Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.628.2018.1.RSZ
z 30 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2018 r. znak: … (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizacją projektu pn. „…” dofinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania. 5.5. Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2018 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 21 sierpnia 2018 r. znak: … (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizacją projektu pn. „…” dofinansowanego ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania. 5.5. Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina H. (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) [dalej: UOSG] obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 UOSG). Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 UOSG).

Gmina H. od 1 marca 2010 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Dalej VAT) i posiada własny nr NIP.

W roku 2018 Gmina będzie realizowała inwestycję - projekt pn. „…”.

Na realizację tego projektu Gmina podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania. 5.5. Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych.

Środki z RPO są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.).

Gmina H. w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 32 Ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. 2017 poz. 210) do zadań Gminy należy zapewnienie wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków OSP, ubezpieczenia i ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich członków OSP i młodzieżowej drużyny pożarniczej. Ponadto, Gmina ponosi koszty utrzymania i wyposażenia budynku i terenu zajmowanego przez OSP w zakresie w jakim służy gminie do realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Projekt będzie realizowany w porozumieniu, gdzie liderem i Wnioskodawcą będzie Gmina H., a partnerem gmina K.. Zgodnie z treścią zawartego porozumienia każdy partner projektu samodzielnie będzie dokonywać zamówienia, natomiast za składanie wniosków o płatność odpowiadać będzie lider. Właścicielem zakupionych środków trwałych i wyposażenia będą poszczególne gminy. Gmina H. przekaże zakupione środki trwałe w użytkowanie wskazanym jednostkom OSP - tam będą one ewidencjonowane. W K. środki trwałe pozostaną w ewidencji gminy.

W ramach projektu planuje się zakupić wyposażenie w sprzęt i samochody ratunkowo-gaśnicze łącznie 7 OSP zlokalizowanych na terenie gminy H. włączonych do …, nie włączonych do …. Przedmiotem projektu jest zarówno unowocześnienie wyposażenia, które już OSP posiada, jak i zakupienie nowych którymi nie dysponują, tj.: sprzęt do usuwania skutków powodzi i podtopień: łódź pneumatyczna typu „Orka 2”, silnik zaburtowy do pontonu, przyczepa pod ponton, namiot ratunkowy szybkorozstawialny 3 m x 6 m, zestaw sprzętów i ubrania do pracy w wodzie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu realizuje Gmina. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją zadania wystawione będą na Gminę.

Zakupione przez Gminę towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Produkty, które powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą udostępniane odpłatnie i nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, nie będzie przy ich wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu projektu nabyty sprzęt pozostanie własnością Gminy H. oraz Gminy K.. Zakupione produkty zostaną przekazane nieodpłatnie w użytkowanie poszczególnym jednostkom OSP na podstawie protokołu przekazania i dokumentu PT. Przekazane środki pozostaną w ewidencji pozabilansowej Gminy H.. Natomiast Gmina K. - partner projektu przekaże nieodpłatnie zakupiony sprzęt - samochód strażacki jednostce OSP K. na zasadzie umowy powierzenia, sprzęt pozostanie w ewidencji Gminy.

Realizowana inwestycja i powstałe w jej wyniku produkty będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT, nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (będą służyły do prowadzenia akcji ratowniczych).

Gmina przystępując do realizacji przedmiotowego projektu wykonuje swoje zadania ustawowe w zakresie utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, działa w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy Gmina H. nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „…”.

Gmina H. realizując projekt pn. „…” wykonuje swoje zadanie ustawowe wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 14 UOSG. jakim jest utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Produkty, które powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą udostępniane odpłatnie, nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej, nie będzie przy ich wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Realizując ten projekt Gmina H. nie działa w charakterze podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), ale w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych (art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z w/w przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Realizowana inwestycja polegająca na wzmocnieniu potencjału służb ratowniczych na terenie gmin Parku Krajobrazowego poprzez doposażenie OSP w sprzęt i samochody ratowniczo-gaśnicze, nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc nie zostaną spełnione warunki dające prawo i Gminie H. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ podatek należny nie będzie generowany. Zatem Gminie H. nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących czynności objęte zakresem rzeczowym realizowanej inwestycji. Gmina H. przystępując do realizacji przedmiotowej inwestycji działa jako organ władzy publicznej realizując cel publiczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 wskazanej ustawy).

Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa (art. 9 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2018 Gmina będzie realizowała inwestycję - projekt pn. „…”. Na realizację tego projektu Gmina podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania. 5.5. Wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Środki z RPO są środkami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Gmina przystępując do realizacji przedmiotowego projektu wykonuje swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust. 1 i ust. 2, art. 6 ust. 1, art. 7 i art. 8 ustawy UOSG, w zakresie utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, działa w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

Na podstawie art. 32 Ustawy o ochronie przeciwpożarowej do zadań Gminy należy zapewnienie wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków OSP, ubezpieczenia i ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich członków OSP i młodzieżowej drużyny pożarniczej. Ponadto, Gmina ponosi koszty utrzymania i wyposażenia budynku i terenu zajmowanego przez OSP w zakresie w jakim służy gminie do realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Projekt będzie realizowany w porozumieniu, gdzie liderem i Wnioskodawcą będzie Gmina H., a partnerem gmina K.. Zgodnie z treścią zawartego porozumienia każdy partner projektu samodzielnie będzie dokonywać zamówienia, natomiast za składanie wniosków o płatność odpowiadać będzie lider.

W ramach projektu planuje się zakupić wyposażenie w sprzęt i samochody ratunkowo-gaśnicze łącznie 7 OSP zlokalizowanych na terenie gminy H. włączonych do …, nie włączonych do ….. Przedmiotem projektu jest zarówno unowocześnienie wyposażenia, które już OSP posiada, jak i zakupienie nowych którymi nie dysponują, tj.: sprzęt do usuwania skutków powodzi i podtopień: łódź pneumatyczna typu „Orka 2”, silnik zaburtowy do pontonu, przyczepa pod ponton, namiot ratunkowy szybkorozstawialny 3 m x 6 m, zestaw sprzętów i ubrania do pracy w wodzie.

Zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu realizuje Gmina. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją zadania będą wystawione na Gminę. Zakupione przez Gminę towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Produkty, które powstaną w wyniku realizacji projektu nie będą udostępniane odpłatnie i nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, nie będzie przy ich wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu projektu nabyty sprzęt pozostanie własnością Gminy H. oraz Gminy K.. Zakupione produkty zostaną przekazane nieodpłatnie w użytkowanie poszczególnym jednostkom OSP na podstawie protokołu przekazania i dokumentu PT. Przekazane środki pozostaną w ewidencji pozabilansowej Gminy H.. Gmina K. - partner projektu przekaże nieodpłatnie zakupiony sprzęt - samochód strażacki jednostce OSP K. na zasadzie umowy powierzenia, sprzęt pozostanie w ewidencji Gminy.

Realizowana inwestycja i powstałe w jej wyniku produkty będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT, nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (będą służyły do prowadzenia akcji ratowniczych).

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabycia dokonywane przez Gminę w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie nabywała towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a zatem dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym, skoro - jak wskazano we wniosku - Wnioskodawca w związku z realizacją projektu, który stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, a zakupione przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z realizacją projektu pn. „…”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ponieważ stroną wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji jest Gmina H. – należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj