Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.284.2018.1.AŻ
z 19 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 5 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację operacji pod nazwą: „Promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz potencjału gospodarczego Gminy podczas obchodów 450-lecia ustanowienia praw miejskich” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację operacji pod nazwą: „Promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz potencjału gospodarczego Gminy podczas obchodów (...)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które m.in. obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 18, Dz. U z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.).

Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy L objętego Programem w zakresie: Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 10 kwietnia 2018 r. Gmina podpisała umowę z Województwem na realizację operacji pod nazwą „Promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz potencjału gospodarczego Gminy podczas obchodów (...)”.

Uroczystość odbędzie się 8 lipca 2018 r. (niedziela) w kilku miejscach. Msza święta odbędzie się w kościele. Sympozjum regionalne zostanie przeprowadzone w Zespole Szkolno-Przedszkolnym. Stoiska regionalne zostaną rozstawione na placu Plaży Miejskiej. Występy artystyczne oraz pokaz filmu będą miały miejsce na scenie Amfiteatru Miejskiego. Dodatkowo na terenie miasta rozstawione zostaną punkty informujące o imprezie. Przewiduje się, że operacja będzie trwała około 12 godzin, Impreza będzie bezpłatna, ogólnodostępna, skierowana do wszystkich mieszkańców gminy, turystów, władz samorządowych, lokalnych przedsiębiorców, rolników oraz dzieci i młodzieży. Szacowana liczba uczestników imprezy wyniesie około 1000 osób. Obchody rocznicy nadania praw miejskich rozpoczną się o godz. 12:00 mszą św. w Kościele. Kolejnym etapem uroczystości będzie uroczyste sympozjum regionalne na temat historii miasta. Przewidywany czas na sympozjum – do 2 godzin. Na zakończenie sympozjum, Burmistrz przekaże zebranym gościom pakiety promocyjne zakupione w ramach projektu. Sympozjum będzie miało miejsce na hali sportowej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym, przy którym niezbędny będzie namiot promocyjny z materiałami zakupionymi z projektu (długopisy, smycze, odblaski, pinsy, magnesy na lodówkę, mapy turystyczne). Po godzinie 17:00 imprezę poprowadzi konferansjer z firmy zewnętrznej. Na scenie zaprezentują swoje programy artystyczne uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, Szkoły Podstawowej, Zuchy i Harcerze, Klub Seniora oraz dzieci z Gminy zatańczą taniec klasyczny. Przed kolejnym etapem przeglądu artystycznego, około godziny 20:00 wszyscy zostaną poczęstowani tortem. Firma zewnętrzna zapewni program muzyczny przez minimum 3 godziny. Po występach artystycznych na wynajętym telebimie, odbędzie się premiera filmu promującego Gminę. Ze względu na brak zaplecza technicznego, Gmina musi na czas imprezy wynająć scenę, telebim, nagłośnienie, oświetlenie oraz garderoby dla wykonawców. Informacja o planowanej imprezie zostanie rozpowszechniona za pomocą plakatów wydrukowanych na ekologicznym papierze, które zostaną przesłane do wszystkich sołectw, ośrodków wczasowych z terenu Gminy oraz rozdysponowane na terenie miasta. Plakaty zostaną przekazane w wersji elektronicznej do biura Lokalnej Grupy Działania z prośbą o rozpowszechnienie wśród gmin LGD. Ponadto stosowna informacja zostanie umieszczona na stronie internetowej Urzędu Miejskiego. Wszyscy mieszkańcy Gminy oraz przybyli goście, którzy wezmą udział w imprezie będą mieli okazję zwiedzić stoiska m.in. z rękodziełem, ręcznie robionymi zabawkami, jedzeniem regionalnym.

Będą mieli okazję zapoznania się ze smakami potraw, z pamiątkami związanymi z regionem, ale też podpatrzeć i porozmawiać z wytwórcami regionalnymi, którzy ze sprzedaży swoich wyrobów stworzyli dla siebie dodatkowe źródła dochodu. Osoby zainteresowane stworzeniem dla siebie dodatkowych źródeł dochodu będą miały możliwość zaciągnięcia fachowej wiedzy od pracowników Lokalnej Grupy Działania, Powiatowego Urzędu Pracy, banków.

W trakcie całej uroczystości rozstawiony będzie roll-up oraz namiot promocyjny Gminy zakupiony z funduszy z materiałami promocyjnymi oraz albumem promującym Gminę. Materiały będą przekazywane bezpłatnie uczestnikom imprezy. Pod namiotem znajdować się będą produkty lokalne przeznaczone do degustacji. W trakcie imprezy na terenie rozstawione będą 2 parasole promocyjne służące za punkty informacyjne o miejscu i przebiegu imprezy z materiałami promocyjnymi. Parasole zostaną zakupione w ramach projektu. Przy każdym parasolu zostanie ustawiony roll-up z danymi urzędu. Ze względu na brak możliwości wypożyczenia namiotów w powiecie, niezbędny jest zakup namiotów i parasoli reklamowych w ramach projektu. (…) jest miejscowością turystyczną, a uroczystość będzie odbywać się w kilku miejscach jednocześnie. Dlatego zasadnym jest zakup namiotów i parasoli reklamowych.

Wszystkie zaplanowane do poniesienia koszty wymienione w zestawieniu rzeczowo-finansowym zostały oszacowane na podstawie obowiązujących cen rynkowych i są niezbędne do prawidłowej realizacji operacji.

Operacja podnosi atrakcyjność turystyczną Gminy. Dzięki zorganizowaniu tak wyjątkowej uroczystości, jaką jest xxx-lecie nadania praw miejskich, nastąpi pozytywna promocja miasta (jak także całej Gminy oraz obszaru LGD). Zwiększona zostanie oferta kulturalna, podtrzymywanie tradycji, zwiększy się aktywność społeczna mieszkańców i przybyłych gości oraz integracja ze społeczeństwem. Promowane w trakcie uroczystości produkty lokalne, np. rękodzieło ludowe, tradycyjnie przygotowywana żywność, itd. są także elementem atrakcyjności turystycznej całego obszaru LGD oraz Gminy. Wzrost atrakcyjności turystycznej wpływa na wzrost liczby turystów odwiedzających Gminę i obszar LGD, a turyści ponosząc wydatki na terenie Gminy będą indukować nowe miejsca pracy na tym terenie, co wpłynie na rozwinięcie działalności okołoturystycznej: usług wynajmu miejsc noclegowych, usług wynajmu sprzętu pływającego i do wędkowania, wzrost sprzedaży produktów lokalnych.

Realizacja operacji wpłynie na realizację celu szczegółowego 2.1, tj.: Wzmocnienie lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa na terenie LGD. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR i przyczyni się w znacznym stopniu do zrealizowania LSR.

Powyższa impreza będzie w całości bezpłatna, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od uczestników, ponieważ do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które m.in. obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 18, Dz. U z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.). Wszystkie faktury związane z organizacją ww. imprezy będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będąca podatnikiem VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację operacji pod nazwą: „Promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz potencjału gospodarczego Gminy podczas obchodów (...)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację Projektu.

Zdaniem Gminy, towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wskazuje art. 86 ust 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Gmina, w ramach Projektu zorganizuje imprezę promującą Gminę, regionalne potrawy i rękodzieło.

Realizacja przedmiotowego Projektu nie ma celu zarobkowego, Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów ze zrealizowanego Projektu. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu – konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji należy wskazać, że Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie działa jako podatnik VAT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, gdyż wydatki poniesione przez Gminę w związku z Projektem nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i pkt 18 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które m.in. obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji Gminy. Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na ww. operację. W dniu 10 kwietnia 2018 r. Gmina podpisała umowę z Województwem na realizację ww. operacji. Wnioskodawca przedstawił szczegółowo program planowanej uroczystości, w tym zaplanowane występy artystyczne, pokaz filmu, sympozja, itp. Impreza będzie bezpłatna, ogólnodostępna, skierowana do wszystkich mieszkańców Gminy, turystów, władz samorządowych, lokalnych przedsiębiorców, rolników oraz dzieci i młodzieży. Operacja podnosi atrakcyjność turystyczną Gminy. Dzięki zorganizowaniu tak wyjątkowej uroczystości, jaką jest 450-lecie nadania praw miejskich, nastąpi pozytywna promocja miasta. Zwiększona zostanie oferta kulturalna, podtrzymywanie tradycji, zwiększy się aktywność społeczna mieszkańców i przybyłych gości oraz integracja ze społeczeństwem. Promowane w trakcie uroczystości produkty lokalne, np. rękodzieło ludowe, tradycyjnie przygotowywana żywność, itd. są także elementem atrakcyjności turystycznej całego obszaru LGD oraz Gminy. Wzrost atrakcyjności turystycznej wpływa na wzrost liczby turystów odwiedzających Gminę i obszar LGD, a turyści ponosząc wydatki na terenie Gminy będą indukować nowe miejsca pracy na tym terenie, co wpłynie na rozwinięcie działalności okołoturystycznej: usług wynajmu miejsc noclegowych, usług wynajmu sprzętu pływającego i do wędkowania, wzrost sprzedaży produktów lokalnych. Realizacja operacji wpłynie na wzmocnienie lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa na terenie LGD. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR i przyczyni się w znacznym stopniu do zrealizowania LSR. Powyższa impreza będzie w całości bezpłatna, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od uczestników, ponieważ do zadań Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które m.in. obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji Gminy. Wszystkie faktury związane z organizacją ww. imprezy będą wystawiane na Gminę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację ww. operacji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje/nie będzie występował, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w ramach realizacji Projektu nie są/nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powyższa impreza jest/będzie w całości bezpłatna, Gmina nie pobiera/nie będzie pobierała żadnych opłat od uczestników.

Ponadto wskazano również, że Gmina realizuje/będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi/nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi nie działa/nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją operacji pod nazwą: „Promocja lokalnej przedsiębiorczości oraz potencjału gospodarczego Gminy podczas obchodów (...)” Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa/nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie są/nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj