Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.402.2018.1.KBR
z 11 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 11 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w podatku VAT w związku z połączeniem spółek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych w podatku VAT w związku z połączeniem spółek.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 2 lipca 2018 roku doszło do przejęcia przez H. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwaną dalej: „Wnioskodawcą” lub „Spółką Przejmującą”) spółki C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z art. 492 Kodeksu Spółek Handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577, zwanym dalej ksh) polegające na przeniesieniu całego majątku „C. Spółka z o.o.” (zwana dalej: „Spółką przejmowaną” lub „C. Polska”) na Wnioskodawcę (Spółka Przejmująca).


W dniu połączenia Spółka Przejmująca zmieniła nazwę i występuje teraz pod firmą X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.


Ponadto w dniu 2 lipca 2018 roku Wnioskodawca zmienił adres siedziby, co spowodowało zmianę właściwości urzędu skarbowego. Jednocześnie Urząd Skarbowy był właściwy dla rozliczeń w zakresie podatku VAT dla Spółki Przejmowanej.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z tymi zdarzeniami prawnymi zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2017 r., Nr 201 t.j. z dnia 1 lutego 2017 r. z późn. zm.; zwaną dalej: Ordynacją podatkową), Wnioskodawca wstępując we wszelkie prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek złoży deklarację VAT Spółki Przejętej (C. Polska) za ostatni miesiąc jej działalności w czerwcu 2018 roku w urzędzie skarbowym wpisując w treści tej deklaracji dane Spółki Przejętej (nazwę, adres, NIP).


Po dacie połączenia mogą zaistnieć zdarzenia skutkujące koniecznością sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 dotyczących działalności Spółki Przejmowanej.


Zgodnie z art. 18a Ordynacji podatkowej jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń. Biorąc pod uwagę powyższy przepis, korekty deklaracji VAT-7 Spółki Przejmowanej wynikające z rozliczeń tego podmiotu przed dniem połączenia będą złożone w Urzędzie Skarbowym poprzez wpisanie w treści korekt deklaracji dane Spółki przejętej (nazwę, adres, NIP) oraz dane o wartościach podatku naliczonego, sprzedaży i podatku należnego w wartościach wynikających z pierwotnie złożonych deklaracji skorygowane o efekt zdarzeń związanych z tym okresem.


Ponieważ korekta podatku VAT będzie wynikać ze zdarzeń gospodarczych jakie miały miejsce w spółce przejmowanej (C. Polska) przed połączeniem z Wnioskodawcą, więc korekty deklaracji VAT będą zawierać dane Spółki Przejętej (nazwa, adres, NIP), zaś przedmiotem korekt będą dane zawarte w deklaracjach złożonych pierwotnie przez podmiot przejęty.

W innym przypadku zarówno kwota zaległości, jak i wysokość odsetek za zwłokę będzie inna niż to wynika z rozliczeń składanych przez Spółkę Przejętą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jakie dane powinny widnieć na korektach deklaracji VAT oraz w plikach JPK składanych przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą) za okres przed połączeniem i dotyczących rozliczeń składanych przez Spółkę Przejmowaną (C. Polska)?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ korekta podatku VAT wynika ze zdarzeń gospodarczych jakie miały miejsce w Spółce Przejmowanej (C. Polska) przed połączeniem z Wnioskodawcą korekty deklaracji VAT powinny zawierać dane Spółki Przejętej (nazwa, adres, NIP) a przedmiotem korekt powinny być dane zawarte w deklaracjach złożonych pierwotnie przez podmiot przejęty. Z korekty powinno jednoznacznie wynikać kto składa tę korektę - czyli w tym konkretnym przypadku podmiot przejmujący, a także kogo (jakiego podmiotu) - w tym przypadku podmiotu przejmowanego oraz jakiego rozliczenia składana korekta dotyczy.


Uzasadnienie:


Instytucja łączenia spółek jest uregulowana w kodeksie spółek handlowych (ksh). Zgodnie z art. 491 § 1 ksh, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi. W myśl art. 492 § 1 pkt 1 tej ustawy, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom Spółki Przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).


Według dalszych regulacji Kodeksu spółek handlowych, Spółka Przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio Spółki Przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia Spółki Przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507 (art. 493 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).


Z kolei art. 494 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych, jako główny skutek połączenia spółek, co dotyczy również łączenia przez przejęcie, wskazuje zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej.


W myśl tych przepisów, spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki.


Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.


Jak wynika z powyższego, połączenie spółek następuje z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmującej (dzień połączenia) i z tym dniem spółka przejmująca wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.


W dniu 2 lipca 2018 roku doszło do połączenia Wnioskodawcy z C. Polska poprzez jej przejęcie zgodnie z art. 492 Kodeksu Spółek Handlowych polegające na przeniesieniu całego majątku Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę (Spółka Przejmująca).


W myśl art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

C. Polska do dnia połączenia będąc czynnym podatnikiem VAT rozliczała zobowiązania z tego tytułu w Urzędzie Skarbowym. W związku z powyżej opisanymi zdarzeniami prawnymi zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca wstępując we wszelkie prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek złoży deklarację VAT spółki przejętej za ostatni miesiąc jej działalności w czerwcu 2018 roku w Urzędzie Skarbowym wpisując w treści tej deklaracji dane Spółki Przejętej (nazwę, adres, NIP).

Po dacie połączenia mogą zaistnieć zdarzenia skutkujące koniecznością sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 dotyczących działalności Spółki Przejmowanej.


Należy na wstępie wskazać, że zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy Ordynacja podatkowa. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych. Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy - osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  • osób prawnych;
  • osobowych spółek handlowych;
  • osobowych i kapitałowych spółek handlowych;

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy - przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  • innej osoby prawnej (osób prawnych);
  • osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Podkreślić przy tym należy, że na mocy art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.


Oznacza to, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych.


W myśl art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Natomiast, stosownie do art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.


Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).


Należy wskazać, że korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku należy zwrócić uwagę, iż z chwilą zarejestrowania przez Wnioskodawcę przejęcia, połączonego z wykreśleniem Spółki Przejmowanej z rejestru sądowego ustał nie tylko jej byt cywilnoprawny, ale także prawno-podatkowy. Z tą chwilą Spółka Przejmowana przestała istnieć jako podatnik VAT. W konsekwencji, Spółka Przejmowana straciła zdolność do wywiązywania się z przysługujących jej praw lub nałożonych obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie, zgodnie z powołanym art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, prawa te i obowiązki, związane z działalnością Spółki Przejmowanej, przeszły z chwilą rejestracji połączenia na Wnioskodawcę, tj. Spółkę Przejmującą. Z dniem połączenia, Wnioskodawca (Spółka Przejmująca) wstąpił bowiem we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (poprzednika prawnego) i stał się jej następcą prawnym dla celów podatkowych.


W opinii Wnioskodawcy, z uwagi na przywołaną regulację art. 93 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca pomimo, że będzie dokonywał korekty deklaracji złożonych przez podmiot przejmowany, faktycznie wykonywać będzie własne uprawnienie na podstawie art. 81 Ordynacji podatkowej.


Wskazać należy, że ustawodawstwo podatkowe nie reguluje szczegółowo zasad składania korekt deklaracji przez następcę prawnego, a dotyczących okresów sprzed wstąpienia w ogół praw i obowiązków. Jednakże złożona korekta deklaracji winna być wypełniona w sposób umożliwiający jednoznaczne stwierdzenie kto i w czyim imieniu składa przedmiotową korektę. Z korekty winno zatem jednoznacznie wynikać kto składa tę korektę - czyli w tym konkretnym przypadku podmiot przejmujący, a także kogo (jakiego podmiotu) - w tym przypadku podmiotu przejmowanego oraz jakiego rozliczenia składana korekta dotyczy.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidulanej z dnia 25 maja 2016 roku sygn. IBPP2/4512-176/16/BW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2012 roku sygn. IBPP2/443-920/12/BW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej wydanej 22 października 2010 roku (sygn. ILPP1/443-758/10-4/BD), wskazując także na konieczność złożenia podpisu przez Spółkę Przejmującą: „(...) Spółka przejmująca odpowiada również za wykonanie praw i obowiązków spółek przejętych do korygowania deklaracji VAT-7 złożonych przez spółki przejęte, a dotyczących okresów rozliczeniowych sprzed Dnia Połączenia. Deklaracje korygujące VAT-7 powinny zawierać dane podmiotu przejmowanego (nazwę, adres, NIP), natomiast powinny być podpisane przez podmiot przejmujący (...)”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Adekwatnie do art. 99 ust. 2 ustawy, mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.


Przy czym, art. 81 § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, stanowi, że jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.


Zgodnie z art. 82 § 1b ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.


Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 ustawy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b (art. 103 ust. 1 ustawy o VAT).

Przepisy regulujące prawną instytucję łączenia spółek zawiera ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.), zwanej dalej KSH.


Zgodnie z art. 491 § 1 KSH, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną. Połączenie może być dokonane na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).


Według dalszych regulacji Kodeksu spółek handlowych, Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507 (art. 493 § 1 i § 2 KSH). Z kolei art. 494 § 1 i § 2 KSH, jako główny skutek połączenia spółek, co dotyczy również łączenia przez przejęcie, wskazuje zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej.


Jak wynika z powyższego, połączenie spółek następuje z dniem wpisania do rejestru właściwego według siedziby spółki przejmującej (dzień połączenia) i z tym dniem spółka przejmująca wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.


Z kolei, zgodnie z art. 93 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych) - art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy.


Zatem, z chwilą planowanego całkowitego przejęcia Spółki Przejmowanej, ustanie nie tylko jej byt cywilnoprawny, ale także prawnopodatkowy. Z tą chwilą podmiot przejmowany przestanie istnieć jako podatnik VAT. W konsekwencji straci zdolność do wywiązywania się z przysługujących praw lub nałożonych obowiązków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie prawa te i obowiązki, związane z działalnością Spółki Przejmowanej przechodzą z chwilą dokonania połączenia na Spółkę Przejmującą. Konsekwencją dokonanego połączenia będzie wstąpienie następcy prawnego (sukcesora), tj. Spółki Przejmującej, we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej.


Ze złożonego wniosku wynika, że w dniu 2 lipca 2018 roku doszło do przejęcia przez Wnioskodawcę spółki C. Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zgodnie z art. 492 ksh polegające na przeniesieniu całego majątku Spółki Przejmowanej.


W dniu połączenia Spółka Przejmująca zmieniła nazwę. Ponadto w dniu 2 lipca 2018 roku Wnioskodawca zmienił adres siedziby, co spowodowało zmianę właściwości urzędu skarbowego.


Wnioskodawca wskazuje, że po dacie połączenia mogą zaistnieć zdarzenia skutkujące koniecznością sporządzenia korekt deklaracji VAT-7 dotyczących działalności Spółki Przejmowanej i jego wątpliwości sprowadzają się do ustalenia jakie dane powinny być wskazywane przez Spółkę Przejmującą w korektach deklaracji VAT-7.


Należy wskazać, że przejście praw i obowiązków Spółki Przejmowanej na Wnioskodawcę na podstawie art. 93 § 1 pkt 1 w związku z § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, dotyczy także praw i obowiązków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, w tym m.in.: prawa do odliczenia podatku VAT, obowiązku rozliczenia podatku VAT, jak również obowiązku składania korekt deklaracji dotyczących przejętego podmiotu.


Momentem, w którym skończy się byt prawny Spółki Przejmowanej jest dzień połączenia z Wnioskodawcą. W tym dniu na Wnioskodawcę przechodzą wszelkie prawa i obowiązki spoczywające do dnia połączenia na Spółce Przejmowanej, na podstawie art. 93 § 1 pkt 1 w związku z § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zatem, w związku z tym, że korekty deklaracji VAT oraz plików JPK będą dotyczyły Spółki Przejmowanej i okresów przed połączeniem z Wnioskodawcą (tj. okresów w których podmiot ten posiadał osobowość prawną oraz był odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem VAT) - to korekty tych deklaracji powinny zawierać dane podmiotu Spółki Przejętej (nazwę, adres, nr NIP) oraz powinny zostać podpisane przez Wnioskodawcę.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj