Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.296.2018.2.JK
z 22 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) oraz pismem z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z budową instalacji za lata 2011-2013 w sytuacji gdy w momencie ponoszenia wydatków Gmina nie miała prawa do odliczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z budową instalacji za lata 2011-2013 w sytuacji gdy w momencie ponoszenia wydatków Gmina nie miała prawa do odliczenia. Wniosek uzupełniono w dniu 6 sierpnia 2018 r. oraz 17 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7, występującym jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Do 31 grudnia 2016 r. jako Gmina zarejestrowany był i rozliczał się dla celów podatku VAT Urząd Gminy. Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza się z tytułu podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jako jeden podatnik podatku VAT. Jedną z jego jednostek organizacyjnych jest Zespół Szkół. Przed 1 stycznia 2017 r. Zespół nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r., tj. po centralizacji jednostka rozlicza się z podatku VAT łącznie z Gminą.

Gmina w latach 2011-2013 realizowała Projekt „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii przy kompleksowej modernizacji systemu grzewczego Zespołu Szkół” dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W ramach Projektu dokonano budowy pomp ciepła jako źródła zasilania geotermalnego w ciepło Zespołu Szkół oraz przebudowy wewnętrznej instalacji grzewczej budynków szkoły. Wartość Projektu wyniosła zł. Zgodnie z umową o dofinasowanie Projektu Beneficjent, dla którego VAT jest kwalifikowalny zobowiązany jest przed zakończeniem trwałości Projektu wystąpić ponownie o interpretację indywidualną celem właściwego rozliczenia dotacji do Projektu.

W Zespole Szkół funkcjonuje stołówka szkolna. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne. Ze stołówki szkolonej korzystają uczniowie oraz pracownicy pedagogiczni oraz niepedagogiczni. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 usługi polegające na zapewnieniu posiłków, świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem jednostki oświatowej (szkoły) na rzecz uczniów i dzieci przedszkolnych oraz dla nauczycieli korzystają ze zwolnienia od podatku VAT natomiast sprzedaż posiłków na rzecz pracowników administracyjnych podlega opodatkowaniu stawką 8%. Zespół Szkół posiada również salę gimnastyczną. Zasady korzystania z obiektu sportowego są określone w Uchwale Rady Gminy r. w sprawie ustalenia zasad korzystania z obiektów sportowych Gminy oraz upoważnienia Wójta Gminy do ustalenia wysokości opłat za korzystanie z tych obiektów (…). W związku z powyższym nabyte towary i usługi w ramach Projektu „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii przy kompleksowej modernizacji systemu grzewczego Zespołu Szkół” do końca 2016 roku, w ogóle nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi ponieważ wydatki ponoszone przez Gminę w związku z realizacją Projektu dotyczyły innego podmiotu. Natomiast od 1 stycznia 2017 r., tj. po centralizacji są wykorzystywane do działalności mieszanej tj. czynności spoza VAT (tj. do statutowej działalności oświatowej nałożonej przepisami ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie realizacji których Gmina nie występuje w charakterze podatnika) oraz do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (wynajem sali oraz sprzedaż posiłków).

W uzupełnieniach do wniosku Gmina wskazała, że:

  1. faktury związane z realizacją przedmiotowego Projektu wystawiane były na Gminę.
  2. Wnioskodawca nie dokonał zwrotu środków w części związanej z kwalifikowalnością podatku.
  3. Gmina nie zawarła umowy z Zespołem Szkół dotyczącej przekazania środków trwałych powstałych w wyniku realizacji Projektu. Efekty zrealizowanego Projektu widnieją w księgach rachunkowych Urzędu Gminy jako jednostki pomocniczej beneficjenta środków – Gminy. Pomimo, że środki trwałe zamontowane są w innej jednostce budżetowej – Zespole Szkół to formalne przekazanie środków trwałych nastąpi po okresie trwałości Projektu.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzowując opis sprawy wskazał, że efekty zrealizowanego Projektu zostały przekazane do Zespołu Szkół bezumownie i bezpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do korekty deklaracji i odliczenia podatku VAT od faktur związanych z budową pomp ciepła i przebudowy instalacji grzewczej Zespołu Szkół za lata 2011-2013, jeżeli w tamtym okresie nie miała prawa do odliczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odliczyć podatku VAT z lat 2011-2013 związanych z realizowanym Projektem, ponieważ wydatek nie był związany z jego działalnością opodatkowaną.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1 podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania (art. 91 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).

Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy o VAT).

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jedną z jego jednostek organizacyjnych jest Zespół Szkół. Do końca 2016 r. Gmina i Zespół Szkół byli odrębnymi podmiotami do celów prawnopodatkowych (Gmina – zarejestrowany czynny podatnik VAT, Zespół Szkół niezarejestrowany podatnik VAT). W latach 2011-2013 Gmina poprzez Urząd Gminy rozpoczął inwestycję „Zastosowanie odnawialnych źródeł energii przy kompleksowej modernizacji systemu grzewczego Zespołu Szkół xxx”. Gmina nie odliczała podatku VAT, ponieważ wydatki związane z realizacją niniejszej inwestycji nie miały związku z jego działalnością opodatkowaną.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Po centralizacji obiekt objęty pracami w ramach przedmiotowego projektu będzie wykorzystywany również do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem sprzedaż dokonywana po centralizacji za pośrednictwem Zespołu Szkół stanowi obrót z działalności gospodarczej Gminy.

Z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r, poz. 1454). Jak wynika z art. 3 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Ponadto, na mocy art. 4 powołanej ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 2 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o kwalifikowalności podatku – rozumie się przez to spełnianie przez wydatek poniesiony przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jej jednostkę organizacyjną, finansowany ze środków przeznaczonych na realizację projektów, w części dotyczącej podatku, kryteriów określonych w ustawach i aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie, rozporządzeniach organów Unii Europejskiej, umowach międzynarodowych, porozumieniach międzyrządowych i umowach o dofinansowanie, stanowiących podstawę do otrzymania środków przeznaczonych na realizację projektów, o których mowa w pkt 4 lit. a.

Jednostka samorządu terytorialnego, która podejmuje rozliczanie podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, jest obowiązana złożyć przed dniem podjęcia tego rozliczania do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres jej siedziby informację, w której wskazuje dzień podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, według wzoru określonego w załączniku nr 1 do ustawy. Dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może być wyłącznie pierwszy dzień miesiąca (art. 5 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 10 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., w zakresie, w jakim nastąpiła zmiana kwalifikowalności podatku w części dotyczącej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanej ze środków przeznaczonych na realizację projektów w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o tę kwotę podatku naliczonego, również w ramach korekty, o której mowa w art. 86 ust. 13 i 13a ustawy o podatku od towarów i usług, oraz w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli przed dniem wejścia w życie ustawy nie dokonano zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w części związanej ze zmianą kwalifikowalności podatku.

Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego weszła w życie z dniem 1 października 2016 r.

Gmina nie dokonała zwrotu środków przeznaczonych na realizację Projektu w ustawowo wyznaczonym terminie.

Centralizacja rozliczeń podatku VAT nastąpiła od 1 stycznia 2017 r., zatem mając na uwadze powołane wyżej przepisy, a także odrębność prawnopodatkową Gminy oraz Zespołu Szkół jaka miała miejsce do 31 grudnia 2016 r., zdaniem Gminy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur związanych z omawianą inwestycją realizowaną w latach 2011-2013 w związku z procesem centralizacji VAT jednostki samorządowej z jej jednostkami budżetowymi. Zdaniem Gminy, Wnioskodawcy nie przysługiwało/nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wydatki z lat 2011-2013 związane z przedmiotową inwestycją nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do odliczenia przez korektę o której mowa w art. 86 ust. 13 i 13a ustawy o podatku od towarów i usług, oraz w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na brzmienie art. 10 ustawy z 5 września 2016 r., jeżeli przed dniem wejścia w życie tej ustawy nie dokonano zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w części związanej ze zmianą kwalifikowalności podatku.

Zatem skoro Gmina traktowała Zespół Szkół jako odrębny podmiot i nie dokonała za poprzednie lata centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, to – zdaniem Gminy – nie ma prawa w tym zakresie do odliczenia podatku naliczonego od faktur związanych z budową pomp ciepła w Zespole Szkół za lata 2011-2013 w drodze korekt, o których mowa w przepisach art. 86 ust. 13 i 13a oraz art. 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ wskazuje że aktualna ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego znajduje się w Dz. U. z 2018 r, poz. 280.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj