Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.313.2018.2.MM
z 19 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 17 lipca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. „(…)” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 17 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. „(…)”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet (…) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Uczelni jest: kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne.

Koszty działalności Uczelni pokrywane są z dotacji z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych uzyskiwanych z tytułu najmu pomieszczeń i inne.

W Uniwersytecie od dnia (…) do dnia (…) realizowany jest projekt badawczy Nr (…) z dnia (…) pt. „(…)” w ramach III konkursu (…).

W dniu (…) została podpisana Umowa Konsorcjum Naukowego na realizację projektu „(…)”. Członkami Konsorcjum jest ... jednostek, w tym ... jednostek naukowych i ... partnerów przemysłowych.

Dla każdego członka Konsorcjum, w tym również dla Uniwersytetu (…), Lider przekaże środki finansowe potrzebne do realizacji poszczególnych zadań projektu badawczego (…) (w ramach umowy Konsorcjum).

Celem projektu jest opracowanie i przygotowanie do wdrożenia holistycznej strategii mającej na celu zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania się biotypów chwastów odpornych na herbicydy oraz sposobów ich zwalczania (jeśli wystąpiły). Przedmiotem badań będą 4 gatunki chwastów występujących głównie w uprawie zbóż, a mianowicie: (…).


W ramach projektu realizowanych jest 6 zadań:


  1. identyfikacja miejsc występowania biotypów chwastów odpornych na herbicydy w Polsce,
  2. analizy molekularne chwastów odpornych na (…),
  3. biologiczna charakterystyka biotypów odpornych z uwzględnieniem cech umożliwiających ich przeżywalność w agroekosystermie,
  4. analiza ekonomiczna strat powodowanych przez biotypy odporne na herbicydy,
  5. opracowanie strategii zmniejszającej ryzyko rozprzestrzeniania się biotypów odpornych na herbicydy,
  6. opracowanie systemu wczesnego ostrzegania i doradztwa dotyczącego odporności na herbicydy, wdrożenie.


Uniwersytet, jako współwykonawca, uczestniczy w realizacji 2 zadań: (…) 1 i (…) 3.

Celem (…) 1 jest określenie aktualnego stanu biotypów chwastów odpornych na herbicydy w Polsce. Przeanalizowane zostaną 4 gatunki chwastów: (…). Celem zadania (…) 3 jest zdobycie wiedzy na temat najważniejszych cech biologicznych decydujących o przetrwaniu biotypów do (…) w środowisku a także ocena konkurencyjności biotypów (…) i (…) (odpornych i wrażliwych) w porównaniu z pszenicą ozimą.

Badania będą prowadzone na roślinności wysianej w doniczkach umieszczonych na polu doświadczalnym oraz w komorze wzrostowo-klimatycznej.


Projekt badawczy (…) obejmuje 2 fazy:


  • faza A – badawcza – w skład której wchodzą zadania (…) 1 do (…) 5,
  • faza B – wdrożeniowa – zadanie (…)6.


W fazie wdrożeniowej projektu zaplanowano działania umożliwiające wdrożenie wyników badań do praktyki rolniczej, a w szczególności upowszechnianie wiedzy, a także opracowanie dokumentacji technicznej internetowego systemu wspomagania decyzji zarządzania odpornością (…) oraz koncepcji zorganizowania laboratorium diagnostycznego (…) w zakresie odporności chwastów na herbicydy.

W umowie Konsorcjum strony ustaliły, że zakres praw majątkowych własności intelektualnej, w tym do wyników badań będących rezultatem projektu, przysługuje członkom Konsorcjum w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w realizacji projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy partnerami projektu następować będzie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw. Przychody uzyskane przez członka Konsorcjum udzielającego licencji podlegać będą podziałowi pomiędzy wszystkich współwłaścicieli praw do licencjowanego przedmiotu praw własności przemysłowej powstałego w wyniku realizacji projektu, proporcjonalnie do udziału w tych prawach.


W uzupełnieniu wniosku Uniwersytet wskazał, co następuje.


  1. Uczelnia w przyszłości może osiągać przychody opodatkowane z tytułu sprzedaży swoich praw do licencji do wzorów użytkowych lub wynalazków powstałych w wyniku kontynuacji badań naukowych rozpoczętych w ramach przedmiotowego projektu.
  2. Na etapie realizacji przedmiotowego projektu nie przewiduje się powstania praw majątkowych. W przyszłości, na bazie rozwiązań powstałych w trakcie realizacji projektu oraz kontynuacji badań naukowych, mogą powstać prawa majątkowe do wzorów użytkowych lub wynalazków.
  3. Jeżeli w wyniku realizacji przedmiotowego projektu powstaną prawa majątkowe nie będą one przedmiotem sprzedaży w fazie wdrożeniowej.
  4. Uczelnia z tytułu realizacji projektu uzyskuje korzyści naukowe. Pozostali członkowie Konsorcjum uzyskują również korzyści naukowe będące efektem prac badawczych w ramach projektu.
  5. Realizowany projekt jest wspólnym przedsięwzięciem wszystkich członków Konsorcjum. Podstawowym obowiązkiem, zdefiniowanym w Umowie Konsorcjum, dla wszystkich jego członków jest realizacja badań naukowych i prac rozwojowych zaplanowanych do wykonania w zakresie poszczególnych zadań (dla (…) są to pakiety (…) 1 oraz (…) 3 realizowane w ramach fazy badawcze A). Realizacja prac badawczych odbywa się zgodnie z opisem we wniosku o dofinansowanie, w przypadku (…) jest to prowadzenie badań polegających na identyfikacji miejsc występowania biotypów chwastów odpornych na herbicydy w wybranym regionie Polski oraz prowadzenie badań z zakresu oceny charakterystyki biologicznej biotypów odpornych z uwzględnieniem cech umożliwiających ich przeżywalność w agrosystemie. Wyniki badań wykonywane przez (…) będą wykorzystywane w fazie przygotowania do wdrożenia B. (…) w fazie B nie realizuje żadnego zadania. W oparciu o wyniki uzyskane w fezie A zostanie przygotowana dokumentacja techniczna systemu wspomagania decyzji online (…). Faza B zakłada również opracowania koncepcji rozwoju laboratoryjnego diagnostyki. Oprócz tego, członkowie Konsorcjum zobowiązali się, w ramach Umowy Konsorcjum, m.in. do:

    1. wykonywania zadań z należytą starannością,
    2. prawidłowego wydatkowania środków finansowych otrzymanych na realizację projektu,
    3. przekazywania Liderowi informacji niezbędnych do przygotowania w imieniu Konsorcjum wniosku o dofinansowanie, raportów z realizacji projektu, wniosków o płatność rozliczających zaliczkę,
    4. utrzymywania kontaktu pomiędzy poszczególnymi członkami Konsorcjum,
    5. zachowania tajemnicy/poufności informacji technicznych, handlowych etc.,
    6. promowania osiągnięć i efektów projektu,
    7. niezwłocznego informowania się o wszelkich zdarzeniach, okolicznościach mogących wpłynąć na niewykonanie lub opóźnienie w wykonaniu projektu etc.,
    8. niezwłocznego informowania o wykluczeniu z możliwości otrzymania środków publicznych (dotacji),
    9. osiągnięcia zaplanowanych rezultatów, kamieni milowych,
    10. zachowania trwałości projektu (5 lat),
    11. informowania opinii publicznej o fakcie realizacji projektu (upowszechnianie),
    12. przestrzegania obowiązku niewykorzystania praw własności intelektualnej należących do osób trzecich bez uprzedniego nabycia tego prawa bądź licencji,
    13. niewystępowania w zadaniach innych członków w roli podwykonawców,
    14. nienarażania na szkody innych członków Konsorcjum etc.
      Lider Konsorcjum, dodatkowo, został upoważniony, m.in. do: złożenia wniosku o dofinansowanie w imieniu Konsorcjum, podpisania umowy o dofinansowanie i realizację projektu z NCBiR w imieniu Konsorcjum, reprezentowania Konsorcjum na zewnątrz, przekazywania członkom Konsorcjum środków finansowych otrzymanych z NCBiR na realizację projektu, pełnienia nadzoru nad całością prac, obsługi administracyjnej projektu.

  6. Umowa Konsorcjum nie reguluje kwestii fakturowania wykonywanych czynności przez poszczególnych uczestników (w tym Lidera) Konsorcjum. Czynności wykonywane przez poszczególnych uczestników, związane z realizacją projektu, to prace badawcze, które finansowane są ze środków zaliczki przekazanej przez NCBiR. Nie są to czynności (sprzedaż), które mogłyby być fakturowane. Członkowie Konsorcjum w ramach realizowanego projektu nie świadczą między sobą usług, lecz wspólnie realizują projekt.
  7. Bezpośrednim beneficjentem prac wykonanych przez Uczelnię w ramach umowy Konsorcjum będą rolnicy, doradcy rolni i wszystkie podmioty zajmujące się obrotem środkami ochrony roślin, poprzez możliwość korzystania Online z systemu wspomagania decyzji (…). Dzięki stworzonemu systemowi grupy te będą mogły czerpać wiedzę na temat odporności chwastów na herbicydy (przyczyny, zjawiska, mechanizmy odporności, sposoby tworzenia odpornych biologicznie biotypów, strategii przeciwodpornościowej), uzyskają dostęp do mapy potwierdzonych miejsc w Polsce, w których występują odporne na herbicydy chwasty oraz do wykazu substancji aktywnych wraz z opisem ich mechanizmu działania i zakresu zastosowania.
  8. Jedyny przepływ środków finansowych, jaki występuje w ramach Konsorcjum, dotyczy przekazywania przez Lidera Konsorcjum, na wskazane przez współwykonawców projektu (Partnerów), w tym (…), transz zaliczki, którą Konsorcjum otrzymuje z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na realizację projektu. Zgodnie z wytycznymi konkursu (…), nie jest dopuszczalna żadna inna forma przepływu środków finansowych pomiędzy Konsorcjantami w ramach realizowanego projektu – nikt nikomu za nic nie płaci, każdy sam realizuje swój zakres prac badawczych.
  9. Efekty prowadzonych badań w ramach projektu udostępniane będą nieodpłatnie zarówno członkom Konsorcjum, jak i szerokiemu gronu beneficjentów zewnętrznych (np. rolnicy, doradcy rolni, przedsiębiorcy). Zapisy umowy konsorcjum dotyczące podziału praw majątkowych własności intelektualnej należy rozumieć w ten sposób, że jeśli po zakończeniu projektu w wyniku kontynuowania badań naukowych powstaną wzory użytkowe lub wynalazki, to prawa majątkowe do nich przysługiwać będą wszystkim konsorcjantom proporcjonalnie do wniesionego wkładu. W tym wypadku przedmiotem sprzedaży będą licencje do wzorów użytkowych lub wynalazków. Na etapie realizacji przedmiotowego projektu nie przewiduje się sprzedaży praw autorskich.
  10. Wszystkie zakupy realizowane w ramach projektu służyć będą wyłącznie prowadzonym badaniom naukowym realizowanym w ramach projektu. Ponadto wyniki prowadzonych badań mogą być wykorzystywane w artykułach naukowych publikowanych w wysokopunktowanych (…) czasopismach naukowych. Na bazie wyników otrzymanych w trakcje realizacji Projektu mogą powstawać również prace doktorskie. Wynik badań nie mogą być wykorzystywane do pisania prac licencjackich, inżynierskich oraz magisterskich.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Uczelni przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projekty?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z „ art. 86.1” ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów u usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm), prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczony przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności.

Istotny jest zamiar ich wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uniwersytet stoi na stanowisku, ze Uczelni przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu. Projekt zakłada 2 fazy realizacji, fazę badawczą oraz fazę wdrożeniową. Faza wdrożeniowa polegać będzie na wdrożeniu wyników fazy badawczej do zastosowania w działalności gospodarczej, bądź przez partnerów przemysłowych wchodzących w skład Konsorcjum lub przez inne firmy zainteresowane kupnem wyników badań w postaci licencji. Z zapisów umowy Konsorcjum wynika, że zakres praw majątkowych własności intelektualnej, w tym do wyników badań będących rezultatem projektu, przysługuje członkom Konsorcjum w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w realizacji projektu. Przekazanie posiadanych praw majątkowych pomiędzy partnerami następować będzie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw.

Przychody uzyskane przez członka Konsorcjum udzielającego licencji podlegać będą podziałowi pomiędzy wszystkich współwłaścicieli praw do licencjowanego przedmiotu praw własności przemysłowej powstałego w wyniku realizacji projektu, proporcjonalnie do udziału w tych prawach.

Oznacza to, że Uczelnia z tytułu sprzedaży swoich praw będzie w przyszłości uzyskiwała korzyści finansowe. Mając powyższe na uwadze, Uczelnia uważa, że przysługuje jej prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z treści art. 86 ust. 1 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Istotna jest więc intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Natomiast w sytuacji, gdy są (mają być) wykorzystywane nie tylko do wykonywania czynności opodatkowanych – wówczas przysługuje prawo do odliczenia podatku w ograniczonym zakresie, tj. w zakresie, w jakim są (będą) wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zasady wyliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku prowadzenia przez podatnika zarówno działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż gospodarcza zostały uregulowane w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

I tak, jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do treści ust. 2b przywołanego artykułu, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:


  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.


Zgodnie z ust. 2c ww. artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:


  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.


W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy ust. 2e tego artykułu, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne, o czym stanowi ust. 2f tegoż artykułu.

Na podstawie ust. 2g ww. artykułu, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.


Stosownie do ust. 6 przywołanego artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:


  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Według ust. 9a tego artykuły, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.


Zgodnie z ust. 10 ww. artykułu, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W myśl ust. 22 wskazanego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia). Należy zauważyć, że wśród wymienionych w ww. rozporządzeniu podmiotów Minister Finansów wskazał m.in. uczelnie publiczne.


I tak, stosownie do § 6 rozporządzenia, w przypadku uczelni publicznych, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:


X = A x 100 / A + F


gdzie poszczególne symbole oznaczają:


X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni,

F – sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą:


  1. dotacje oraz inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na realizację zadań wskazanych w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na:

    1. zadania związane z bezzwrotną pomocą materialną dla studentów w zakresie określonym w art. 173 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz dla doktorantów w zakresie określonym w art. 199 ust. 1 tej ustawy, jak również na realizowane w ramach tej dotacji zadania, o których mowa w art. 94 ust. 2 tej ustawy,
    2. specjalne stypendia naukowe dla doktorantów oraz specjalne stypendia naukowe dla studentów, inne niż określone w lit. a,

  2. środki na finansowanie nauki do wysokości poniesionych kosztów przez uczelnię w danym roku, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620 oraz z 2015 r. poz. 249 i 1268) oraz inne dotacje lub środki o podobnym charakterze - przeznaczone na realizację przez tę uczelnię w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem dotacji przeznaczonych na stypendia dla uczestników studiów doktoranckich uczestniczących w realizacji badań naukowych lub prac rozwojowych

  • wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego uczelni.


Ponadto, w przypadku podatników prowadzących w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane i zwolnione zastosowanie mają zapisy art. 90 ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że – wbrew stanowisku Uniwersytetu – nie przysługuje mu prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby projektu, o którym mowa we wniosku. Co więcej – nie przysługuje także prawo do odliczenia części podatku naliczonego zawartego w tych fakturach. Należy bowiem zauważyć, że w treści wniosku (jego uzupełnienia) wskazano m.in., że „Na etapie realizacji przedmiotowego projektu nie przewiduje się powstania praw majątkowych. (…) W przyszłości, na bazie rozwiązań powstałych w trakcie realizacji projektu oraz kontynuacji badań naukowych, mogą powstać prawa majątkowe do wzorów użytkowych lub wynalazków. (…) Jeżeli w wyniku realizacji przedmiotowego projektu powstaną prawa majątkowe nie będą one przedmiotem sprzedaży w fazie wdrożeniowej. (…) Uczelnia z tytułu realizacji projektu uzyskuje korzyści naukowe. (…) Efekty prowadzonych badań w ramach projektu udostępniane będą nieodpłatnie zarówno członkom Konsorcjum, jak i szerokiemu gronu beneficjentów zewnętrznych (np. rolnicy, doradcy rolni, przedsiębiorcy. (…) Na etapie realizacji przedmiotowego projektu nie przewiduje się sprzedaży praw autorskich.” W tak przedstawionych okolicznościach niniejszej sprawy – w ocenie tut. organu – nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Okoliczności te wskazują bowiem, że nabyte towary nie będą służyły Uczelni do wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności do sprzedaży opodatkowanej, ale do działalności innej niż działalność gospodarcza, a powstanie ewentualnych praw majątkowych jest zdarzeniem przyszłym i niepewnym.

Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj