Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.365.2018.2.AM
z 3 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 sierpnia 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.365.2018.1.AM (skutecznie doręczone 3 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT do wykonania basenu umiejscowionego wewnątrz budynku –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT do wykonania basenu umiejscowionego wewnątrz budynku.

Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 sierpnia 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.365.2018.1.AM (skutecznie doręczone 3 sierpnia 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca firma A. sp. z o.o. jest wykonawcą prac budowlanych związanych z realizacją inwestycji. Przedmiotowa inwestycja dotyczy budowy domu mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego wraz z zagospodarowaniem terenu, ogrodzeniem, instalacjami zewnętrznymi w obrębie działki (instalacja energetyczna i gazowa od skrzynek przyłączeniowych wzdłuż linii ogrodzenia do budynku) na działkach ewidencyjnych nr 24 i 29/39.


Dowód: Projekt budynku mieszkalnego - część opisowa, mapa do celów projektowych.


Powyższa inwestycja jest realizowana w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany i wydane w związku z nim pozwolenie na budowę z dnia 14 września 2017 r. Zgodnie z powyższą decyzją powierzchnia zabudowy projektowanego budynku wynosi 449,30 m2, zaś powierzchnia użytkowa to: 1046,70 m2.


Dowód: Decyzja z dnia 14 września 2017 r.


Wnioskodawca jako firma wyspecjalizowana w dostarczaniu i montażu technologii basenowych, podjął się w ramach ww. inwestycji wykonania basenu umiejscowionego wewnątrz budynku na poziomie -1. Podstawą wykonania prac przez Wnioskodawcę jest umowa z dnia 8 maja 2018 r. Zakres prac objętych umową został ustalony przez strony na dostawę i montaż niecki ze stali nierdzewnej według oferty z dnia 20 marca 2018 r., a także dostawa i montaż technologii uzdatniania wody dla basenu prywatnego według ww. oferty. Wartość kontraktu została ustalona przez Strony na kwotę 578 000,00 zł netto.

Dowód: Umowa z dnia 8 maja 2018 r. wraz z załącznikami.


Zgodnie z par. 4 ust. 2 wynagrodzenie należne Wnioskodawcy zostanie powiększone o stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Jednocześnie na mocy dalszych postanowień umowy Wnioskodawca zobowiązał się do wystąpienia do właściwych organów podatkowych z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej co do stawki podatku VAT o jaką winny zostać powiększone faktury wystawione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotu umowy.


Dowód: Umowa z dnia 8 maja 2018 r. wraz z załącznikami.


W oparciu o powyższe Wnioskodawca wystawił na rzecz Inwestora fakturę VAT z dnia 10 maja 2018 r., w wysokości 173 400,00 zł netto, do której doliczył podatek VAT w wysokości 8%.


Dowód: Faktura VAT z dnia 10 maja 2018 r.


Dodatkowo w piśmie z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) Wnioskodawca, uzupełnił informacje zawarte we wniosku dotyczące opisu sprawy wskazując, że:

  1. Ustalona w umowie z dnia 8 maja 2018 r. cena usługi obejmuje zarówno cenę materiałów wykorzystanych do wykonania usługi, jak i cenę robocizny związaną z wykonaniem usługi. Postanowienia umowy dotyczące jej zakresu to § 1 ust. 1 i 2, § 2 ust. 2 i § 7 ust. 1 Umowy.
  2. Przedmiotem Umowy z dnia 8 maja 2018 r. jest wykonanie przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego kompleksowej usługi wraz z dostawą, montażem i uruchomieniem basenu. Powyższe znajduje potwierdzenie w brzmieniu § 1 Umowy, a także w późniejszym § 7 ust. 1 Umowy dotyczącego zakresu obowiązków Wykonawcy.
  3. Obiekt budowlany w ramach, którego Mocodawca wykonuje basen na podstawie Umowy z dnia 8 maja 2018 r. nie zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że jego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.
  4. Basen opisany we wniosku stanowi integralną część pomieszczenia, gdyż jest to osobne pomieszczenie na strefę basenową gdzie w wylanej konstrukcji żelbetowej niecki basenu (stanowiącej integralną część budynku) będzie zamontowana na stałe niecka (wykładzina niecki) ze stali nierdzewnej. Dodatkowo w osobnym pomieszczeniu sąsiadującym bezpośrednio z pomieszczeniem basenowym będzie pomieszczenie techniczne na wszystkie urządzenia do dezynfekcji i uzdatniania wody basenowej spięte z niecką basenu rurociągami PVC-U.
  5. Po wykonaniu basenu istnieje możliwość rozmontowania basenu bez uszkodzenia konstrukcji budynku, ale niecka basenowa nie będzie już zdatna do ponownego użytku, to samo część instalacji PVC-U, która przebiega przez ściany i stropy. Demontaż nie uszkodzi konstrukcji budynku, ale z wyjątkiem urządzeń zamontowanych w pomieszczeniu technicznym basenu, nie będzie zdatne do ponownego montażu i użytkowania.
  6. Czynności wykonania basenu opisane we wniosku zaliczają się do usług związanych z budową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Jaka powinna być prawidłowa stawka należnego podatku VAT w stosunku do zakresu prac objętych umową z dnia 8 maja 2018 r. zgodnie z treścią art. 41 ust. 2, 12, 12a, 12b i 12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy w związku z treścią art. 41 ust. 12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawka podatku VAT w wysokości 8% obejmuje całość prac objętych umową z dnia 8 maja 2018 r. czy też stawka 8% powinna być przyjęta tylko dla części prac objętych umową z 8 maja 2018 r. (przy przyjęciu stosunku 300 m2, kwalifikujących się do obniżonej stawki, do ogólnej powierzchni użytkowej tj. 1046,70 m2, a więc dla 28% wartości kontraktu)?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stawkę podatku VAT w wysokości 8% stosuje się do dostawy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 12c w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Stanowisko to zyskało potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. W orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 23 stycznia 2014 r. (sygn. akt I SA/Ke 688/13) sąd stwierdził, że „w sytuacji montażu kolektorów słonecznych na dachach czy elewacjach budynków mieszkalnych jednorodzinnych których powierzchnia przekracza 300 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.”


W przedstawionym stanie faktycznym sprawy bezspornym jest, że przedmiot umowy zlecenia z dnia 8 maja 2018 r. mieści się w zakresie usług objętych 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy basen umiejscowiony na poziomie -1 w budynku jest częścią całej inwestycji tj. budynku mieszkalnego. Idąc dalej Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na wymiary, powierzchnię basenu (około 58,6 m2) i stan zaawansowania prac budowalnych całej inwestycji, w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki do tego by całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy na podstawie umowy z dnia 8 maja 2018 r. została objęta stawką 8% podatku od towarów i usług.


Niezależnie od powyższego w sytuacji gdyby organ rozpatrujący niniejszy wniosek nie podzieli powyższego stanowiska Wnioskodawca prezentuje ewentualne stanowisko zgodnie, z którym preferencyjną stawką podatku VAT winna zostać objęta część wynagrodzenia należnego na podstawie umowy z dnia 8 maja 2018 r. tj. około 28 % kontraktu przy uwzględnieniu proporcji powierzchni 300 m2 kwalifikujących się do preferencyjnej stawki opodatkowania do całości powierzchni użytkowej budynku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowalnego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się – w oparciu o art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.


Zatem w przypadku usług wykonywanych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, o powierzchni użytkowej przekraczającej 150 m2, preferencyjną stawkę podatku w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Tym samym, w części przyporządkowanej do powierzchni przekraczającej 300 m2 należy zastosować stawkę podatku w wysokości 23%.


Jak wynika z art. 2 pkt 12, ustawy, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

  • 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • 113 – Budynki zbiorowego zamieszkania.


W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, „termomodernizacja”, w celu wyjaśnienia ich znaczenia należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku powszechnym. Jak wskazał NSA w uchwale z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13, czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.


I tak, według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Natomiast „przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny, ulepszenie, poprawienie czegoś.


Warunkiem zastosowania 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (tj. do dostawy, budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku VAT.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, jest wykonawcą prac budowlanych związanych z realizacją inwestycji w postaci budowy domu mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego wraz z zagospodarowaniem terenu, ogrodzeniem, instalacjami zewnętrznymi w obrębie działki (instalacja energetyczna i gazowa od skrzynek przyłączeniowych wzdłuż linii ogrodzenia do budynku) na działkach ewidencyjnych nr 24 i 29/39.


Powyższa inwestycja jest realizowana w oparciu o zatwierdzony projekt budowlany i wydane w związku z nim pozwolenie na budowę z dnia 14 września 2017 r. Zgodnie z powyższą decyzją powierzchnia zabudowy projektowanego budynku wynosi 449,30 m22, zaś powierzchnia użytkowa to: 1046,70 m2.


Wnioskodawca jako firma wyspecjalizowana w dostarczaniu i montażu technologii basenowych, podjął się w ramach ww. inwestycji wykonania basenu umiejscowionego wewnątrz budynku na poziomie - 1. Podstawą wykonania prac przez Wnioskodawcę jest umowa z dnia 8 maja 2018 r. Zakres prac objętych umową został ustalony przez strony na dostawę i montaż niecki ze stali nierdzewnej według oferty z dnia 20 marca 2018 r., a także dostawa i montaż technologii uzdatniania wody dla basenu prywatnego według ww. oferty. Wartość kontraktu została ustalona przez Strony na kwotę 578 000,00 zł netto.


Ustalona w umowie z dnia 8 maja 2018 r. cena usługi zawiera zarówno cenę materiałów wykorzystanych do wykonania usługi jak i cenę robocizny związaną z wykonaniem usługi.


Przedmiotem umowy z dnia 8 maja 2018 r. jest wykonanie przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego kompleksowej usługi wraz z dostawą, montażem i uruchomieniem basenu. Powyższe znajduje potwierdzenie w brzmieniu § 1 umowy, a także w późniejszym § 7 ust. 1 Umowy dotyczącego zakresu obowiązków Wykonawcy.


Obiekt budowlany w ramach, którego Mocodawca wykonuje basen na podstawie Umowy z dnia 8 maja 2018 r. nie zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że jego powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2.


Basen opisany we wniosku stanowi integralną część pomieszczenia. Dodatkowo w osobnym pomieszczeniu sąsiadującym bezpośrednio z pomieszczeniem basenowym będzie pomieszczenie techniczne na wszystkie urządzenia do dezynfekcji i uzdatniania wody basenowej spięte z niecką basenu rurociągami PVC-U.


Po wykonaniu basenu istnieje możliwość rozmontowania basenu bez uszkodzenia konstrukcji budynku, ale niecka basenowa nie będzie już zdatna do ponownego użytku, to samo część instalacji PVC-U, która przebiega przez ściany i stropy. Demontaż nie uszkodzi konstrukcji budynku ale z wyjątkiem urządzeń zamontowanych w pomieszczeniu technicznym basenu, nie będzie zdatne do ponownego montażu i użytkowania.


Czynności wykonania basenu opisane we wniosku zaliczają się do usług związanych z budową.


Wnioskodawca ma wątpliwości, jaka powinna być prawidłowa stawka należnego podatku VAT w stosunku do zakresu prac objętych umową z dnia 8 maja 2018 r.


Warunkiem zastosowania stawki podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, jak wyjaśniono powyżej zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługę budowy basenu umiejscowionego wewnątrz budynku, który zgodnie z oświadczeniem zainteresowanego nie zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.


W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w przypadku wykonania basenu wewnątrz budynku nie zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8%, z uwagi na brak spełnienia warunków przewidujących to zwolnienie.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi jest budowa basenu wewnątrz budynku, nie zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, brak jest podstaw aby do jakichkolwiek robót związanych z wykonaniem ww. basenu miała zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT. Zatem czynności wykonywane w ramach ww. usługi budowy basenu wewnątrz budynku nie zaliczanego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo tut. organ informuje, że rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym, dokumenty dołączone do złożonego wniosku nie były przedmiotem merytorycznej analizy.


Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.


Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zawartego w opisie sprawy przedstawionym we wniosku, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  • z zastosowaniem art. 119a;
  • w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj