Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.524.2018.1.RS
z 6 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2018 r. (data wpływu 9 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia pojazdu przy zastosowaniu procedury VAT marża oraz braku rozpoznania importu usług, za które pobierane są opłaty: aukcyjna, za przygotowanie dokumentów pojazdu oraz pojazdu do odbioru, nie wykazywania ww. usług w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kwoty nabycia pojazdu przy zastosowaniu procedury VAT marża oraz braku rozpoznania importu usług, za które pobierane są opłaty: aukcyjna, za przygotowanie dokumentów pojazdu oraz pojazdu do odbioru, nie wykazywania ww. usług w deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE.


We wniosku i jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodów na zagranicznym, należącym do Wspólnoty UE, portalu aukcyjnym. Warunkiem zakupu jest udział w licytacji danego pojazdu. W momencie wygranej aukcji, Wnioskodawca otrzymuje dokument potwierdzający zakup samochodu wraz z dodatkowymi kosztami:


  • pojazd, marka, model, nr VIN, nr rejestracyjny,
  • dokument pojazdu, nr rejestracyjny,
  • opłata za aukcję, nr rejestracyjny.


Dokument określany jest jako „potwierdzenie zakupu” i zawiera różne stawki podatkowe i tak kolejno: pojazd zawiera określenie podatkowe sygnowane literką „M”, co oznacza opodatkowanie różnicowe, czyli zgodnie z polskim prawem podatkowym - opodatkowanie tzw. marżą. Reszta pozycji sygnowane literką „I” i stanowi wewnątrzwspólnotową usługę, która w polskim prawie podatkowym rozliczana jest jako procedura „odwrotnego obciążenia”. Ponieważ Wnioskodawca dokonał już kilku takich transakcji, zauważył, że cena pozycji „dokument pojazdu” i „odbiór” jest zawsze stała i wynosi kolejno 25 euro i 59 euro, natomiast cena za samochód i opłaty za aukcję uzależniona jest od marki, modelu i wartości samochodu. Tak więc niejednokrotnie cena „opłaty za aukcję” znacznie wpływa na ogólną wartość zakupu.

Data wystawienia dokumentu jest zbieżna z momentem zakończenia aukcji. Na dokumencie jest wskazane konto, na które należy dokonać wpłaty łącznej zakupu pojazdu i innych kosztów dodatkowych. Warunkiem dostarczenia towaru jest uiszczenie zapłaty zgodnie z wartością dokumentu zwanego „potwierdzenie zakupu”. Po wpłacie zostają wystawione 3 kolejne dokumenty zwane „rachunkami” o numerach: DEA dotyczący korzystania z aukcji, DEFRE dotyczący usług związanych z pojazdem, DERE dotyczący zakupu pojazdu oraz dokumentów i odbioru. Na dokumencie „potwierdzenie zakupu” widoczna jest stopka z danymi firmowymi i NIP DE… - jest to centrala. Na dokumentach zwanych „rachunkami” również istnieją stopki z danymi firmowymi, które są oddziałami centrali głównej. Na rachunku nr DEA dotyczącym korzystania z platformy aukcyjnej znajduje się NIP DE …, na rachunku DEFRE NIP DE …, a na rachunku DERE dotyczącym zakupu pojazdu widnieje NIP DE …., czyli zbieżny z NIP na dokumencie „potwierdzenie zakupu”. Kwota sumaryczna z obu rachunków jest równa kwocie z dokumentu „potwierdzenie zakupu”. Sposoby opodatkowania dotyczące poszczególnych elementów rachunków, nie ulegają zmianie i są identyczne z określeniami podatkowymi widniejącymi na dokumencie „potwierdzenie zakupu”. Daty rachunków są natomiast inne niż data na dokumencie „potwierdzenie zakupu” i nie odpowiadają ani dacie odbycia się aukcji, ani dacie wpłaty dokonanej przez Wnioskodawcę żądanej kwoty na konto sprzedawcy pojazdu.

Samochód opisany we wniosku stanowi towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Świadczy o tym również tłumaczenie, w którego nagłówku widnieje zapis : „RACHUNEK ZA POJAZD UŻYWANY”. Wnioskodawca nabył samochód od podmiotu wymienionego w art. 120 ust. 10 pkt 5 ww. ustawy o VAT. Właścicielem pojazdu jest aktywny podatnik VAT prowadzący działalność gospodarczą na terenie Niemiec w „formie internetowej hurtowni skutecznego kupna i sprzedaży sprawdzonych samochodów używanych z własnym asortymentem”. Zatem Wnioskodawca dokonuje zakupu w hurtowni za pośrednictwem aukcji internetowej.


Z oryginałów faktur zakupu wraz z tłumaczeniami dokumentów na język polski wynika:


„POTWIERDZENIE ZAKUPU”

wystawione dnia 24-03-2018 r.

wystawca A… B.V.

pozycje dokumentu:

Pojazd – BMW/ler 118i - cena 4.500,00 euro

Dokument pojazdu – cena 25,00 euro

Odbiór - cena 59,00 euro

Opłata za aukcję – cena 384,00 euro

„RACHUNEK ZA KORZYSTANIE Z PLATFORMY AUKCYJNEJ”

wystawiony dnia 05-04-2018 r.

wystawca A…. GMBH&Co. KG,

pozycje dokumentu:

opłata aukcyjna (01 usługa wewnątrzwspólnotowa - odwrotne obciążenie) - cena 384,00 euro

Łączna wartość dokumentu 384,00 euro

„RACHUNEK ZA POJAZD UŻYWANY-NABYCIE PRZEZ PODMIOT GOSPODARCZY Z WYKLUCZENIEM GWARANCJI”

wystawiony dnia 05-04-2018 r.

wystawca A … pozycje dokumentów:

1.Pojazd – BMW/ler 118i - cena 4500,00 euro

„RACHUNEK ZA USŁUGI ZWIĄZANE Z POJAZDEM” 3

wystawiony dnia 05-04-2018 r.

wystawca A… Group GMBH,

(rachunek dotyczy kosztów przygotowania dokumentów pojazdu oraz przygotowania pojazdu do odbioru).

1.Dokument pojazdu – cena 25,00 euro

2.Odbiór – cena 59,00 euro

Łączna wartość dokumentu - 84,00 euro

5.Opłata jest dokonywana przez Wnioskodawcę na podstawie „POTWIERDZENIE ZAKUPU” na konto A… GROUP GMBH w kwocie łącznej 4.968,00 euro dotyczącej pozycji:

Pojazd – BMW/ler 118i - cena 4.500,00 euro

Dokumenty pojazdu – cena 25,00 euro

Odbiór – cena 59,00 euro

Opłata za aukcję – cena 384,00 euro

Bezpośredniemu dostawcy pojazdu Wnioskodawca przekazuje łączną kwotę zawartą na dokumencie „POTWIERDZENIE ZAKUPU”, którą stanowią składowe pozycji z „RACHUNKU ZA KORZYSTANIE Z PLATFORMY AUKCYJNEJ” oraz „RACHUNKU ZA POJAZD UŻYWANY - NABYCIE PRZEZ PODMIOT GOSPODARCZY Z WYKLUCZENIEM GWARANCJI” oraz „RACHUNKU ZA USŁUGI ZWIĄZANE Z POJZADEM”.


Koszty dodatkowe to wszystkie koszty, które są związane z zakupem samochodu w postaci opłaty aukcyjnej, przygotowania dokumentów pojazdu oraz przygotowanie pojazdu do odbioru własnym transportem (stanowiące pozycje wszystkich ww. dokumentów).

Usługa udziału w aukcji jest ściśle powiązana z przedmiotem, którego zakupu chce dokonać Wnioskodawca i to on bezpośrednio pokrywa jej koszty, zatem jest świadczona na jego rzecz ale tylko w momencie dokonywania transakcji. Nie stanowi ona jednak żadnej stałej kwoty płaconej na jakiś określony czas za dostęp do portalu aukcyjnego. Kwota ta zależy od zainteresowania danym przedmiotem wystawionym do licytacji. Zwiększenie poprzez licytację wartości zakupu danego przedmiotu automatycznie powoduje wzrost kwoty kosztu dodatkowego zawartego pod nazwą „aukcja internetowa”. Wnioskodawca wygrywając aukcję płaci łączną kwotę za przedmiot i udział w aukcji. Podmioty wykonujące usługę sprzedaży i usługi internetowe posługują się niemieckimi numerami identyfikacyjnymi z przedrostkami DE i są zarejestrowane jako czynni podatnicy, więc Wnioskodawca uważa, że w tych transakcjach uczestniczą podmioty, gdzie stałym miejscem prowadzenia ich działalności jest terytorium Niemiec, a nie terytorium Polski.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług. Jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca ustalając cenę nabycia do wyliczenia marży brutto wlicza jedynie koszt nabycia samochodu, tj. wartość z rachunku. Rachunek DEA oraz DEFRE rozlicza jako import usług dla potrzeb rozliczenia VAT.


W związku z powyższym opisem zadano we wniosku i jego uzupełnieniu następujące pytania:


  1. Czy wartość zakupu samochodu, ustalona dla potrzeb zastosowania procedury VAT marża w związku z dalszą odprzedażą samochodu, będzie stanowiła kwota łączna poniesiona za udział w aukcji, na którą składają się: opłata za aukcję, nabycie samochodu, opłata za przygotowanie dokumentów pojazdu oraz przygotowanie pojazdu do odbioru, udokumentowana jedną wpłatą dokonaną przelewem bankowym na rzecz Centrali i trzema rachunkami, wystawionymi przez Centralę oraz Oddziały?
  2. Czy koszty „dodatkowe”, tj. opłata aukcyjna oraz koszty przygotowania dokumentów i pojazdu do odbioru – poza samym zakupem pojazdu, to import usług, który należy wykazać tylko w deklaracji VAT bez wykazywania w deklaracji VAT-UE?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku i jego uzupełnieniu, wartość zakupionego towaru stanowi łączna kwota widniejąca na trzech dokumentach zwanych rachunkami, ponieważ udział w aukcji i związane z nią opłaty dotyczą ściśle nabywanego samochodu i na dokumentach są potwierdzone unikalnym nr VIN nabywanego pojazdu a wpłata przelewem bankowym dokonywana jest na konto Centrali, której dane figurują na dokumentach „Potwierdzenie zakupu” oraz „Rachunek za pojazd używany”.

Koszty dodatkowe dotyczące korzystania z platformy aukcyjnej oraz koszty przygotowania dokumentów i pojazdu do odbioru nie są importem usług, ponieważ stanowią koszty nabycia pojazdu i powinny być uwzględnione przy ustalaniu podstawy do wyliczenia VAT marży. Ww. nie powinny być wykazane w deklaracji VAT-7 jako import usług i nie powinny być ujmowane w deklaracji podsumowującej VAT-UE.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z póź. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do dyspozycji art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Przez kwotę sprzedaży – w myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy – rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika (art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił jakie towary są towarami używanymi. Zgodnie z tym przepisem przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie 5szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zatem towarami używanymi są te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania do dostawy m. in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.


I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:


  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.


Należy zauważyć, że ustawodawca formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ,określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”, przez którą należy rozumieć wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy). Tak rozumiana kwota nabycia obejmuje wszystkie koszty związane z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy. Zatem do kwoty nabycia, o której mowa wyżej, nie mogą zostać zaliczone koszty, które nie zostały zapłacone i nie są należne dostawcy towaru.

W świetle art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.


Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:


    1. w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4, 6
    2. w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach (art. 17 ust. 1a ustawy).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Jak stanowi art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Dla celów określenia miejsca świadczenia usług, ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. Z art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Stosownie do art. 99 ust. l ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 14 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 kwietnia 2018 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 856) został zawarty wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, natomiast w załączniku nr 3 do tego rozporządzenia, zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K). Z objaśnienia tego wynika, że w poz. 29 i 30 wykazuje się łączną kwotę podstawy opodatkowania i podatku należnego od importu usług, dla których miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ustawy, nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej w rozumieniu ustawy, tj. podatników podatku od wartości dodanej nakładanego na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innym niż terytorium kraju.


Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:


  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca


  • zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.


Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że skoro – jak wynika z treści wniosku – Wnioskodawca otrzymał rachunki dokumentujące: opłatę aukcyjną, koszty przygotowania dokumentów pojazdu oraz przygotowania pojazdu do odbioru od różnych podmiotów (co potwierdzają różne nazwy firm i ich NIP-y) będących odrębnymi podatnikami podatku od wartości dodanej niż podmiot sprzedający pojazd należy uznać, że Wnioskodawca przy określeniu kwoty nabycia przedmiotowego samochodu w celu zastosowania procedury VAT-marża przy jego planowanej odprzedaży winien uwzględnić tylko wynagrodzenie dla dostawcy samochodu, tj. kwotę, która była jemu należna. Natomiast opłaty: za aukcję, przygotowanie dokumentów pojazdu oraz przygotowanie pojazdu do odbioru nie powinny zostać wliczone do ww. kwoty nabycia samochodu, gdyż były należne innym podmiotom (podatnikom), niż pierwotnemu sprzedawcy pojazdu. W konsekwencji w zakresie ww. kosztów dodatkowych należy określić miejsce ich świadczenia, a tym samym miejsce ich opodatkowania. Z uwagi na fakt, że usługi, za które pobierane są ww. opłaty były świadczone na rzecz Wnioskodawcy – podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy – miejscem ich świadczenia i opodatkowania – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a zatem terytorium Polski. W związku z tym, że w transakcjach tych uczestniczą usługodawcy (podatnicy), których miejsca prowadzenia działalności gospodarczej znajdują się na terytorium Niemiec, podatnikiem z tytułu nabycia tych usług jest Wnioskodawca. Wartość tych usług wraz z należnym podatkiem podlegać będzie wykazaniu w deklaracji rozliczeniowej VAT-7, jako import usług. Usług tych nie należy wykazywać w informacjach podsumowujących, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.


Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj