Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1621/11/LG
z 8 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1621/11/LG
Data
2012.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
finanse publiczne
finansowanie
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT szkoleń finansowanych ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011r. (data wpływu 3 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych – jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 25 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2011r. znak: IBPP1/443-1621/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od 2005r. działalność polegającą głównie na prowadzeniu szkoleń kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (Projekty POKL 2.2.2. "…"), w zdecydowanej większości szkolenia te finansowane są ze środków publicznych (w większości szkolenia prowadzone są w ramach projektów współfinansowanych przez Unię Europejską). Za prowadzenie szkoleń Wnioskodawca wystawia rachunki firmom zlecającym przeprowadzenie tych szkoleń. Informację o tym czy szkolenie jest finansowane ze środków publicznych jest każdorazowo zawarte w umowie o przeprowadzeniu szkolenia zawartej z organizatorem szkolenia czyli firmą która zleciła Wnioskodawcy prowadzenie szkolenia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Nie jest zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Wnioskodawca to jednoosobowa działalność gospodarcza, nie zatrudniająca pracowników, zarejestrowana 3 października 2005r. Rozliczany jest podatek dochodowy na zasadach ogólnych (księga przychodów i rozchodów).
  2. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  4. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  5. Jedynym podmiotem, z którym Wnioskodawca zawiera umowy i jednocześnie, który jest realizatorem projektów jest podmiot X. X zawarł umowy na realizację projektów z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki poddziałanie 2.2.2. "…". Są to dwa projekty, nr umowy …
  6. O dofinansowanie na realizację projektów ubiegał się podmiot X.
  7. Przepływ środków publicznych w ww. projektach wygląda następująco: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wpłaciła zaliczki na specjalnie wyodrębnione rachunki bankowe podmiotu X. Ten, realizując projekty płaci za usługi tymi środkami. Co 4 miesiące sporządza raport finansowy, zestawienie wydatków, które przedstawia PARP. Na tej podstawie otrzymuje kolejne środki z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
    Wnioskodawca otrzymuje każdorazowo wynagrodzenie z tych środków, za każde przeprowadzone szkolenie na rzecz beneficjentów projektów - do 14 od wykonania usługi.
    Umowy podpisywane są między Zleceniodawcą (podmiot X) a Wnioskodawcą. Wszystkie umowy zawierają takie same zapisy, szczególnie istotny wydaje się zapis: wynagrodzenie finansowane ze środków EFS.
  8. Wnioskodawca w ramach zleconej usługi: przygotowuje materiały, program szkolenia oraz przeprowadza je bezpośrednio dla beneficjentów projektów. Całością szkoleń, tj. ułożeniem harmonogramów, organizacją w projekcie zajmuje się podmiot X (Zleceniodawca).
  9. Wnioskodawca wystawia rachunki za przeprowadzenie szkoleń w ramach ww. projektów. Stanowią one dowód poniesienia wydatków przewidzianych w planach realizowanych projektów. Stanowią podstawę uznania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wydatków poniesionych przez Zleceniodawcę (audyty finansowe co 4 miesiące) w projekcie.
  10. Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe w ramach ww. projektów są środkami uwzględnionymi, a nawet wyłącznie, przeznaczonymi na wynagrodzenie za przeprowadzenie szkoleń w tych projektach.
    Wynagrodzenia, przychód Wnioskodawcy spoza tych projektów wyniósł jedynie 23.000,00 zł. Pozostałe przychody są wyłącznie związane z ww. projektami, wynagrodzenia wypłacane są finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
  11. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie środkami publicznymi, z rachunków bankowych Zleceniodawcy na którym znajdują się jedynie środki publiczne. Środki znajdujące się na tych rachunkach są wyłącznie przeznaczone do realizacji ww. projektów i pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego.
    Stąd Wnioskodawca za przeprowadzenie szkolenia dla beneficjentów tych projektów otrzymuje wynagrodzenie wyłącznie ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychód uzyskany ze szkoleń kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach Projektów POKL 2.2.2. "…" - finansowanych ze środków publicznych korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze szkoleń kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego - Projekty POKL 2.2.2. "…" - finansowanych ze środków publicznych korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c ustawy o podatku od towarów i usług oraz na podstawie § 13 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 6 kwietnia 2011r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • za prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych,
  • za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług świadczy usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Art. 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych,
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenia są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą będącym jednocześnie organizatorem szkolenia i realizatorem projektów, który zawarł umowy na ich realizację z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Zleceniodawca ubiegał się o dofinansowanie ww. projektów. Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi przygotowuje materiały, program szkolenia oraz przeprowadza je bezpośrednio dla beneficjentów projektów. Za dokonane czynności wystawia rachunki, które stanowią dowód poniesienia wydatków przewidzianych w planach realizowanych projektów. Środki, którymi Zleceniodawca dokonuje zapłaty z wyodrębnionego rachunku bankowego, są środkami publicznymi i przeznaczonymi na wynagrodzenie za przeprowadzenie szkoleń. Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie środkami publicznymi, z rachunków bankowych Zleceniodawcy, na których znajdują się jedynie środki publiczne.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektów unijnych zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w całości finansowane ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego realizowane przez niego w ramach projektów, finansowane ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Za nieprawidłowe należało natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, że szkolenia kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego realizowane przez niego w ramach projektów, finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten ma bowiem zastosowanie do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, natomiast z wniosku wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje zapłatę wyłącznie środkami publicznymi z rachunków bankowych Zleceniodawcy, na których znajdują się jedynie środki publiczne. W przedmiotowej sprawie przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia finansowane są zatem w całości ze środków publicznych i ma do nich zastosowanie zwolnienie od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT. Dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych nie znajduje natomiast zastosowania zwolnienie od podatku VAT określone w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj