Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.530.2018.2.AJ
z 19 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 10 lipca 2018 r.), uzupełnionym dnia 28 sierpnia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 28 sierpnia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego „XXX”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina Miasto zakończyło realizację zadania inwestycyjnego pn.: „XXX”.

Zakres inwestycji obejmował wybudowanie Deptaka … w formie pomostu na palach stalowych, montaż slipu do wodowania niewielkich jednostek pływających oraz utworzenie Punktu Informacji Turystycznej. Pomost o łącznej długości ... m połączył Bulwar … z alejką spacerową biegnącą po przeciwległej stronie Jeziora. Konstrukcja stalowa obiektu posadowiona jest na … palach o długości od 10 do 20 m. Pokład wykonany został z desek pomostowych z tworzywa sztucznego, natomiast balustrady z drewna zaimpregnowanego ciśnieniowo. Wzdłuż pomostu znajdują się trzy kładki do cumowania jednostek pływających oraz dwa łukowe mosty trójprzęsłowe umożliwiające przepływanie łódkom i kajakom w stronę zachodniego brzegu jeziora. Całość oświetlają … lampy oświetleniowe.

Drugą część projektu stanowiło zamontowanie slipu do wodowania niewielkich jednostek pływających, który zlokalizowany został w bezpośrednim sąsiedztwie pomostu spacerowego i siedziby Klubu Sportowo-Turystycznego. Dojazd do obiektu możliwy jest od strony ulicy W.

Ostatni etap realizowanego zadania dotyczył adaptacji pomieszczeń byłej świetlicy miejskiej zlokalizowanych w budynku przy ulicy T. na potrzeby funkcjonowania Punktu Informacji Turystycznej. Projekt obejmował zarówno przeprowadzenie prac modernizacyjnych, związanych z wyodrębnieniem odpowiedniego pomieszczenia, jak również zakup niezbędnego wyposażenia. Realizacja przedsięwzięcia umożliwi stworzenie jednolitego systemu informacji na temat atrakcji turystycznych Gminy Miasta i jej okolic oraz usług okołoturystycznych, w tym bazy noclegowej i gastronomicznej.

Przedmiotowy projekt zrealizowany został przy współudziale środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


Gmina Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz 1221 i 2491 oraz z 2018r. poz. 62,86 i 650, z późn.zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji, których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Gmina Miasto z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami.


Jednostki organizacyjne wchodzące w skład struktury Gminy Miasto tj.:


  • Urząd Miasta,
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
  • Przedszkole Miejskie Nr 1,
  • Przedszkole Miejskie Nr 2,
  • Szkoła Podstawowa Nr 2,
  • Szkoła Podstawowa Nr 3,
  • Szkoła Podstawowa Nr 5,
  • Gimnazjum Nr 1,
  • Ośrodek Sportu i Turystyki,
  • Centrum Usług Wspólnych,
  • Zakład Wodociągów i Kanalizacji.


Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakłady budżetowe, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładami budżetowymi mają charakter wewnętrzny.

W związku z powyższym Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego od wydatków na budowę, przebudowę i rozbudowę infrastruktury terenów przy jeziorze. będących w granicach administracyjnych miasta, służącej wypoczynkowi, turystyce i rekreacji na terenie miasta, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek.

Realizację zadania inwestycyjnego rozpoczęto w dniu 6 lipca 2010 r.


Nie nastąpiła zmiana kwalifikowalności podatku, o której mowa w art. 10 ustawy w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnych handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U., z 2018 r., poz. 280).

Powstała infrastruktura jest własnością Gminy Miasto. Wyposażenie Punktu Informacji Turystycznej zostało przekazane nieodpłatnie Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 11 grudnia 2014 r. na majątek Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej, natomiast pozostała część inwestycji została przekazana nieodpłatnie Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 2014 r. na majątek Ośrodka Sportu i Turystyki.

Przy wybudowanych kładkach i za korzystanie ze slipu Miasto i jednostki organizacyjne nie pobierają jakichkolwiek opłat. Powstała infrastruktura została przekazana na majątek Ośrodkowi Sportu i Turystyki oraz Powiatowej i Miejskiej Bibliotece. W wyniku realizacji projektu świetlica miejska przestała istnieć. Byłą świetlicą będzie zarządzała Powiatowa i Miejska Biblioteka. Świetlica została przekazana nieodpłatnie na majątek Powiatowej i Miejskiej Biblioteki. Miasto i jej jednostki organizacyjne nie będą wykorzystywały świetlicy do czynności opodatkowanych. Miasto nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego do czynności podlegających opodatkowaniu i czynności niepodlegających opodatkowaniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Miasto ma możliwość odzyskania podatku VAT, jeśli brak jest czynności opodatkowanych i nie zaliczany był podatek naliczony wynikający z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nie wykonywał i wykonywać nie będzie czynności opodatkowanych w związku z przedmiotową inwestycją i nie zaliczył podatku naliczonego, wynikającego z nakładów ponoszonych na inwestycję do kosztów uzyskania przychodów. Podatek naliczany jest jedynie od wieczystego użytkowania gruntu i sprzedaży mienia komunalnego. W ramach zrealizowanego projektu Miasto nie będzie podpisywać umów cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.) normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze

źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.


Powyższa kwestia w analogiczny sposób uregulowana była:


  • od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.),
  • od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.),
  • od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. w rozdziale 9 i § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.).


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – towary i usługi nabyte w ramach realizacji zadania inwestycyjnego były i są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, to warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony. W konsekwencji Gminie nie przysługuje, prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.


Tym samym stanowisko uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj