Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.308.2018.1.JC
z 19 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 28 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 czerwca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „..”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów, posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi zadania w zakresie: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W dniu 27 czerwca 2017 r. Gmina podpisała umowę z Województwem … o dofinansowanie projektu pn. „…” realizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Data rozpoczęcia realizacji projektu: 28 lipca 2017 r. Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 28 września 2018 r.

Gmina, jest użytkownikiem nieruchomości jaką jest K. (K), na podstawie umowy użyczenia zawartej na czas nieokreślony w dniu 31 grudnia 2001 r. pomiędzy X S.A. a Gminą oraz na podstawie umowy nieodpłatnego przejęcia linii kolejowej w zarządzanie w celu jej dalszej eksploatacji z dnia … 2008 r. Dokonane już przez X S.A. wywłaszczenie wszystkich działek wchodzących w skład (K) sprawia, iż zgodnie z ustawą z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego X S.A. (Dz. U. z 2017 r. poz. 680), możliwe było rozpoczęcie procesu przekazania całej nieruchomości jaką jest (K) (grunt z całą infrastrukturą i ruchomościami) na własność Gminie. Obowiązek ten wynika z art. 39 ustawy, co zostało wskazane wyraźnie w umowie użyczenia zawartej pomiędzy stronami z dnia 31 grudnia 2001 r.

Brak jest jakichkolwiek ograniczeń dotyczących tej nieruchomości, ponieważ Gmina jest podmiotem mającym prawo do tej nieruchomości - w chwili obecnej jako użytkownik nieruchomości na podstawie obowiązującej umowy użyczenia, natomiast w najbliższej przyszłości jako właściciel zgodnie z ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego X S.A.

Podmiotem administrującym powstałą w ramach projektu infrastrukturą będzie Muzeum (M), będące jednostką organizacyjną Gminy, posiadający osobowość prawną - samorządowa instytucja kultury (na mocy uchwały Nr … Rady Miasta … z dnia ... 2012 r. w sprawie utworzenia M oraz nadania statutu) oraz jednostką zarządzającą (K) (na mocy Porozumienia zawartego w dniu ... 2014 r. w … pomiędzy Gminą a M. w sprawie powierzenia realizacji zadania własnego Miasta w zakresie kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami poprzez przekazanie w administrację pozostającego w zarządzie Miasta zabytku o charakterze historycznym i muzealnym w postaci (K). Na mocy zawartego porozumienia powierza się M. realizację zadania własnego Miasta w zakresie kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami poprzez przekazanie w administrację pozostającego w zarządzie Miasta zabytku o charakterze historycznym i muzealnym jaką jest K.

W ramach projektu pn. „…” powstanie atrakcyjna społecznie przestrzeń dedykowana w pełni mieszkańcom obszaru rewitalizacji - … . Ożywiony i zagospodarowany na nowo teren stanie się miejscem spotkań mieszkańców, centrum organizacji inicjatyw i projektów społecznych. W Parku (P) będą kooperowane usługi społeczne poprzez wsparcie … rodzin, działania skierowane do młodzieży (streetworking). W celu osiągnięcia zaprogramowanego celu strategicznego zostaną zrealizowane zadania inwestycyjne oraz nieinwestycyjne na wyznaczonym obszarze. Użytkownikami powstałej infrastruktury będą zarówno mieszkańcy, jak i turyści.


Koncepcja II etapu inwestycji (będącego elementem szerszej koncepcji architektonicznej zagospodarowania K i M) niniejszego projektu zakłada zrealizowanie następujących zadań inwestycyjnych:


  • utworzenie P wraz instalacją 10 urządzeń edukacyjnych, elementami małej architektury, oświetleniem, zielenią oraz nowymi ciągami komunikacyjnymi - zielona przestrzeń Parku będzie przeznaczona celom edukacyjno-wypoczynkowym. Większość tej strefy projektowana jest jako tereny zielone - biologicznie czynne. Proponuje się nowy układ komunikacji pieszej i kołowej, na który składać się będzie system ścieżek i dojazdów. W terenie projektuje się stworzenie sekwencji niewielkich placyków z przeznaczeniem na lokalizację terenowych obiektów edukacyjnych (10 sztuk). Na każdym z placu przewidziano punkty elektryczne do zasilania eksponatów edukacyjnych. W ramach zadania zostanie utworzonych 1610 m2 ciągów pieszych, 650 m2 placyków, 5317 m2 zrekultywowanych trawników, 40 szt. nasadzeń zieleni parkowej, 65 punktów oświetlenia zewnętrznego, 40 punktów małej architektury (ławeczki parkowe, kosze na śmieci),
  • przebudowa wschodniego ogrodzenia działki - na całej długości wschodniego terenu K zaplanowano przebudowę ogrodzenia działki. W chwili obecnej jest to niefunkcjonalne, nieestetyczne ogrodzenie z płyt betonowych. W ramach zadania zaplanowano przebudowę 395 mb ogrodzenia,
  • rozbudowa przyłączy sieci do obiektów realizowanych w niniejszym etapie - sieć gazowa z przyłączami - 200 mb, przyłącze wodociągowe z hydrantami zewnętrznymi - 200 mb, przyłącze kanalizacyjne - 200 mb, przyłącze nn - 200 mb, linie telekomunikacyjne - 200 mb. W ramach przyłączy wykonane zostaną roboty ziemne (wykonanie wykopu, położenie rur, podłączenie do sieci, zakopanie wykopu),
  • przebudowa drogi wewnętrznej na odcinku ul. … - budynek garażowy wraz z miejscami parkingowymi - droga ta stanowi drogę wewnętrzną obszaru rewitalizowanego z uwagi na kryteria ją charakteryzujące: stanowi ślepo zakończony układ jezdny o długości nie przekraczającej 1 kilometra w osi drogi, jest drogą w całości zlokalizowaną na terenie objętym ochroną konserwatorską, co potwierdza dokument decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (…) - teren objęty wnioskiem (dz. nr … przy ul. … w …) wpisany został do rejestru zabytków decyzją … z dnia … 1991 r. jako Przestrzenny Układ Komunikacyjny. Droga o szerokości 6 metrów będzie obsługiwać wszystkie strefy z nią związane. Wjazd na drogę wewnętrzną zostanie zapewniony poprzez podłączenie jej do drogi publicznej - ul. …. W ramach zadania zostanie przebudowane 1717 m2 nawierzchni jezdnej. Wzdłuż drogi, na całej długości P. zaplanowano 48 miejsc parkingowych, w tym 3 stanowiska dla osób niepełnosprawnych. Ostatnie 8 stanowisk projektowane jest jako wymienne z jednym miejscem dla autobusu wycieczkowego. W ramach zadania zostanie utworzone 486 m2 parkingów.


Powyższe zadania stanowią jeden z etapów całościowego przedsięwzięcia Rewitalizacja terenu i obiektów K wraz z budową nowej siedziby M. Inwestycja będzie realizowana poprzez odnowę istniejących obiektów, uzupełnienie ich o nową zabudowę oraz infrastrukturę komunikacyjno-techniczną. Projekt polega na tworzeniu placówki muzealno-kulturalnej o nowoczesnym standardzie i współczesnej formie architektonicznej szanującej istniejący, zabytkowy układ przestrzenny. Wskazane powyżej zadania inwestycyjne są niezbędne do rozpoczęcia pełnienia funkcji społecznych i edukacyjnych za pośrednictwem infrastruktury powstałej w ramach II etapu planowanej inwestycji.

Produkty jakie powstaną w ramach projektu zostaną osiągnięte z końcem 2018 roku.

Powierzchnia obszarów objętych rewitalizacją: 0,978 ha,

Otwarta przestrzeń utworzona lub rekultywowana na obszarach miejskich: 9780 m2.


W zakres wymienionej wielkości (9780 m2) wchodzą następujące powierzchnie zagospodarowania terenu:


  • ciągi piesze: 1610 m2,
  • ciągi jezdne (droga wewnętrzna - dojazdowa): 1717 m2,
  • parkingi: 486 m2,
  • placyki, na których zostaną zainstalowane elementy edukacyjne: 650 m2,
  • tereny zielone (trawniki): 5317 m2.


Projekt nie będzie generować przychodu dla Gminy. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu pn. „…” będzie dostępna wszystkim użytkownikom bezpłatnie. Miejsca parkingowe utworzone w ramach realizacji inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie. Budynek garażowy wybudowany w ramach przebudowy drogi wewnętrznej na odcinku ul. …, będzie wykorzystywany na potrzeby M.

M jest jednostką organizacyjną Gminy Miasta … nie podlegającą obowiązkowej centralizacji, na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280). M. jest odrębnym podmiotem posiadającym osobowość prawną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „…”?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie inwestycyjne pn. „..” wykonuje ona zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.). Na podstawie art. 6 ust. 1 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, jak również gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 9, 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z projektem pn. „…”, dlatego zdaniem Gminy nie ma ona możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego, w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 przywołanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż planowane wydatki w ramach projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Z treści wniosku wynika bowiem, że projekt nie będzie generować przychodu dla Gminy. Cała infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu pn. „…” będzie dostępna wszystkim użytkownikom bezpłatnie. Miejsca parkingowe utworzone w ramach realizacji inwestycji będą udostępniane nieodpłatnie. Budynek garażowy wybudowany w ramach przebudowy drogi wewnętrznej na odcinku ul. …, będzie wykorzystywany na potrzeby M. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj