Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.302.2018.1.SK
z 2 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) zadania związane z odprowadzaniem ścieków realizuje w dwojaki sposób: buduje sieć kanalizacji sanitarnej, bądź stwarza warunki mieszkańcom do budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Wybór formy uzależniony jest od analizy kosztowej i opłacalności przedsięwzięcia. Obecnie Gmina przymierza się do wybudowania przy współpracy mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków.

Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (dalej: „PROW”) na lata 2014-2020 dla projektu pn.: „…”.

W dniu 14 lipca 2017 r. zawarta została pomiędzy Gminą, a Samorządem Województwa Umowa o przyznaniu pomocy na realizację ww. zadania. Realizowany projekt ma prowadzić do osiągnięcia celu szczegółowego dla podziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. Celem realizacji ww. projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców, rozwój infrastruktury technicznej i redukcja ścieków poprzez budowę sieci wodociągowej we wsi …., przebudowę sieci wodociągowej we wsi Z oraz budowę rozproszonego systemu oczyszczania ścieków na terenie Gminy. Projekt realizowany będzie na działkach ewidencyjnych należących do osób fizycznych.

Inwestycja będzie współfinansowana środkami unijnymi w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Pozostałą kwotę odpowiadającą udziałowi 36,37% zobowiązani są wpłacić do Gminy mieszkańcy, jako udział własny (całkowitą wielkość wkładu własnego mieszkańcy powinni zgodnie z wytycznymi wpłacić na konto/w kasie Gminy, po wybudowaniu przydomowej oczyszczalni ścieków do dnia 20 grudnia 2018 r.). Z mieszkańcami/właścicielami nieruchomości podpisane zostały umowy użyczenia terenu. Przedmiotem tych umów jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach dofinansowania z PROW. Właściciele oświadczają w nich, że posiadają tytuł prawny do nieruchomości. Gmina zobowiązuje się do aplikowania o środki unijne w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu „Gospodarka wodno–ściekowa”. Użyczający oświadczają również, że obiekt jest używany całorocznie.

W umowach określono:

  1. Warunki organizacyjne j.n.:
    1. Biorący w użyczenie (Gmina) zabezpieczy realizację celu projektu, tj. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wyłoni wykonawcę instalacji, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu.
    2. Użyczający (mieszkaniec/właściciel nieruchomości) oświadcza, że w obszarze nieruchomości objętej projektem, przez cały okres trwania projektu, wyraża zgodę na umiejscowienie przydomowej oczyszczalni ścieków oraz na przeprowadzenie przez biorącego w użyczenie wszelkich niezbędnych prac adaptacyjnych i/lub budowlanych, w celu budowy oczyszczalni.
    3. Szczegółowe określenie miejsca lokalizacji oraz sposób montażu oczyszczalni, zostaną określone zgodnie ze sporządzonym w tym zakresie projektem technicznym i technologicznym uwzględniającym obowiązujące normy branżowe i standardy techniczne.
    4. Użyczający upoważnia biorącego w użyczenie, do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi, przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami szczególnymi pozwoleń, niezbędnych do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na obszarze nieruchomości użyczającego.
  1. Warunki własnościowe i eksploatacyjne:
    1. Po zakończeniu prac budowlanych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji, pozostają własnością biorącego w użyczenie przez cały czas trwania projektu i 5 lat od daty otrzymania płatności w projekcie, tj. w okresie trwałości projektu.
    2. Po upływie okresu czasu, o którym mowa wyżej, całość instalacji przejdzie na własność użyczającego. Forma, w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności, zostanie uregulowana odrębną umową.
    3. Właściciel zobowiązuje się w trakcie trwania umowy do właściwej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi eksploatacji przydomowej oczyszczalni.
    4. Właściciel zobowiązuje się do przeprowadzania we własnym zakresie i na własny koszt, przez cały okres trwałości projektu, przeglądów serwisowych zgodnych z warunkami określonymi w karcie gwarancyjnej, przekazanej przez wykonawcę instalacji oraz do ponoszenia w tym czasie wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymania oczyszczalni w prawidłowej eksploatacji.
    5. Właściciel oświadcza, że zapewni biorącemu w użyczenie oraz osobom przez niego wskazanym, dostęp do instalacji w okresie trwałości projektu.
  1. Warunki finansowe:
    1. Właściciel zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 36,37% wartości instalacji w terminie 14 dni od wezwania przez biorącego w użyczenie na rachunek Gminy wskazany w wezwaniu.
    2. Niedokonanie przez użyczającego wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.


Umowy zawarto się na czas trwania projektu, przy czym realizacja prac instalacyjnych objętych niniejszymi umowami nastąpi po podpisaniu umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zgodnie z zapisami umowy ulegają rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w następujących przypadkach:

  1. gdy Gmina nie uzyska pozytywnego wyniku złożonego wniosku aplikacyjnego,
  2. gdy nie dojdzie do podpisania umowy o dofinansowanie tegoż przedsięwzięcia,
  3. nie dokonania wpłaty przez Właściciela w określonym terminie i wysokości,
  4. rozwiązania umowy użyczenia części nieruchomości.

  1. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez Użyczającego, dokona on zwrotu nakładów poniesionych przez biorącego w użyczenie na instalację.
  2. Postanowienia pkt 3 mają zastosowanie w przypadku, zbycia nieruchomości, jeśli nabywca lub następca prawny nie wstąpi w prawa użyczającego jako strony niniejszej umowy.

Ustalenia końcowe:

  1. Właściciel oświadcza, że wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, dla potrzeb niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 922) oraz na zamieszczanie materiałów ilustrujących realizowany projekt, włącznie z fotografiami, w zbiorze materiałów promocyjnych Gminy.
  2. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści niniejszej umowy, wymagają aneksu sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  3. Wszelkie spory wynikłe na tle realizacji niniejszej umowy, rozstrzygać będzie Sąd właściwy miejscowo dla siedziby Gminy.
  4. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

Następnie gmina zawierała umowy z mieszkańcami, w których określono:

  • przedmiot umowy (określenie zasad, terminów oraz źródeł finansowania zadania związanego z budową przydomowej oczyszczalni ścieków),
  • miejsce realizacji przedsięwzięcia (działka położona w miejscowości.....oznaczona w ewidencji gruntów numerem.....dla której Sąd Rejonowy w …. prowadzi księgę wieczystą o numerze.........),
  • Usługobiorca oświadcza, że jest właścicielem nieruchomości, oraz wyraża zgodę na wykonywanie robót określonych umową.
  • termin realizacji umowy:
    1. w zakresie robót budowlanych do 31 maja 2018 r.,
    2. w zakresie eksploatacji i użytkowania przydomowej oczyszczalni ścieków w okresie 10 lat licząc od daty podpisania protokołu odbioru końcowego według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1990 r. w sprawie Klasyfikacji środków Trwałych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1864) oraz na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz.1068, ze zm.).
  • Usługobiorca zobowiązuje się do nieodpłatnego udostępnienia terenu wykonującemu przydomową oczyszczalnię na czas trwania budowy oraz umożliwienia wykonania robót sprzętem mechanicznym.
  • Usługobiorca zobowiązuje się po wybudowaniu przydomowej oczyszczalni przez okres 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej przez instytucje współfinansującą na konto Gminy do:
    1. umożliwienia przedstawicielom Gminy kontroli eksploatacji przydomowej oczyszczalni,
    2. eksploatacji zgodnie z zaleceniami określonymi przez producenta,
    3. dokumentowania kosztów eksploatacji rachunkami/fakturami.

W przypadku utrudnienia, względnie uniemożliwienia wejścia na teren budowy ze strony Usługobiorcy ponosi on odpowiedzialność za szkody powstałe z tego tytułu.

  • Usługobiorca udostępni Usługodawcy część działki, stanowiącej własność Usługobiorcy z przeznaczeniem pod budowę przydomowej oczyszczalni.
  • Usługodawca przejmuje pełną odpowiedzialność za szkody powstałe w trakcie prowadzenia robót budowlanych.
  • Usługobiorca z chwilą zawarcia umowy upoważnia Usługodawcę do działania w jego imieniu jako inwestor zastępczy budowy przydomowej oczyszczalni.
  • Usługobiorca zobowiązuje się uczestniczyć w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni i wpłacić Usługodawcy kwotę stanowiącą 36,37 % kosztów realizacji prac, (kwotę należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub przelewem na konto Urzędu Miejskiego. Za niedotrzymanie terminu wpłaty zostaną naliczone odsetki). Opłata nieuiszczona w terminie wraz z odsetkami za zwłokę podlega przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1201, z dnia 23 czerwca 2017 r.).
  • Usługobiorca pokrywa w całości koszty wszystkich korekt projektu oraz robót wykonywanych na jego prośbę.
  • Po zakończeniu inwestycji i protokolarnym odbiorze, Usługodawca przekaże wybudowaną oczyszczalnię Usługobiorcy, który stanie się beneficjentem wsparcia wynikającego z projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 zadanie inwestycyjne pn.: „…..” w ramach umowy realizowanego przez Gminę.
  • Usługobiorca zobowiązany jest do ponoszenia całości kosztów utrzymania i eksploatacji oczyszczalni zgodnie z otrzymaną przy odbiorze instrukcją eksploatacji.
  • Usługobiorca zobowiązuje się do dokumentowania kosztów eksploatacji oczyszczalni i przechowywania przez okres co najmniej 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej przez urząd dotujący na konto Gminy, rachunków i faktur dotyczących poniesionych wydatków w szczególności dotyczących biopreparatów.
  • Niewypełnianie przez Usługobiorcę obowiązków może spowodować wygaśnięcie uprawnienia z tytułu rękojmi.
  • Nadzór i kontrolę nad utrzymaniem i eksploatacją przydomowej oczyszczalni, sprawuje Usługodawca.
  • Usługobiorca zobowiązany jest umożliwić osobie lub podmiotowi upoważnionemu przez Usługodawcę realizację określonych uprawnień, w szczególności zaś udostępnić dokumenty dotyczące eksploatacji oczyszczalni w tym rachunki lub faktury dokumentujące poniesienie wydatków.
  • Każdy następca prawny przejmuje wynikające z umowy prawa i obowiązki ciążące na Usługobiorcy beneficjencie projektu.
  • Nakłady poniesione na budowę przez Usługodawcę podlegają zwrotowi przez Usługobiorcę w przypadku braku eksploatacji lub eksploatacji oczyszczalni niezgodnie z warunkami określonymi w wytycznych eksploatacji opracowanych przez producenta (dostawcę) urządzeń i wykonawcę.
  • Zwrot dofinansowania następuje w kwocie stanowiącej wysokość dofinansowania powiększonej o odsetki jak od zaległości podatkowych liczone od dnia wypłaty dofinansowania.
  • Zabezpieczeniem roszczeń Gminy o zwrot poniesionych kosztów będzie weksel In blanco z deklaracją wekslową wystawiony przez Wnioskodawcę przy podpisywaniu umowy o realizację projektu.

Jednocześnie Gmina informuje/podsumowuje:

  • Gminie zostanie przyznana pomoc finansowa na realizację operacji z publicznych środków krajowych i unijnych, polegająca na refundacji części kosztów kwalifikowanych operacji, poniesionych i opłaconych przez Nią w wysokości oraz zgodnie z warunkami określonymi w PROW na lata 2014-2020,
  • Gmina otrzyma na konto dofinansowanie w ramach PROW 63,63%, mieszkańcy biorący udział w projekcie zobowiązani są wpłacić wkład własny 36,37% brutto (wpłata mieszkańców - darowizna dla Gminy w wysokości 36,37% wartości oczyszczalni to wynagrodzenie dla Gminy z tytułu świadczenia usługi budowy oczyszczalni przez Gminę na rzecz osób fizycznych),
  • pomiędzy Gminą, a mieszkańcami zawierane są umowy o warunkach współpracy (umowa nie jest oznaczona nazwą „cywilno-prawna”).
  • Gmina będzie właścicielem wybudowanych przydomowych oczyszczalni ścieków przez okres trwałości projektu (5-7 lat),
  • przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane mieszkańcom nieodpłatnie po 5 lub 7 latach od zakończenia budowy w zależności od umowy o dofinansowanie (mieszkańcy są wcześniej zobowiązani wpłacić do gminy wartość instalacji po pomniejszeniu o dofinansowanie ze środków unijnych PROW, tj. 36,37% wkładu w charakterze darowizny na realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, gdzie Gmina przeznaczy darowiznę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków),
  • zdaniem Gminy świadczenie w postaci dofinansowania z PROW spełnia warunki uprawniające do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przekazane dofinansowanie, które osoby fizyczne będące właścicielami nieruchomości (indywidualni mieszkańcy Gminy) uzyskają od Gminy na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków pochodzące z dotacji uzyskanej przez Gminę w ramach PROW, stanowi dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę informacji PIT-8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu − przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą „nieodpłatne świadczenie” oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  1. nieodpłatne świadczenie, bądź
  2. świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  3. świadczenie rzeczowe (w naturze),
  4. świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  5. otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, której jednym z zadań własnych jest prowadzenie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Gmina przymierza się do wybudowania przy współpracy mieszkańców przydomowych oczyszczalni ścieków. Inwestycja będzie współfinansowana środkami unijnymi w wysokości 63,63% objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014-2020 (pozostałą kwotę odpowiadającą udziałowi 36,37% wpłacą do Gminy mieszkańcy, jako udział własny). Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie wypłacone Gminie. Po uzyskaniu dofinansowania z PROW Gmina przeprowadzi postępowanie przetargowe i wybierze wykonawcę, który będzie budował przydomowe oczyszczalnie ścieków. Faktury na przydomowe oczyszczalnie wystawiane są na Gminę, która jest właścicielem przydomowych oczyszczalni przez okres trwałości projektu (wynikający z umowy o dofinansowanie w ramach PROW np. 5 lat). Mieszkańcy wpłacą do Gminy środki będące udziałem własnym w budowanych przydomowych oczyszczalniach. Po zakończeniu trwałości projektu przydomowe oczyszczalnie przejdą na własność poszczególnych mieszkańców.

Z powyższego wynika zatem, że dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej zostanie przekazane Gminie. A zatem, środki otrzymane przez Gminę z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich stają się środkami Gminy, którymi zostaną sfinansowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, przekazane następnie poszczególnym mieszkańcom Gminy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że mieszkańcy Gminy nie otrzymają środków finansowych, uzyskają natomiast nieodpłatne świadczenie w postaci usługi wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków. Zatem wartość otrzymanego przez mieszkańców Gminy nieodpłatnego świadczenia, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, powyższe świadczenie korzystać może ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Gmina nie będzie zobowiązana do wystawienia mieszkańcom Gminy informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będą z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj