Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.469.2018.2.ALN
z 22 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,

że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu sprzedaży drewna po przekroczeniu limitu 200.000,00 zł,
  • obowiązku zapłaty podatku z tytułu sprzedaży drewna,
  • stawki podatku dla sprzedaży drewna

– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu sprzedaży drewna po przekroczeniu limitu 200.000,00 zł, obowiązku zapłaty podatku z tytułu sprzedaży drewna, stawki podatku dla sprzedaży drewna oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 16 sierpnia 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatkiem VAT. Wnioskodawca na stałe mieszka w Polsce, tutaj jest jego centrum interesów życiowych, w Polsce podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca jest właścicielem zalesionego gruntu, który znajduje się na terytorium Słowacji. Taki zalesiony grunt posiada również w Polsce. Obecnie zamierza wyciąć drzewo, przetransportować je do Polski (na koszt własny) i sprzedać polskiej spółce już na terytorium Polski - do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem dojdzie już na terytorium Polski. Sprzedaży drewna Wnioskodawca dokonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, co jak wskazał Wnioskodawca zostało wskazane w opisie stanu faktycznego (cyt: nie jest podatkiem VAT) i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Na pytanie zawarte o treści, tj. „czy Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik czynny podatku od towarów i usług”, Wnioskodawca odpowiedział, że na chwilę obecną nie, chyba, że zostanie ustawowy przekroczony próg wartości sprzedaży, to wówczas będzie musiała się zarejestrować.

Na pytanie o treści: „czy u Wnioskodawcy wystąpił obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego”, Wnioskodawca odpowiedział, że „ póki co nie”.

Na pytanie, czy Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), Wnioskodawca odpowiedział, że „tak, jest rolnikiem ryczałtowym”.

Na pytanie zawarte w wezwaniu: „jakie towary objęte są zakresem pytania nr 1”, Wnioskodawca odpowiedział, że drewno z własnego lasu położonego na terytorium Słowacji oraz Polski.

Na pytanie: „jaka jest klasyfikacja statystyczna dla sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów (drzewa), objętych zakresem pytania nr 1, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późniejszymi zmianami) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Należy podać pełny, siedmiocyfrowy symbol PKWiU dla każdego produktu”, Wnioskodawca odpowiedział: 02.20.12.0, 02.20.11.0.

Wnioskodawca wskazał, że wszedł w posiadanie lasu poprzez jego zakup. Las został nabyty w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nabył grunt już zalesiony (z lasem).

Na chwilę obecną Wnioskodawca zamierza zawrzeć jedną umowę na sprzedaż drewna. Okres jej zawarcia na chwilę obecną nie jest możliwy do ustalenia (zależny jest od samego Wnioskodawcy jego możliwości wyrębu i przywozu drewna i zapotrzebowania kupującego, który na dzień dzisiejszy jeszcze tego nie określił dokładnie).

Na chwilę obecną odbiorca drewna jest jeden. Wnioskodawca nie zamierza podejmować poszukiwań innych nabywców, ale jeżeli tacy się znajdą to nie wyklucza zbycia drewna na ich rzecz.

Wnioskodawca nie poszukuje i nie zamierza poszukiwać nabywców drewna.

Na pytanie: „jakiej wielkości koszty ponosi Wnioskodawca w związku z poszukiwaniem Odbiorców drewna”, Wnioskodawca odpowiedział, że nie ponosi żadnych kosztów tego typu.

Wnioskodawca wskazał, że na dzień dzisiejszy nie da się określić planowanej wielkości obrotów z tytułu sprzedaży drewna. Może ona wzrosnąć np. z powodu zdarzenia losowego jakim będzie burza, która zniszczy las łamiąc go i wystąpi nagła konieczność sprzedaży połamanych drzew i uprzątnięcia lasu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT? Czy sprzedaż drewna przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu VAT po przekroczeniu limitu 200.000,00 zł wartości sprzedaży? Jaka stawka VAT będzie właściwa?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku): opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika. Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2. bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że drewno stanowi towar w rozumieniu przepisów ustawy, ale żeby jego sprzedaż uznać za odpłatną dostawę towarów sprzedawca musi występować w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, tym samym przedmiotowa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, ze w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży Podatnikami VAT są osoby wykonujące czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, Bez znaczenia pozostaje to, czy zarejestrowali firmę lub czy osiągnęli ze sprzedaży zysk. Fiskus i sądy interpretują przepisy w ten sposób, że jeżeli sprzedaż jest zorganizowana tzn. prowadzona w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, to jest ona działalnością gospodarczą. Podejmowanie aktywnych działań w zakresie obrotu, przy angażowaniu środków podobnych do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców wykracza poza zarząd majątkiem osobistym - trzeba więc będzie zapłacić podatek po przekroczeniu określonego w przepisach limitu obrotu, tj. 200 tys. zł. Ci, którzy dokonują sprzedaży incydentalnej (okazjonalnej) podatku VAT nie muszą płacić, bo ta podlega zwolnieniu, jednak kluczem do zrozumienia zasad rządzących opodatkowaniem nie jest liczba transakcji lecz charakter czynności podejmowanych w celu sprzedaży. W związku z tym każdy kto dokonuje sprzedaży w sposób systematyczny, ciągły i zorganizowany, musi liczyć się z podatkiem do zapłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy po przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT sprzedaż drewna u Wnioskodawcy będzie podlegać opodatkowaniem podatkiem VAT, jednak pod warunkiem, że dokonując sprzedaży własnego drewna będzie wypełniała definicję działalność gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i będzie spełniała przesłanki do uznania jej za podatnika VAT.

Sprzedaż drewna jest co do zasady objęta podstawową stawką VAT tj. 23%. Zgodnie bowiem z poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy o VAT stawkę 8% podatku stosuje się do towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 02 20 14 0 „Drewno opałowe”. Zatem sprzedaż drewna z lasu nie przerobionego (nie pociętego i połupanego na szczapy) opodatkowana będzie stawką podstawową.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że: zdaniem Wnioskodawcy po przekroczeniu limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy VAT sprzedaż drewna u Wnioskodawcy może podlegać opodatkowaniem podatkiem VAT, jednak pod warunkiem, że dokonując sprzedaży własnego drewna będzie wypełniała definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i będzie spełniała przesłanki do uznania jej za podatnika VAT (systematyczność, ciągłość i zorganizowalność działań). Tutaj sprzedaż będzie bardziej okazjonalna i sporadyczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy o VAT przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą (...) a także świadczenie usług rolniczych.

Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy o VAT przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy o VAT przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast, jak wynika z art. 2 pkt 21 ustawy o VAT przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

I tak, w załączniku nr 2 do ustawy o VAT stanowiącym „Wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług” zostały wymienione w pozycji 18 - PKWiU ex 02 „Produkty gospodarki leśnej i usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0)”

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania wykazu towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Wskazać należy, iż zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w ww. przepisie. Jednakże status rolnika ryczałtowego nie wyklucza wykonywania innej niż rolnicza działalności gospodarczej. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego, wymaga jednak odrębnego jej rozliczenia, na zasadach ogólnych.

Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Należy wskazać, że definicję działalności gospodarczej wypełnia również rolnik ryczałtowy dokonujący dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze. Jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia od podatku tylko w zakresie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz w zakresie świadczenia usług rolniczych.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy o VAT rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.

W myśl art. 115 ustawy o VAT stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.

Zgodnie z art. 146a pkt 3 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatkiem VAT. Wnioskodawca jest właścicielem zalesionego gruntu, który znajduje się na terytorium Słowacji. Taki zalesiony grunt posiada również w Polsce. Obecnie zamierza wyciąć drzewo, przetransportować je do Polski (na koszt własny) i sprzedać polskiej spółce już na terytorium Polski - do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem dojdzie już na terytorium Polski. Sprzedaży drewna Wnioskodawca dokonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Klasyfikacja statystyczna dla sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów (drzewa), objętych zakresem pytania nr 1 to: 02.20.12.0, 02.20.11.0.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że wszedł w posiadanie lasu poprzez jego zakup. Las został nabyty w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca nabył grunt już zalesiony (z lasem).

Wnioskodawca wskazał, że na dzień dzisiejszy nie da się określić planowanej wielkości obrotów z tytułu sprzedaży drewna. Może ona wzrosnąć np. z powodu zdarzenia losowego jakim będzie burza, która zniszczy las łamiąc go i wystąpi nagła konieczność sprzedaży połamanych drzew i uprzątnięcia lasu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu dostawa drewna okrągłego z drzew iglastych (PKWiU 02.20.11.0) oraz drewna okrągłego z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0).

Jak wskazano wyżej działalność rolnicza mieści się w pojęciu działalności gospodarczej, a jak wskazał Wnioskodawca jest On rolnikiem ryczałtowym. Ponadto Wnioskodawca nabył przedmiotowy las w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku do towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że Wnioskodawca będący rolnikiem ryczałtowym i dokonujący sprzedaży produktów gospodarki leśnej z lasu nabytego w celu powiększenia swojego gospodarstwa rolnego, tj. drewna okrągłego z drzew iglastych (PKWiU 02.20.11.0) oraz drewna okrągłego z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0), o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy o VAT sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 02.20.11.0 i 02.20.12.0, nie ma obowiązku zapłaty podatku należnego z tytułu powyższej dostawy.

Odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy, czy sprzedaż drewna przez Wnioskodawcę będzie podlegała opodatkowaniu VAT po przekroczeniu limitu 200.000,00 zł wartości sprzedaży, należy wskazać, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
      • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl ust. 4 powyższego artykułu - podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

W myśl art. 113 ust. 5 jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Wnioskodawca, jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupu, składania deklaracji podatkowych, odprowadzenia podatku VAT oraz złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT czynny. Tym samym wobec Wnioskodawcy jako rolnika ryczałtowego, który nie utracił prawa do zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, nie będą miały zastosowania przepisy art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, a tym samym Wnioskodawcy nie będzie dotyczył limit zwolnienia określony w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów tj. 200.000 zł.

Jak już wskazano stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

W przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, odnośnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących stawki VAT dla dokonywanych dostaw drewna, należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno jednak w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W rozpatrywanej sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji sprzedawanego towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że drewno, które będzie sprzedawane mieści się w ugrupowaniu PKWiU 02.20.11.0 - drewno okrągłe z drzew iglastych oraz PKWiU 02.20.12.0 - drewno okrągłego z drzew liściastych.

W poz. 18 załącznika nr 3 do ustawy - będącego wykazem towarów i usług opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 02.20.14.0 „Drewno opałowe”.

Natomiast dostawa drewna okrągłego z drzew iglastych (PKWiU 02.20.11.0) oraz drewna okrągłego z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0) nie została na podstawie ustawy, ani rozporządzenia opodatkowana stawkami obniżonymi i tym samym będzie opodatkowana 23% stawką podatku.

W konsekwencji jeżeli Wnioskodawca – rolnik ryczałtowy – zrezygnuje ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy i dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy, to sprzedaż drewna okrągłego z drzew iglastych (PKWiU 02.20.11.0) oraz drewna okrągłego z drzew liściastych (PKWiU 02.20.12.0) będzie opodatkowana na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy 23% stawką podatku.

W myśl art. 43 ust. 5 ustawy, jeżeli Wnioskodawca zrezygnuje ze zwolnienia przysługującego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to po upływie 3 lat od daty rezygnacji z tego zwolnienia może ponownie skorzystać z ww. zwolnienia, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego Wnioskodawca będzie chciał ponownie skorzystać ze zwolnienia.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do pytania Nr 1, dotyczącego podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego Nr 2, dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych w wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj