Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.233.2018.2.HD
z 22 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 28 maja 2018 r.), uzupełnionym w dniu 13 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych organizacji biesiady charytatywnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 lipca 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych organizacji biesiady charytatywnej.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, w dniu 24 czerwca 2018 r. planuje zorganizować na swojej posesji w ogrodzie biesiadę charytatywną. Jest to impreza zamknięta, tylko dla zaproszonych gości – znajomych Wnioskodawcy (ok. 90 osób wraz obsługą). Na imprezie dla gości Wnioskodawcy charytatywnie zagra kilka zespołów. Impreza potrwa ok. 5 godzin (do godz. 22).

Podczas biesiady Wnioskodawca będzie zbierał datki (pieniądze) na cele charytatywne, które w całości zostaną przeznaczone na zakup paczek świątecznych przekazanych w grudniu dla ubogich dzieci. Wnioskodawca planuje bowiem zorganizować na swojej posesji „gwiazdkę dla dzieci”, podczas której wręczy im podarunki zakupione za pieniądze zebrane podczas biesiady.

Zebrane podczas biesiady pieniądze zostaną komisyjnie, tj. przez wybrane spośród gości 2-3 osoby, policzone, a wysokość uzbieranej kwoty zostanie podana pod koniec imprezy do wiadomości gościom.

Na wydatkowane pieniądze, które zostaną przeznaczone na zakup artykułów do paczek, Wnioskodawca będzie posiadał imienne faktury.

Opisana zbiórka nie jest zbiórką publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych – jest bowiem zbieraniem ofiar w gotówce wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę, o której mowa w art. 2 pkt 3 tej ustawy. Środki pieniężne zbierane podczas biesiady charytatywnej nie stanowią również darowizny na rzecz Wnioskodawcy, o której mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Środki pieniężne zbierane podczas biesiady charytatywnej są Wnioskodawcy powierzane przez uczestników biesiady w celu realizacji przez Wnioskodawcę – w imieniu uczestników biesiady – zakupu paczek dla dzieci i przekazania ich dzieciom. Środki te Wnioskodawca wypłaci dopiero przed zakupem paczek.

Ww. środki są powierzane Wnioskodawcy po przeliczeniu przez komisję. Z uwagi na to, że Wnioskodawca mieszka na uboczu i już raz został okradziony – dla bezpieczeństwa środki zdeponuje na swoim koncie osobistym, na którym posiada również własne środki ze stosunku pracy oraz oszczędności. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że nie jest osobą biedną, jest człowiekiem uczciwym i nie musi korzystać z tych pieniędzy – o czym wiedzą ofiarodawcy. W związku z tym Wnioskodawca nie korzysta – w sposób nieodpłatny albo odpłatny – z zebranych środków pieniężnych w okresie pomiędzy zbiórką a zakupem paczek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca zobowiązany jest zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych od zebranych podczas imprezy pieniędzy, mimo że przeznaczy je na cele społeczne, tj. na zakup paczek świątecznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zebrane podczas biesiady charytatywnej pieniądze nie stanowią dochodu Wnioskodawcy, ponieważ nie zostaną przeznaczone na cele Wnioskodawcy, tylko na cele społeczne – zakup paczek świątecznych w okresie świąt Bożego Narodzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2032, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia, otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1223) wynika, że zbiórką publiczną jest zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573), oraz na cele religijne. Zbiórką publiczną nie jest natomiast – o czym stanowi art. 2 pkt 3 ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych – zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzającym zbiórkę.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, w dniu 24 czerwca 2018 r. planuje zorganizować na swojej posesji w ogrodzie biesiadę charytatywną. Jest to impreza zamknięta, tylko dla zaproszonych gości – znajomych Wnioskodawcy (ok. 90 osób wraz obsługą). Na imprezie dla gości Wnioskodawcy charytatywnie zagra kilka zespołów. Impreza potrwa ok. 5 godzin (do godz. 22). Podczas biesiady Wnioskodawca będzie zbierał datki (pieniądze) na cele charytatywne, które w całości zostaną przeznaczone na zakup paczek świątecznych przekazanych w grudniu dla ubogich dzieci. Wnioskodawca planuje bowiem zorganizować na swojej posesji „gwiazdkę dla dzieci”, podczas której wręczy im podarunki zakupione za pieniądze zebrane podczas biesiady. Zebrane podczas biesiady pieniądze zostaną komisyjnie, tj. przez wybrane spośród gości 2-3 osoby, policzone, a wysokość uzbieranej kwoty zostanie podana pod koniec imprezy do wiadomości gościom. Na wydatkowane pieniądze, które zostaną przeznaczone na zakup artykułów do paczek, Wnioskodawca będzie posiadał imienne faktury. Opisana zbiórka nie jest zbiórką publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych – jest bowiem zbieraniem ofiar w gotówce wśród grona osób znajomych osobiście przeprowadzających zbiórkę, o której mowa w art. 2 pkt 3 tej ustawy. Środki pieniężne zbierane podczas biesiady charytatywnej nie stanowią również darowizny na rzecz Wnioskodawcy, o której mowa w art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Środki pieniężne zbierane podczas biesiady charytatywnej są Wnioskodawcy powierzane przez uczestników biesiady w celu realizacji przez Wnioskodawcę – w imieniu uczestników biesiady – zakupu paczek dla dzieci i przekazania ich dzieciom. Środki te Wnioskodawca wypłaci dopiero przed zakupem paczek. Ww. środki są powierzane Wnioskodawcy po przeliczeniu przez komisję. Z uwagi na to, że Wnioskodawca mieszka na uboczu i już raz został okradziony – dla bezpieczeństwa środki zdeponuje na swoim koncie osobistym, na którym posiada również własne środki ze stosunku pracy oraz oszczędności. Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że nie jest osobą biedną, jest człowiekiem uczciwym i nie musi korzystać z tych pieniędzy – o czym wiedzą ofiarodawcy. W związku z tym Wnioskodawca nie korzysta – w sposób nieodpłatny albo odpłatny – z zebranych środków pieniężnych w okresie pomiędzy zbiórką a zakupem paczek.

Przenosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że w związku z organizacją biesiady charytatywnej, która nie stanowi zbiórki publicznej w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, u Wnioskodawcy nie powstanie dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z treści powołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem jest każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danego podatnika – co do zasady – decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa on aktywa tej osoby. Konsekwencją przyjęcia tezy o charakterze przychodu, jako definitywnego przysporzenia w majątku podatnika, jest uznanie, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko te przychody, które nie mają charakteru zwrotnego.

W odniesieniu do czynności zbierania podczas biesiady charytatywnej ofiar w gotówce wśród grona osób znajomych w celu realizacji przez Wnioskodawcę – w imieniu uczestników tej biesiady – zakupu paczek dla dzieci i przekazania ich dzieciom w okresie okołoświątecznym stwierdzić należy, że zbiórka tych środków pieniężnych nie doprowadzi do uzyskania po stronie Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego skutkującego powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zebrane podczas biesiady charytatywnej środki pieniężne nie powiększą aktywów Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie również korzystał – w sposób nieodpłatny albo odpłatny – z zebranych środków pieniężnych w okresie pomiędzy zbiórką a zakupem paczek. Rola Wnioskodawcy będzie się ograniczała natomiast wyłącznie do zorganizowania biesiady charytatywnej, podczas której zebrane zostaną środki pieniężne oraz do późniejszego zakupu paczek dla dzieci i przekazania ich ubogim dzieciom w imieniu ofiarodawców. Wobec tego zbiórka środków pieniężnych będzie dla Wnioskodawcy czynnością neutralną na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany zapłacić podatku dochodowego od osób fizycznych od zebranych podczas imprezy pieniędzy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj