Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.448.2018.1.KK
z 1 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 3 lipca 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 3 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP: (…). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994) zwaną dalej u. s. g.

W myśl art. 1 u. s. g., mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, ilekroć jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.


Zadania własne gminy określone są w art. 7 u. s. g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u. s. g., zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania te obejmują w szczególności sprawy:


    1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

    2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

    3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

    3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

    4) lokalnego transportu zbiorowego,

    5) ochrony zdrowia,

    6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

    6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

    7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

    8) edukacji publicznej,

    9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

    10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

    11) targowisk i hal targowych,

    12) zieleni gminnej i zadrzewień,

    13) cmentarzy gminnych,

    14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

    15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

    16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

    17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

    18) promocji gminy,

    19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450. 650 i 723).

    20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych. Zgodnie z art. 11a ust. 1 u. s. g., organami gminy są:


  1. rada gminy,
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).


W myśl art. 26 ust. 1 u. s. g., organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta.

Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust.1 u. s. g.). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995) zwanej dalej u. s. p., prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina.

Zadania powiatu określone są w art. 4 u. s. p. Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez u. s. g dochodzą także zadania nałożone przez u. s. p.

Zgodnie z art. 9 pkt 2-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, ze zm.) zwaną dalej u. f. p., sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe. Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u. f. p., są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej „planem finansowym jednostki budżetowej”.

Na skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 stwierdzone zostało, iż gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi. W konsekwencji tego, należy uznać, że samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT. Zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie TSUE za obowiązkowe uznano „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej VAT w samorządach został określony komunikatem Ministerstwa Finansów, opublikowanym dnia 15 stycznia 2016 r. na dzień 1 stycznia 2017 r., zatem Gmina (Wnioskodawca) od tego właśnie terminu rozpoczęła scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, tj. procesem tym objęte zostały wraz z Urzędem Miasta wszystkie gminne jednostki budżetowe. Formalną podstawę ww. działania stanowi art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizacje projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz 280).

Gmina będzie realizowała projekt „…”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Projekt dotyczy rozwoju elektronicznej administracji Urzędu Miasta Projekt polega na rozbudowie istniejących systemów teleinformatycznych oraz zakupie infrastruktury informatycznej służącej zwiększeniu stopnia cyfryzacji administracji, w tym aplikacji i systemów bazodanowych zapewniających poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechnienia komunikacji elektronicznej w Urzędzie Miasta. Nowe funkcjonalności i usługi tworzą katalog 6-iu e-usług publicznych:


  • Moduł open data - o poziomie dojrzałości 4,
  • Obsługa komornika - poziom 4,
  • Panel partycypacyjny - poziom 4,
  • Moduł usług dodatkowych - poziom 4,
  • Aplikacja mobilna „contact center” - poziom 5,
  • Portal „contact center” - poziom 4.


Wszystkie usługi pozwalają na realizację wybranej przez klienta sprawy całkowicie drogą elektroniczną, w sposób zautomatyzowany i bezpłatny. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców L. i okolic oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych udostępniających informację publiczną. Wpłynie on na optymalizację czasu związanego z obsługą spraw, zmniejszenie zużycia zasobów (np. papieru), integrację systemów i bazy danych, np. geodezyjnych, czy na uporządkowanie rejestrów publicznych.

W ramach przedsięwzięcia przygotowano stosowną dokumentację i studium wykonalności. Zaplanowano zakup oprogramowania w celu wdrożenia i rozbudowy systemów teleinformatycznych oraz zakup sprzętu (komputery, serwer, macierz dyskowa). Przewidziano wsparcie eksperckie dla procesu wdrożenia usług, a także wynagrodzenia dla pracowników zaangażowanych w realizację projektu oraz promocję projektu.

Zakres projektu obejmuje: zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego, zapewnienie interoperacyjności i integracji systemów informacji przestrzennej i komunikacji z mieszkańcami, informatyzację procedur wewnętrznych w obrębie informacji o środowisku, infrastruktury sieci uzbrojenia terenu oraz procesu podejmowania decyzji, wykorzystanie mechanizmów podpisu elektronicznego w ramach wdrażanych usług elektronicznych. Celem projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców L. oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych udostępniających informację publiczną. Projekt prowadzi do uproszczeń administracyjnych innych niż zwiększenie dostępności, poprzez skrócenie czasu realizacji ogółu spraw wynikających z wprowadzenia szeregu usprawnień wewnątrzadministracyjnych. W projekcie są modernizowane i integrowane bazy danych geodezyjnych oraz zasoby cyfrowe, tworzące po projekcie w pełni funkcjonującą warstwę systemu informacji przestrzennej dla obszaru całej Gminy. Dzięki wdrożeniu projektu udostępnione zostaną narzędzia pozwalające na utrzymanie aktualnej zawartości gminnej bazy sieci uzbrojenia terenu GESUT.

Projekt tworzy kompleksowe rozwiązania obszarowe na terenie Gminy w zakresie dostarczania aktualnej, dostosowanej do potrzeb odbiorców, informacji przestrzennej wraz z istniejącym systemem SIPL. projekt jest końcowym elementem wypełniającym lukę w istniejącej infrastrukturze Miasta.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców L. i okolic oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych. Cel główny jest spójny z celami szczegółowymi osi priorytetowej (…) i zostanie osiągnięty dzięki cyfryzacji nowych usług i poprawie funkcjonalności istniejących usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną. Projekt jest spójny z celem strategicznym (…) na lata 2014-2020, tj. „Selektywne zwiększanie potencjału wiedzy, kwalifikacji, zaawansowania technologicznego, przedsiębiorczości i innowacyjności regionu”. Korzystnie wpłynie na podniesienie konkurencyjności regionu poprzez rozwój społeczeństwa informacyjnego i technologii informacyjno-komunikacyjnych. W wyniku jego realizacji nastąpi rozwój usług uwzględniających potrzeby społeczności lokalnych, co wpłynie na podniesienie jakości życia. Podjęte działania są odpowiedzią na zaobserwowane bariery w obszarze funkcjonowania Urzędu. Do najważniejszych należą: ograniczona i mało wydajna wymiana danych pomiędzy komórkami organizacyjnymi, brak możliwości prezentowania na mapie podjętych decyzji administracyjnych, niejednolity system zarządzania danymi, brak kontroli czasu i jakości obsługi zgłoszeń klientów Urzędu Miasta, obciążanie pracowników rutynowymi sprawami, które mogłyby być realizowane automatycznie. W ramach projektu przewidziano rozwój SIP służący zwiększeniu stopnia cyfryzacji, wdrożenie platformy otwartych danych i systemu Contact Center. Efektem tych działań będzie wyposażenie Urzędu w nowoczesne rozwiązania ICT, które wpłyną na ujednolicenie systemu i podniesienie wydajności pracy. Poprawią poziom usług publicznych, zwiększą ich dostępność i jakość. Pozytywnie wpłyną na ograniczenie kosztów, optymalizację czasu poświęcanego na obsługę zgłoszeń, a tym samym na wzmocnienie wizerunku miasta jako nowoczesnego, przyjaznego dla mieszkańców i inwestorów.

Jak wyżej wskazano, jedną z e-usług, która powstanie w ramach realizacji omawianego projektu będzie „Obsługa komornika”. Aplikacja będzie automatyzowała proces udzielania odpowiedzi na zapytania przesyłane przez komorników sądowych, dotyczące nieruchomości posiadanych przez daną osobę.

Dostęp będzie zrealizowany poprzez portal e-usług w systemie WebEWID. Użytkownicy (komornicy) będą logować się przy użyciu danych uwierzytelniających w Panelu Komornika, na konta założone przez administratora systemu. Na podstawie odpowiednich danych system przeszuka bazę nieruchomości i udzieli w trybie online odpowiedzi, czy dana osoba, o którą pyta komornik posiada nieruchomości.

Aplikacja zleci przygotowanie wypisów z rejestru gruntów oraz informacji z rejestru gruntów dla każdej z nieruchomości; będą one oczekiwały na podpis kwalifikowany, bez możliwości ich wcześniejszego pobrania.

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że usługi realizowane w ramach projektu pn. „” związane będą tylko z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu „”?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu „”.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.), zwaną dalej u.p.t.u., podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza została natomiast zdefiniowana przez ustawodawcę jako działalność obejmująca: wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 u.p.t.u.). Natomiast art. 15 ust. 6 u.p.t.u. określa, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W art. 5 ust. 1 wskazano, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 86 ust. 1 u.p.t.u. wskazano natomiast, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyżej wskazanych przepisów wynika, iż aby skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego trzeba spełnić określone warunki, tj. odliczenia tego może dokonać zarejestrowany, czynny podatnik VAT, a towary i usługi z których nabycia podatek VAT może zostać odliczony służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Musi zatem występować związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Zakupy dokonywane na realizację projektu pn. „” nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę.

Gmina wystąpi w tym przypadku w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczyła e-usługi publiczne, nieodpłatne, dostępne m.in. dla jej mieszkańców oraz pracowników Urzędu Miasta. Nie są to usługi dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a ich celem jest usprawnienie zarządzania administracją publiczną poprzez zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców L. i okolic oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych.

Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących wskazanego we wniosku projektu wynika z faktu, iż w wyniku jego realizacji nie nastąpią żadne czynności powodujące rozliczanie podatku VAT przez Wnioskodawcę. Nie wystąpi w tym przypadku związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

Ponadto Gmina, jako organ władzy publicznej wykonuje szereg ustawowo wskazanych zadań, a celem jej działalności jest zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej (art. 7 u.s.g.). Realizacja wskazanego projektu przyczynia się do wykonywania tego celu oraz wypełniania przez Gminę zadań ustawowo jej przekazanych. W obecnych czasach cyfryzacji i szybkiego postępu technologicznego świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną stało się nieuniknione. Usprawnienia systemowe, poprzez świadczenie e-usług publicznych przyczynią się do wzrostu efektywności w świadczeniu tych usług w skali całej jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie ma prawa do odliczania podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu „”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął już stanowisko w przypadku projektu bardzo zbliżonego do opisywanego, dotyczącego wprowadzenia nowych e-usług w zakresie oświaty w Gminie, określając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe W interpretacji z dnia 8 stycznia 2018 r., sygn.. (…) Dyrektor KIS określił: „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczanie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - efekty planowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków w tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Mając na względzie opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ efekty ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.”

Poparciem powyższe stanowiska jest także interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2017 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.693.2017.2.MWJ, w której organ podatkowy wskazał: „Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). (...) Głównym celem projektu jest informatyzacja procesów administracyjnych i poprawa poziomu świadczenia usług publicznych przez administrację. Realizacja celu głównego nastąpi poprzez zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej, wzmocnienie stopnia cyfryzacji administracji, tworzenie nowych e-usług publicznych, wyposażenie administracji w nowoczesne rozwiązania ICT. Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy.

Gmina będzie ich właścicielem, będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usług wytworzonych w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj