Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.269.2018.2.DB
z 10 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 29 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych usługi załadunku padłych zwierząt– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyłączenia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych usługi załadunku padłych zwierząt.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, bez działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) prowadzona działalność rolnicza podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca opłaca natomiast podatek rolny.

Jednym z obszarów działalności rolniczej Wnioskodawcy jest hodowla trzody chlewnej, której pochodną jest powstanie odpadów w postaci padłych zwierząt, umieszczanych w specjalnie do tego przeznaczonych kontenerach. Wywozem ww. odpadów zajmuje się wyspecjalizowana firma utylizacyjna, która dotychczas zajmowała się ich załadunkiem, zbiórką, transportem i utylizacją – usługa kompleksowa na podstawie podpisanej umowy.

W najbliższym czasie niektóre elementy umowy mają ulec zmianie, rolnik-hodowca we własnym zakresie będzie odpowiedzialny za wykonanie usługi załadunku padłych zwierząt do podstawionych przez firmę utylizacyjną pojazdów, a czynność ta ma być udokumentowana wystawieniem faktury VAT. Świadczenie to będzie zatem usługą wykonaną przez rolnika-hodowcę, na rzecz firmy utylizacyjnej. Firma utylizacyjna będzie zajmowała się dalszym procesem unieszkodliwiania padłych zwierząt tj. transportem i utylizacją powstałych odpadów, na co zostanie wystawiona faktura VAT. Wzajemnie świadczone usługi będą miały formę rozliczeń bezgotówkowych (przelew bankowy lub kompensata).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wykonana przez Wnioskodawcę usługa załadunku padłych zwierząt do pojazdów firmy utylizacyjnej (potwierdzona wystawioną fakturą VAT) będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach prowadzonej działalności rolniczej korzystającej ze zwolnienia, czy będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako działalność pozarolnicza ?


Zdaniem Zainteresowanych, załadunek padłych zwierząt na pojazdy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, ma ścisły związek z działalnością rolniczą, jest prowadzony w ich gospodarstwie oraz na ich rzecz, a padłe zwierzęta są pochodną prowadzonej działalności rolniczej. Powstanie odpadów w postaci padłych zwierząt i ich elementów jest nierozłącznie związane z procesem produkcji trzody chlewnej. Hodowca jest zobligowany do ich utylizacji, czym zajmują się wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Ładując padłe zwierzęta do podstawionych przez firmę utylizacyjną samochodów, Wnioskodawca działa na własną rzecz, nie świadczy usług odrębnym podmiotom gospodarczym, wykorzystuje własny sprzęt – ładowarkę teleskopową oraz zatrudnionego we własnym gospodarstwie operatora. Firma utylizacyjna w umowie zobowiązuje hodowcę do samodzielnego wykonania usługi załadunku padłych zwierząt, co ma zostać potwierdzone wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury i za co otrzyma on zapłatę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wskazuje w ww. przepisie na rodzaje przychodów, które uprawniają do zakwalifikowania ich do przychodów z działalności rolniczej, lecz na rodzaje działalności, z których przychody stanowią przychody z takiej działalności. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2017 r. sygn. II FSK 2055/15, działalnością rolniczą nie jest dowolna działalność w zakresie rolnictwa, a wyłącznie aktywność spełniająca kryteria określone w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym. Wykładnia językowa art. 2 ust. 2 cyt. ustawy pozwala na stwierdzenie, że do wyłącznych kryteriów określających działalność jako rolniczą należą wyłącznie czynności podejmowane w zakresie wytwarzania, hodowli, chowu i produkcji wymienionych w tym przepisie produktów, materiałów czy zwierząt.

Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. Przyjmując tę działalność za źródło przychodów należy uznać wszystkie przychody z tego źródła za ich integralną część. Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności. Przychody te, mimo iż uzyskiwane są przez osoby prowadzące działalność rolniczą, pochodzą jednakże z innych źródeł niż ta działalność i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, według zasad określonych w ww. ustawie.


Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, bez działów specjalnych produkcji rolnej.

Jednym z obszarów działalności rolniczej Wnioskodawcy jest hodowla trzody chlewnej, której pochodną jest powstanie odpadów w postaci padłych zwierząt, umieszczanych w specjalnie do tego przeznaczonych kontenerach. Wywozem ww. odpadów zajmuje się wyspecjalizowana firma utylizacyjna, która dotychczas zajmowała się ich załadunkiem, zbiórką, transportem i utylizacją – usługa kompleksowa na podstawie podpisanej umowy.

W najbliższym czasie niektóre elementy umowy mają ulec zmianie, rolnik-hodowca we własnym zakresie będzie odpowiedzialny za wykonanie usługi załadunku padłych zwierząt do podstawionych przez firmę utylizacyjną pojazdów, a czynność ta ma być udokumentowana wystawieniem faktury VAT. Świadczenie to będzie zatem usługą wykonaną przez rolnika-hodowcę, na rzecz firmy utylizacyjnej. Firma utylizacyjna będzie zajmowała się dalszym procesem unieszkodliwiania padłych zwierząt tj. transportem i utylizacją powstałych odpadów, na co zostanie wystawiona faktura VAT. Wzajemnie świadczone usługi będą miały formę rozliczeń bezgotówkowych (przelew bankowy lub kompensata).

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawne, należy stwierdzić, że świadczone przez Zainteresowanych usługi załadunku padłych zwierząt, we własnym gospodarstwie rolnym na rzecz firmy utylizacyjnej, będą miały bezpośredni związek z prowadzoną przez nich działalnością rolniczą. W konsekwencji, dochody uzyskane z tego tytułu, jako mające bezpośredni związek z działalnością rolniczą - zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym, stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-001 Szczecin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj