Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.165.2018.2.WR
z 10 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lipca 2018 r. (data wpływu 10 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy paliwa do silników odrzutowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy paliwa do silników odrzutowych.

Wyżej wymieniony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2018 r. (data wpływu 24 sierpnia 2018 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 3 sierpnia 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.165.2018.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Firma […] jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, od 2000 roku jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Od 2009 roku podjęła działania zmierzające do rozszerzenia profilu działalności gospodarczej.

Zaprojektowano i rozpoczęto produkcję samolotu odrzutowego oraz rozpoczęto procedurę certyfikacji nadzorowaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, Instytut Lotniczy oraz pilotów doświadczalnych. Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej firma […] musi przeprowadzić badania testowe samolotu tzw. „próby w locie”. Niesie to za sobą konieczność przeprowadzenia testów lotniczych na terenie portu lotniczego w […] i we […].

Na potrzeby prowadzonych badań niezbędne jest dokonanie zakupu paliwa do samolotów odrzutowych objętego zwolnieniem z podatku akcyzowego (kod CN 2710 19 21) na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Zakup paliwa dokonywany będzie od portu lotniczego.

Firma […] złożyła zgłoszenie AKC-R.

W celu właściwego rozliczenia zakupu paliwa do samolotu odrzutowego (silnika) oraz potwierdzenia, że zakup ten objęty jest zwolnieniem z akcyzy firma […] wskazała, że jest jedynym właścicielem samolotu odrzutowego typu […] i jednocześnie jedynym podmiotem zużywającym.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 zwolnione ze względu na przeznaczenie jest m.in. paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21. Firma […] jest jedynym właścicielem samolotu […] oraz jedynym podmiotem zużywającym wyżej wymienione paliwo zakupione od portu lotniczego […] oraz portu lotniczego we […].

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w zaistniałej sytuacji, w myśl art. 32 ust. 1 oraz 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym przysługuje firmie […] zwolnienie z podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

[…] jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność gospodarczą od 2000 roku. W 2009 roku podjęto w firmie działania zmierzające do poszerzenia profilu działalności i rozpoczęto produkcję samolotu odrzutowego i związaną z tym procedurę certyfikacji, nadzorowaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Instytut Lotniczy. Dla celów prowadzonej działalności związanej z produkcją samolotu odrzutowego, na terenie Portu Lotniczego w […] oraz Portu Lotniczego […] muszą zostać przeprowadzane badania testowe - tzw. „ próby w locie”. Do ich przeprowadzenia niezbędny jest zakup paliwa do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21. Zakup paliwa dokonywany będzie na terenie lotniska, a bezpośrednimi dostawcami paliwa będą wymienione wyżej porty lotnicze w […] oraz we […].

W celu dopełnienia wymogów związanych z procedurą skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, złożone zostało zgłoszenie AKC-R. Dodatkowo należy nadmienić, że firma […] jest jedynym właścicielem samolotu odrzutowego […], objętego procedurą certyfikacji lotniczej i będzie jedynym podmiotem zużywającym paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21, które jest niezbędne do przeprowadzenia prób testowych.

Wobec powyższego, zdaniem firmy […] spełniony zostanie warunek skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwolnione , ze względu na przeznaczenie są paliwa do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 1921.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1114 ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wskazane oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Wyroby te oznaczone zostały kodem Nomenklatury Scalonej CN 2710.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą- stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym- jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony (art. 8 ust. 2).

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Zasadą jest, że obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą, tym niemniej prawodawca przewidział liczne wyjątki od tej zasady.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe:

1) używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych – w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Stosownie do art. 14 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U.UE.L.2003.283.51) poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu, i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom:

b) produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi powietrznej innej niż prywatne loty niehandlowe.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w drugim akapicie wyżej wymienionego przepisu dyrektywy dla celów niniejszej dyrektywy "prywatne loty niehandlowe" oznaczają każde użycie samolotu przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niego na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich celach innych niż handlowe, w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych.

Z przytoczonego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od 2009 r. Wnioskodawca podjął działania zmierzające do rozszerzenia profilu działalności gospodarczej . W tym celu zaprojektowano oraz rozpoczęto produkcję samolotu odrzutowego. Ponadto rozpoczęto procedurę certyfikacji nadzorowaną przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, Instytut Lotniczy oraz pilotów doświadczalnych. Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca musi przeprowadzić badania testowe samolotu tzw. „próby w locie”. Niesie to za sobą konieczność testów lotniczych na terenie portu lotniczego w […] oraz we […]. Na potrzeby prowadzonych badań Wnioskodawca zamierza zakupić paliwo do samolotów odrzutowych o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2710 19 21. Paliwo będzie kupowane od portu lotniczego.

Wnioskodawca złożył zgłoszenie AKC-R.

Wnioskodawca wskazał również, że jest jedynym właścicielem samolotu typu […], a także jedynym podmiotem zużywającym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość nabycia paliwa do silników odrzutowych zwolnionego od podatku akcyzowego.

Unijny prawodawca w przepisie art. 14 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2003/96/WE nakazał Państwom Członkowskim zwolnienie z akcyzy produktów energetycznych stosowanych jako paliwo do celów żeglugi powietrznej. Jednocześnie z zakresu objętego zwolnieniem zostały wyłączone prywatne loty niehandlowe. W myśl definicji zamieszczonej w akapicie drugim tego przepisu prywatne loty niehandlowe oznaczają m.in. każde użycie samolotu przez jego właściciela we wszelkich innych celach niż handlowe w szczególności nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem.

Kluczowe znaczenia dla rozstrzygnięcia zakresu przedmiotowego zwolnienia ma wyrażenie „nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem”. Z jego treści wynika, że żegluga powietrzna objęta zakresem zastosowania tego zwolnienia dotyczy wykorzystania paliwa bezpośrednio do świadczenia odpłatnych usług lotniczych. Pojęcie żeglugi powietrznej zawarte w cytowanym unormowaniu dyrektywy wymaga, aby przemieszczenie się samolotu było związane z odpłatnym świadczeniem usług.

Powyższe rozumienie tego przepisu zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 1 grudnia 2011 r., w sprawie C-79 /10 Systeme Helmholz GmbH przeciwko Hauptzollamt Nürnberg, Trybunał stwierdził: „Tymczasem z wyrażenia „nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem” wynika, że żegluga powietrzna objęta zakresem zastosowania tego zwolnienia dotyczy wykorzystania paliwa lub samolotu służącego bezpośrednio świadczeniu odpłatnych usług lotniczych. W ten sposób pojęcie żeglugi wymaga, aby odpłatne świadczenie usług było nierozerwalnie związane z przemieszczeniem się statku samolotu.”

Ślad za uregulowaniami powyższej dyrektywy paliwo do silników odrzutowych zostało zwolnione z akcyzy na mocy przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Zwolnienie zostało wprowadzone w przepisie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, który zwalnia ze względu na przeznaczenie m.in. używane do statków powietrznych paliwo do silników odrzutowych o kodzie Nomenklatury Scalonej 2710 19 21 w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast z treści ustępu 2 artykułu 32 ustawy wynika, że tego zwolnienia nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych. Powyższe zatem oznacza, że wskazane zwolnienie od akcyzy dotyczy sytuacji, gdy dokonywany statkiem powietrznym przewóz osób lub towarów służy wyłącznie świadczeniu przez podmiot odpłatnych usług lotniczych.

Z przytoczonego wyżej opisu sprawy wynika, że samolot produkowany przez Wnioskodawcę, zostanie przez niego użyty do lotów testowych, a nie do świadczenia odpłatnych usług lotniczych. Zatem Wnioskodawca nie będzie mógł nabyć na potrzeby wykonania tych lotów paliwa do silników odrzutowych zwolnionego z akcyzy.

Reasumując, zwolnienie określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz art. 14 ust. 1 lit. b wskazanej wyżej dyrektywy może być zastosowane tylko w wypadku użycia samolotu do świadczenia odpłatnych usług lotniczych. Taką usługą nie są loty testowe, które zamierza wykonać Wnioskodawca. Oznacza, to że w zdarzeniach przyszłych opisanych we wniosku nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Na potrzeby wykonywania lotów testowych Wnioskodawca będzie zobowiązany nabyć, wskazane we wniosku, paliwo do silników odrzutowych z doliczoną kwotą akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Równocześnie przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania zainteresowanego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we […], w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj