Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1237/11-5/JF
z 22 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1237/11-5/JF
Data
2011.11.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
obiekt sportowy
stawki podatku
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie dla udostępniania basenu przez Szkołę w ramach realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych, nauka pływania dla wychowanków i uczniów innych szkół i przedszkoli, a także nauki pływania dla dorosłych - 8%, zajęcia Aqua Aerobicu dla dorosłych – 23%.



Wniosek ORD-IN 629 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06.09.2011 r. (data wpływu 12.09.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku i zwolnienia dla usług udostępniania basenu:

  • na naukę pływania dla dzieci kl. II ze szkół i przedszkoli na terenie gminy, na naukę pływania dla dzieci i młodzieży z zewnątrz, na naukę pływania dla dorosłych z zewnątrz - jest nieprawidłowe.
  • osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych oraz na zajęcia Aqua Aerobicu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku i zwolnienia dla świadczonych usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do jego uzupełnienia pismem z dnia 23.09.2011 r. nr IPPP3/443-1237/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 26.09.2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 30.09.2011 r. (data wpływu 03.10.2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Szkół (Wnioskodawca lub Szkoła), w którym mieści się Gimnazjum i Liceum, posiada basen obsługiwany przez pracowników Wnioskodawcy. Wszelkie dochody jakie Wnioskodawca osiąga wydatkowane są wyłącznie na utrzymanie basenu (energia, środki czystości, wyposażenie, konserwacje, przeglądy, naprawy i remonty). Wynagrodzenie dla pracowników obsługi, ratowników i instruktorów nauki pływania, którzy są nauczycielami Szkoły i zatrudnieni są na podstawie Karty Nauczyciela pokrywa Urząd Miasta.

W ramach działalności basenu Szkoła świadczy usługi dydaktyczne i rekreacyjno-sportowe w zakresie:

  • nauka pływania dla dzieci klas II ze szkół na terenie gminy, prowadzona w ramach zadań wychowawczych i edukacyjnych na podstawie ustawy o systemie oświaty, dotowanych przez gminę i prowadzonych przez nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela,
  • nauka pływania dla dzieci Szkoły oraz szkół i przedszkoli, które są objęte systemem oświaty uczestniczących w zorganizowanych kursach odpłatnych przez uczestników kursu; zajęcia prowadzi nauczyciel Szkoły zatrudniony na podstawie karty Nauczyciela,
  • odpłatna nauka pływania dla dorosłych z zewnątrz prowadzona przez nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela, niewynikająca z ustawy o systemie oświaty,
  • odpłatne zajęcia Aqua Aerobicu dla dorosłych z zewnątrz,
  • odpłatna sprzedaż biletów jednorazowych dla osób indywidualnych z zewnątrz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka jest właściwa dla świadczonych usług:

  • udostępnianie basenu osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych na: zajęcia rekreacyjno-sportowe, sprzedaż biletów jednorazowych dla osób indywidualnych z zewnątrz PKWiU 93.29.19.00 „Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  • udostępnianie basenu na zajęcia Aqua Aerobic dla dorosłych z zewnątrz PKWiU 93.13.10.00 „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej”,
  • udostępnianie basenu na lekcje wychowania fizycznego uczniom naszej szkoły, nauka pływania dla dzieci kl. II ze szkół i przedszkoli na terenie gminy i dotowane przez Urząd Gminy, nauka pływania dla dzieci i młodzież z zewnątrz, nauka pływania dla dorosłych z zewnątrz prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela - art. 43 ust. 1 pkt 26 „Usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty”...

Zdaniem Wnioskodawcy: w powyższej sytuacji stosuje się następujące zwolnienia i stawki podatkowej dla udostępniania basenu:

  1. osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych na:
    • zajęcia rekreacyjno-sportowe (osobom fizycznym, klubom sportowym i firmom prywatnym)
    • bilety jednorazowe dla osób indywidualnych spoza szkoły
    PKWiU 93.29.19.00 „Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” - stawka VAT 23%;
  2. na zajęcia Aqua Aerobic dla dorosłych z zewnątrz
    PKWiU 93.13.10.00 „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” - stawka VAT 23%;
  3. udostępnianie basenu na:
    • lekcje wychowania fizycznego uczniom naszej szkoły prowadzone przez nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela,
    • nauka pływania dla dzieci kl. II ze szkół i przedszkoli na terenie gminy i dotowane na ten cel przez Urząd Gminy prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela,
    • nauka pływania dla dzieci i młodzieży z zewnątrz prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela,
    • nauka pływania dla dorosłych z zewnątrz prowadzone przez wykwalifikowanego nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela
    art. 43 ust. 1 pkt 26 „Usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – zwolnione z VAT;

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za

  • nieprawidłowe w zakresie udostępnia basenu na naukę pływania dla dzieci kl. II ze szkół i przedszkoli na terenie gminy, na naukę pływania dla dzieci i młodzieży z zewnątrz, na naukę pływania dla dorosłych z zewnątrz.
  • prawidłowe w zakresie udostępniania basenu osobom z zewnątrz w celach rekreacyjnych oraz na zajęcia Aqua Aerobicu

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano natomiast opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.<

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 2 ust 3 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Przepis ten wyraźnie wskazują na możliwość organizacji różnego form wypoczynku przez szkoły publiczne a także rozwijanie zainteresowań i uzdolnień. Na podstawie tego przepisu celem prowadzenia przez placówkę oświatową-wychowawczą zajęć dla uczniów na basenie nie jest świadczenie usług jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz korzystania z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej.

Z treści wniosku wynika, iż Szkoła świadczy usługi dydaktyczne i rekreacyjno-sportowe w zakresie nauki pływania dla dzieci klas II ze szkół na terenie gminy prowadzone w ramach zadań wychowawczych i edukacyjnych na podstawie ustawy o systemie oświaty, dotowanych przez gminę i prowadzonych przez nauczyciela Szkoły zatrudnionego na podstawie Karty Nauczyciela; zorganizowanej w postaci kursów nauki pływania dla wychowanków własnych oraz szkół i przedszkoli – płatnością obciążeni są uczestnicy; odpłatnej nauki pływania dla dorosłych z zewnątrz a także odpłatnych zajęć Aqua Aerobicu dla dorosłych z zewnątrz oraz odpłatnej indywidualnej sprzedaży biletów dla osób z zewnątrz.

Jak wynika z powyższych okoliczności udostępnianie basenu uczniom klas II ze szkół położonych na terenie gminy wykonywane jest na podstawie przepisów o systemie oświaty. Zatem służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez Szkołę jako jednostkę systemu oświaty, a w szczególności wspieraniu prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostka ta jest m.in. powołana.

Wobec tego należy stwierdzić, że udostępnianie basenu przez Szkołę w ramach realizacji zadań wychowawczych i edukacyjnych na rzecz dzieci z klas II ze szkół z terenu gminy (dotacja gminy) spełnia przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, natomiast wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy we wskazanym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy. W poz. 179 tego załącznika wskazano usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0).

W zawiązku z powyższym odpłatnie usługi nauki pływania w ramach zorganizowanych kursów dla własnych wychowanków i uczniów innych szkół i przedszkoli, a także odpłatnej nauki pływania dla dorosłych, jako usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 179 i związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 8%.

W konsekwencji stanowisko Szkoły w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż odpłatne zajęcia Aqua Aerobicu dla dorosłych PKWiU 93.13.10.00 „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” oraz odpłatna sprzedaż biletów jednorazowych dla osób indywidualnych z zewnątrz PKWiU 93.29.19.00 „Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” stwierdzić należy, że nie zostały one wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług jako zwolnione z podatku bądź opodatkowane stawka preferencyjną. Zatem podlegają one opodatkowaniu wg stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy we wskazanym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie opodatkowania usług udostępniania basenu, natomiast zakresie opodatkowania usługi świadczonej przez stołówkę szkolną, wynajęciu sali gimnastycznej, pomieszczeń i powierzchni szkolnej zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj