Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.329.2018.2.AW
z 30 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2018 r. (data wpływu 22 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie prowadzi działalność na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Jednym z celów Stowarzyszenia jest inicjowanie i prowadzenie działań kulturalnych, informacyjnych, edukacyjnych, szkoleniowych, doradczych, naukowych i sportowych. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności zarobkowej, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W roku 2016 w Stowarzyszeniu przychody wyniosły 650 zł. W roku 2017 Stowarzyszenie nie uzyskało żadnego przychodu (0,00 zł). Stowarzyszenie na podstawie decyzji władz Stowarzyszenia prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego m.in. w zakresie działań kulturalnych. Obecnie Stowarzyszenie prowadzi księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. Od roku 2019, na podstawie decyzji Walnego Zebrania Członków, Stowarzyszenie prowadzić będzie uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów z zastosowaniem przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. (Dz. U., poz. 2178) w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Podjęta decyzja dotycząca przejścia na uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów wynika z faktu, że Stowarzyszenie prowadzi działalność nieprzekraczającą 100.000 zł przychodów rocznie.

W dniu 20 marca 2018 r. Stowarzyszenie zawarło z Zarządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. „(…)”. Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa lokalnego i upowszechnienie dostępu do lokalnej kultury obszaru LGD poprzez zakup niezbędnego wyposażenia dla utworzonych w ramach operacji mobilnych pracowni i zespołu animatorów.

W ramach operacji przewidziano zakup wyposażenia (m.in. nagłośnienie, projektor multimedialny, wyposażenie pracowni animacyjnej, klocki konstrukcyjne, itp. asortyment) umożliwiającego prowadzenie działalności kulturalnej. Całkowite koszty operacji to 52.644,61 zł, w tym dofinansowanie 50.000 zł. Operacja będzie zrealizowana w okresie od zawarcia umowy do lutego 2019 r. W budżecie operacji przewidziano do sfinansowania z dotacji koszty wyposażenia z uwzględnieniem podatku VAT. Zgodnie z zasadami kwalifikowalności wydatków, obowiązującymi dla przyznanego dofinansowania, podatek od towarów i usług (VAT) może zostać wykazany do refundacji i kwalifikowalny z dofinansowania jeśli Stowarzyszenie nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

Przedmiotem działalności doposażonego podmiotu będzie organizacja wszelkiego rodzaju aktywności kulturalnych dla mieszkańców, takich jak pokazy filmowe, występy muzyczne, prelekcje i zajęcia z wykorzystaniem multimediów, zajęcia animacyjne i pokazy wykonania przedmiotów np. z czekolady i gipsu, a także zajęcia kulturalne w formie gier i zabaw towarzyskich. W efekcie prowadzonych działań, poszerzona zostanie oferta kulturalna w Gminie i ościennych Gminach, wzmocniona będzie promocja i upowszechnianie dziedzictwa lokalnego, zwiększona zostanie liczba osób korzystających z kultury na obszarach wiejskich.

Stowarzyszenie będzie realizować działalność kulturalną nieodpłatnie lub odpłatnie po kosztach bezpośrednich związanych z realizacją zajęć. Projekt nie będzie generował zysku dla organizacji.

We wniosku o dofinansowanie dokonano prognozy finansowej dotyczącej prowadzonej działalności kulturalnej w ramach operacji w okresie 5 lat od terminu wypłaty płatności końcowej (rozliczenia projektu).

W planie finansowym wskazano, że w ramach projektu będą uruchomione trzy pracownie: pracownia obrazu i dźwięku, pracownia kreatywna i pracownia gier towarzyskich. W zdecydowanej większości przypadków pracownie będą udostępniane nieodpłatnie zarówno dla instytucji, jak i dla mieszkańców. Przewidziano częściową działalność odpłatną, z której dochody pozwolą na opłacenie niezbędnych kosztów działalności (w tym wynagrodzeń pracowników, kosztów transportu sprzętu, kosztów opłat telefonicznych itp.). Jeśli chodzi o przewidywaną działalność odpłatną, to:

  1. pracownia dźwięku i obrazu może być udostępniana odpłatnie instytucjom, dodatkowo wstęp na pokazy filmowe może być biletowany. Przewidywany przychód roczny w ramach tej działalności to 4.200 zł.
  2. pracownia kreatywna może być udostępniana odpłatnie instytucjom, dodatkowo wstęp na zajęcia kreatywne może być biletowany. Przewidywany przychód roczny w ramach tej działalności to 8.400 zł.
  3. pracownia gier może być udostępniana odpłatnie instytucjom, mieszkańcy będą mieli dostęp nieodpłatnie. Przewidywany przychód roczny w ramach tej działalności to 1.200 zł.

Zasady związane z rozliczeniem dofinansowania wymagają, aby Stowarzyszenie uzyskało interpretację indywidualną dotyczącą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług i przedłożenia jej wraz z wnioskiem o płatność.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  2. W ramach realizacji projektu pn. „(…)” będą realizowane zakupy towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Stowarzyszenie.
  3. Nabyte towary i usługi Stowarzyszenie będzie wykorzystywać do prowadzenia wszelkiego rodzaju aktywności kulturalnych dla mieszkańców, takich jak pokazy filmowe, występy muzyczne, prelekcje i zajęcia z wykorzystaniem multimediów, zajęcia animacyjne i pokazy wykonania przedmiotów np. z czekolady i gipsu, a także zajęcia kulturalne w formie gier i zabaw towarzyskich.
    Zdecydowana większość działań będzie realizowana nieodpłatnie, nie będą pobierane opłaty za korzystanie przez mieszkańców z zajęć kulturalnych.
    Stowarzyszenie dopuszcza sytuację, gdzie niektóre zajęcia będą realizowane odpłatnie, np. za wniesieniem opłaty w formie biletu dla uczestników lub za wynajem sprzętu, np. nagłośnienia na organizację występu muzycznego. Szacowany realny poziom sprzedaży z tego tytułu wynosić będzie 13.800 zł rocznie.
    Z uwagi na powyższe, w szczególności na fakt, że Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, a wartość sprzedaży nie przekroczy 200.000 zł, to – zdaniem Stowarzyszenia – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. „(…)” objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (w odniesieniu do stanu faktycznego)?
  2. Jeśli Stowarzyszenie nie przekroczy w roku 2018 i w kolejnych latach 100.000 zł przychodu rocznie oraz nie zarejestruje się jako czynny płatnik podatku VAT, to czy Stowarzyszenie będzie mieć możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. „(…)” objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w okresie realizacji operacji oraz po jej zakończeniu (w odniesieniu do zdarzenia przyszłego)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. „(…)” objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z następujących przesłanek:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskało w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej przekraczającej limit określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. W okresie realizacji projektu – w trakcie realizacji zakupów wyposażenia oraz w okresie rozliczenia projektu Stowarzyszenie nie uzyska wartości sprzedaży opodatkowanej, która przekroczy 200.000 zł – taki limit nie został przekroczony w roku 2017, nie zostanie osiągnięty w roku 2018, ani w roku 2019, ponieważ Stowarzyszenie prowadzi działalność w małym zakresie, gdzie wartość przychodów nie przekracza 100.000 zł rocznie.

Ad 2

W oparciu o dotychczasową działalność Stowarzyszenia, a także w oparciu o plan finansowy stanowiący załącznik do wniosku o przyznanie pomocy na realizację operacji pn. „(…)” objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 należy stwierdzić, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących przedmiotowej operacji. Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. W okresie realizacji projektu – w trakcie realizacji zakupów wyposażenia oraz w okresie rozliczenia projektu Stowarzyszenie nie uzyska wartości sprzedaży opodatkowanej, która przekroczy 200.000 zł – taki limit nie został przekroczony w roku 2017, nie zostanie osiągnięty w roku 2018, ani w roku 2019, ponieważ Stowarzyszenie prowadzi działalność w małym zakresie, gdzie wartość przychodów nie przekracza 100.000 zł rocznie.

Stowarzyszenie nie będzie miało w przyszłości możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach operacji pn. „(…)”. Świadczą o tym następujące przesłanki:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku od towarów i usług (VAT), nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskało w poprzednim roku podatkowym wartości sprzedaży opodatkowanej przekraczającej limit określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stowarzyszenie prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. W okresie realizacji projektu – w trakcie realizacji zakupów wyposażenia oraz w okresie rozliczenia projektu, Stowarzyszenie nie uzyska wartości sprzedaży opodatkowanej, która przekroczy 200.000 zł – taki limit nie został przekroczony w roku 2017, nie zostanie osiągnięty w roku 2018, ani w roku 2019, ponieważ Stowarzyszenie prowadzi działalność w małym zakresie, gdzie wartość przychodów nie przekracza 100.000 zł rocznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez sprzedaż – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    ‒jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Według art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie prowadzi działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego m.in. w zakresie działań kulturalnych.

W dniu 20 marca 2018 r. Stowarzyszenie zawarło z Zarządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn. „(…)”. Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa lokalnego i upowszechnienie dostępu do lokalnej kultury obszaru LGD poprzez zakup niezbędnego wyposażenia dla utworzonych w ramach operacji mobilnych pracowni i zespołu animatorów.

W planie finansowym wskazano, że w ramach projektu będą uruchomione trzy pracownie: pracownia obrazu i dźwięku, pracownia kreatywna i pracownia gier towarzyskich. W zdecydowanej większości przypadków pracownie będą udostępniane nieodpłatnie zarówno dla instytucji, jak i dla mieszkańców.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu będą wystawione na Stowarzyszenie.

Z uwagi na fakt, że Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wartość sprzedaży nie przekroczy 200.000 zł, to – zdaniem Stowarzyszenia – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są/nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy – związanego z realizowanym przedsięwzięciem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma/nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma/nie będzie miało prawa do odzyskania uiszczonego podatku VAT od poniesionych wydatków dotyczących operacji pn. „(…)” objętej dofinansowaniem w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w okresie realizacji operacji oraz po jej zakończeniu.

W konsekwencji, gdy Stowarzyszenie nie przekroczy w roku 2018 i w kolejnych latach kwoty limitu wartości sprzedaży opodatkowanej, tj. 200.000 zł lub nie zarejestruje się jako czynny podatnik podatku VAT, to ww. prawo nie będzie jemu przysługiwało.

Wskazać należy, że w myśl art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone. Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zatem, fakt ten przyjęto jako element przedstawionego opisu sprawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy ponadto zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj