Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.436.2018.1.BS
z 14 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a – 2h ustawy, obowiązującego w danym roku podatkowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a – 2h ustawy, obowiązującego w danym roku podatkowym.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Uniwersytet, zwany dalej „Uniwersytetem” lub „Wnioskodawcą” jest uczelnią publiczną, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Misją Uniwersytetu jest odkrywanie i przekazywanie prawdy w zakresie badań naukowych i nauczania, dbanie o dziedzictwo narodowe...


Do podstawowych zadań statutowych Uniwersytetu należy:

  1. kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej;
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki;
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych;
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.


Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność uczelni obejmuje obszar zarówno podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem.


W ramach ogółu zadań wykonywanych przez Uczelnię można wyróżnić te, które stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz te, które nie podlegają pod reżim przepisów o VAT. Działalność Uczelni niepodlegająca opodatkowaniu to przede wszystkim finansowane ze środków budżetu państwa kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych, czy też prowadzenie prac rozwojowych i badań służących rozwoju nauki.


Z kolei w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT można wyodrębnić czynności zwolnione, jak i opodatkowane. Główną grupę czynności zwolnionych z VAT stanowią świadczone przez Uczelnię odpłatne usługi edukacyjne, np. kształcenie na płatnych, niestacjonarnych formach studiów, kształcenie na studiach podyplomowych.

Z kolei wśród czynności opodatkowanych można wyróżnić m.in. usługi najmu pomieszczeń, działania promocyjno-reklamowe na rzecz sponsorów, sprzedaż wydawnictw, wykonywanie na zlecenie podmiotów zewnętrznych prac badawczych, świadczenie usług noclegowych.


Uczelnia podpisała umowę – dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Konkursie; Oś priorytetowa I Wykorzystanie działalności badawczo - rozwojowej w gospodarce; Działanie 1.1 Działalność badawczo - rozwojowa jednostek naukowych; Typ projektów; Wsparcie infrastruktury badawczo - rozwojowej jednostek naukowych na realizację Projektu.


Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 jego celem jest doprowadzenie do wzrostu innowacyjności regionalnej gospodarki, odzwierciedlonego zwiększeniem środków wydawanych na działalność B+R, inwestowanych w rozwój i gospodarcze wykorzystanie potencjału naukowego i innowacyjnego, instytucji naukowych poprzez uzupełnienie infrastruktury badawczej niezbędnej dla prowadzenia wysokiej jakości badań, zgodnych z potrzebami przedsiębiorstw i gospodarki. Wszystkie cele niniejszego przedsięwzięcia mają zbiorczo doprowadzić do utworzenia i uruchomienia Centrum Badawczego. Budowa ośrodka badawczego wraz z jego wyposażeniem w odpowiednią w stosunku do zaplanowanej agendy badawczej aparaturę i specjalistyczny sprzęt oraz wypracowanie i wdrożenie odpowiednich technologii IT, umożliwi prowadzenie interdyscyplinarnych badań. Centrum zostanie również wykorzystane gospodarczo, a prowadzone w jego ramach badania będą zgodne z aktualnymi potrzebami przedsiębiorców i gospodarki, skupiając pod jednym dachem sferę naukową jak i biznesową, w nowatorski i niepowtarzalny sposób da możliwość połączenia doświadczeń teoretyków i praktyków, umożliwiając realizację innowacyjnych projektów oraz szybki rozwój nauk humanistycznych, społecznych, informatycznych, przyrodniczych i medycznych. W ramach projektu powstaną między innymi;....

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu innowacyjności regionu oraz kraju, poprawy konkurencyjności regionu oraz zwiększenia transferu innowacji do regionalnej gospodarki poprzez zwiększenie możliwości wykonywania interdyscyplinarnych badań oraz umożliwienie korzystania środowisku naukowemu, przedsiębiorcom z nowoczesnej infrastruktury badawczej, wykorzystującej najnowsze technologie, w tym zwłaszcza informatyczne, multimedialne.


Projekt realizowany jest w ramach Konsorcjum naukowego: Uniwersytet wraz z W., O. oraz przy wsparciu finansowym trzech przedstawicieli sektora prywatnego (D. S.A., T., G.).


Przedsięwzięcie na celu zapewnienie środowisku naukowemu w Polsce, z obszaru nauk humanistycznych, społecznych, informatycznych, medycznych i przyrodniczych narzędzi do tworzenia wartości dodanej wynikającej z prowadzenia multidyscyplinarnych prac badawczych w oparciu o dostęp do zaawansowanej infrastruktury informatycznej.

Celem głównym jest wzrost innowacyjności regionu, poprawa konkurencyjności regionu oraz zwiększenie transferu innowacji do regionalnej gospodarki poprzez zwiększenie możliwości wykonywania interdyscyplinarnych badań oraz umożliwienie korzystania środowisku naukowemu, przedsiębiorcom z nowoczesnej w tym zwłaszcza informatyczne, multimedialne. Kompleksowe rozwiązanie dotyczące między innymi unowocześnienia bazy naukowo-badawczej Konsorcjantów oraz całego regionu, otworzenia nowych perspektyw dla współpracy między sektorami nauki i przedsiębiorców.

Projekt wpisuje się w obszary inteligentnych specjalizacji dla województwa - w szczególności dotyczy to „Nowoczesnych usług dla biznesu”, gdyż Centrum będzie prowadziło prace badawcze w zakresie analizy i przetwarzania danych w ramach szeroko rozumianych technologii ICT oraz „Wysokiej jakości życia”, jako że w ramach tworzonego Wirtualnego Centrum e- diagnostyki Chorób Cywilizacyjnych projekt będzie wykorzystywał nowoczesne technologie i rozwiązania w medycynie.

Projekt kładzie szczególny nacisk na zapotrzebowanie dotyczące prac badawczo-rozwojowych w zakresie inteligentnych specjalizacji – w szczególności w odniesieniu do „Nowoczesnych usług dla biznesu” oraz „Wysokiej jakości życia”. Z uwagi na silne oddziaływanie metropolii warszawskiej prognozuje się szerokie upowszechnianie wyników prac prowadzonych w Centrum, co w konsekwencji wpłynie na uznanie rangi jednostki oraz zwiększenie zapotrzebowania na jej usługi – zarówno w kraju, jak i zagranicą.


Odbiorcami ostatecznymi rezultatów projektu będą uczelnie, instytuty badawcze, instytuty PAN, instytucje otoczenia biznesu i przedstawiciele biznesu. Oznacza to, że grupa podmiotów będących beneficjentami Projektu obejmuje również środowiska gospodarcze.


Przedsiębiorcom będzie udostępniania ww. infrastruktura na podstawie zawartych umów. Będzie ona udostępniania w celu prowadzenia badań, wykorzystywania do potrzeb gospodarczych, opracowywania wyników i innych prac poświęconych rozwojowi nauki, przedsiębiorczości i innowacyjności województwa. Szczegóły udostępniania każdorazowo będą określane w zawieranych z przedsiębiorcami umowach.


Projektowana infrastruktura nie powiela istniejącej na terenie województwa infrastruktury wykorzystywanej do prowadzenia prac badawczych. Potwierdzeniem tego stanu rzeczy jest zaakceptowanie przedmiotowej inwestycji w ramach Kontraktu terytorialnego województwa. Jednocześnie planowana do wytworzenia infrastruktura jest dopełnieniem istniejących zasobów, w tym jest ona swoistą kontynuacją działań podjętych już wcześniej, między innymi w ramach perspektywy 2007-2013.


Zgodnie z regulaminem Konkursu; Oś priorytetowa I Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce; Działanie 1.1 Działalność badawczo - rozwojowa jednostek naukowych; Typ projektów: Wsparcie infrastruktury badawczo - rozwojowej jednostek naukowych, Zgodnie z pkt 2.8 Regulaminu konkursu - Projekt składa się z części gospodarczej i niegospodarczej. Działalność gospodarcza i niegospodarcza są wyodrębnione księgowo.


Część Projektu dotycząca wykorzystania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej będzie stanowić 20,10 % wartości kosztów kwalifikowanych Projektu, natomiast część tzw. niegospodarcza 79,90 % kosztów kwalifikowanych Projektu przeznaczone będzie na rzecz działalności badawczo - naukowej prowadzonej przez Uniwersytet tj, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto część gospodarcza została zdefiniowana w ww. Regulaminie Konkursu, jako część Projektu wykorzystywaną na działalność gospodarczą powiązaną z działalnością niegospodarczą, zgodną z celami Projektu (np. wynajem infrastruktury, świadczenie usług na rzecz przedsiębiorstw, realizację badań kontraktowych, które odbywają się na zasadach rynkowych) i sfinansowaną zgodnie ze schematem pomocy publicznej.


Koszty realizacji Projektu ogółem oszacowano na kwotę 83 259 413,66 zł. Koszty kwalifikowane Projektu stanowią kwotę 81 366 817,12 zł. Łączny podatek od towarów i usług w Projekcie wyszacowano na kwotę 15 232 248,08 zł z tytułu budowy ośrodka badawczego wraz z jego wyposażeniem w odpowiednią aparaturę i sprzęt specjalistyczny oraz wypracowaniem i wdrożeniem odpowiednich technologii IT, działań informacyjno - promocyjnych, usług związanych ze sporządzeniem Studium wykonalności Projektu.


Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Uniwersytet. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły działalności:

  • podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z wyłączeniem działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale korzystającej ze zwolnienia;
  • niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność niebędąca działalnością gospodarczą) tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT.


Nie będzie możliwe przypisanie towaru (składnika majątku) lub usługi nabytej w ramach realizacji Projektu do konkretnej działalności Uniwersytetu relewantnej z punktu widzenia podatku VAT tj. nie będzie możliwe określenie konkretnego przeznaczenia infrastruktury nabytej w ramach Projektu na daną działalność gdzie dany składnik majątku stanowiący infrastrukturę nabytą w ramach Projektu lub usługa będą wykorzystywane w zakresie różnych działalności, w tym w zakresie części gospodarczej i niegospodarczej Projektu.


Innymi słowy przypisanie towarów i usług nabytych w ramach realizacji Projektu w całości do działalności gospodarczej Uniwersytetu nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Uniwersytet do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.


W związku z powyższym faktem, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w Projekcie została obliczona z zastosowaniem wskaźnika preproporcji w wysokości 13% (przyjętego w związku z art. 86 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od towarów i usług na rok 2018) Przyjęcie wskaźnika preproporcji oznacza możliwość odliczenia podatku VAT w kwocie 1 849 836,54 zł (kwota VAT całość zł x 13%) oraz brak możliwości odliczenia kwoty podatku VAT w łącznej sumie 13 382 411,54 zł (kwota VAT całość zł x 87%)


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu i naliczeniem podatku od towarów i usług na fakturach zakupowych przysługuje prawo zastosowania art. 86 ust. 2a - 2h ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu przy zastosowaniu odliczenia z zastosowaniem wskaźnika prepropocji obowiązującego w danym roku podatkowym?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Uczelnia nie ma prawa na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w fakturach zakupu związanych z realizacją Projektu. Przypisanie towarów i usług nabywanych w ramach realizacji Projektu w całości do działalności gospodarczej (opodatkowanej) nie jest możliwe, jak również nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane w Projekcie do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (działalność niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Wobec powyższego Uczelni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów związanych z realizacją projektu wg struktury obliczonej przy zastosowaniu wskaźnika preproporcji na podstawie art. 86 ust. 2a - 2h ustawy o podatku od towarów i usług. Przy zastosowaniu wskaźnika preproporcji Uczelni będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu jedynie w zakresie częściowym, wynikającym z zastosowania wskaźnika prepropocji obowiązującego w danym roku podatkowym.


Powyższe oznacza, że Uczelni nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu w pozostałym zakresie tj. Uczelnia nie będzie mogła potrącić kwoty podatku naliczonego w pozostałym zakresie (nieobjętym wskaźnikiem) jego kwoty ujętej w fakturze zakupowej związanej z realizacją Projektu z podatkiem należnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).


Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.


Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).


Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.


Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. W § 6 powyższego rozporządzenia wskazano sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez uczelnie publiczne działalności i dokonywanych przez nie nabyć (tzw. sposób określenia proporcji), jak również wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).


W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.


Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, działającą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.


Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność uczelni obejmuje obszar zarówno podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również niepodlegający i zwolniony z opodatkowania tym podatkiem.


Uczelnia podpisała umowę – dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w Konkursie; Oś priorytetowa I Wykorzystanie działalności badawczo - rozwojowej w gospodarce; Działanie 1.1 Działalność badawczo - rozwojowa jednostek naukowych; Typ projektów; Wsparcie infrastruktury badawczo - rozwojowej jednostek naukowych na realizację Projektu. Projekt realizowany jest w ramach Konsorcjum naukowego: Uniwersytet wraz z W., O. oraz przy wsparciu finansowym trzech przedstawicieli sektora prywatnego (D. S.A., T., G.). Zgodnie z regulaminem Konkursu Projekt składa się z części gospodarczej i niegospodarczej. Działalność gospodarcza i niegospodarcza są wyodrębnione księgowo.

Część Projektu dotycząca wykorzystania infrastruktury badawczej do prowadzenia działalności gospodarczej będzie stanowić 20,10 % wartości kosztów kwalifikowanych Projektu, natomiast część tzw. niegospodarcza 79,90 % kosztów kwalifikowanych Projektu przeznaczone będzie na rzecz działalności badawczo - naukowej prowadzonej przez Uniwersytet tj, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto część gospodarcza została zdefiniowana w ww. Regulaminie Konkursu, jako część Projektu wykorzystywaną na działalność gospodarczą powiązaną z działalnością niegospodarczą, zgodną z celami Projektu (np. wynajem infrastruktury, świadczenie usług na rzecz przedsiębiorstw, realizację badań kontraktowych, które odbywają się na zasadach rynkowych) i sfinansowaną zgodnie ze schematem pomocy publicznej.

Koszty realizacji Projektu ogółem oszacowano na kwotę 83 259 413,66 zł. Koszty kwalifikowane Projektu stanowią kwotę 81 366 817,12 zł. Łączny podatek od towarów i usług w Projekcie wyszacowano na kwotę 15 232 248,08 zł z tytułu budowy ośrodka badawczego wraz z jego wyposażeniem w odpowiednią aparaturę i sprzęt specjalistyczny oraz wypracowaniem i wdrożeniem odpowiednich technologii IT, działań informacyjno - promocyjnych, usług związanych ze sporządzeniem Studium wykonalności Projektu.


Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na Uniwersytet. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły działalności:

  • podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z wyłączeniem działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale korzystającej ze zwolnienia;
  • niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność niebędąca działalnością gospodarczą) tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT.


Nie będzie możliwe przypisanie towaru (składnika majątku) lub usługi nabytej w ramach realizacji Projektu do konkretnej działalności Uniwersytetu relewantnej z punktu widzenia podatku VAT tj. nie będzie możliwe określenie konkretnego przeznaczenia infrastruktury nabytej w ramach Projektu na daną działalność gdzie dany składnik majątku stanowiący infrastrukturę nabytą w ramach Projektu lub usługa będą wykorzystywane w zakresie różnych działalności, w tym w zakresie części gospodarczej i niegospodarczej Projektu.


Innymi słowy przypisanie towarów i usług nabytych w ramach realizacji Projektu w całości do działalności gospodarczej Uniwersytetu nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Uniwersytet do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.


W związku z powyższym faktem, możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w Projekcie została obliczona z zastosowaniem wskaźnika preproporcji w wysokości 13% (przyjętego w związku z art. 86 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku od towarów i usług na rok 2018). Przyjęcie wskaźnika preproporcji oznacza możliwość odliczenia podatku VAT w kwocie 1 849 836,54 zł (kwota VAT całość zł x 13%) oraz brak możliwości odliczenia kwoty podatku VAT w łącznej sumie 13 382 411,54 zł (kwota VAT całość zł x 87%)


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a – 2h ustawy, obowiązującego w danym roku podatkowym.


W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji Projektu towarów i usług do celów działalności gospodarczej (opodatkowanej z wyłączeniem działalności opodatkowanej ale korzystającej ze zwolnienia), oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).


Zatem przy zakupie towarów i usług służących do realizacji Projektu związanych wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z działalnością Wnioskodawcy, która nie podlega ustawie, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Jednakże z uwagi na okoliczność, że – jak wskazał Wnioskodawca – przypisanie towarów i usług nabytych w ramach realizacji Projektu w całości do działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to Wnioskodawca w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu będzie zobowiązany, do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Tytułem podsumowania należy stwierdzić, że skoro wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi (z wyłączeniem zwolnionych) oraz niepodlegającymi opodatkowaniu, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z jego realizacją, w wysokości ustalonej w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy. Prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy.

Zgodzić zatem należy się z Wnioskodawcą, że Uczelnia nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu oraz, że zasadne jest stosowanie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu według struktury obliczonej przy zastosowaniu wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług. Przy stosowaniu przedmiotowego wskaźnika Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach zakupowych związanych z realizacją Projektu jedynie w zakresie częściowym, wynikających z przyjętego w danym roku podatkowym ww. wskaźnika.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie podnoszone w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Sposób określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (sposób określenia proporcji), o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy nie był przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Kwestię te przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj