Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.470.2018.1.JŻ
z 24 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2018 r. (data wpływu 30 lipca 2018 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stałego miejsca prowadzenia działalności oraz obowiązku rozliczenia dostawy towaru z montażem i usług związanych z nieruchomością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stałego miejsca prowadzenia działalności oraz obowiązku rozliczenia dostawy towaru z montażem i usług związanych z nieruchomością. Wniosek został uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Niemczech i tam też jest zarejestrowany dla celów VAT.
Przedmiotem działalności Spółki jest głównie świadczenie usług w odniesieniu do pieców do topienia szkła i w zakresie systemów kondycjonowania szkła. Spółka, oprócz usług takich jak konserwacja i naprawy, świadczy również usługi instalacyjne w zakresie kompletnych pieców do topienia szkła.

Spółka otrzymała zlecenie od polskiego kontrahenta (dalej: "Kontrahent"), na przebudowę zbiornika topienia pieca znajdującego się w fabryce Kontrahenta (dalej: "Projekt"). Kontrahent zamierza wykorzystywać piec do produkcji szkła. Spółka będzie odpowiedzialna za demontaż istniejącego pieca oraz instalację na to miejsce nowego pieca wraz z oddaniem go do użytkowania do Kontrahenta. W związku z realizacją Projektu, Spółka będzie również dostarczać niektóre elementy związane z nowym piecem oraz instalować je w fabryce Kontrahenta.


Spółka zrealizuje powyższe dostawy i usługi w oparciu o dokumenty inżynieryjne/projektowe przygotowane przez podmiot powiązany ze Spółką.


Wnioskodawca będzie realizował Projekt przy udziale podwykonawców. Niektórzy z tych podwykonawców będą posiadać w Polsce siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak część podwykonawców Spółki nie będzie posiadać w Polsce ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (nie będą oni również zarejestrowani w Polsce dla celów VAT - dalej: „Zagraniczni Podwykonawcy”). Zagraniczni Podwykonawcy mogą wykonywać dla Spółki usługi związane z nieruchomością położoną w Polsce (z miejscem świadczenia w Polsce, w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT) lub dostawy towarów wraz z montażem (również z miejscem dostawy w Polsce, w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).


Ponadto Spółka informuje, że:

  • Projekt powinien trwać, zgodnie z obecnym planem, około 6 miesięcy,
  • Spółka będzie delegować własnych pracowników do Polski w związku z realizacją Projektu. Oprócz kadry menedżerskiej, która będzie w Polsce w trakcie całego trwania Projektu, do pracy w Polsce zostaną oddelegowani dodatkowi pracownicy dla celów poszczególnych prac np. do wyburzenia istniejącego pieca do topienia szkła (około 8 osób), do montażu materiałów ogniotrwałych i stalowych (około 50 pracowników) oraz do nagrzania i napełniania pieca do topienia szkła (około 6 pracowników),
  • Spółka jest w trakcie rejestracji dla celów polskiego podatku VAT w związku z przedmiotowym Projektem.


Wnioskodawca pragnie również wskazać, że realizował podobny projekt w Polsce (instalację pieca szklarskiego na rzecz polskiego nabywcy) w latach 2012 - 2014. W związku z tym Spółka była zarejestrowana jako podatnik VAT w Polsce w latach 2012 - 2016 i uwzględniała polski VAT w składanych deklaracjach VAT-7.


Ponadto, okazjonalnie Spółka świadczy inne usługi w Polsce (niezależnie od przedmiotowego Projektu), w związku z czym oddelegowuje swoich pracowników do pracy w Polsce.


Dzięki swojej obecności w Polsce, Spółka stworzyła rozpoznawalną markę na polskim rynku. W związku z tym Spółka przewiduje, że w przyszłości będzie realizować również inne podobne projekty w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka w związku z realizacją Projektu posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i w związku z tym:

  • dostawy towarów z montażem w Polsce, nabywane przez Spółkę od Zagranicznych Podwykonawców, powinny zostać rozliczone przez Spółkę w Polsce, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT,
  • usługi związane z nieruchomością położoną w Polsce nabywane przez Spółkę od Zagranicznych Podwykonawców, powinny zostać rozliczone przez Spółkę w Polsce, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4?


Stanowisko Wnioskodawcy:


W opisanym we wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka w związku z realizacją Projektu posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i w związku z tym:

  • dostawy towarów z montażem w Polsce, nabywane przez Spółkę od Zagranicznych Podwykonawców, powinny zostać rozliczone przez Spółkę w Polsce, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT,
  • usługi związane z nieruchomością położoną w Polsce nabywane przez Spółkę od Zagranicznych Podwykonawców, powinny zostać rozliczone przez Spółkę w Polsce, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4.


Uzasadnienie


  1. Definicja stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Rozporządzeniu Wykonawczym UE oraz w orzecznictwie TSUE

Ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”. Termin ten został jednak zdefiniowany w Rozporządzeniu Wykonawczym UE, którego przepisy stosuje się bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich UE (nie wymagają implementacji do prawa krajowego).


Zgodnie z art. 11 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego, na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE (dyrektywa Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz. U. L. 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., dalej „Dyrektywa VAT”) „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, (...) które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”.

Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 2 Rozporządzenia Wykonawczego na potrzeby przepisów art. 45, art. 56 ust. 2 akapit 2 oraz art. 192a Dyrektywy VAT „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, (...) które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje”.


Jednocześnie, zgodnie z ust. 3 Rozporządzenia Wykonawczego, fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” zawarta w Rozporządzeniu Wykonawczym stanowi, w istocie, usankcjonowanie ugruntowanego stanowiska prezentowanego w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). Fakt ten wyraźnie potwierdza pkt 14 preambuły do Rozporządzenia Wykonawczego, zgodnie z którym wyjaśnienie pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej powinno uwzględniać orzecznictwo TSUE.

Nie ulega zatem wątpliwości, że dla zdefiniowania pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” niezbędne jest odwołanie się do dorobku orzeczniczego TSUE, który wielokrotnie orzekał w tej kwestii. W szczególności należy wskazać na wyroki z dnia: 4 lipca 1985 r. w sprawie Gunter Berkholz przeciwko Finanzamt Hamburg-Mitte-Altstadt (C-168/84); 2 maja 1996 w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94); 7 maja 1998 r. w sprawie Lease Plan Luxembourg SA przeciwko Belgii (C-390/96); 17 lipca 1997 r. w sprawie ARO Lease BV przeciwko Inspecteur van de Belastingdienst Grotę Ondernemingen Amsterdam (C-190/95); 12 maja 2005 r. w sprawie RAL (Channel Islands) Ltd i in. przeciwko Commissioners of Customs Excise (C-452/03); 28 czerwca 2007 r. w sprawie Planzer Luxembourg przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern (C-73/06) czy z dnia 16 października 2014 r. w sprawie Welmory sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Gdańsku (C-605/12).

Zgodnie ze wskazówkami TSUE zawartymi w wyroku z dnia 4 lipca 1985 r. w sprawie Gunter Berkholz przeciwko Finanzamt Hamburg-Mitte-Altstadt (168/84), aby miejsce, w którym podatnik wykonuje działalność gospodarczą można było uznać za stałe miejsce prowadzenia działalności, muszą być łącznie spełnione następujące warunki: (i) miejsce to musi się charakteryzować pewną minimalną skalą działalności oraz (ii) muszą być w nim stale obecne zasoby ludzkie oraz techniczne konieczne do wykonywania działalności.

W podobnym tonie TSUE wypowiadał się również w innych sprawach. Przykładowo, w wyroku z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie Planzer Luxembourg przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern, sygn. (C- 73/06) TSUE wskazał, iż „(...) zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa w dziedzinie podatku VAT pojęcie stałego przedsiębiorstwa wymaga minimalnej trwałości poprzez zgromadzenie stałych zasobów ludzkich i technicznych, koniecznych dla świadczenia określonych usług. (...) Owa minimalna trwałość oznacza zatem wystarczający stopień trwałości oraz strukturę, która z punktu widzenia zasobów ludzkich i technicznych jest w stanie umożliwić świadczenie danych usług w sposób niezależny (...)”.

Z kolei w wyroku z dnia 16 października 2014 roku w sprawie Welmory sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Gdańsku (C-605/12) TSUE wskazał, że „(...) pierwszy podatnik mający siedzibę działalności gospodarczej w jednym państwie członkowskim, który korzysta z usług świadczonych przez drugiego podatnika mającego siedzibę w innym państwie członkowskim, powinien być uważany za posiadającego w tym innym państwie członkowskim „stałe miejsce prowadzenia działalności” w rozumieniu art. 44 dyrektywy VAT, w celu określenia miejsca opodatkowania tych usług, jeżeli to stałe miejsce charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór usług i wykorzystywanie ich do celów jego działalności gospodarczej, czego zbadanie należy do sądu odsyłającego (...)”.


Uwzględniając regulacje zawarte w Rozporządzeniu Wykonawczym, a także tezy prezentowane w przytoczonym powyżej orzecznictwie TSUE, stwierdzić należy, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  1. miejsce działalności charakteryzuje się odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego oraz technicznego, aby umożliwić odbiór nabywanych usług i wykorzystanie ich dla potrzeb tego miejsca prowadzenia działalności lub świadczenie usług (prowadzenie działalności gospodarczej) z tego miejsca;
  2. miejsce charakteryzuje się określonym poziomem stałości, czyli podatnik ma zamiar prowadzenia działalności w tym miejscu w dłuższym okresie;
  3. działalność prowadzona w tym miejscu jest działalnością niezależną w stosunku do działalności głównej (miejsce charakteryzuje niezależność decyzyjna).

Należy przy tym zauważyć, że dla zaistnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie Unii Europejskiej nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, o ile dostępność innego zaplecza jest porównywalna do dostępności zaplecza własnego.


Stanowisko to potwierdził TSUE w przywołanym wcześniej wyroku z dnia 16 października 2014 r. w sprawie Welmory sp. z o.o. (C-605/12).


Podobna teza wynika z orzeczeń polskich sądów administracyjnych oraz polskich organów podatkowych. Przykładowo:

  • Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w wyroku z dnia 23 listopada 2017 r., sygn. I FSK 160/16 wskazał, że: „(...) struktura spółki pozwala jej na prowadzenie działalności w Polsce. Pomimo tego, że spółka nie będzie posiadała na terytorium Polski własnego zaplecza technicznego czy też personalnego, gdyż wszelkie prace wykonywane będą przez pracowników kontrahentów w ramach usług świadczonych na rzecz spółki, a łodzie będą przechowywane na placu składowym kontrahenta, prawidłowo uznano, że będzie ona posiadała na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności - będzie bowiem prowadzić działalność gospodarczą na terytorium Polski, która charakteryzować się będzie pewną stałością, a w związku z tą działalnością spółka korzystać będzie z usług swoich kontrahentów - w zakresie zaplecza personalnego jak i technicznego (maszyny, plac).”
  • NSA w wyroku z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. I FSK 1379/15 potwierdził, że za zaplecze techniczne i personalne niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce może zostać uznany zakład produkujący towary na zlecenie podatnika, wraz z zasobami pomocniczymi w postaci wynajętych magazynów, oraz nabywanych od polskich podmiotów usług administracji, logistyki i spedycji;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 maja 2015 r., sygn. IPPP3/4512-168/15-2/JŻ wskazał, iż: (...) do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego o ile dostępność innego zaplecza jest porównywalna do dostępności zaplecza własnego - podatnikowi musi przysługiwać porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym. Chociaż formalnie Wnioskodawca nie posiada żadnych zasobów technicznych na terenie kraju, istotne jest ekonomiczne wykorzystanie ludzi i sprzętu”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2015 r., sygn. IPPP3/4512-47/15-2/JŻ zauważono, iż: „ (...) do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (...) nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, o ile dostępność innego zaplecza jest porównywalna do dostępności zaplecza własnego (...) W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca takim zapleczem będzie dysponował, gdyż jak wskazano w przedmiotowym wniosku ewentualne zasoby techniczne i infrastrukturalne wykorzystywane przez Spółkę w celu świadczenia usług lub dokonywania dostaw należą albo do członków Konsorcjum albo do polskiego nabywcy i zostały Spółce udostępnione wyłącznie w celu prawidłowej realizacji zadań w ramach Projektu. Zatem, pomimo, że nie są one ani własnością Spółki ani nie są przedmiotem najmu przez Spółkę, nie można twierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje kontrola nad tym zapleczem technicznym, skoro te zaplecze techniczne jest Spółce udostępniane”.
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. IPPP3/443-1186/14-2/KT uznano, że: „(...) do prowadzenia działalności przez Spółkę nie jest potrzebne posiadanie stałej osobowo-rzeczowej struktury w klasycznym rozumieniu, tzn. spółka nie musi zatrudniać własnych pracowników (...) W przedstawionej sprawie Spółka korzysta z zaplecza technicznego i osobowego Spółki PL, a więc za pośrednictwem tej spółki wykonuje działalność na terytorium kraju. Za pośrednictwem majątku spółki powiązanej w Polsce, w sposób stały (niezmienny, trwały) wykorzystuje jej zaplecze osobowo-infrastrukturalne do wykonywania działalności gospodarczej na terenie Polski. Tym samym, Wnioskodawca dysponuje w Polsce miejscem, które - w świetle powołanych wyżej definicji - spełnia warunki do uznania go za stałe miejsce prowadzenia działalności”.


Biorąc pod uwagę definicję stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej zawartą w Rozporządzeniu Wykonawczym, jak również przytoczone powyżej tezy orzeczeń TSUE. wyroków polskich sadów administracyjnych oraz interpretacji organów podatkowych. Spółka stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będzie posiadać w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Za takim stanowiskiem przemawiają następujące okoliczności.


  1. Odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego

Zdaniem Spółki, Spółka będzie posiadać w Polsce odpowiednią strukturę w zakresie zaplecza ludzkiego, niezbędną dla powstania stałego miejsca prowadzenia działalności.


Spółka oddeleguje własnych pracowników do Polski w związku z realizacją Projektu. Oprócz kadry menedżerskiej, która będzie w Polsce w trakcie całego trwania Projektu, do pracy w Polsce zostaną oddelegowani dodatkowi pracownicy dla celów poszczególnych prac np. do wyburzenia istniejącego pieca do topienia szkła (około 8 osób), do montażu materiałów ogniotrwałych i stalowych (około 50 pracowników) oraz do nagrzania i napełniania pieca do topienia szkła (około 6 pracowników).

Spółka zauważa również, że specyfika jej działalności w Polsce (tj. realizacja projektów dla podmiotów działających w branży szklarskiej), nie wymaga aby Spółka na stałe posiadała zasoby personalne w Polsce. Przeciwnie, Spółka musi korzystać z niezbędnych zasobów ludzkich tylko w związku z realizacją danego projektu.


Zdaniem Spółki, będzie ona posiadała wystarczające zasoby personalne dla celów realizacji Projektu.


W danym przypadku, zostanie więc spełniona przesłanka dysponowania odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego.


  1. Odpowiednia struktura w zakresie zaplecza technicznego

Podatnik, aby mógł posiadać stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce musi, oprócz wspomnianego powyżej zaplecza personalnego, dysponować również wyposażeniem technicznym, którego charakter i rozmiar pozwoli mu wykonywać działalność gospodarczą w danej branży.


Należy zwrócić uwagę, że specyfika działalności Spółki w Polsce (tj. realizacja kompleksowych projektów dla podmiotów działających w branży szklarskiej), nie wymaga aby Spółka na stałe posiadała zasoby techniczne w Polsce (np. wynajmowała magazyn, bądź też posiadała własne maszyny). Przeciwnie, Spółka musi korzystać z niezbędnych zasobów technicznych tylko w związku z realizacją danego projektu.


Podobnie, jak w przypadku zaplecza personalnego, Wnioskodawca będzie dysponować zasobami technicznymi w Polsce, pozwalającymi na prowadzenie działalności na terytorium Polski.


Spółka zauważa, że Projekt będzie bowiem realizowany w fabryce należącej do Kontrahenta.


Jak Spółka zauważyła już powyżej, orzecznictwo TSUE, wyroki sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych wyraźnie potwierdzają, że dla powstania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza technicznego, o ile dostępność innego zaplecza jest porównywalna do dostępności zaplecza własnego. Spółka stoi więc na stanowisku, że zaplecze techniczne zapewniane przez Kontrahenta Spółki przemawia za powstaniem stałego miejsca prowadzenia działalności przez Spółkę.

Powyższe podejście potwierdzają interpretacje indywidualne. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 6 lutego 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.683.2017.2.MC, wskazał: „Również zasoby techniczne nie muszą należeć do podatnika (tzn. być jego własnością). Wystarczające jest bowiem ich wynajęcie czy też zapewnienie w inny sposób. (...) Dla przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne aby podatnik dysponował zapleczem technicznym, które jest jego własnością”.


Powyższe, w opinii Wnioskodawcy, znajdzie zastosowanie w sytuacji objętej niniejszym wnioskiem.


Należy zatem podkreślić, że również drugi z warunków kumulatywnie statuujących zaistnienie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej zostanie spełniony w analizowanym przypadku.


  1. Stałość i niezależność w ramach Projektu

Spółka zauważa, że była już zaangażowana w podobny projekt zlokalizowany w Polsce. Dla celów realizacji ówczesnego projektu Spółka była zarejestrowana na VAT w Polsce w latach 2012 - 2016.


Dzięki swojej obecności w Polsce, Spółka posiada już rozpoznawalną markę na polskim rynku. W związku z tym Spółka przewiduje, że w przyszłości będzie realizowała również inne podobne projekty w Polsce.


Powyższe sprawia, że działalności Spółki w Polsce należy przypisać stały charakter.


Działalność Spółki w Polsce cechuje się również pewnym poziomem niezależności. Oczywiście nie jest to działalność całkowicie niezależna od siedziby działalności Spółki w Niemczech (co nie byłoby możliwe), jednak w związku z fizyczną obecnością personelu Spółki w Polsce i zakresem Projektu, działalności Spółki w Polsce będzie charakteryzować pewna lokalna niezależność.

  1. Działalność Spółki w Polsce spełnia cechy stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT

Biorąc pod uwagę definicję stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej zawartą w Rozporządzeniu Wykonawczym, jak również przytoczone powyżej tezy orzeczeń TSUE, NSA czy organów podatkowych, Spółka stoi na stanowisku, iż posiada ona w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Jak Spółka wskazała powyżej będzie ona posiadać w Polsce odpowiednie zaplecze techniczne i osobowe, służące wykonywanym przez nią czynnościom opodatkowanym VAT.


  1. Dostawy z montażem nabywane od Zagranicznych Podwykonawców

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Przy tym, nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.


Na podstawie zaś art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. nabywcą jest:
    • w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
  3. dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.

Jak Spółka zauważyła, będzie ona realizowała Projekt przy udziale podwykonawców, w tym Zagranicznych Podwykonawców. Przedmiotem niektórych umów z Zagranicznymi Podwykonawcami mogą być dostawy towarów z ich montażem w Polsce (dla których miejscem świadczenia na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, będzie Polska).

Zagraniczni Podwykonawcy nie będą posiadać w Polsce ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (nie będą oni również zarejestrowani w Polsce dla celów VAT). W związku z tym spełnione będą warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o VAT, po stronie dokonujących dostaw (Zagranicznych Podwykonawców).


Spółka uważa, iż będzie w związku z realizacją Projektu posiadać stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spółka spełni więc wymagania art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o VAT.


W konsekwencji, w ocenie Spółki, w przypadku nabycia towarów wraz z ich montażem od Zagranicznych Podwykonawców, Spółka będzie podatnikiem z tytułu tej transakcji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.


  1. Usługi związane nieruchomością położoną w Polsce nabywane od Zagranicznych Podwykonawców

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

Na podstawie art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Jak Spółka zauważyła, będzie ona realizowała Projekt przy udziale podwykonawców, w tym Zagranicznych Podwykonawców. Przedmiotem niektórych umów z Zagranicznymi Podwykonawcami mogą być usługi związane z nieruchomością położoną w Polsce (dla których miejscem świadczenia na podstawie art. 28e ustawy o VAT, będzie Polska).

Zagraniczni Podwykonawcy nie będą posiadać w Polsce ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (nie będą oni również zarejestrowani w Polsce dla celów VAT). W związku z tym spełnione będą warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT, po stronie dokonujących dostaw (Zagranicznych Podwykonawców).


Spółka uważa, iż będzie w związku z realizacją Projektu posiadać stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spółka spełni więc wymagania art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT.


W konsekwencji, w ocenie Spółki, w przypadku nabycia usług związanych z nieruchomością położoną w Polsce od Zagranicznych Podwykonawców, Spółka będzie podatnikiem z tytułu tej transakcji na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz darzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając na uwadze powyższe, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.


W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj