Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.263.2018.4.RR
z 6 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2018 r. (data wpływu 23 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), w związku z czym Organ podatkowy pismem z dnia 19 czerwca 2018 r., nr 0113-KDIPT2 -3.4011.263.2018.1.RR (doręczonym w dniu 21 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 2 lipca 2018 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.263.2018.2.RR (doręczonym w dniu 5 lipca 2018 r.) wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wnioskodawca pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.) uzupełnił ww. wniosek (pisma zostały nadane odpowiednio w dniu 27 czerwca 2018 r. oraz w dniu 11 lipca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (po uzupełnieniu wniosku):



Wnioskodawca jest osobą prawną działającą w oparciu o ustawę Prawo o stowarzyszeniach. Jego członkami jest 28 jednostek samorządu terytorialnego skupionych na obszarze (…).

Wnioskodawca wraz z 10 samorządami – członkami Stowarzyszenia przygotowuje aplikację o środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 do konkursu nr (…).

Wg założeń przygotowywanej aplikacji, projekt o którego dofinansowanie ubiega się Wnioskodawca ma polegać na montażu instalacji OZE (odnawialne źródła energii) oraz na wymianie źródła ciepła na ekologiczne w postaci kotła na pellet, w budynkach mieszkalnych na terenie (…). Projekt zmierza do podniesienia poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych oraz ograniczenia niskiej emisji. Wnioskodawca, składa wniosek o dofinansowanie w ramach ww. konkursu do Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014-2020. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Zarząd Województwa (…). W przypadku otrzymania dofinansowania Wnioskodawca zawrze umowę o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą czyli Zarządem Województwa (…).

Założeniem projektu, którego robocza nazwa brzmi (…), jest że będzie realizowany w formule grantowej. Mieszkańcy (osoby fizyczne) (…) będą mieli możliwość otrzymania grantu na sfinansowanie inwestycji związanej z montażem instalacji OZE lub/i wymianą źródła ciepła na ekologiczne.

Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych polegający na refundacji części kosztów (z wyłączeniem podatku VAT) związanych z montażem instalacji OZE lub/i wymianą źródła ciepła na kocioł na pellet.

Umowa powierzenia grantu zostanie zawarta pomiędzy mieszkańcami JST, wybranymi w drodze otwartego naboru wniosku, a Wnioskodawcą. Tak więc grantodawcą będzie Wnioskodawca.

Mieszkańcy, aby otrzymać grant musieli spełnić następujące kryteria:

Kryteria formalno-prawne-dopuszczające:

  1. zgodnie z wnioskiem o przyznanie grantu, wnioskodawcą jest osoba/-y fizyczna/-e będąca właścicielem/ współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej na terenie Gmin uczestniczących w projekcie zlokalizowanych na terenie (…), na której zamontowana będzie instalacja odnawialnego źródła energii,
  2. wymagany wniosek o przyznanie grantu wraz z załącznikami podpisany jest przez właściciela/współwłaściciela(i), użytkownika wieczystego lub ustanowionego pełnomocnika W przypadku ustanowienia pełnomocnika wymagane jest dołączenie pisemnego pełnomocnictwa,
  3. nie dopuszcza się ubiegania o grant na kocioł na pellet w przypadku, gdy obecnym źródłem ogrzewania budynku jest kocioł gazowy, pompa ciepła, ogrzewanie elektryczne lub ciepło sieciowe,
  4. nie dopuszcza się możliwości ubiegania się o typ instalacji, który jest już zainstalowany w budynku mieszkalnym, np. jeżeli mieszkaniec korzysta już z fotowoltaiki, nie może ubiegać się w ramach niniejszego naboru o zakup kolejnej instalacji fotowoltaicznej. Może natomiast ubiegać się o pozostałe typy instalacji OZE dopuszczone w naborze.

Kryteria techniczne:

  • wraz z wnioskiem o przyznanie grantu wnioskodawca dostarcza dokument potwierdzający weryfikację techniczną budynku, gdzie zamontowana zostanie instalacja OZE. Weryfikacja techniczna musi być przeprowadzona przez podmiot/ osoby do tego upoważnione, które posiadają następujące uprawnienia:
    • ważny certyfikat instalatora OZE (osoba legitymująca się uprawnieniami musi być wpisana do „Rejestru certyfikowanych instalatorów, wydanych certyfikatów i ich wtórników (OZE)”. Rejestr znajduje się na stronie internetowej Urzędu Dozoru Technicznego) lub
    • uprawnienia Stowarzyszenia … (S…) w zakresie dozoru i eksploatacji (dotyczy tylko instalacji fotowoltaicznych).

Kryteria merytoryczne-punktowe: Kryterium społeczno-ekonomiczne:

  • w przypadku spełnienia przynajmniej jednego z poniższych warunków społeczno -ekonomicznych wnioskodawca otrzymuje 1 pkt,
  • w przypadku niespełnienia żadnego z poniższych warunków społeczno-ekonomicznych, wnioskodawca otrzymuje 0 pkt,
    • gospodarstwa domowe, których członkowie posiadają kartę dużej rodziny na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2017 r., poz. 1832, z późn. zm.),
    • gospodarstwa domowe, których członkami są rodziny zastępcze w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2017 r., poz. 697, z późn. zm.).


Na potwierdzenie spełniania któregoś z ww. kryteriów społeczno-ekonomicznych, wnioskodawca zobowiązany jest dostarczyć przynajmniej jeden z poniższych dokumentów (kserokopię, a oryginał do wglądu):

  • dla gospodarstw domowych posiadających – kartę dużej rodziny na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2017 r., poz. 1832, z póżn. zm ),
  • dla gospodarstw domowych, w których skład wchodzi rodzina zastępcza – postanowienie sądu o ustanowieniu rodziny zastępczej.

Kryterium technologii:

  1. posiadane źródło ciepła
    • wnioskodawca do celów grzewczych w budynku objętym projektem wykorzystuje kocioł węglowy z podajnikiem 5 klasy (norma PN-EN 303-5:2012) lub zgodny z Dyrektywą w sprawie Ecodesign, pompę ciepła, kocioł gazowy, kocioł na pellet, ogrzewanie elektryczne lub korzysta z ciepła sieciowego i nie wnioskuje o wymianę tego źródła ciepła w ramach projektu – 1 pkt
    • w pozostałych przypadkach wnioskodawca otrzymuje 0 pkt
  1. Wybór technologii w ramach projektu.
    • wnioskodawca wybiera w ramach projektu instalację kotła na pellet wraz z instalacją fotowoltaiczną – 3 pkt.
    • wnioskodawca wybiera w ramach projektu instalację kotła na pellet – 2 pkt,
    • wnioskodawca wybiera w ramach projektu instalacje fotowoltaiczną – 1 pkt,
    • wnioskodawca wybiera w ramach projektu pompę ciepła – 1 pkt,
    • wnioskodawca wybiera w ramach projektu instalacje fotowoltaiczną wraz z pompą ciepła – 0 pkt.


Kryterium nieruchomości:

  • wnioskodawca mieszka pod tym samym adresem, gdzie ma być wykonany montaż instalacji odnawialnego źródła energii (kryterium weryfikowane na podstawie zapisów wniosku o przyznanie grantu) – 1 pkt.

Kryterium rozstrzygające (w przypadku takiej samej liczby punktów) – zużycie energii elektrycznej:

  • w przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów, średnioroczne zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie będzie traktowane jako kryterium rozstrzygające przyjmując, że gospodarstwo domowe z większym zużyciem energii znajduje się wyżej na liście niż gospodarstwo o niższym zużyciu energii.

Wartość zużycia energii elektrycznej jest określona z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, na podstawie udokumentowanego rozliczenia zużycia energii elektrycznej z zakładu energetycznego z minimum 90 dni w przeliczeniu na 1 rok. Do wyliczenia zużycia energii nie mogą służyć faktury lub zestawiania zużycia z zakładu energetycznego starsze niż 2 lata od daty złożenia wniosku. Dla nowych budynków, które nie są jeszcze użytkowane, zostanie przyjęta zerowa wartość zużycia.

W przypadku spełnienia kryteriów mieszkańcy ubiegający się o grant zostaną zakwalifikowani do udziału w projekcie. Mieszkańcy, którzy otrzymają grant, umowę powierzenia grantu podpisywać będą z Wnioskodawcą.

Podstawowe zapisy umowy powierzenia grantu:

  • przedmiot i zakres umowy,
  • wartość powierzonego grantu i wartość inwestycji,
  • sposób i termin wypłaty grantu,
  • termin realizacji przedsięwzięcia,
  • zadania i zobowiązania grantobiorcy w ramach umowy,
  • kontrola przedsięwzięcia,
  • warunki wypłaty grantu,
  • tryb i warunki rozwiązania umowy,
  • zwrot grantu.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu urządzeń grzewczych ani instalacji OZE. Mieszkańcy samodzielnie dokonają zakupu ww. urządzeń. Na mocy umowy powierzenia grantu koszty poniesione przez mieszkańców zostaną im częściowo zrefundowane. Wnioskodawca nie będzie właścicielem zakupionych urządzeń grzewczych oraz instalacji OZE.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał montażu instalacji OZE oraz wymiany źródła ciepła. Mieszkańcy przez cały okres realizacji projektu (od momentu zakupu i montażu instalacji OZE czy kotła na pellet) będą właścicielami ww. urządzeń, zgodnie z umową powierzenia grantu. Zasady korzystana z ww. urządzeń są takie same dla wszystkich mieszkańców.

Mieszkańcy w celu udokumentowania wykonania inwestycji będą zobowiązani przedstawić następujące dokumenty:

  1. wniosek o wypłatę grantu (wypłata kwoty grantu odbywa się przelewem na rachunek bankowy grantobiorcy, wskazany we wniosku o wypłatę grantu, w terminie 30 dni od daty poprawnie złożonego wniosku o wypłatę grantu.
  2. kopia poprawnie wystawionej faktury VAT wraz z potwierdzeniem zapłaty, wystawionej przez wykonawcę. Faktura VAT dołączona do wniosku o wypłatę grantu może obejmować jedynie koszty kwalifikowane zgodnie z katalogiem kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowanych.
  3. oryginał protokołu odbioru podpisany przez grantobiorcę, inspektora nadzoru budowlanego oraz wykonawcę, na którym wskazano zamontowane elementy instalacji.
  4. kopię umowy grantobiorcy z wykonawcą,
  5. kopię kosztorysu powykonawczego.
  6. oryginał podpisanej umowy montażu instalacji OZE,
  7. kopię zgłoszenia podłączenia do sieci elektroenergetycznej w przypadku instalacji fotowoltaicznej wykonanego przez wykonawcę instalacji OZE lub grantobiorcę.
  8. oryginały oświadczeń:
    • oświadczenie dotyczące trwałości projektu,
    • oświadczenie o poniesieniu wydatków w sposób oszczędny,
    • oświadczenie o braku podwójnego dofinansowania,
    • oświadczenie o braku wykluczenia z otrzymania dofinansowania,
    • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością,
    • oświadczenie o wykorzystywaniu energii wyprodukowanej przez instalację OZE wyłącznie na cele mieszkaniowe.



Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Wysokość grantu dla mieszkańca wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych netto montażu instalacji OZE lub kotła na pellet. Dofinansowanie będzie w świetle art. 127 ust. 2 pkt 5 stanowić dotację celową przekazywaną Wnioskodawcy. Wnioskodawca udzielając grantu będzie również udzielał dotacji celowej. Procedurę przyznania grantu reguluje art. 35 ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r., poz.1460.).

Grantobiorcą może zostać osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej na terenie Gmin uczestniczących w projekcie, w obrębie której zostanie zamontowana instalacja OZE. Przy czym do projektu nie mogą być zgłoszone nieruchomości, które stanowią miejsce prowadzenia lub rejestracji działalności gospodarczej. W przypadku zarejestrowanej działalności rolniczej, mieszkaniec potwierdza, że energia elektryczna i/lub cieplna będzie wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe, co zostaje potwierdzone oświadczeniem wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy Wnioskodawca jako płatnik, na podstawie art. 42 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonujący świadczenia na rzecz osób fizycznych, jest zobowiązany sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) nie ma On obowiązku sporządzić i przesyłać informacji o wysokości przychodów w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 mają taki obowiązek, jednakże przepis zawiera również wyłączenie, wskazując że hipoteza normy prawnej nie dotyczy wskazanych wyjątków, a to dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W opinii Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z hipotezą normy opisanej ww. przepisie, a tym samym pomoc przyznana mieszkańcom podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym na płatniku nie ciążą żadne obowiązki, jakie ustawa zwykle nakłada na płatnika składek. Mieszkańcy, będący właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości położonych na terenie Gmin uczestniczących w projekcie, będą bezpośrednimi beneficjentami pomocy, a tym samym uczestnikami projektu.

Pomoc udzielona mieszkańcom będzie pochodziła ze środków europejskich. Środki europejskie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozumiane są zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Co oznacza, że przez środki europejskie rozumiemy:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
  1. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, z którego dotację celową uzyska wnioskujący o interpretację (…), a także za Jego pośrednictwem dotację celową uzyskają grantobiorcy (osoby fizyczne, które złożą wnioski) jest jednym z funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Mieści się więc w zakresie pojęcia środków europejskich.

Wnioskodawca po wyłonieniu grantobiorców przekaże środki europejskie na wykonanie w ich nieruchomościach określonych instalacji OZE. Grantobiorcy będą ostatecznymi beneficjentami wsparcia pochodzącego ze środków europejskich. Tym samym Wnioskodawca udzieli im wsparcia zwolnionego z podatku dochodowego, a tym samym nie ciążą na Nim obowiązki jakie ustawa nakłada na płatnika składek w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Regionalny Program Operacyjny Województwa (…) na lata 2014-2020, do którego składana będzie aplikacja konkursowa jest finansowany w następujący sposób:

  1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – 61%,
  2. Europejski Fundusz Społeczny – 24%,
  3. wkład krajowy z budżetu państwa – 15%.

Zgodnie z art. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, z dnia 17 grudnia 2013 r., ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, z dnia 17 grudnia 2013 r., Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego wraz z innymi funduszami tworzy europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne – „EFSI”.

W razie uzyskania dofinansowania, pomoc udzielana mieszkańcom będzie pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie przesłanki zawarte w art. 21 ust 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy uznać, że granty udzielane mieszkańcom Gmin (…) będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, zaś na płatniku nie będą spoczywały żadne obowiązki jakie ustawa zwykle nakłada na płatników składek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Należy podkreślić, że użyte w konstrukcji art. 20 ust. 1 ww. ustawy sformułowanie „w szczególności” świadczy o przykładowym katalogu przychodów z innych źródeł. Oznacza to, że przychodami z innych źródeł są także inne przychody, niewymienione wprost w tym przepisie.

Tym samym uznaje się że katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, tj. „Informację o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych”; dalej: informacja PIT-8C.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że projekt o którego dofinansowanie ubiega się Wnioskodawca ma polegać na montażu instalacji OZE (odnawialne źródła energii) oraz na wymianie źródła ciepła na ekologiczne w postaci kotła na pellet, w budynkach mieszkalnych na terenie (…). Założeniem projektu, którego robocza nazwa brzmi (…), jest że będzie realizowany w formule grantowej. Mieszkańcy (osoby fizyczne) (…) będą mieli możliwość otrzymania grantu na sfinansowanie inwestycji związanej z montażem instalacji OZE lub/i wymianą źródła ciepła na ekologiczne. Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych polegający na refundacji części kosztów związanych z montażem instalacji OZE lub/i wymianą źródła ciepła na kocioł na pellet. Projekt będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Wysokość grantu dla mieszkańca wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych netto montażu instalacji OZE lub kotła na pellet. Dofinansowanie będzie w świetle art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych stanowić dotację celową przekazywaną Wnioskodawcy. Wnioskodawca udzielając grantu będzie również udzielał dotacji celowej. Grantobiorcą może zostać osoba fizyczna będąca właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej na terenie Gmin uczestniczących w projekcie. Przy czym do projektu nie mogą być zgłoszone nieruchomości, które stanowią miejsce prowadzenia lub rejestracji działalności gospodarczej. W przypadku zarejestrowanej działalności rolniczej, mieszkaniec potwierdza, że energia elektryczna i/lub cieplna będzie wykorzystywana wyłącznie na cele mieszkaniowe, co zostaje potwierdzone oświadczeniem wnioskodawcy. Ze stanowiska Wnioskodawcy wynika, że grantobiorcy będą ostatecznymi beneficjentami wsparcia pochodzącego ze środków europejskich.

Stosownie do wskazanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podkreślić należy, że powyższym zwolnieniem objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Przykładem uczestnika jest np. osoba biorąca udział w szkoleniu współfinansowanym ze środków europejskich. To ona jest bowiem ostatecznym odbiorcą pomocy. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Zatem, przedmiotowe zwolnienie określone w powołanym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do uczestnika projektu, czyli podmiotu, któremu ta pomoc jest dedykowana i który jest ostatecznym odbiorcą świadczenia.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

W myśl art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy (art. 403 ust. 2 ww. ustawy).

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazywane przez Wnioskodawcę dotacje celowe (dofinansowanie w postaci grantu) w ramach projektu (…) na rzecz mieszkańców, z którymi podpisze umowy powierzenia grantu na częściową refundację kosztów związanych z montażem instalacji OZE lub/i wymianą źródła ciepła na kocioł na pellet, stanowić będą dla tych osób, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten, będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż to właśnie mieszkańcy jako osoby otrzymujące zwrot części poniesionych wydatków są podmiotami, którym ta pomoc jest dedykowana i które ostatecznie realizują cel projektu.

W konsekwencji na Wnioskodawcy, nie będzie ciążył z powyższego tytułu obowiązek sporządzenia dla ww. mieszkańców, którzy otrzymają dotację celową, informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Należy również zastrzec, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj