresy miesięczne począwszy od rozliczenia za pierwszy miesiąc kwartału:

  1. w którym przekroczono tę kwotę – jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w pierwszym lub drugim miesiącu kwartału, a w przypadku gdy przekroczenie tej kwoty nastąpiło w drugim miesiącu kwartału, deklaracja za pierwszy miesiąc kwartału jest składana w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po drugim miesiącu kwartału;
  2. następującego po kwartale, w którym przekroczono tę kwotę – jeżeli przekroczenie kwoty nastąpiło w trzecim miesiącu kwartału.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie handlu od lipca 2010 r. i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od lipca 2010 r. Podatek od towarów i usług rozliczany jest w formie kwartalnej ze względu na status małego podatnika, jednak nie rozlicza on podatku od towarów i usług w formie kwartalnej w związku z wyborem przez niego metody kasowej, o której mowa w art. 21 ustawy. Wnioskodawca w 2017 r. spełniał warunek, zgodnie z którym w danym kwartale lub w poprzedzających go 4 kwartałach nie dokonał dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy.

W miesiącu grudniu 2016 r. został przekroczony limit 5 092 000 zł obowiązujący w 2016 r. Zgodnie z przepisami, od stycznia 2017 r. Wnioskodawca powinien przejść na rozliczenie miesięczne podatku VAT, jednak od stycznia 2017 r. obowiązywał nowy limit, który uprawniał do korzystania ze statusu małego podatnika, w związku ze wzrostem kursu euro. Wnioskodawca przekroczył limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł, jednak nowego limitu na 2017 r. w wysokości 5 157 000 zł nie przekroczył.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy przekraczając w grudniu 2016 r. limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł, nie przekraczając jednak limitu 5 157 000 zł na 2017 r. posiadał on status małego podatnika w 2017 r. oraz czy w związku z tym mógł korzystać z kwartalnej metody rozliczania podatku VAT w 2017 r.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów ustawy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że z uwagi na przekroczenie przez Wnioskodawcę w 2016 r. wartości sprzedaży, od której uzależniony jest statusu małego podatnika, powinien on co do zasady od stycznia 2017 r. utracić status małego podatnika. Wskazać jednak należy, że w od stycznia 2017 r. obowiązywał już wyższy limit sprzedaży dla małego podatnika, którego – jak wynika z opisu sprawy – Wnioskodawca nie przekroczył. Tym samym, Wnioskodawca w 2017 r. nadal spełniał warunki do posiadania statusu małego podatnika, zgodnie z art. 2 pkt 25 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawca w 2017 r. (spełniając jednocześnie przesłanki wymienione w art. 99 ust. 3a ustawy) mógł nadal składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, zgodnie z art. 99 ust. 3 ustawy.

Reasumując, przekraczając w grudniu 2016 r. limit obrotów na 2016 r. w kwocie 5 092 000 zł nie przekraczając jednak limitu 5 157 000 zł na 2017 r. Wnioskodawca posiadał status małego podatnika w 2017 r., a w związku z tym mógł korzystać z kwartalnej metody rozliczania podatku VAT w 2017 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informuje się jednocześnie, że w zakresie wniosku dotyczącym oceny, czy Urząd Skarbowy może żądać złożenia aktualizacji VAT-R oraz deklaracji VAT-7 za 2017 r. zostało wydanie postanowienie z dnia 17 lipca 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.428.2018.1.KB.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj