Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-12/13-2/KSM
z 26 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów sportowca uzyskanych w związku z udziałem w turnieju tenisowym organizowanym we Francji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów sportowca uzyskanych w związku z udziałem w turnieju tenisowym organizowanym we Francji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest sportowcem, uprawa indywidualnie tenis ziemny na poziomie profesjonalnym. Działalność sportowa Wnioskodawcy polega na indywidualnym udziale w turniejach tenisowych organizowanych w kraju, jak i również za granicą. Z tego tytułu Wnioskodawca w 2012 r. otrzymał nagrody pieniężne wypłacane przez kraje organizujące turnieje. Wysokość otrzymanych nagród pieniężnych uzależniona jest od wyniku sportowego osiągniętego przez Wnioskodawcę. Kraje wypłacające gratyfikacje pieniężne pobierają podatek dochodowy wypłacając Wnioskodawcy kwotę pomniejszoną o kwotę pobranego podatku dochodowego.

Wykonywana przez Niego działalność sportowa na terenie Francji była pokrywana z Jego własnych funduszy, bez finansowania ze strony polskiej jak i francuskiej. Działalność Wnioskodawcy nie była wykonywana w ramach umowy, czy też porozumień o współpracy kulturalnej między Polską a Francją. Wypłatę (gratyfikację) za udział w turnieju we Francji Wnioskodawca otrzymał od organizatora „A”. Kwota jaką otrzymał została opodatkowana przez organizatora. Wypłata nastąpiła w wysokości pomniejszonej o kwotę pobranego przez organizatora podatku dochodowego w stawce 15%.

Wnioskodawca uzyskuje w kraju inne dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej, zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy, oraz przychody z działalności gospodarczej w myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym, nagroda pieniężna, którą Wnioskodawca wygrał w turnieju tenisa ziemnego na terenie Francji, na podstawie art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, będzie podlegała wyłącznie i w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym u źródła we Francji, czy również podatkiem dochodowym w Polsce, a jeżeli tak to na jakich zasadach i w jakiej wysokości (według jakiej stawki)?
  2. Czy na formularzu PIT–36 za 2012 r. Wnioskodawca ma obowiązek zamieszczania informacji o dochodach uzyskanych we Francji? Jeżeli tak, w których pozycjach należy je wykazać?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zatem Wnioskodawca ma obowiązek zamieszczenia informacji o dochodach uzyskanych za granicą w rozliczeniu rocznym na formularzu PIT-36.

W ocenie Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku.

W myśl art. 17 ust. 1 ww. umowy bez względu na postanowienia art. 14 i 15 dochody zawodowych artystów, jak na przykład artystów scenicznych, filmowych, radiowych oraz telewizyjnych, jak też muzyków i sportowców z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności, podlegają opodatkowaniu w tym z Umawiających się Państw, w którym wykonują oni te czynności.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca występował w turnieju tenisowym we Francji, jako osoba indywidualna. Wypłatę (gratyfikację) za udział w tym turnieju Wnioskodawca otrzymał bezpośrednio od organizatora turnieju – bez udziału pośrednika. Wykonywana przez Niego działalność sportowa na terenie Francji była pokrywana z własnych środków, bez finansowania ze strony polskiej jak i francuskiej. Działalność Wnioskodawcy nie była również wykonywana w ramach umowy, czy też porozumień o współpracy kulturalnej między Polską a Francją.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 17 ust. 1 umowy polsko – francuskiej. Dochód Wnioskodawcy, posiadającego rezydencję podatkową w Polsce, osiągnięty w związku z udziałem w turnieju tenisowym we Francji może być zatem opodatkowany w państwie źródła, tj. we Francji.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. b) ww. ustawy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga przychody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 12, 14, 16 i 17 podlegają opodatkowaniu we Francji, wówczas Polska zaliczy na poczt podatku należnego od dochodu tej osoby kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu we Francji. Podlegająca zaliczeniu kwota nie może jednak przekraczać części podatku obliczonego przed zaliczeniem, która przypada na przychody osiągane we Francji.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach, quizach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a, i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany we Francji nie podlega opodatkowaniu w Polsce, gdyż podatek w stawce 15% został odprowadzony we Francji w stawce wyższej niż wynika to z art. 30 ust. 1 pkt 2. Brak jest także możliwości wykazania w formularzu PIT–36 kwoty pobranego podatku we Francji, który podlega w Polsce rozliczeniu na zasadach ryczałtowych i podlegałby zaliczeniu na poczet podatku należnego od dochodu rozliczanego w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest sportowcem uprawiającym indywidualnie tenis ziemny na poziomie profesjonalnym. Działalność sportowa Wnioskodawcy polega na indywidualnym udziale w turniejach tenisowych organizowanych w kraju, jak i za granicą. Z tego tytułu Wnioskodawca w 2012 r. otrzymał nagrody pieniężne wypłacane przez kraje organizujące turnieje. Wysokość otrzymanych nagród pieniężnych uzależniona jest od wyniku sportowego osiągniętego przez Wnioskodawcę. Kraje wypłacające gratyfikacje pieniężne pobierają podatek dochodowy wypłacając Wnioskodawcy kwotę pomniejszoną o kwotę pobranego podatku dochodowego.

Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność sportowa na terenie Francji była pokrywana z własnych funduszy, bez finansowania ze strony polskiej jak i francuskiej. Działalność Wnioskodawcy nie była wykonywana w ramach umowy, czy też porozumień o współpracy kulturalnej między Polską a Francją. Wypłatę za udział w turnieju we Francji Wnioskodawca otrzymał od organizatora „A”. Kwota jaką otrzymał została opodatkowana przez organizatora. Wypłata nastąpiła w wysokości pomniejszonej o kwotę pobranego przez organizatora podatku dochodowego w stawce 15%.

Wnioskodawca uzyskuje w kraju inne dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej, zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy, oraz przychody z działalności gospodarczej w myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego w niniejszej sprawie należy wziąć pod uwagę postanowienia umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 19 stycznia 1977 r. (Dz. U. z 1977 r., Nr 1, poz. 5).

W myśl art. 17 ust. 1 powołanej wyżej umowy, bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochody zawodowych artystów, jak na przykład artystów scenicznych, filmowych, radiowych oraz telewizyjnych, jak też muzyków i sportowców z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności, podlegają opodatkowaniu w tym z Umawiających się Państw, w którym wykonują oni te czynności.

Zgodnie z ust. 2. cytowanego artykułu, jeżeli dochody z działalności wykonywanej osobiście przez artystę scenicznego lub sportowca są przyznawane innej osobie niż sam artysta lub sportowiec, mogą być one ze względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym dana działalność artystyczna lub sportowa jest wykonywana.

Zaś stosownie do art. 17 ust. 3, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochody z rodzajów działalności określonych w ustępie 1 wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej aprobownej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 umowy polsko – francuskiej. Dochód Wnioskodawcy, posiadającego rezydencję podatkową w Polsce, osiągnięty w związku z udziałem w turnieju tenisowym we Francji winien być opodatkowany w państwie źródła, tj. we Francji. Wskazać należy, iż w umowie między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Francuską, zastosowano jako sposób unikania podwójnego opodatkowania tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. b) ww. umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga przychody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 12, 14, 16 i 17 podlegają opodatkowaniu we Francji, wówczas Polska zaliczy na poczet podatku należnego od dochodu tej osoby kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu we Francji. Podlegająca zaliczeniu kwota, nie może jednak przekraczać części podatku obliczonego przed zaliczeniem, która przypada na przychody osiągane we Francji.

Zatem, zgodnie z powyższymi uregulowaniami, jeżeli podatnik, który jest polskim rezydentem, osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami dwustronnej umowy może być opodatkowany we Francji, to w Polsce taki dochód lub majątek będzie zwolniony z opodatkowania. Zaznaczyć jednak należy, iż jeżeli podatnik uzyskiwałby inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych w Polsce, to zgodnie z ww. metodą, dochód uzyskany we Francji powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu udziału w turnieju tenisowym organizowanym we Francji nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 17 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 19 stycznia 1977 r. (Dz. U. z 1977 r., Nr 1, poz. 5).

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy jedynym dochodem w roku 2012 byłyby zarobki uzyskiwane we Francji, wówczas nie występuje obowiązek składania zeznania rocznego w Polsce. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał jednak, iż w ww. okresie uzyskiwał w kraju inne dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Oznacza to, że dochód Wnioskodawcy uzyskany w 2012 r. we Francji jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, jednakże z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca uzyskał inne dochody w danym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany we Francji powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto Wnioskodawca obowiązany jest również złożyć do właściwego urzędu skarbowego roczne zeznanie podatkowe PIT- 36, do którego zobligowany jest dołączyć informację PIT/ZG. Jest to informacja o wysokości dochodów osiągniętych za granicą oraz zapłaconym podatku w danym roku podatkowym. Informacja ta stanowi załącznik do zeznań PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39. Załącznik PIT/ZG składa się odrębnie dla każdego państwa, z którego uzyskano dochód. Wskazanie dochodów z zagranicy jest istotne dla potrzeb obliczania stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj