Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.426.2018.2.JM
z 21 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2018 r. (data wpływu 22 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od kosztów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu „xxx”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 sierpnia 2018 r. (data wpływu 17 sierpnia 2018 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 9 sierpnia 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r.

Gmina w dniu 30 czerwca 2017 r. złożyła w ramach konkursu pierwszy wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o dofinansowanie zadania inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 dla 11 Osi Priorytetowej Rewitalizacja przestrzeni regionalnej Działanie 11.2 Odnowa obszarów wiejskich pn. „xxx”.

Głównym celem realizacji projektu jest stworzenie dla mieszkańców obszaru rewitalizacji przestrzeni rekreacyjno-edukacyjnych poprzez rozbudowę Szkół Podstawowych w J. i P..

Natomiast celem społeczno-gospodarczym jest: aktywizacja dzieci i młodzieży z obszaru rewitalizacji oraz z spoza tego obszaru pod względem sportu i rozwijania zamiłowań sportowych, poprawa kondycji fizycznej i stanu zdrowia mieszkańców poprzez zapewnienie dostępności infrastruktury sportowej, zwiększenie aktywności fizycznej lokalnej społeczności gminy w tym szczególnie mieszkańców obszaru rewitalizacji oraz podwyższenie standardów przestrzenno-funkcjonalnych obszaru rewitalizacji zgodne z założeniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotem inwestycji jest:

  • rozbudowa istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w J. o salę gimnastyczną wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym,
  • rozbudowa istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w P.o salę gimnastyczną wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym, jednakże ze względu na wymiary dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności, w tym szczególnie w związku z liczbą dzieci i młodzieży szkolnej uczęszczających do SP w P., nie może być nazwana zgodnie z obowiązującym nazewnictwem jako „sala gimnastyczna”, gdyż jej wymiary: długość: 12.84 m i szerokość: 13.50 m nie spełniają minimów definiujących salę gimnastyczną.

W związku z powyższym Wnioskodawca projektu dostosował przedsięwzięcie rewitalizacyjne do rzeczywistych potrzeb i oczekiwań lokalnej społeczności poprzez gabaryty sali wielofunkcyjnej z przeznaczeniem na cele sali gimnastycznej i realizacja przedsięwzięcia nastąpi poprzez rozbudowę istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w P. o salę wielofunkcyjną z przeznaczeniem na cele rekreacyjno-sportowe. Ww. sala wielofunkcyjna będzie pełniła funkcje sali gimnastycznej.

Zakres projektu obejmuje 2 budynki użyteczności publicznej: budynek Szkoły Podstawowej w J. oraz budynek Szkoły Podstawowej w P.w którym zakłada się następujące zadania i działania:

  1. Rozbudowa istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w J. o salę gimnastyczną wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym (w skład działań wchodzą roboty budowlane plus nadzór inwestorski).
  2. Rozbudowa budynku Szkoły Podstawowej w P.o salę wielofunkcyjną (w skład działań wchodzą roboty budowlane plus nadzór inwestorski).
  3. Opracowanie dokumentacji (w tym dokumentacja techniczna i analiza finansowo ekonomiczna przedsięwzięcia).
  4. Zakup wyposażenia stałego i ruchomego sali gimnastycznej SP J. (drabinki gimnastyczne, tablice do koszykówki z obręczami, siatki osłonowe, bramka do piłki nożnej, słupki do siatkówki z osłonami, ławeczki gimnastyczne, ławki gimnastyczne, skrzynia gimnastyczna, materace asekuracyjne, drążki gimnastyczne, płotki treningowe lekkoatletyczne, tablica wyników sportowych).
  5. Zakup wyposażenia stałego i ruchomego sali wielofunkcyjnej SP P.(drabinki gimnastyczne, tablice do koszykówki z obręczami, siatki osłonowe, bramka do piłki nożnej, słupki do siatkówki z osłonami, ławeczki gimnastyczne, ławki gimnastyczne, materace asekuracyjne, materace gimnastyczne).
  6. Zarządzanie projektem (w tym koszty personelu zaangażowanego w zarządzanie projektem i personelu, koszty biurowo-administracyjne, promocja projektu.).

Budynki objęte projektem należą do kategorii budynków użyteczności publicznej i są własnością Gminy.

Gmina ma spisaną umowę użyczenia:

  1. na całą nieruchomość (budynek i grunt) ze Szkołą Podstawową w P..
  2. na całą nieruchomość (budynek i grunt) ze Szkołą Podstawowy w J..

Natomiast Dyrektor Szkoły w J. ma spisaną umowę dzierżawy pomiędzy:

Gminą  Szkołą Podstawową im. xxxw J. reprezentowaną przez Dyrektora szkoły, a Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej xxx Pogotowiem Ratunkowym z siedzibą w N. reprezentowanym przez Dyrektora SP ZOZ. Pomieszczenia dzierżawione są z przeznaczeniem na Podstację  miejsce stacjonowania Zespołu Ratownictwa Medycznego SP ZOZ xxx Pogotowie Ratunkowe.

Według umowy dzierżawy pomieszczenie znajdujące się na parterze budynku szkoły o powierzchni 37,20 m2 co stanowi 3,93% powierzchni (całkowita powierzchnia użytkowa budynku Szkoły Podstawowej w J. wynosi 945,6 m2) jest udostępniane odpłatnie wraz z miejscem postojowym dla karetki o powierzchni 25 m2 przy budynku.

Dyrektor Szkoły w J. przed zakończeniem realizowanego projektu zamierza rozwiązać umowę dzierżawy z SPZOZ w N..

Gmina scentralizowała się z dniem 1 stycznia 2017 r. więc w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług rozlicza podatek od swoich podległych jednostek budżetowych: Szkoły Podstawowej w P.i Szkoły Podstawowej w J..

Budynki będące przedmiotem inwestycji po zakończeniu realizacji ww. projektu będą wykorzystywane do następujących kategorii czynności:

  1. budynek Szkoły Podstawowej w P. będzie wykorzystywany do:
    • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (umowa nieodpłatnego użyczenia pomiędzy Gminą a Szkołą Podstawową w P.na działalność związaną z zadaniami własnymi Gminy),
    • do czynności zwolnionych od podatku Vat (opłaty za duplikaty legitymacji szkolnych  zwolnienie na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT.
  2. budynek Szkoły Podstawowej w J. będzie wykorzystywany do;
    • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (umowa nieodpłatnego użyczenia pomiędzy Gminą a Szkołą Podstawową w J. na działalność związaną z zadaniami własnymi Gminy),
    • do czynności zwolnionych od podatku VAT (opłaty za duplikaty legitymacji szkolnych - zwolnienie na podstawie art. 43 ust. l pkt 26 ustawy o VAT).


Gmina powstała na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze.zm.), dotyczącymi zakresu działania i zadań własnych gminy (m.in. art. 7 ust. 1 pkt 8 edukacji publicznej, pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych), realizacja zadania inwestycyjnego stanowiącego przedmiot wniosku o dofinansowanie, służyć będzie do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, nałożonych przepisami ww. ustawy, dla realizacji których gmina została powołana.

Właścicielem i podmiotem odpowiedzialnym za funkcjonowanie rozbudowanych budynków szkolnych J. i P.będzie Gmina (JST  jednostka samorządu terytorialnego). Będzie prowadzić nadzór nad fazą inwestycyjną oraz za zarządzanie i utrzymanie infrastruktury w przyszłości. Do jej obowiązków będzie należało prowadzenie sprawozdawczości projektu w okresie jego trwania oraz końcowe rozliczenie a po zakończeniu inwestycji utrzymywanie powstałej infrastruktury, prowadzenie działań konserwacyjnych, napraw i drobnych remontów. Powstała infrastruktura w postaci sali gimnastycznej przy SP J. i sali wielofunkcyjnej przy SP P.zostanie włączona w majątek ww. szkół.

Zgodnie z założeniami wniosku infrastruktura powstała w wyniku rozbudowy będzie w całości udostępniana nieodpłatnie zarówno uczniom ww. szkół jak i innym mieszkańcom sołectw J. i P.oraz lokalnej społeczności do realizowania swoich pasji sportowych jak również ułatwienia prowadzenia aktywnego trybu życia. W związku z powyższym realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie.

Po rozbudowie budynków szkolnych rozszerzona zostanie ich funkcjonalność:

  • edukacyjna w zakresie zajęć wychowania fizycznego,
  • sportowo-rekreacyjna poprzez udostępnienie powstałej infrastruktur) dzieciom, młodzieży i dorosłym na cele prowadzenia dodatkowych zorganizowanych zajęć sportowych,
  • kulturalno-społeczna poprzez organizację różnych wydarzeń m.in. dnia babci i dziadka, dzień dziecka, akademii, zebrań wiejskich, jasełek.

Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, posiada uregulowany status prawny nieruchomości.

W ramach realizowanej inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z opracowaniem dokumentacji technicznej i analizy finansowo-ekonomicznej, wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, zakupem wyposażenia obiektów, promocją projektu, kosztami biurowo-administracyjnymi oraz kosztami personelu zaangażowanego w projekt.

Zakupy które Gmina dokona w związku z realizacją inwestycji będą dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazana zostanie Gmina.

Planowany termin rozpoczęcia realizacji projektu  1 styczeń 2017 r. Planowany termin rozpoczęcia fazy inwestycyjnej – 1 kwietnia 2018 r.

Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 grudnia 2018 r. (możliwość wydłużenia okresu realizacji).

Szacowany całkowity koszt inwestycji wynosi 2 928 263,17 zł brutto. Wartość dofinansowania 2 192 871,03 zł (co stanowi 75% kosztów kwalifikowanych projektu), dofinansowanie w formie refundacji poniesionych kosztów.

Wkład własny Gminy 735 392,14 zł.

W dniu 9 marca 2018 r. podjęto przez Radę Gminy uchwałę zabezpieczającą w budżecie Gminy środki wymagane na realizację projektu (zarówno na pokrycie wydatków kwalifikowanych jak również niekwalifikowanych). Podatek VAT został ujęty po stronie kosztów kwalifikowanych.

Przedmiotowy projekt zachowa trwałość 5 lat od daty ostatniej płatności na rzecz projektu.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że powstała infrastruktura w postaci sali gimnastycznej wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym w Szkole Podstawowej w J. oraz sali wielofunkcyjnej z przeznaczeniem na cele rekreacyjno-sportowe wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym w Szkole Podstawowej w P.będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nieodpłatne wykorzystywanie – czynności poza Vatem).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług – nie będą generować przychodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji pn. „xxx”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina w przypadku realizacji inwestycji pn. „xxx” nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Inwestycja polega na rozbudowie istniejących budynków użyteczności publicznej: Szkoły Podstawowej w J. o sale gimnastyczną wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym, Szkoły Podstawowej w P.o sale wielofunkcyjną.

Zgodnie z art. 7 ust. l pkt 8, pkt 10, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze. zm) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przedmiotowe zadanie jest realizowane w zakresie zadań własnych Gminy i nie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obiekty szkół będące przedmiotem rozbudowy będą nadal jedynie nieodpłatnie użyczane jednostkom organizacyjnym Gminy, a nowo powstała sala gimnastyczna wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym oraz sala wielofunkcyjna będą w całości udostępniane nieodpłatnie zarówno uczniom w/w szkół jak i innym mieszkańcom sołectw J. i P.oraz lokalnej społeczności do realizowania swoich pasji sportowych jak również ułatwienia prowadzenia aktywnego trybu życia. W związku z powyższym realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę jako nabywca.

Szkoła Podstawowa J., Szkoła Podstawowa w P. jednostki budżetowe Gminy podlegają centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 86 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanego zadania jest rozbudowa budynków użyteczności publicznych tj. szkół, a więc wykonywanie zadań własnych Gminy (niepodlegających opodatkowaniu).

Pomimo, że obecnie czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu pomieszczeń Szkoły Podstawowej w J. xxx Pogotowiu Ratunkowemu na podstawie umowy dzierżawy stanowią czynności cywilnoprawne dla których Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (dzierżawa pomieszczeń o łącznej powierzchni 37,20 m2 co stanowi 3,93% powierzchni przedmiotowego budynku oraz miejsce na Podstację o powierzchni 25 m2, to jednakże przed zakończeniem realizowanego projektu umowa dzierżawy pomiędzy Dyrektorem SP J. a SPZOZ w N.zostanie rozwiązana i Gmina zaprzestanie występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (brak będzie czynności cywilnoprawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu, jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu.

Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, przedmiotem inwestycji jest rozbudowa istniejących budynków Szkoły Podstawowej w J. oraz Szkoły Podstawowej w P.o sale gimnastyczne wraz z zapleczem sanitarno-szatniowym. Jak wskazał Wnioskodawca powstała w wyniku rozbudowy infrastruktura będzie w całości udostępniana nieodpłatnie z przeznaczeniem na realizację pasji sportowych, jak również ułatwienie aktywnego trybu życia uczniom szkół, mieszkańcom sołectw oraz lokalnej społeczności. Ponadto jak wynika z opisu sprawy przedmiotowa infrastruktura będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną tym podatkiem.

Zatem skoro powstałe w ramach realizacji inwestycji mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, to w konsekwencji nie będzie skutkowało prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Powyższe wynika z faktu, iż nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT, gdyż jak wynika z opisu sprawy, nie wystąpi związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniająca do dokonania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jak bowiem wskazała Gmina opisane zadanie będzie realizowała w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym, a efekty inwestycji nie posłużą wykonaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj